X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ברק. מאיים ברצח [צילום: מתוך יוטיוב]
בלי בג"ץ ובלי בצלם
במשך חודשים, ראשי האופוזיציה סירבו לכל משא-ומתן עם הקואליציה. בניסיון להרגיע את האווירה הציבורית, הקואליציה הסכימה לפשרות שכמעט מרוקנות את הרפורמה מתוכנה, אבל האופוזיציה לא גילתה כל נכונות לפשרה והמשיכה לעודד את האלימות

בימים של מלחמה קיומית על הדמוקרטיה, רוב הציבור יושב על הגדר ואיננו מבין על מה המהומה.
בשנת 1995 פרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון, פתח בהפיכה חוקתית (הכל שפיט, מה שסביר בעיני השופט הוא הנכון, אין מקום בבית המשפט העליון למי שאיננו מהמשפחה, אין שופט מרוקאי שיכול להתאים לבית המשפט העליון, פסילת חוקי הכנסת לגירוש המסתננים ועוד) והחל להשתלט על הכנסת והממשלה גם יחד. במשך 30 שנים, המערכת המשפטית הפכה למשמעותית, בעוד שתי הרשויות האחרות נחלשו, עד שהיום רוב ההחלטות המשמעותיות מתקבלות בבית המשפט או על-ידי היועצים המשפטיים. לצד העצמת כוחו של בית המשפט, הוא איבד את אמון הציבור והפך לשחקן פוליטי, מבלי שנבחר.
בשנת 2023, בעקבות בחירות בהן נבחרו 77 חברי כנסת שדיברו מראש על ההכרח להעמיד את הרשות השופטת במקומה, הקואליציה החדשה התחילה בביצוע הרפורמה הדמוקרטית במערכת המשפט. בימין תלו ברפורמה ציפיות רבות: עצירת ההפיכה של אהרן ברק וביצוע שינוי איטי, שיביא לגיוון השופטים, הגדלת המחויבות של השופטים לחוק והחזרת אמון העם במערכת המשפט. הרפורמה הייתה אמורה לאפשר לכנסת ולממשלה לטפל בבעיות הביטחון והכלכלה של ישראל בלי בג"ץ ובלי בצלם, כפי שחלם יצחק רבין ז"ל.
הנסיון של יאיר לפיד לעורר מרד מיד אחרי הבחירות נחל כישלון. אולם בעקבות הרפורמה המשפטית, אהרן ברק, בן ה-86, פתח בהסתה שהציתה מרד אזרחי. גורמים מסוימים קראו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. מפגינים חסמו כבישים בגיבוי סמוי של המשטרה, תוך אלימות. במקביל פרצה סרבנות מצד טייסים ושביתה לא חוקית של ההסתדרות. כל זאת נעשה בעידוד של ראשי האופוזיציה, גם כאלו שהביעו ועדיין מביעים תמיכה ברפורמה משפטית. הרחיק לכת מתן כהנא שתמך ברפורמה משפטית מרחיקת לכת הרבה יותר מזו של יריב לוין, ובכל זאת איננו פועל כרגע לעצירת המחאה האלימה, שמוגדרת כהפיכה צבאית אפילו על-ידי אנשים שאינם נמנים על הימין.
עצירת הרפורמה
במשך חודשים, ראשי האופוזיציה סירבו לכל משא-ומתן עם הקואליציה. בנסיון להרגיע את האווירה הציבורית, הקואליציה הסכימה לפשרות שכמעט מרוקנות את הרפורמה מתוכנה. אבל האופוזיציה לא גילתה כל נכונות לפשרה והמשיכה לעודד את האלימות. לבסוף החליטה הקואליציה על עצירת הרפורמה, לצורך הידברות בבית הנשיא, לפי דרישת האופוזיציה.
כאן נכונה הפתעה: ההפגנות נמשכות וכרגע השמאל מנסה להכתיב לממשלת הימין ביצוע מהלכים שהם ההפך הגמור מרצונו של הבוחר כפי שהתבטא בקלפי. חלק מאנשי השמאל מצדיקים את דרישותיהם בטענה האנטי דמוקרטית הבאה: מה החוכמה שאתם מנצחים אותנו בבחירות, אם אתם מביאים יותר ילדים?
אין הפסקה בין המערכות
אם עצירת הרפורמה לא הועילה, מה כן עשוי להניח את דעתו של השמאל הכועס? האם המשך התרפסות יאפשר פיוס? האם ישיבה של הימין בחוסר מעש תועיל לעצירת הקרע בעם? לא ולא. כל זמן שהקרב על הרפורמה נמשך, המערכת המשפטית תעניק לממשלה חופש מסוים לשמור על הביטחון ועל הארץ. כך למשל, השמאל לא נלחם כנגד ביטול חוק ההינתקות בצפון השומרון, כי הוא היה עסוק בעצירת הרפורמה הדמוקרטית במערכת המשפט.
אולם אם השמאל ירגיש שהמערכה על הרפורמה הוכרעה לטובתו, אז המערכת המשפטית תתגייס במלוא המרץ למניעת חוקים ופעולות הדרושות להגנת העם והארץ. המסקנה היא שאין אפשרות לסגת, מכיון שהשמאל ממשיך במתקפה. אין אפשרות לעצור, כי השמאל איננו עוצר. ההצלחה מאירה לו פנים והוא נכון לכבוש יעדים חדשים. רק אחרי שהשמאל ירגיש שגם לו כואב המשך הלחימה, הוא יהיה נכון למשא-ומתן במסגרתו תושג פשרה, על בסיס ההנחה המציאותית, לפיה הימין הוא זה שניצח בבחירות והכנסת היא הריבון (לא הבג"ץ), כמו בדמוקרטיות.
מלחמת ההסברה
באיחור רב חלה בימין התפכחות. עתה מבינים שההחלטה שלא להפגין כאשר הממשלה "שלנו" הייתה שגויה, שכן המערכת המשפטית היא השליט בפועל והשפעה עליו, כמו על כל דיקטטור, עוברת דרך דעת הקהל. באין-ברירה הימין יוצא למלחמה קשה ונחושה על כל הקדוש והיקר לו ובעיקר על החזרת הדמוקרטיה, בלעדיה, אין אפשרות לגשר מעל הפערים בעם ישראל. ללא ניצחון מוחלט בקרב זה, הקרע בעם רק יעמיק.
רבים בעם טרם יודעים אפילו עובדות בסיסיות על הרפורמה. לכן חיוני להמשיך ולהסביר. כאשר יוצאים להפגנות בערים, מניפים שלטים, מקימים דוכני הסברה, כותבים ופונים לכל אחד אישית, בסוף מנצחים. כך היה במשאל המתפקדים לפני הגירוש מגוש-קטיף וצפון השומרון, בו הימין ניצח, וכך היה בכמה מערכות בחירות. אנשי הימין כבר מתחילים להתעורר. אם תהליך ההתקפחות יימשך והימין יצא לקרב הסברתי נחוש, הוא יוכל לנצח את הדיקטטורה של מערכת המשפט.

