X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חדר העיתונאים במשפט אייכמן [צילום: ארכיון יד ושם]
גם כיום חשוב להבין כיצד הפשיזם צובר כוח
ליאו הורביץ היה הבמאי שהופקד על הסיקור הטלוויזיוני של משפט אייכמן בנו, טום הורביץ - גם הוא במאי עטור פרסים - מציג זכרונות ולקחים

  • טום הורביץ הוא יוצר סרטי תעודה עטור פרסים. מאמרו בניו-יורק טיימס נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
הייתי בן 14 כאשר ראיתי לראשונה פנים אל פנים את אדולף אייכמן. הוא לבש חליפה שלא התאימה לו והרכיב משקפי צדף קטנים, עם מבע של רואה חשבון עצבני. הוא ממש לא נראה כמו מי שארגן את מותם של מיליונים, אך כידוע הוא עמד לדין על רצח עם.
אבי, ליאו הורביץ, היה הבמאי של הסיקור הטלוויזיוני של משפט אייכמן. בשנות ה-1930 הוא היה מחלוצי הקולנוע התיעודי בארה"ב. מאוחר יותר הוא ביים שני סרטים על השואה וסייע להמציא רבות מן הטכניקות של השידור החי כבמאי ההפקות בראשיתה של רשת CBS. כסוציאליסט הוא הוחרם מכל עבודה בטלוויזיה בעשור הקודם, כך שמחירו היה נמוך.
אמי ואני הצטרפנו לאבי בירושלים. בכל יום ניצבתי בחדר הבקרה וצפיתי בו, כאשר כנראה לראשונה בהיסטוריה הוצבו שורה של מצלמות לסיקור משפט משורה של זוויות. השידור עבר ביניהן, לעיתים קרובות בתצלומי תקריב, כך שהדרמה הפכה לאישית מאוד. סגנונו של אבי הגדיר את המשפט ואת מקומו בזיכרון ההיסטורי. פניו של אייכמן נותרו ללא הבעה כאשר גדעון האוזנר ציטט את דבריו: "העובדה שמותם של 5 מיליון יהודים ניצב על מצפוני גורמת לי סיפוק רב"; וגם לא כאשר יחיאל די-נור (ק.צטניק) התמוטט.
מדי לילה נשלחה עבודתו של אבי, בקלטת וידאו, לשידור בארה"ב ובאירופה. היא חידדה את הדרך בה ראה העולם את הטירוף האנטישמי של הנאצים. במקביל, אבי הוטרד מהשאלה כיצד הפשיזם בכלל עלה; כיצד מעמדות משכילים ומתקדמים שיתפו פעולה עם משטר חמוש וסמכותני. המערב התעלם משאלה זו כאשר התמקד במלחמה הקרה.
אבי סבר שיוכל להשתמש במשפט כדי לאסוף כמה חוקרים במדעי החברה לדיון בשאלת שורשי הפשיזם. הוא החל לחפש גוף ישראלי שיארח מפגש זה, אך לשווא. כאשר החל המשפט והוא היה עמוס בעבודה, הרעיון נזנח. אבי לא ידע שהסיבה לכך היא שלא היה זה משפט על פשיזם, אלא הזדמנות לדוד בן-גוריון ולסוכנות היהודית למתג מחדש את הציונות, אשר רעיונותיה התקשו להתמודד עם השואה ועם המציאות שאחרי מלחמת העולם השנייה. בנוסף לכך, מעגל של בושה אפף את הניצולים, שרבים מהם סבלו טראומות עד לסף חוסר התפקוד.
כאשר העדים עלו ודיברו על פשעים שלא נשמעו כמותם, הגישה הישראלית השתנתה והניצולים זכו ליותר חמלה. מותם וסבלם, פשעי השואה – כל אלו נעו כעת אל לב הציונות. המשפט סייע להצביע על ישראל כמקלט בטוח לנרדפים, עם הקריאה "לעולם לא עוד!" כסיסמה מאחוריה התקבצו.
מבלי להתכוון לכך, אבי סייע להעצים את ההיבט הרגשי של המשפט ובכך להחליש את השלכותיו הפוליטיות. סרטיו הקודמים כללו מבט מלא יותר של פשעי הנאצים וקורבנותיהם; את משפט אייכמן הוא צילם בצורה הפוכה. הסיקור המבריק שלו הפך את אייכמן לאינדיבידואל והסיט את מבטם של הצופים מהמבט ההיסטורי יותר.
הבנת הפשיזם לא יכלה להתחרות בשביעות הרצון שבהרשעת הנבל ובמחשבה שהבעיות ייפתרו עם הענשתו. אבי סייע להפוך את הנאצי לדמות בדרמה של עימות קולנועי, לא להבנה אמיתית. כעת זו הייתה מדינת היהודים נגד רוצח היהודים. פשעים נגד עמים אחרים לא תאמו את יעדי המשפט בעיניהם של ממשלת ישראל וגדעון האוזנר.
השאלה כיצד הפשיזם צובר כוח חשובה גם כיום. כאשר הלאומנות מתפשטת ברחבי העולם, השקרים תופסים את ההובלה ככלי נשק פוליטיים, ורדיפת מיעוטים הוכיחה את עצמה ככלי פוליטי רב-עוצמה. הסכנה גוברת, גם בארה"ב וגם בישראל. אני רואה שוב את מה שראיתי כילד בן 14 בחדר הבקרה. ההתמקדות באשמתם או בחפותם של בודדים מסיחה את דעתה של החברה מההופעה המחודשת של הפשיזם. דומה שאיננו מעוניינים לראות את התמונה הכוללת.

