X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המחאה בקפלן, תל אביב [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
פוסט ציונות - סביבה רעילה למדינה יהודית
אין ספק שמאה הימים הראשונים של ממשלת נתניהו השישית היו רוויים כשלים שהחמורים ביניהם הינם: תהליך "המרכבה" וחלוקת השלל, תהליך קידום הרפורמה המשפטית והסברת סיבותיה ותכליתה, כשלון מודיעני בזיהוי תנועת האנרכיה האנטי-דמוקרטית והזנחת הטיפול בנושאי הליבה עליהם הושתת קמפיין הבחירות

המניע הישיר לכתיבת הדברים הבאים היה "כתב נכאים" של אברי גלעד1 באשר דיברי נכאים כשלעצמם הם חסרי תועלת ותכלית. אינני נוהג לצטט אחרים בכדי להביע את דעתי על כי מבטאים הם דעה ומצב רוח שאינם תואמים לשלי למראה ומקרא על אירועים שמקומם לא יכירם אצלנו. חלקים לא מדברי התרעומת של אברי מובנים לי. הוא עושה הבחנה בין "ביביזם" ל"ימין" אך עד מהרה קושר את הדברים אלה באלה גם כשאין ביניהם זיקה ממשית. הבעיה בהקשר השגוי שלו היא ש"ביביזם", ליכוד, ימין, והגדרות נוספות לשלוש אלה בשיח הפוליטי השוטף, אינם משותפים באותה מידה ועוצמה לכלל הציבור ואפילו לא לרוב הציבור הימני. לכן אין הן מבטאות אותם ערכים ואותן תחושות.2
הליכוד הוא המפלגה הימנית-דמוקרטית ביותר בישראל, אך היא איננה "הימין". ימין הוא בראש וראשונה השקפה - בחלקה אידאולוגיה ובחלקה "פרקטיקולוגיה". אין ספק שמי שנחשבו בעבר כ"ימין" נמצאים כיום - לפחות בחלקם- בשמאל-מרכז. באותה מידה ברור שהימין הישראלי ד'היום (לא האמריקני או האירופי) איננו זה שהכרנו לפני 30 שנה ויותר. כל ניסיון להשוות בין השניים הוא ניסיון נפל.
בעיני "ימין" הוא ארגון(ים) פוליטי(ים) דמוקרטי(ים) (מבוסס מפלגות דמוקרטיות) המאמין בערכים של חופש, שוויון ואחוות-אדם, שמתנהל בכללים דמוקרטיים ומקדש את העקרון שהעם הוא מקור סמכות הממשל בארגון. דהיינו: הוא הגורם היחיד שלו סמכות לחוקק חוקים שמחייבים את הקהילה כולה והוא מממש זאת בכלים דמוקרטיים: שיח והידברות - והחלטות רוב. הקהילה מתנהלת באמצעות שלוש זרועות ממשל נפרדות - מחוקקת, מבצעת ושופטת - שכולן כפופות למערכת החוקים הקהילתית. משיקולים פרקטיים שעיקרם: מזעור מקרים של פגיעה בציבור (לא ביטולם המוחלט) מקיימת הקהילה מנגנוני בקרה על פעולות זרועות אלה באמצעות פיקוח הדדי. כל רשות מקבלת החלטות ביצוע בתחום אחריותה ואינה פולשת לתחומי זולתה. דרכי ההסדרה המעשית של עקרונות אלה שונים מקהילה אחת לזולתה ומוחלטים על-פי חוק באמצעות מוסדותיה המיועדים לכך. שימור הפרדת הרשויות הוא עקרון דמוקרטי יסודי שאינו ניתן לביטול או שינוי אלא בהחלטת הריבון.3 הימין הישראלי הוא ימין לאומי המקדש כאבן יסוד את רעיון מדינת הלאום (כמוגדר במגילת העצמאות) במדינה שהיא דמוקרטית קלאסית דוגמת ישראל.4 שונות זו איננה סימבולית כי-אם מהותית והיא יסוד חשוב במחלוקת הנוכחית סביב הרפורמה השיפוטית.
הימין מכיר בערך האינדיבידואליזם אבל דוחה אינדיבידואליזם אנרכיסטי; יש ערך גם לחיי הקהילה ובחיים המשותפים שהיא מחוללת טמונים יתרונות שאין לוותר עליהם. מדינה יהודית אינה יכולה להתפתח באופן טיבעי ונורמטיבי ללא חיי קהילה שהם יסוד מוסד ביהדות. עם זאת ובניגוד לאינדיבידואליזם הפוסט-מודרני זו אחת המטרות ולא התכלית. במונחים המעניינים אותנו, הימין הוא ציוני ולא פוסט-ציוני וארץ-ישראל שייכת לעם ישראל ואיננה מדינת כל אזרחיה.
