X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האינפלציה ירדה אך הסכנה לא חלפה [צילום: אדוארדו אלוורז, AP]
האם ארה"ב תצליח להימנע ממיתון ממשי
הנתונים העדכניים מצביעים על האטה באינפלציה לצד התקררות בשוק העבודה - אך ניו-יורק טיימס מדגיש שעדיין ייתכן שהמשק ישקע למיתון

יש שתי דרכים שונות להתבונן כיום על כלכלתה של ארה"ב: מה הנתונים מלמדים על החודשים האחרונים ומה ההיסטוריה עשויה ללמד על העתיד. רוב הנתונים מלמדים שהכלכלה במצב טוב. שוק העבודה חזק מכפי שהיה לפני הקורונה: יותר אנשים עובדים בשכר יותר גבוה והפערים מצטמקים. אפילו האינפלציה עושה סימנים של היעלמות: במרס ירד השיעור השנתי שלה ל-5%, הנמוך ביותר מזה שנתיים; ברבעון האחרון הקצב הוא 3.8%, עדיין גבוה בהרבה מן היעד (2%) אך רחוק מאזור הסכנה.
אבל למרות החדשות הטובות, כלכלנים חוששים שיש מיתון בדרך או שהפדרל ריזרב יגרום כזה בנסיונו להמשיך ולהוריד את האינפלציה, מדווח ניו-יורק טיימס. החששות נובעים בעיקר מן התחומים לגביהם אין מספיק נתונים, ובראשם מערכת הבנקאות. בעקבות קריסת בנק סיליקון ואלי, גוברים הסימנים לכך שבנקים קטנים ובינוניים החלו להקשיח את תנאי מתן האשראי – מה שעלול לדחוף את לקוחותיהם העסקיים לקצץ בכוח האדם ובהשקעות. התוצאות ברמת המקרו יהיו ברורות רק בעוד מספר חודשים, אך כבר כעת ברור שהטלטלה בענף מגדילה את סכנת המיתון.
ה"פד" החל להעלות את הריבית לפני למעלה משנה, אך מלוא ההשלכות על רבים מענפי המשק מתחילות להתברר רק כעת. התעסוקה בענף הנדל"ן החלה להצטמצם רק בחודש שעבר, למרות שהענף מצוי בירידה מאז אמצע 2022. גם המעסיקים בענף התעשיה הוסיפו משרות עד לאחרונה. ואילו הצרכנים מצויים רק בשלבים הראשונים של הסתגלות לריבית הגבוהה יותר מבחינת יכולתם לרכוש מכוניות, לממן את הרכישות באשראי וליטול הלוואות אחרות.
חלק מן הכלכלנים סבורים שכבר בקיץ הקרוב תחל התעסוקה לרדת, בשל שילוב של מדיניות ה"פד" והבעיות במגזר הבנקאות. אחרים אומרים, כי ל"פד" אין ברירה אלא להמשיך להעלות את הריבית עד שהאינפלציה תרד בצורה ברורה. לדבריהם, ההאטה הנוכחית בהתייקרויות היא בעיקר תוצאה של ירידה במחירי האנרגיה והמכוניות המשומשות, הצפויים לשוב ולעלות; ליבת האינפלציה – בלא אנרגיה ומזון – ירדה בשיעור מתון בלבד. ה"פד" רוצה להוריד את האינפלציה בלי לגרום מיתון; פספוס של איזון עדין זה, לאחד משני הכיוונים, עלול לגרור תוצאות חמורות.
התאוששותו של שוק העבודה האמריקני בשלוש השנים האחרונות הייתה ניסית, מגדיר הטיימס. באפריל 2020 התקרב שיעור האבטלה ל-15%, וכיום הוא בשפל של יובל – כפי שהיה לפני הקורונה. המעסיקים הוסיפו את כל 22 מיליון המשרות שאבדו בשבועות הראשונים של המגיפה – ועוד 3 מיליון. הביקוש הער לעובדים מעניק להם אפשרות לדרוש שכר גבוה יותר או לחפש משרות אחרות.
ההתאוששות סייעה במיוחד לקבוצות שלרוב נותרות מאחור: בעלי מוגבלות, בעלי עבר פלילי וחסרי תעודת בגרות. האבטלה בקרב השחורים הגיעה בחודש שעבר לשיעור הנמוך ביותר אי-פעם, ועליית השכר המהירה ביותר בשנים האחרונות נרשמה בקרב בעלי ההכנסות הנמוכות ביותר. כמה מן הכלכלנים מזהירים, כי הישגים אלו יירדו לטמיון אם ה"פד" ילך רחוק מיד במאבקו באינפלציה.