הכותב חבר בחוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  09/04/2023   |   עודכן:  10/04/2023
+דמע בהפגנה, מדינה בכוננות
19:13 09/04/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אם אין "העסקים כרגיל" אלא יש מתיחות ביטחונית כי אז לגיבוש העם ואחדותו על נתניהו להוריד מסדר היום כל נושא נפיץ שנוי במחלוקת, ולהמתין עם חקיקת הדיקטטורה עד לסיום המשבר

מגיני הדמוקרטיה בכוננות [צילום: יפעת גדות]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלי בג"ץ ובלי בצלם
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
יואל מלמד  |  9/04/23 21:57
2
רק לאיש שמאל מותר היה לומר בלי
ד"ר רון בריימן  |  9/04/23 22:44
3
מדויק בכל מילה.  ל"ת
יהודי-גליל  |  9/04/23 23:57
4
אמת ונכון
מ. עמיר  |  10/04/23 21:25
5
לא מדויק
אברהם בבר בן יעקב  |  12/04/23 09:42
6
בלי בגץ ובלי בצלם
אורח  |  17/04/23 19:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
דן מרגלית
אם אין "העסקים כרגיל" אלא יש מתיחות ביטחונית כי אז לגיבוש העם ואחדותו על נתניהו להוריד מסדר היום כל נושא נפיץ שנוי במחלוקת, ולהמתין עם חקיקת הדיקטטורה עד לסיום המשבר
צבי גיל
שורש הבעיה של מדינת ישראל בעת הזאת הייתה והנה - ביבי והוא כבר אינו נכס למפלגתו    ביבי הוא כבול - הוא הסיבה והמסבב, ושום דבר לא ימחה זאת
יוסי אוחיון
אסור לנו שלא לחשוף את "השקר הגדול" העומד מעל כל הטיעונים הנבובים של הקואליציה כי הסיבה להפיכה משפטית הינה: מילוט נתניהו מאימת הדין
מרדכי שחם
ניתן לבחון מתן ביטוי לעקרונות ולפסיקות של מערכת המשפט, המחזקות זכויות יסוד גם בישראל הדמוקרטית, המתמודדת באתגריה החיצוניים והפנימיים ללא חוקה כתובה, בהישג שאינו נופל מזה של אנגליה
עמנואל בן-סבו
כאשר עומת לפיד עם עוד אחת מאמירותיו היהירות, הקשות, הבריוניות נגד המתיישבים המגורשים מביתם בגוש-קטיף, כי יש "להעיף" כלשונו כל מי שיעז לחסום כבישים "להעיף אותו תוך שלוש דקות", ונשאל האם הוא מסכים להתנהגות זו של המשטרה כנגד המפגינים נגד הרפורמה המשפטית, השיב: "אלה אנשים אחרים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il