תאריך:  18/04/23   |   עודכן:  18/04/23
+רגע לפני, נורות אזהרה
07:52 19/04/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

נשמתי עמוקות, דרוך ומתוח כשראש הממשלה נאם בטקס המרכזי, יראתי מפני חילול הזיכרון על-ידי מי מסוכני הכאוס אשר יצליח לחדור לטקס כדי לבזות את זכר הקורבנות ומשפחות הנספים

נתניהו בטקס יום השואה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+כ-100 חשבונות בבנק "קרדיט סוויס" היו מקושרים לנאצים
22:58 18/04/23  |  עידן יוסף

ועדת התקציב של הסנאט האמריקני חשפה לציבור את עובדת קיומם של קרוב למאה חשבונות שהיו בבנק "קרדיט סוויס", והיו מקושרים לנאצים. החשבונות הללו היו פעילים זמן רב לאחר תום מלחמת העולם השנייה, חלקם עד לפני שנים אחדות.

+כעשרת אלפים איש השתתפו במצעד החיים
21:45 18/04/23  |  עידן יוסף

כ-10,000 בני אדם השתתפו במצעד החיים בפולין, בהובלת 40 שורדי שואה. מחר - הנשיא הרצוג ונשיאי פולין וגרמניה בטקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה.

+לשכת שר האוצר: הידיעה על הרעת תקציב ניצולי השואה כוזבת
20:28 18/04/23  |  עידן יוסף

בלשכת שר האוצר סמוטריץ׳ אומרים כי הידיעה כביכול בתקציבי ניצולי השואה כוזבת. בהודעת הלשכה נכתב: "אין כל הרעה של מצב ניצולי השואה, להפך. למעשה, תקציב הרשות לניצולי שואה עמד בשנת 2022 על 5.14 מיליארד ש"ח, ויעמוד בשנת 2023 על 5.29 מיליארד ש"ח. כל זכויות הניצולים נותרו כפי שהיו. בנוסף, בתחילת השנה התבצעו עידכוני מדד לאור הצמדות שהעלו את המענק השנתי מ-6,500 ש"ח ל-6,987 ש"ח. גם התגמולים החודשיים עודכנו ב-2.45% בעלות של 80 מלש"ח לשנה".

+"מול תא הזכוכית"
18:02 18/04/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

היהדות שניעורה במשפט אייכמן הייתה אחרת, היא ביקשה לשלב בתוכה את מורשת ישראל ותרבותה  ▪  השואה היא פרק מנחה לאנושות כולה

אייכמן
+יורש העצר האירני התפלל בכותל ועמד בצפירה
16:04 18/04/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

יורש העצר האירני, בנו של השאה רזא פהלווי, ביקר עם רעייתו בכותל המערבי  ▪  בזמן הצפירה עמד יורש העצר האירני הרחבת הכותך יחד עם מאות מתפללים

[צילום: אריאל זנדברג, לע״מ]
+"אני אוכל והכיכר נעלמת"
15:58 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יומנו של דוד שירקוביאק מגטו לודז' הוא מקור רב-ערך לתיאור האירועים, ואילו תיעוד האנושיות שלו הוא הוכחה לנצחונם המוסרי של יהודים רבים על רודפיהם

יומנו של שירקוביאק
+פולין: מצעד החיים ה-35 יוצא לדרך
14:31 18/04/23  |  מירב ארד

לראשונה מאז פרוץ הקורונה יוצא לדרך במתכונת מלאה "מצעד החיים" ה-35. בשונה ממצעדים קודמים, את המצעד השנה יובילו 40 שורדי שואה מישראל ומרחבי העולם. בטקס המרכזי שיתקיים בבירקנאו בסיום המצעד, יודלקו שבעה לפידים. לראשונה השנה תודלק משואה לזכר יהדות תוניסיה תחת הכיבוש הנאצי. בטקס ינאם נשיא איטליה סרג'ו מטרלה. הזמר עברי לידר ושורדת השואה שושנה טריסטר ישירו את השיר "בואי אימא".