התהליך עשוי להימשך שלוש-ארבע שנים
שוק עבודה חזק גם לקבוצות החלשות [צילום: נאם יו, AP]

כלכלנים אחרים מתריעים מפני סכנה הפוכה: שה"פד" יעשה מעט מדי. עד כה, הן המגזר העסקי והן משקי הבית התייחסו לאינפלציה כבעיה רצינית אך זמנית. אם הם יתחילו לסבור שמדובר בתופעה ארוכת טווח, היא עלולה להפוך לנבואה המגשימה את עצמה, כאשר החברות יעלו מחירים והעובדים ידרשו תוספות שכר – שכן אלו ואלו יחששו שהעלויות יגדלו.
אם זה יקרה, ייתכן שה"פד" ייאלץ להיות הרבה יותר אגרסיבי במלחמתו באינפלציה ואולי אף לגרום מיתון עמוק יותר וכואב יותר. כמה כלכלנים אומרים, שזה מה שקרה בשנות ה-1970 וה-1980 תחת הנגיד פול וולקר: האינפלציה ירדה במחיר מיתון שהיה הכבד ביותר למעט השפל הגדול של שנות ה-1930 והקורונה.
הוויכוח האמיתי איננו בין הרעה של האינפלציה לבין הרעה של האבטלה, אמר לטיימס ג'יימס פורמן מאוניברסיטת הרווארד, שהיה יועץ בכיר לנשיא ברק אובמה. הוויכוח הוא בין אבטלה מסוימת כעת לבין אבטלה עמוקה יותר בעתיד. "יש סכנה לאובדן מיליוני משרות אם מחכים יותר מדי", הוא מזהיר.
הטיימס מציין, כי יש כמה סימנים מעודדים – אם כי ראשוניים – לכך שה"פד" מצליח להאט את הכלכלה די הצורך אך לא יותר מדי. מספר המשרות המוצעות נמצא בירידה ופחות עובדים מחליפים את מקומות העבודה – שני סימנים לכך ששוק העבודה מתחיל להתקרר. במקביל, מספר העובדים הזמינים גדל, כאשר יותר מובטלים-מראש חוזרים לשוק ונרשמה עלייה בהגירה. תיאורטית, כל אלו אמורים לגרום לשוק העבודה להתאזן בלא קיצוץ נרחב במשרות; נכון לעכשיו, זה מה שקורה.
הכלכלן הראשי של גולדמן-זאקס, ג'אן האציוס, אומר שנתוני התעסוקה העדכניים הגבירו את האופטימיות שלו בדבר הסיכוי להימנע ממיתון. תוצאה זו רחוקה מלהיות מובטחת וחשוב לראות את הנתונים בפרופורציה, הוא מדגיש. אם ניתן יהיה לחזור לאינפלציה סבירה ותעסוקה גבוהה תוך שלוש-ארבע שנים, זו תהיה תוצאה טובה מאוד – הוא סבור.

תאריך:  17/04/23   |   עודכן:  17/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ארה"ב תצליח להימנע ממיתון ממשי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ההפסדים בענף ההיי-טק גורמים הן למשקיעים והן לרשויות להקשיח את מדיניותם כלפי מי שגייסו סכומי עתק תוך הצגת כזבים וזיופים - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
אקונומיסט מצביע על הפער העצום בין ארה"ב לבין יתר המדינות העשירות, וטוען שמהלכים של טראמפ וביידן עומדים בסתירה לגורמי ההצלחה
איתמר לוין
הנשיא למעשה מתמודד על כהונה שנייה, והבעיה הגדולה ביותר שלו - מסיק ניו-יורק טיימס - היא שקבוצות בוחרים חיוניות לא יודעות מה הוא עשה עבורן
איתמר לוין
הדלפת המסמכים הוציאה החוצה את מה שנאמר בחדרי חדרים: סיום המלחמה אינו נראה באופק    השאלה כעת היא מה עושים הלאה, מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
שופט ביהמ"ש העליון האמריקני, קלרנס תומס, בילה שנים על חשבונו של מיליארד ימני    אקונומיסט אומר שהבעיה הגדולה באמת היא של בית המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il