X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הדיביזיה המוטסת ה-101 ברומניה [צילום: אנדרה אלכסנדרו, AP]
נאט"ו החדשה: תגובה מיידית ופריסה מהירה
הפלישה לאוקראינה לימדה את הברית שיש לבלום את רוסיה מיד, והיא משנה בהתאם את האסטרטגיה שלה ואת התוכניות הטקטיות – מדווח ניו-יורק טיימס

פלישתה של רוסיה לאוקראינה גרמה לנאט"ו לפעול בצורה כוללת לחזור ולהיות הברית הערוכה למלחמה כפי שהייתה בזמן המלחמה הקרה. זהו שינוי משמעותי לארגון שבמשך עשרות שנים סבל מספקנות עצמית, והוא כולל מהפכה בתפיסתו האסטרטגית – מדווח ניו-יורק טיימס.
עד כה התפיסה הייתה, שאם רוסיה תפלוש למדינה הגובלת בה – יהיה עליה להחזיק מעמד עד שיתר החברות ובראשן ארה"ב יבואו לעזרתה. אך הזוועות שמבצעת רוסיה באוקראינה גורמות לכך ששכנותיה שוב אינן יכולות להסתכן בתקופת כיבוש קצרה ככל שתהיה. הן מציינות, כי בימים הראשונים לפלישה כבשה רוסיה שטח הגדול מזה של המדינות הבלטיות (ליטא, לטביה ואסטוניה).
מניעתו של מצב זה משמעותה מהפכה במונחים מעשיים: יותר כוחות מוצבים בסמוך לגבול הרוסי, יותר שילוב עם תוכניות המלחמה של ארה"ב ובעלות הברית, יותר הוצאה לביטחון ויותר דרישה להכנה מראש של הכוחות והציוד הנחוצים. מרכיב מפתח נוסף בתפיסה החדשה הוא שהרוסים צריכים לראות היטב שניצבים מולם כוחות ערוכים ונחושים.
נאט"ו מציבה כעת גדודים רב-לאומיים בשמונה מדינות לאורך הגבול עם רוסיה, ומכינה תוכניות לתגבורם לרמת החטיבות כדי להגביר את ההרתעה וליצור יכולת להדוף מיד את הפולשים. הברית גם מכינה אלפי חיילים נוספים כתגבורת מיידית במידת הצורך. יותר חיילים יוצבו תחת שליטתו הישירה של המפקד העליון באירופה, הגנרל כריסטופר קאבולי, שהוא גם מפקד הכוחות האמריקניים ביבשת.
לראשונה מאז תום המלחמה הקרה, קאבולי מתאם כעת את תוכניות המלחמה של ארה"ב ובעלות בריתה; ארה"ב חזרה לעמוד במרכז ההגנה על אירופה. במקביל, מדינות מזרח היבשת יידעו – גם זאת לראשונה – כיצד בדיוק מתכוונת נאט"ו להגן עליהן ומה יהיה חלקה של כל אחת מחברות הברית; הללו יידעו בדיוק היכן יוצבו ומה יהיו משימותיהן.
בנוסף לכך, נאט"ו משלבת את דרישותיה ארוכות הטווח מחברותיה עם צרכיה המבצעיים העכשוויים. למשל: בריטניה תצטרך לספק יותר רכבים משוריינים כבדים להגנת החזית המזרחית, גם אם לונדון תעדיף לפרוס כוחות קלי תנועה המצריכים פחות כסף ופחות חיילים.
התכנון במטה נאט"ו כבר מקיף, אבל יהיה עוד יותר מפורט. המדינות החברות התבקשו למלא שאלונים בנוגע ליכולות ולציוד שברשותן, והמטה יאמר להן היכן החוסרים והעודפים. דנמרק התבקשה להפסיק לבזבז כסף על בניית צוללות, בעוד לקנדה נאמר שעליה לספק מטוסי תדלוק. המדינות יכולות להתנגד, אך עליהן להגן על עמדותיהן בפני כל חברות הברית, היכולות לכפות – בתנאי שההצבעה היא פה אחד – שינוי בתוכניות המדינתיות. הדרישות כעת יהיו קשוחות יותר ופרטניות יותר, במטרה להחזיר לברית את יכולת המלחמה באירופה וליצור הרתעה ממשית מול רוסיה.