כולנו חיים בעולם דינמי ומשתנה ושינויים אלה פועלים ומשפיעים על סולם הערכים ועל משקלם היחסי בתמהיל השלם. בין השקפות עיוניות לבין תרגומן לשפת המעשה בחיי המדינה והקהילה, קיים מתח תמידי ולעיתים אף קונפליקט. דווקא משום כך אסור להפקיד את הדיון העקרוני בידי קבוצות "מומחים" או אליטות אינטרסנטיות וחייבים למסור החלטות בסוגיות אלו בידי הציבור או למצער נבחריו האמורים לתרגמן לשינויים בחוק שידריכו את חיי היום-יום. עצם האמונה בהשקפה מסוימת אינה מבטיחה שזו תיושם בפועל בדרך אופטימלית, לשם כך דרושים הנהגה לאומית ובקרה על מעשיה.
אין מלוכה בימין הישראלי, אולם בהחלט קיימת הבנה שמנהיגותו של נתניהו היא מעין תעודת ביטוח לשמירת אחדותו וכוחו של גוש הימין מול ניסיונות השמאל-מרכז לחזור לשלטון במעשי רמיה. החמור ביותר בהם - והוא שעומד במרכז המאבק הנוכחי - הוא המהפכה השיפוטית של אהרן ברק ששינתה-תשנה את אופיה של המדינה מיהודית ודמוקרטית קלאסית, למדינת כל אזרחיה (מדינה שאינה יהודית ואינה לאומית).
האנרכיה של השבועות האחרונים מוכיחה שחשש זה יותר ממוצדק. ימנים קלאסיים למדו להבחין בין שימור אורח מחשבה חופשי לבין עיצוב כללֵי התנהגות ומעשה באמצעות הליכים דמוקרטיים החל ממעשה הבחירות לכנסת בקלפי. שעה שדמוקרטים אלה יחסו משקל ניכר לתוצאה וזנחו באיוולתם את הדרך, הלכו יריביהם בדרך הפוכה וקידשו את הדרך תוך עוות התוצאה הרצויה. לפיכך, אובייקטיבית אין מדינת ישראל כיום יהודית, איננה דמוקרטית ואיננה אידאלית. בכל זאת, כאשר בוחנים אותה לפי שלושה משתנים אלה, מול מדינות אחרות, היא הכי יהודית, מאוד דמוקרטית ומשום מה מרבית אוכלוסייתה - במיוחד זו היהודית - מדווחת על תחושת אושר וסיפוק מן הגבוהות שאנו מוצאים בין מדינות העולם. (לפחות כך היה עד להופעת גל האנרכיה המאורגנת מבֵית תנועת העבודה, השמאל והאוליגרכיות בדיפ-סטייט הישראלי שתפח לממדים מבהילים.
מדינה ציונית אינה יכולה להתקיים כאשר היא חותרת להיות "מדינת כל אזרחיה", פלורליסטית ככל דמוקרטיה אחרת ונעדרת קשר ייחודי לתרבות עם ישראל, לעברו, להיסטוריה שלו, לשפתו ולערכיו המוסריים. במצב זה לא נותר בה כמעט דבר מיהדותה. ככל שאנו מניחים לאנרכיה להשתולל דומה שאכן מאפיינת תנועה חסרת-ערך ויסוד זו את הזיקה היסודית ביותר לערך המרכזי של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. זו אף מסכנת את הציונות ואת יעודה המרכזי: "...הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היא מדינת ישראל". השקר כבר אינו ניתן להסתרה. מטרותיה, גם אלו שיזמה המהפכה המשפטית וגם אלה שהיא מקדמת, אינן ציונות ומדינה יהודית אלא אוניברסליות גלובליסטית.
זו בהחלט מסקנה מטרידה שכן ישראל הוקמה על ברכי הציונות במטרה לממש ולקדם את מטרותיה. מי שחש שדרכו אינה תואמת מטרה זו חייב לנטוש על שום שרוב הציבור היהודי בישראל, להערכתי, עודנו ציוני ודרכו היא דרך הציונות. עלינו להחזיר את הגה המדינה לנתיב שהותווה ע"י מגילת העצמאות. שימוש מטעה או שיקרי בה רק מחבל במאמצים האדירים שעשה העם בארץ ב-75 שנות עצמאות, מבזבז הישגים, פורם תפרים חברתיים, מחליש את המדינה ופוגם בכושרו של הישוב היהודי להגן על עצמו. כל אלה נעשים בסיסמאות סרק חסרות בסיס. זו סכנה לציונות!.
משחקי הכוח המכוונים להשגת הגמוניה חברתית-כלכלית בדרכים עקלקלות ולא דמוקרטיות חייבים להיפסק. אם איננו הולכים כולנו בנתיב הציונות המגשימה - חייבים להחזיר את המצב המשפטי ל-1995, להקפיא את החקיקה דאז ולהתפנות תחילה למאבק באירן. לאחריו יש להתחיל בדיון המכונן שאותו לא ערכנו מעולם, בו יכריע העם הריבון על דרכו בנוהל דמוקרטי למשעי. רק כך נמנע מלחמת אזרחים.

