X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סוכני FBI בעת מעצרו של ג'ק טשרה [צילום: ג'ניפר מק'דרמוט]
ההדלפה מלמדת: לארה"ב יש בעיה יסודית
ארה"ב אוספת יותר מדי מודיעין וחולקת אותו עם יותר מדי אנשים - טוען וושינגטון פוסט הגילויים על ריגול במדינות ידידותיות עוברים בינתיים בשקט

הדלפת הענק של המסמכים מן הפנטגון בשבוע שעבר חשפה כמה עמוק חדר המודיעין האמריקני לרוסיה וליריבים אחרים – אך גם הזכירה שארה"ב מרגלת דרך שגרה אחרי ידידותיה, מה שיוצר סיכונים לשני הצדדים. לא חסרות דוגמאות: המצב הצבאי של אוקראינה, כוונה מצרית לספק טילים לרוסיה, המוסד והרפורמה המשפטית בישראל – מזכיר וושינגטון פוסט.
המסמכים מלמדים, כי גם לאחר המחלוקת שעוררה ההדלפה הנרחבת של אדוארד סנואודן בעשור שעבר, ארה"ב ממשיכה לאסוף מידע על ידידותיה. התפוצה המוזרה שלהם – כנראה בין קבוצות ביישומון הצ'אט Discord – מעידה על האפשרות שמדובר בהליך כאוטי.
חלק מן הגילויים ממש אינם מפתיעים. אין צורך בריגול כדי לדעת שלראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, יש דעה שלילית על נאט"ו למרות שארצו חברה בברית. הטענות בדבר עסקות נשק עם רוסיה נתקלו בשתיקה מצד טורקיה ובהכחשות סלקטיביות מצד מצרים. בכירים באוקראינה הטילו ספק באותנטיות של המסמכים וטענו שיש בהן מידע כוזב, אם כי בשיחות פרטיות מודים פקידים בקייב שהם מציירים תמונה מוכרת.
ממשלת קוריאה הדרומית טענה שההאשמות כלפיה המופיעים במסמכים אינן אמת וכי חלק מן המידע "עבר טיפול". ואילו המוסד, בהודעה נדירה, הכחיש שהפר את הניטרליות הפוליטית שלו, וכמה אנליסטים תוהים האם ארה"ב לא הגזימה בפרשנות שהעניקה למכתב נגד הרפורמה עליו חתמו כמה מבכירי המוסד לשעבר.
אולם, מדגיש הפוסט, הדיווחים על קוריאה הדרומית וישראל ציינו במפורש "מודיעין קשר". לא ברור האם ארה"ב מרגלת אחרי התקשורת של בכירי המוסד, אך המידע שדלף מעלה אפשרות כזו. בהיבט הקוריאני, יש לאפשרות זו גם משמעות פוליטית. הנשיא יון סוק-יאול החליט אשתקד להעתיק את מקומה של לשכתו, וכעת טוענת האופוזיציה שבכך הגביר את הסיכון להאזנות.
באופן מסורתי אין איסור לרגל במדינות ידידות. יש מדינות – כמו ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד (המכונות "חמש העיניים") – המסכימות בעיקרון להימנע מריגול הדדי. אבל אין הסכמות בינלאומיות ויש רק מעט נורמות בתחום זה. האופי המשתנה של התקשורת הבינלאומית הפך את הסוגיה לבעייתית יותר. האזנות לתקשורת בינלאומית היו משימת ענק ולכן המשאבים הוקדשו בעיקר לאויבות עיקריות. כעת, לאור הדומיננטיות האמריקנית בטכנולוגיה ובתקשורת הדיגיטלית, ניתן לאסוף כמות עצומה של מידע במאמץ מזערי.

