X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אסד בחודש שעבר במוסקבה. חוזר לזירה [צילום: AP]
ארה"ב בדרך לאישומים נגד בכירים במשטר אסד
ניו-יורק טיימס חושף: ג'מאל חסן ועלי ממלוכ, מראשי המודיעין של משטר אסד, צפויים לאישום על מאסרה, עינוייה ורציחתה של עובדת סיוע אמריקנית בשנת 2016

במשך חודשים עינו באכזריות הסוהרים בכלא סורי עובדת סיוע אמריקנית, ליילה שווייקאני בת ה-26, ואיימו לרצוח את בני משפחתה. לבסוף היא הודתה בפשעים שלא ביצעה, ולאחר משפט בן כמה דקות הוצאה להורג בשלהי 2016. פעילי זכויות אדם ופוליטיקאים זעמו על שתיקתה של ממשלת ארה"ב, והמקרה לא זכה לתשומת לב ציבורית כמו מקרים אחרים של אמריקנים שנכלאו במדינות רודניות.
אלא שבמשך חמש שנים חקר בשקט משרד המשפטים האמריקני את הריגתה של שווייקאני – חושף ניו-יורק טיימס. סוכני FBI נסעו לאירופה ולמזרח התיכון כדי לאסוף מסמכים ולראיין עדים אפשריים, כולל מי שאולי קבר אותה. הפרקליטות הפדרלית כינסה חבר מושבעים גדול ששמע הוכחות. המטרה היא להעמיד לדין שניים מראשי מערכת הכליאה והעינויים האכזרית של בשאר אסד: ג'מאל חסן, מפקד המודיעין של חיל-האוויר, ועלי ממלוכ, מנהל סוכנות הביטחון הלאומי.
כתב אישום פדרלי נגד השניים באשמת פשעי מלחמה, יהיה הפעם הראשונה בה ארה"ב תעמיד לדין אישים סוריים על הפשעים להשתקת מתנגדי משטר אותם אסד מכחיש. למרות שהשניים לא יתייצבו בבית משפט אמריקני, כתב אישום יהיה איתות לכך שארה"ב מטילה את האחריות על ממשלת סוריה, לאחר שכבר הטילה עיצומים על אסד ומקורביו ובהם חסן וממלוכ.
עד כה נכשלו רוב המאמצים להעמיד לדין את האחראים לפשעי מלחמה שבוצעו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, מציין הטיימס, מה שמעלה את הסיכונים המשפטיים והדיפלומטיים של הליכים עתידיים. "כתב אישום יתן פנים ויבהיר שאיננו עושים עסקים עם אסד", אומר ג'יימס ג'פרי, שליחו המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ לענייני סוריה. זאת, בעוד אסד חוזר לבימה העולמית למרות שהכל יודעים על הפשעים שביצע. מבקרי הבית הלבן טוענים שהנשיא ג'ו ביידן שינה את מדיניות הממשלים הקודמים, אשר החרימו לחלוטין את אסד.

טראמפ אמר שלא יעסוק בנושא
שווייקאני. "הודתה" בפעילות טרור [צילום: טוויטר]

שווייקאני נסעה כילדה לסוריה לבקר קרובי משפחה, רכשה תואר במדעי המחשב ובשנת 2015 עברה משיקגו (העיר בה מתנהלת כיום החקירה) לדמשק והצטרפה לצוות של עובדי סיוע. אבל אסד מפקח בצורה הדוקה על גורמי הסיוע ורואה כל פעילות אזרחית כאיום וטרור.
שווייקאני נעצרה בפברואר 2016 יחד עם אביה וארוסהּ, כמו גם כמעט כל עמיתיה לקבוצת הסיוע. היא הוחזקה קרוב לשנה בבתי כלא ידועים לשמצה בדמשק, עונתה והחוקרים איימו לרצוח את האב והארוס שבפועל שוחררו לאחר כמה ימים. לבסוף "הודתה" שווייקאני בעבירות נגד המדינה ובטרור.
כמה מן העינויים הקשים ביותר היו מנת חלקה של שווייקאני בכלא אל-מאזה, שהיה אז תחת אחריותו של חסן. מוחמד, אסיר לשעבר שביקש שלא לחשוף את שם משפחתו, סיפר לטיימס, כי הוא הוחזק אזוק, עירום וקשור עיניים. התא היה מלא והאסירים ישנו בעמידה. "אתה לא יודע מה השעה, אבל אתה תמיד יודע שאתה ממתין לעינויים". חלק מן האסירים מתו ממחלות ורעב. החוקרים תלו אותו במרפקיו כאשר רגליו בקושי נגעו ברצפה, היכו אותו והותירו אותו תלוי במשך שעות לשמוע את זעקותיהם של אנשים, נשים וילדים. "הודיתי בכל מה שהם רצו", הוסיף.
שווייקאני הועברה לכלא אדרה, שם ביקרה אותה שגרירת צ'כיה בשליחותו של הממשל האמריקני. היא שוכנעה שההודאה הוצאה בעינויים ודיווחה לוושינגטון, אך לפני שהממשל הספיק להתערב – שווייקאני הועברה לכלא סיידנייה ונתלתה בדצמבר 2016. הציר אדם קינצינגר העלה את שמה בשימוע של ועדת החוץ בבית הנבחרים בשנת 2018, אך ארבעה חודשים מאוחר יותר אמר הנשיא דונלד טראמפ למחוקקים רפובליקנים שהוא לא יגיב על רציחתה. למרות שלארגוני כוח אדם היו ראיות לעינויים ורציחות, טראמפ אמר שלא יעסוק בנושא בשל טענותיו נגד עובדי הסיוע.