הערות

1. אברי גלעד, אינטרנט, אפריל 2023
2. הספדים בדרך כלל אינם משנים מציאות (מקרה יוליוס קיסר בחסות שייקספיר הוא יוצא מן הכלל). לרוב הם ביטוי לעייפות ו/או חוסר אונים ואפשר שגם טיפשות שהובילו לאסון המחולל את ההספד.
"ביביזם" הוא פטה מורגנה; מציאות מלאכותית שנוצרה בהשפעת שתי סיבות מרכזיות: התפוררות החיים הדמוקרטיים האמיתיים בישראל (תהליך המתחולל ברוב הדמוקרטיות המערביות אבל לא בכולן הגיע לאותה רמת רופפות). את "הביביזם" יצרו יריבי נתניהו והימין כאשר ביקשו לסלקו מהשלטון במניפולציות משפטיות ובכך פרטו על המיתר הכי פחות מתאים של השכבות המזרחיות והנמוכות מבחינה כלכלית והשכלתית בישראל. עבור זרם זה הפך "הביביזם", למוקד המאמץ לשינוי פוליטי שבבחירות האחרונות הוביל לקואליציית ימין "מלא-מלא". כשהבינה האליטה את שגיאתה, היה כבר מאוחר מדי והתדרדרנו לשלטון האנרכיה... .
הדבר מתרחש בזמן מאוד לא נוח, משום שרודפי הנוחיות והחיים הטובים בינינו שכחו להכניס למשוואת שיווי-השקל שלהם את המזרח התיכון ותהפוכותיו, ואחר כך את העולם, בו ארה"ב מפגרת אחרי סין בהבנת המציאות. במצב זה דווקא הרפורמה המשפטית היא שינוי בכיוון הנכון: החזרת וקטור ההתפתחות למסלול דמוקרטי-מסתגל. דהיינו: החזרת כוח ההכרעה לעם בדמוקרטית קלסית, שרק היא מתאימה לעם היהודי ולהמשך מפעל התקומה הציוני.
אני מבין את תחושות הבטן של אברי גלעד - תחושת קבס בלתי-נעימה בעליל, משום שאין בה מענה לבעיות שהוא מציג.
3. בימין הדמוקרטי "הפוסט מודרני" הדברים שונים. ימין זה מקבל את עקרון האינדיבידואליזם של היחיד (פרט) כעקרון מוביל בחיי הקהילה, ולמעשה בכך מפורר אותה בהדרגה. ימין זה מכוון לתמוך בגישה הגלובליסטית השוללת את עקרונות הלאום כעקרונות מנחים בעיצוב החיים הקהילתיים המדינתיים. זו עמדה שונה בתכלית מעמדת הימין הישראלי. מדינת ישראל שהוגדרה בעת הקמתה כמדינה יהודית (לאומית) ודמוקרטית, אינה שייכת לזרם זה.
4. אזרחי המדינה נהנים משיווין זכויות אזרחי, אבל אינם רשאים לפעול נגד אופיה הלאומי. רק בני הלאום המגדיר רשאים לקבל החלטה שמשמעותה שינוי אופיה הלאומי של המדינה. דיון בשאלה זו רחב בהרבה ממסגרת דברים אלה.