נזק משמעותי לאוקראינה
שיתף ביישומון "בשביל הכיף" [צילום: ג'ף צ'יו, AP]

בשנת 2013 חשף סנואדון, שארה"ב האזינה לטלפון הנייד של הקנצלר אנגלה מרקל ולדוא"ל של נשיא מקסיקו דאז, פליפה קלדרון. מאוחר יותר התברר, כי עשרות מנהיגים זרים היו על הכוונת האמריקנית. התגובות הדיפלומטיות היו נזעמות, הנשיא ברק אובמה התנצל בפני מרקל והבטיח שהדבר לא יישנה, אך כעת נראה שהייתה זו התחייבות אישית ולא ממסדית.
נכון לעכשיו, התגובות בעולם על ההדלפה הנוכחית אינן דומות לאלו שבאו בעקבות מעשיו של סנואדון. אבל יש מסמכים רבים שטרם דווחו, עם גילויים נוספים העשויים לעורר כעס. היקף הדליפה קטן יותר מקודמותיה, אך הפרטים הכלולים בה עלולים להיות מזיקים במיוחד.
הדבר נכון במיוחד לגבי אוקראינה. ההדלפה של מסמכים רבים לגבי מצבה הצבאי ויכולותיה, עלולה לכפות על מפקדיה לשנות את התוכניות למתקפת הנגד המתעכבת ממילא. הדבר יכול לפגוע ביחסים בין וושינגטון לקייב, המצויים ממילא בנקודה משמעותית לאחר שנה של מלחמה ועם שליטה רפובליקנית בבית הנבחרים.
לדברי הפוסט, אפילו לכמה מבעלות בריתה הקרובות ביותר של ארה"ב – שותפותיה ל"חמש העיניים" – יש סיבה לדאגה, למרות שלא היו יעד ישיר לריגול. המסמכים כוללים פרטים רבים על פעולותיה של בריטניה בנושא אוקראינה, כולל תקרית בה מטוס קרב רוסי כמעט הפיל מטוס ביון בריטי – אירוע שלונדון תיארה פומבית בצורה כללית בלבד. רוסיה מצידה נהנית: "ההדלפות די מעניינות", אמר השבוע דובר הקרמלין, והוסיף שהיה ידוע שארה"ב "מרגלת אחרי ראשי מדינות, במיוחד בבירות אירופיות".
לבסוף מציין הפוסט, כי העובדה שההדלפה אינה מעשה ידיה של מדינה זרה אלא של אמריקני - ג'ק טֶשֶרָה - שרצה לשתף את חבריו במידע למען הכיף, מצביעה על בעיה בסיסית יותר באיסוף המודיעין האמריקני. ארה"ב אוספת יותר מדי מידע ומשתפת אותו עם יותר מדי אנשים, וכך אין סיכוי שהכל יישאר בסוד.

תאריך:  14/04/23   |   עודכן:  14/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההדלפה מלמדת: לארה"ב יש בעיה יסודית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הדלפה מכוונת להביך "בעלי ברית"
משה ג.  |  15/04/23 11:15
2
צביעות שמאלנית טיפוסית
Q  |  15/04/23 16:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סכומי העתק שהקציב הקונגרס אשתקד גורמים להסתערות של לוביסטים על הקונגרס, הבית הלבן, משרד האנרגיה ורשות המיסים - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין: אין פשע מלחמה שהרוסים אינם מבצעים    מקווה שרכוש רוסי מוקפא יתחיל להגיע בקרוב לקייב כפיצוי על הנזקים
איתמר לוין
האם החששות יתאמתו והטלטלה בבנקים תפגע באשראי ותכניס את המשק להאטה? ניו-יורק טיימס מצביע על סימנים מדאיגים המלמדים שהדבר מתרחש
איתמר לוין
העיתונאית החרדית-לשעבר פרימט גולדברגר מתארת בפתיחות רבה, בניו-יורק טיימס, כיצד עברה מיחס של שנאה כלפי בעלה לאהבה רכה ועמוקה
איתמר לוין
זוהי הצעתה של פרופ' הילארי אלן ב-Foreign Affairs: הסיכונים והחסרונות משמעותיים וברורים, בעוד היתרונות הנטענים למעשה אינם קיימים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il