בעיות של תחבורה ולוגיסטיקה
צירוף פינלנד במטה נאט"ו [צילום: חרט ון-דן-וינחרט, AP]

השינוי החל באיטיות לאחר פלישתה של אוקראינה לחצי-האי קרים ב-2014, מציין הטיימס. בפסגת נאט"ו באותה שנה הוסכם שתקציב הביטחון של החברות יגיע ל-2% מהתמ"ג ב-2024; כיום עומדות ביעד זה רק שמונה מבין 31 החברות, אם כי ההוצאה גדלה משמעותית. בפסגה בחודש יולי הקרוב יוסכם על תוכנית הוצאות חדשה, בה 2% מהתמ"ג יהיו המינימום. ההערכה היא, שהוצאה של 2.5%-3% תספק את הצרכים.
לאחר 2014 הוצבו ארבעה גדודים במדינות הבלטיות ובפולין, במטרה לעכב כוחות פולשים עד להגעת תגבורות בתוך שבוע-שבועיים. כעת יתווספו ארבעה גדודים (ברומניה, סלובקיה, הונגריה ובולגריה), אם כי בכל השמונה יהיו רק 10,232 איש. התוכנית כאמור היא לתגבר את הכוחות לרמת החטיבה, דהיינו 5,000-4,000 איש בכל אחת משמונה המדינות.
המשמעות היא גם שיפור ההגנה האווירית של נאט"ו, אשר הצטמקה משמעותית ב-30 השנים האחרונות; איש לא דמיין טילים רוסיים טסים בשמי אירופה. לצד זאת, יתקיימו יותר תרגילים עם יותר כוחות, אל מול עיניה הפקוחות של מוסקבה. אשתקד התקיים בגלוי התרגיל הגרעיני השנתי, אשר עד אז נערך בצנעה.
גם המפקדה העליונה של בעלות הברית באירופה זוכה לתגבור. אלפי החיילים המשרתים בה הופכים לפיקוד אסטרטגי לוחם, שתפקידו הוא לתכנן את פריסת הכוחות והתיאום ביניהם – כולל כוחות סייבר, חלל וים – בתרחישים שונים, החל מסכסוך איזורי וכלה במלחמה גרעינית.
בעיקרון, מציין הטיימס, פיקוד נאט"ו יכול לגייס 13 אוגדות בנות 50,000-40,000 איש כל אחת – אך בפועל הכוח שניתן לפרוס לא מתקרב לממדים אלה. לכן, על קאבולי ומטהו להחליט היכן וכיצד לנצל בצורה הטובה ביותר את הכוחות הקיימים, במקביל לשיפור המוכנות של חברות הברית.
אחד האתגרים הפחות-מלבבים הוא תנועה ולוגיסטיקה: להביא את החיילים, הרובים והטנקים במהירות האפשרית לעמדותיהם ולוודא שיוכלו לפעול לאורך זמן. נכון לעכשיו קיימים כשלים מימי המלחמה הקרה, הכוללים מחסור במחסנים, העדר קרונות רכבת, והעדר זכויות קדימה בדרכים ולחציית גבולות בשעת חירום – נושאים המחייבים החלטות של הדרג המדיני. אפילו העברת האספקה לאוקראינה דרך פולין איננה פשוטה, למרות שהאחרונה איננה במלחמה.

תאריך:  21/04/23   |   עודכן:  21/04/23
+כינוס בצל הדי פרסום מסמכי הפנטגון
15:22 21/04/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

בבסיס חיל אוויר של ארה"ב ושל נאט"ו בגרמניה התקיימה פגישת עשרות שרי הגנה של מדינות הברית הצפון אטלנטית  ▪  שר ההגנה האמריקני עומד בפני אתגר לוודא שהיחסים מול קייב לא נפגעו יתר על המידה

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, היום בגרמניה [צילום: מתיאס שריידר, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נאט"ו החדשה: תגובה מיידית ופריסה מהירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
ארה"ב ואירופה הטילו אמברגו מוחלט על שבבים לצרכים צבאיים, אך רוסיה עוקפת אותו דרך מדינות שלישיות – והמערב מהדק את המצור, חושף ניו-יורק טיימס
איציק וולף
קבעו כי עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ' יישלח לכלא לפחות עד ל-29 במאי לאחר שדחו את בקשת הצוות המשפטי שלו לשחרור בערבות בגובה 614 אלף דולר, או למעצר בית
איתמר לוין
מתקפת-הנגד האוקראינית תחל בקרוב ואקונומיסט מצביע על ההערכות העיקריות לגבי אופיה, היתרונות והחסרונות של שני הצדדים - וגם האם אחריה יהיה סיכוי לשיחות לסיום המלחמה
איציק וולף
הצפת השוק בדגנים ובמוצרי חקלאות אוקראינים, בשל מניעת הייצוא האוקראיני דרך הים השחור, הביאה את ממשלות פולין והונגריה לאסור את הייבוא לצורך הגנה על הסקטורים החקלאיים המקומיים    האיחוד האירופי: צעד חד-צדדי לא מקובל
איתמר לוין
הדלפת המסמכים הוציאה החוצה את מה שנאמר בחדרי חדרים: סיום המלחמה אינו נראה באופק    השאלה כעת היא מה עושים הלאה, מסביר וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il