X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מורכבות מבצעית מיותרת [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]
המשמר הלאומי חייב להיות כפוף למשטרה
הכפפת הגוף החדש לשר לביטחון לאומי, כפי שדורש בן-גביר, תפגע בצורה קשה במשטרה ובמילוי משימותיה החיוניות, ותערב שיקולים פוליטיים באכיפה

השבוע החליטה הממשלה, על-פי סיכום בין השר איתמר בן-גביר לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הקמת משמר לאומי תחת המשרד לביטחון לאומי. עיתוי הפרסום ובהילותו מעידים על הרקע הפוליטי המובהק של המהלך. בן-גביר גם פרסם מצע לקראת הדיונים בנושא זה, המפרט את עמדתו ודרישותיו.
החלטות ממשלה על אודות הקמת משמר לאומי, על בסיס לקחים ממהומות מאי 2021 בערים המעורבות, התקבלו כבר על-ידי ממשלת נתניהו הקודמת ושוב ביוני 2022 על-ידי הממשלה בראשות נפתלי בנט. צעדים בכיוון זה כבר החלו להתבצע על-ידי השר הקודם לביטחון פנים, עמר בר-לב. הכוונה אז הייתה להקים את המשמר על בסיס מג"ב, כחלק ממשטרת ישראל. רק לקראת הקמת הממשלה הנוכחית עלתה דרישתו של בן-גביר להכפיף את המשמר ישירות לשר לביטחון לאומי, תוך הפרדתו מההיררכיה המשטרתית.
במאמר שפרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי בפברואר השנה, שכותרתו "משמר הגבול – לקראת שינויים מהותיים במשימות החיל?" נבחנו לעומק המשמעויות של הקמת המשמר הלאומי. הודגש, כי הקמת הגוף החדש, שתהיינה לו סמכויות אכיפה משטרתיות, הוא מהלך נכון ובעיתו. אולם הכפפתו למשרד לביטחון לאומי ולא הקמתו כחלק ממשטרת ישראל תהיה שגיאה חמורה, מהסיבות העיקריות הבאות:
  • הקמת משמר לאומי בנפרד ממשטרת ישראל יחליש אותה. במשך שנים נתפסה והיוותה המשטרה מעין אח חורג למערכת הביטחון ולצה"ל, כפי שבא לידי ביטוי בתקציבים, בתקנים ובקשב הלאומי. אין חולק על כך, כי יש להגדיל משמעותית את המשטרה, הקטנה ביחס למשימות המוטלות עליה, ולארגנה כך שלצד מילוי משימותיה הקלאסיות (נגד הפשיעה, תאונות הדרכים, הפרות סדר ציבורי) תהיה ערוכה להתמודדות עם אירועי חירום אזרחיים (דוגמת שריפות, שיטפונות, רעידות אדמה, התמוטטות מבנים) ולאירועי חירום ביטחוניים (מלחמה, טרור, הפרות סדר קשות ואסונות המוניים). המשמר הלאומי כחלק ממשטרת ישראל יוכל לחזק מאוד את יכולות האכיפה שלה, בעיקר במצבי לחץ אזרחיים.
  • מורכבות מבצעית מיותרת ובעייתית. קוטנה של המדינה, הריבוי, התדירות והמורכבות של האירועים בה, מחייבים את המשטרה לתיאום ברמה גבוהה עם גורמי הביטחון ואכיפת החוק האחרים. היבט חיוני זה ייפגע קשות עם בניית גוף אכיפה נוסף, שעשוי לייצר חפיפות ארגוניות מיותרות ולגרום תקלות מבצעיות בשטח. שיטת העבודה של משטרת ישראל נשענת על תפיסת אחדות הפיקוד. לכל מרחב נתון יש מפקד אחד בלבד. הקמת גוף חדש תאלץ לחלק את מרחבי השליטה לפרוסות קטנות של קטעי אחריות תפקודית, או לחליפין, תחייב לייצר מנגנון תיאום מסורבל, יקר ולא ישים.
  • כפילות עתירת משאבים ומיותרת. הקמת גוף חדש ועצמאי – משמעותו הקמת מנגנוני מטה תומכים כפולים, מיותרים ובזבזניים: תכנון, כספים, כוח אדם, לוגיסטיקה, טכנולוגיה, מבצעים, חקירות ותביעות. הקמת משמר לאומי בנפרד מהמשטרה תדרוש משאבים שבהכרח יועברו אליו על חשבון הקצאתם לחיזוק המשטרה.
  • פגיעה בשילוביות ובתיאום בין המשטרה למג"ב. משטרת ישראל ומשמר הגבול, הכפוף לה, ניזונים ונשענים זה על זה בהצבת כוח אדם ובתפעול הכוח המבצעי. הסימביוזה ביניהם מייצרת שילוביות מקצועית, למידה הדדית וגמישות בהצבה ובתגבור יחידות ומערכים לפי הצורך. תחום חיוני זה ייפגע מאוד. הקמת גוף נפרד מהמשטרה תחייב הקמת מנגנונים כפולים והשקעת משאבים מיותרת בתחומים רבים, כולל בבניין הכוח והפעלתו.
  • סרבול הגישה האזרחית למשטרה. הממשק של האזרח עם המשטרה הוא באמצעות שיחות למוקדי 100, או גישה פיסית לתחנות המשטרה. הקמת מוקדי חירום חדשים (קיימים כיום שבעה כאלה, אחד בכל מחוז משטרתי. עתירי כוח אדם וטכנולוגיות) היא מהלך בלתי ישים בעליל.