תאריך:  17/04/2023   |   עודכן:  17/04/2023
+שוויון בין הצדדים ושופט בדימוס כ"לשון מאזניים"
18:09 17/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ישראל היום: נציגי הקואליציה הציעו במהלך השיחות בבית הנשיא כי בוועדה לבחירת שופטים יהיו 11 חברים: 5 לקואליציה, 5 לאופוזיציה ושופט עליון או מחוזי בדימוס, שייבחר על-ידי שר המשפטים  ▪  בבית הנשיא מסרו לאחר יום שיחות נוסף: "הדיונים התקיימו באווירה חיובית, עניינית ורצינית"

גישת הידברות [צילום המחשה: קובי גדעון/לע"מ]
+מיארה: לשקול מחדש את הדחת ניצב אשד
17:51 17/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

קובעת שהדחת מפקד משטרת מחוז תל אביב בידי בן-גביר בוצעה בניגוד לנהלים וכי קיים חשש שהיא נובעת מחוסר שביעות רצונו של בן-גביר מטיפול המשטרה בהפגנת נגד הרפורמה

אשד. הודח מיידית [צילום: אריק מרמור, פלאש 90]
+הדיונים בבית הנשיא עסקו היום בוועדה למינוי שופטים
16:55 17/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+שלמי תודה, ביבי
13:53 17/04/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אם פעם "תודת האומה" באה לביטוי ב"מגש הכסף" לנתן אלתרמן זה נגמר  ▪  עכשיו זה שמפניה וסיגרים ודירות של מיליארדרים, והכל בזכותו של נתניהו

נתניהו. בזכותו [צילום: רמי שלוש]
+מכון ירושלים: הרפורמה המשפטית מגבירה את סכנת המלחמה
10:46 17/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מכון המחקר המזוהה עם הימין קורא "לשים בצד את המחלוקות או להגיע במהרה לפשרות אשר יאפשרו למדינה להתרכז באתגרים הביטחוניים הקיומיים הרובצים לפתחנו"

ענבר. "נזק אדיר" [צילום: אוניברסיטת בר-אילן]
+פרופ' עומר מואב: "ההפיכה המשפטית מסכנת את הקנין הפרטי!"
08:14 17/04/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

שיחת עומק שנייה עם פרופ' עומר מואב (שהוא אחייני), הטוען כי ההפיכה המשפטית מסכנת את הקניין הפרטי

פרופ' מואב [צילום: יח"צ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוסט ציונות - סביבה רעילה למדינה יהודית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
אורי מילשטיין
שיחת עומק שנייה עם פרופ' עומר מואב (שהוא אחייני), הטוען כי ההפיכה המשפטית מסכנת את הקניין הפרטי
עידן יוסף
גם אם תיאלץ לוותר על חלקים אחרים ברפורמה המשפטית. הנוסח שיקודם יהיה כנראה המחמיר - זה שקובע שהיועצים המשפטיים יהיו משרות אמון    לפיד: "אם הידיעה הזו נכונה הקואליציה לא רוצה הידברות"
דן מרגלית
הדרישה המצדיקה את המחאה היא לבטל את החקיקה הדיקטטורית על כל היבטיה. כל השאר - בונוס, "זיל גמור"
איציק וולף
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, פורשת מתפקידה בתום חמש שנות כהונה    מתייחסת להודעת תחזית דירוג האשראי של ישראל שפרסמה מודי'ס ומזהירה: התעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל מערערת את אמון המשקיעים בשוק הישראלי
עומר מואב
חומרים שעלו ברשת שעוסקים בהשלכות הכלכליות של המהפכה המשטרית    בין היתר קישורים להשלכות הכלכליות של המהפכה המשטרית המקודמת בידי הממשלה בחודשים האחרונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il