+המלצה: מוזאונים יבדקו יצירות שנגזלו בשואה
13:45 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

צוות בין-משרדי מציע להטיל חובת בדיקה לגבי יצירות החשודות כגזולות ולקבוע נהלים להשבתן ליורשיהן ולטיפול בהן אם לא יימצאו היורשים

ג'ורג' פטון, דווייט אייזנהאואר ועומר ברדלי במכרה מרקרס
+הדגל הציוני מעל ורשה
13:34 18/04/23  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה

"שטרופ, צא כבר מה"שלאף-שטונדה" שלך! אתה חייב להוריד את הדגלים האלה בכל מחיר, היום! ע-כ-ש-יו! הם מתנופפים מעל ורשה כבר ארבעה ימים"!  ▪  מרד גטו ורשה - מעטים מול רבים (ולא כקלישאה)

התחבאו בבונקרים [צילום: יד ושם]
+"חברות הביטוח גנבו 25 מיליארד דולר שלא שולמו לשורדי השואה"
13:00 18/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כך טוען נשיא קרן החלומות בלוס אנג'לס בדיון בוועדת הקליטה ומוסיף: "גרמניה לא עומדת בהבטחתה לעזור לאותם ניצולים לא לסבול עוד בעודם בחיים"  ▪  "יש רישומים של ניצולים בשואה שזכאים לקבל כספים, אבל ממשלת ישראל לא עושה דבר כדי לנסות ולקבל את הכספים האלה"

פורר. לקדם את הציונות כערך מוגן בקמפוסים ברחבי העולם [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+הרצוג בטקס "לכל איש יש שם": עלינו להתלכד כדי לשמור על עמנו
12:40 18/04/23  |  מירב ארד

הנשיא הרצוג בטקס "לכל איש יש שם" במשכן הכנסת:"אנחנו איננו זוכרים מספרים, אנחנו זוכרים את החיים, את בני האדם. כי שם של כל יהודי שעלה באש ושמונים שנה אחר כך עדיין נקרא בקול רם בירושלים, בבית המחוקקים של מדינת הלאום היהודית והדמוקרטית שלנו, הוא הניצחון הגדול. אני מבקש להזכיר כאן את דבריה המרגשים של שורדת השואה שושנה וייס אמש ביד ושם שקראה לכולנו להתלכד ולהתאחד לשמור על עמנו ומולדתנו כי אין לנו ארץ אחרת. בואו נקשיב לה".

+נאבקים בכל הסכם גרעין
12:15 18/04/23  |  בנימין נתניהו   |   לרשימה המלאה

דברי ראש הממשלה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן תשפ"ג, 17.04.2023]

נתניהו ביד ושם [צילום: קובי גדעון/ לע"מ]
+"חפצים לשוב לארצנו הקדושה"
12:07 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יומנו של משה פלינקר, אשר נכתב בבריסל, מלמד על אמונה דתית עזה, תקווה שלא התפוגגה והבנה מעמיקה של אירועי המלחמה - והכל בידי נער יליד 1926

פלינקר. הניסים חייבים להתרחש
+"השואה איננה חור שחור בזהות היהודית"
11:07 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מדוע הסרט שהכין הרב הראשי לבריטניה על אושוויץ הסתיים בירושלים  ▪  מה לימדה ועידת אוויאן על הזיקה בין השואה לבין מדינת ישראל

"קשר מורכב ועדין" [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
+לא שונאים ולא אויבים
11:06 18/04/23  |  יצחק הרצוג   |   לרשימה המלאה

נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן תשפ"ג, 17.04.2023]

יצחק הרצוג ביד ושם [צילום: קובי גדעון/ לע"מ]
+לזכרם
10:28 18/04/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

ששה מיליון נספים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם כיום חשוב להבין כיצד הפשיזם צובר כוח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
דן מרגלית
היהדות שניעורה במשפט אייכמן הייתה אחרת, היא ביקשה לשלב בתוכה את מורשת ישראל ותרבותה    השואה היא פרק מנחה לאנושות כולה
מירב ארד
יורש העצר האירני, בנו של השאה רזא פהלווי, ביקר עם רעייתו בכותל המערבי    בזמן הצפירה עמד יורש העצר האירני הרחבת הכותך יחד עם מאות מתפללים
איתמר לוין
יומנו של דוד שירקוביאק מגטו לודז' הוא מקור רב-ערך לתיאור האירועים, ואילו תיעוד האנושיות שלו הוא הוכחה לנצחונם המוסרי של יהודים רבים על רודפיהם
איתמר לוין
צוות בין-משרדי מציע להטיל חובת בדיקה לגבי יצירות החשודות כגזולות ולקבוע נהלים להשבתן ליורשיהן ולטיפול בהן אם לא יימצאו היורשים
מרדכי ליפמן
"שטרופ, צא כבר מה"שלאף-שטונדה" שלך! אתה חייב להוריד את הדגלים האלה בכל מחיר, היום! ע-כ-ש-יו! הם מתנופפים מעל ורשה כבר ארבעה ימים"!    מרד גטו ורשה - מעטים מול רבים (ולא כקלישאה)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il