מה יהיו תפקידיו?
המפכ"ל חייב לעמוד מול השר [צילום: פלאש 90]

שאלה מרכזית נוספת היא מה יהיו תפקידיו של המשמר הלאומי. הוא אמור להתמקד בפעילות נגד פיגועי טרור, במשימות ביטחון שוטף, בהתמודדות עם הפרות סדר במרחב האזרחי ובניהול מצבי חירום לסוגיהם. לכך התווספה דרישתו של בן-גביר, שהמשמר הלאומי יעסוק גם בפשיעה הלאומנית ובחיזוק המשילות במרחבים בהם הדבר נדרש. כל אלה הם חלק ממשימותיהם של המשטרה ומג"ב.
האם אלה יפסיקו לעסוק בתחומים אלה, עליהם הם מופקדים על-פי החוק? האם כל שלושת הארגונים יעסקו בכך במקביל? מלכתחילה עצם ההקמה של המשמר הלאומי הייתה אמורה לתרום למשטרה גם בשיפור רמת השירות לאזרח, לתחושת הביטחון האישי ולכלל יכולות התמודדות עם האתגרים הרובצים לפתחה של משטרת ישראל. אלא שאתגרים לא ימצאו מענה, אלא אם המשמר הלאומי יוקם כחלק אינטגרלי מהמשטרה.
בכל מקרה, גם אם המשמר הלאומי יוקם ויופעל מחוץ למשטרה, יהיה עליו לפעול כגוף אכיפה עם סמכויות שיטור, הכפוף לחוק. אסור ליצור מצב שבמסגרתו למשרד לביטחון לאומי תהיה סמכות להתערב בהפעלה המבצעית של המשמר הלאומי - התערבות שבהכרח תערב באכיפה ובמבצעים שיקולים ואינטרסים פוליטיים. המשטרה אינה צבא. משמר הגבול אינו צבא. המשמר הלאומי אינו צבא. המשרד לביטחון לאומי אינו משרד הביטחון. גופים אלה כולם עוסקים בעיקר ובמישרין בביטחון אזרחי ישראל, שלכולם זכויות אדם ואזרח מוקנות בחוק. מטעמים אלה, על המפכ"ל קובי שבתאי לעמוד על כך שהמשמר הלאומי יוקם על בסיס מג"ב, כחלק מהמשטרה.

ניצב בגמלאות אלון לבבי היה סמפכ"ל המשטרה עד 2019. תת-אלוף (מיל') היה סגן ראש אמ"ן בשנים 1989-1987. המאמר פורסם בידי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  08/04/2023   |   עודכן:  08/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשמר הלאומי חייב להיות כפוף למשטרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שיקולים פוליטים מעורבים באכיפה
אלי רז  |  8/04/23 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 37
איתמר לוין
מאפיין מרכזי של קואליציית הרודנות, שאינו ניתן לניתוק מן ההפיכה המשטרית שהיא מקדמת, הוא הבריונות - מבנימין נתניהו ומטה, מביטחון המדינה ועד רכבת ישראל
איתמר לוין
טוען בדיון בעתירה נגד מינויו: זו עתירה נגד הדעות שלנו; לפני 20 שנה היה מקום לפסול אותי; היום אני במקום אחר, השתניתי
עידן יוסף
הכנסת תתכנס לדיון פגרה לאחר הפסח    השמות בבורסת השמות: יואב בן צור, חיים ביטון, משה ארבל, ינון אזולאי ואריאל אטיאס    עוד על הפרק: העברת רשות החברות לסמכותו של השר אמסלם
עידן יוסף
מסתמן כי ההכרעה בעניין תתקבל רק אחרי חג הפסח    גורמים בסביבת ראש הממשלה: "בשל המצב הביטחוני המתפתח, ראש הממשלה יידרש לעניין שר הביטחון רק בהמשך"
עידן יוסף
בעבר אמר נתניהו כי "ישראל תהיה מעצמת חלבון אלטרנטיבי", ובימים אלה מקדם משרד ראש הממשלה הצעה להחלטה שתפתור את המחסור במזון, תחזק משמעותית את הכלכלה ותהיה ידידותית לסביבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il