X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הבנקים לא יודעים להעריך שווי יין [צילום: אריק ריסברג, AP]
דיבורים ראשונים על מחנק אשראי בארה"ב
האם החששות יתאמתו והטלטלה בבנקים תפגע באשראי ותכניס את המשק להאטה? ניו-יורק טיימס מצביע על סימנים מדאיגים המלמדים שהדבר מתרחש

שרה פויל צריכה לקנות עד סוף השנה יין משובח ומלאי נוסף בשווי שבין חצי מיליון למיליון דולר, כדי ליצור את הממסכים (בלנדים) הייחודיים שהחברה שלה מוכרת ברחבי ארה"ב. אבל קריסת בנק סיליקון ואלי יצרה תגובת שרשרת שהובילה לייבוש מקורות מימון רבים, והיא אינה יודעת מהיכן תשיג את הכסף. המקרה כמובן אינו יוצא דופן, אלא מייצג תופעה נרחבת. מוקדם לומר עד כמה המשק האמריקני יאט בשל כך, אך יש סימנים לזהירות יתרה מצד בנקים ומשקיעים – מדווח ניו-יורק טיימס.
נטילת משכנתאות בהיקף ניכר נעשית קשה יותר. שוק הנדל"ן המניב מתכונן לבעיות כאשר הבנקים הבינוניים המשרתים אותו נוקטים משנה זהירות ופחות מוכנים להלוות. הלוואות לרכישת רכב משומש התייקרו. הפדרל ריזרב של דאלאס בדק ומצא, כי בנקים באזור מציבים תנאים קשים יותר למתן אשראי.
השאלה כעת היא האם בנקים ומלווים אחרים יסוגו עד כדי כך שהמשק האמריקני יתרסק למיתון קשה. עד שיהיו נתונים מקיפים – הפדרל ריזרב יפרסם אותם בתחילת מאי – כלכלנים נשענים על סיפוריהם של עסקים קטנים, נוטלי משכנתאות וחברות בנייה, כדי לנסות ולהעריך את גודל הפגיעה. שיחות עם תריסר מומחים בשורה של מגזרים מוביל את הטיימס למסקנה, כי ההשלכות כבר כאן והן עשויות להתעצם. "אנשים מתחילים להשתמש במילת ה-מ' – מחנק אשראי", אומר הכלכלן אנירבאן בָּאסוּ. "אני שומע מקבלנים שהאשראי מתחיל להיות לחוץ".
לאחר קריסת SVB ובנק סיגנצ'ר, חילוצו של בנק פירסט ריפבליק ומכירתו של קרדיט סוויס, דומה היה שהמצב מתייצב. אולם, מפקידים ממשיכים למשוך את כספם מהבנקים ולהעבירו לקרנות נאמנות והשקעות אחרות. נתונים ראשוניים של ה"פד" מלמדים, כי ההלוואות למגזר העסקי ולנדל"ן ירדו משמעותית בסוף חודש מרס.
כאשר הבנקים מאבדים פקדונות, הם מאבדים מקור מימון זול – מה שעלול להפחית את נכונותם ויכולתם להעניק הלוואות. גם החשש מפני טלטלות עתידיות יכול לגרום להם להיות זהירים יותר. כאשר האשראי קשה יותר ויקר יותר, פחות עסקים מתרחבים, יותר פרויקטים נכשלים ופחות עובדים נשכרים – מה שמניח את היסוד להאטה נרחבת יותר. שרשרת זו היא הסיבה לכך שב"פד" סבורים שייגרם לכל הפחות נזק מסוים למשק, אם כי איש אינו יודע באיזה היקף.