עדות על מאות גופות
כלא סיידנייה. הגופות הגיעו חמות [צילום: snake99]

אולם, חושף הטיימס, שני חוקרי FBI אמרו לקינצינגר שהסוכנות לא תירתע מלחקור את מותה של שווייקאני, ואישי ממשל בעבר ובהווה אמרו שאינם מאמינים שהייתה מעורבת בפעילות טרור. החוקרים מצאו ראיות שמיקמו אותה בבתי הכלא השונים, אך האתגר המרכזי היה לקשור את בכירי המודיעין הסורי לעינוייה ומותה. הדבר עלה בידיהם, בעיקר בסיועם של פעילי זכויות אדם סורים, קורבנות המשטר וארגונים לא-ממשלתיים האוספים מזה שנים ראיות על פשעי המשטר.
לפחות אסיר אחד העיד שראה את חסן בכלא אל-מאזה כאשר שווייקאני הוחזקה בו. ממלוכ חתם על האישור להוציא גופות של אסירים והקברן העיד, כי חסן הוא שהורה לו לעשות זאת. לדבריו, אנשי המודיעין התקשרו אליו כמעט מדי לילה כדי שיפגוש טרקטורים ומשאיות שהובילו את הגופות לקברי אחים. "מאות גופים הציפו את הקברים. חלקם נראו כמו שלדים, כי הם הורעבו. ראיתי המון חלקי גופות", הוסיף. הגופות מכלא סיידנייה היו שונות: הן הגיעו במכוניות, כמה עשרות כל פעם, ועדיין היו חמות; כולן היו עירומות וסימני החבל ניכרו על הצוואר, סיפר הקברן.
הטיימס מציין, כי תובעים בגרמניה ובצרפת בנו במשך שנים תיקים נגד אנשיו של אסד, מה שמלמד על כמה מן הקשיים בעשיית הצדק כלפי זוועות שבוצעו במדינות כמו סוריה. בינואר 2022 גזר בית משפט גרמני מאסר עולם על אנואר רסלאן, קולונל סורי, בשל פשעים נגד האנושות ובהם עינוי של 4,000 אסירים. בשנת 2018 הוציאה גרמניה צו מעצר נגד חסן, אך לא הצליחה ללכוד אותו. בחודש שעבר הוציאה צרפת צווי מעצר נגד חסן וממלוכ, באשמת רצח שני אזרחים צרפתים-סורים.
אם ארה"ב תגיש כתבי אישום נגד חסן וממלוכ, סביר להניח שהשניים לא יניחו את רגליהם במדינה העלולה להסגיר אותם. אך עדיין תהיה לכך חשיבות רבה, אומרים פעילי זכויות אדם, שכן הדבר יחשוף את הפשעים הממשיכים להתחולל בסוריה תחת שלטונו של אסד.

תאריך:  20/04/23   |   עודכן:  20/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב בדרך לאישומים נגד בכירים במשטר אסד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
אורי מילשטיין
הלקח המאקרו-אסטרטגי העיקרי משנת המלחמה באוקראינה, החשוב מאוד לחשיבה האסטרטגית הישראלית, הוא שארה"ב מבקשת להשפיל את רוסיה באמצעות אוקראינה כדי להרתיע את סין, שהיא האִיום העיקרי על ארה"ב בעתיד הקרוב
יוני בן-מנחם
ממשל ביידן נערך להתמודדות עם תופעת הברחות הסמים מסוריה למדינות העולם ובמיוחד הברחת סם הקפטגון. סוריה היא יצרנית וסוחרת הסמים הגדולה ביותר במזה"ת, בראש מערך הייצור וההברחות עומד הגנרל מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח על מתקפות נגד הכוחות הכורדיים, המסכנות את השליטה השברירית של הקואליציה האמריקנית על שרידי דאעש
מירב ארד
צבא סוריה: חלק מהטילים יורטו על-ידי מערכות ההגנה האווירית    לפני כשבועיים יוחסה לישראל תקיפה של שדה התעופה בחלב    שר הביטחון חשף השבוע מפה ובה יותר מעשרה מתקנים של התעשיה הצבאית הסורית (סרס), כולל המתקן התת-קרקעי במסיאף
יאיר נבות
מתקפת הנגד במחוז חרקיב שבו הכוחות האוקראיניים קצין רוסי בכיר מאוד. מתקפת הפתע של הצבא האוקראיני במחוז חרקיב בצפון מזרח המדינה הפתיעה את הרוסים והביאה לשחרור ישובים רבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il