אולי אין צורך בהעלאות ריבית
עלות ההלוואות לרכב משומש זינקה [צילום: מאט רורק, AP]

כל האטה תחמיר את מצבם של הלווים, שאינו פשוט ממילא. ה"פד" העלה בצורה חדה את הריבית בשנה האחרונה כדי להוריד את האינפלציה, ונתוני התעסוקה שפורסמו בשבוע שעבר מלמדים שהמשק מתחיל להתקרר – מה שמשפיע על התעסוקה והשכר. מצד שני, אם הטלטלה בבנקים אכן תאט את המשק – עשוי ה"פד" להגיע למסקנה שאין צורך בהעלאות נוספות.
כאמור, תופעות הלוואי כבר צצות. הלווים בתחום הנדל"ן המניב נשענים במידה רבה על בנקים איזוריים בגודל בינוני, שנפגעו בצורה קשה במיוחד בחודשים האחרונים והפכו ליותר בררניים במתן האשראי. מדובר בפגיעה נוספת בענף המצוי ממילא בצרות, שכן שוק המשרדים אינו מצליח להתאושש מן הקורונה וממעברם של עובדים רבים לעבודה מרחוק. חלק מבעלי הנכסים מתקשים למחזר את ההלוואות, יש ביניהם מי שפורעים רק את הריבית ולא את הקרן – מה שמקשה עוד יותר על הבנקים.
הטיימס עובר לשוק הנדל"ן למגורים. "הלוואות ג'מבו" – מעל 700,000 דולר או מיליון דולר, תלוי בתחום המדויק – כבר התייקרו. בריחת הפקדונות לאחר קריסת SVB גורמת לכך שלבנקים יש פחות מרחב להעניק הלוואות כאלה ולמחזר אותן. בעיה דומה היא בשוק המימון לרכב: הריבית עלתה בצורה ניכרת. תוך חודש בלבד התייקרו ההלוואות לרכישת רכב משומש ביותר מ-0.75 נקודת האחוז, וגם ההלוואות לרכב חדש התייקרו, אם כי בשיעור מתון יותר. הצד החיובי: אין ירידה במספר ההלוואות.
יש סיבות לתקווה גם במגזר היין, מציין הטיימס. הבנקים הכניסו רבים בענף להקפאה מיד לאחר קריסת SVB [שמרכזו היה בקליפורניה, בירת היין של ארה"ב], משום שהם אינם מבחינים בין ארגז יין ב-100 דולר לארגז ב-2,000 דולר כאשר מדובר בהערכת שוויים של בטחונות. אבל כעת מודיע בנק מרין שהוא פתוח ללקוחות חדשים, וגם קרנות הון סיכון מגלות עניין בענף. פויל משוכנעת שתמצא פתרון; מחסור באשראי לא יחסל את העסק שלה, היא בטוחה.

תאריך:  13/04/23   |   עודכן:  13/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיבורים ראשונים על מחנק אשראי בארה"ב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זה בגלל ההפיכה המשפטית ל"ת
אורי שמש  |  13/04/23 11:43
2
ואף מילה על הסיבה למחנק האשראי
חשדנית  |  13/04/23 11:56
3
ב-18 למאי משבר המזון מתחיל...
חשדנית  |  13/04/23 13:10
4
ארה"ב הקפיאה 300 מיליארד $
חשדנית  |  14/04/23 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
העיתונאית החרדית-לשעבר פרימט גולדברגר מתארת בפתיחות רבה, בניו-יורק טיימס, כיצד עברה מיחס של שנאה כלפי בעלה לאהבה רכה ועמוקה
איתמר לוין
זוהי הצעתה של פרופ' הילארי אלן ב-Foreign Affairs: הסיכונים והחסרונות משמעותיים וברורים, בעוד היתרונות הנטענים למעשה אינם קיימים
איתמר לוין
מקרון ביקר בבייג'ינג, במקביל לביקור שרי החוץ של אירן וסעודיה - אירועים המדגימים את הסדר העולמי שמבקשת סין לעצב, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
משרד המשפטים ופרקליטות פולטון חוקרים אירועים דומים על בסיס אותן ראיות, וזה עשוי להיות בעייתי - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק שני
איתמר לוין
כתב האישום בנוגע לנסיונות להטות את תוצאות בחירות 2020 עשוי לכלול גם תריסר ממקורביו - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק ראשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il