X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית קברות נהלל [צילום: אלי אלון]
פנתיאון של ארץ ישראל היפה בנהלל
בשבוע שעבר הובא לקבורה בבית הקברות בנהלל הסופר העיתונאי והפובליציסט מאיר שלו והשבוע ייטמן כאן המשורר והסופר יונתן גפן לא פחות מ-30 קברים בבית העלמין משתייכים לשבט דיין ולענפיו

בית הקברות ההיסטורי של נהלל שוכן על גבעת תל שימרון, צפונית למושב נהלל, משקיף על שדות העמק. טמונים בו חלוצי ההתיישבות בעמק יזרעאל, וחברי ובני המושב לדורותיו. רבים מהטמונים כאן הם מפורסמים ומוכרים שקורותיהם שזורים ושלובים בתולדות ההתיישבות בעמק ובמדינה בכלל.
נהלל הפכה עם השנים שם נרדף לאצולת ההתיישבות העובדת ומזה כבר הפך בית הקברות של המושבה המיתולוגי לפנתיאון הקבורה של העמק ולאתר עליה לרגל למבקרים לא מעטים. גם מיקומו על גבעה רמה משקיף-צופה על שדות נהלל ומרחבי העמק יוצר לבית הקברות הילה ומעין אווירת קדושה.
בשבוע שעבר הובא לקבורה בבית הקברות בנהלל הסופר העיתונאי והפובליציסט מאיר שלו והשבוע ייטמן כאן המשורר והסופר יונתן גפן בן נהלל, בן משפחת דיין שרבים מבניה ובנותיה טמונים כאן. הזדמנות לספר את סיפורו של בית העלמין ואת סיפורם של כמה מהטמונים בו.
נהלל, מושב העובדים הראשון בארץ ישראל עלה על הקרקע בעמק יזרעאל בשנת 1921 לפני כ-102 שנים. זמן קצר לאחר מכן נפטרה אמו של אחד החברים חוה נחמקין (סבתו של אריק נחמקין שהיה לימים שר חקלאות בממשלת ישראל, א.א) תושבי המושב התכנסו ודנו היכן תיקבר והיכן ימוקם בית הקברות. המקום שנבחר היה גבעה רמה מצפון למושב גבעת תל שימרון הצופה אל המושב ואל העמק.
קברה של חוה נחמקין הוא הקבר הראשון שנכרה בבית העלמין של נהלל, מספרת לי בת המשפחה. בית העלמין בנהלל מוצל (מלשון צל) בעצים גבוהים, בעיקר עצי אלונים וברושים. שטחו קטן יחסית ומספר קבריו מסתכם בכמה מאות. בית העלמין לא מהמטופחים, ופה ושם אתה נתקל בקברים עם כיתוב דהוי או מחוק על המצבות. רובן של מצבות הקברים פשוטות וצנועות למדי. כמעט ולא תראה כאן מצבות קברים מפוארות.

קברי משה ורחל דיין בנהלל [צילום: אלי אלון]

הדמות הידועה ביותר - משה דיין
הדמות הידועה ביותר הטמונה כאן ללא ספק, הוא משה דיין בן נהלל, איש צבא ומדינאי, רמטכ"ל צה"ל ה-4 בתקופת מלחמת סיני ושר ביטחון במלחמות ששת הימים ההתשה ויום כיפורים. בממשלת בגין מונה לשר החוץ. נפטר באוקטובר 1981 בגיל 66. צמוד לקברו נקברה ב-2021 בחשאיות מה, כמעט ללא סיקור תקשורתי, רעייתו השנייה, רחל דיין רבינוביץ. הם נישאו ביוני 1973 כשמשה דיין היה שר ביטחון. בת 94 הייתה במותה. על מצבתה נחקק בזו הלשון: "אימנו סבתינו האהובה רחל לאה לבית אלסקפטור נולדה בפינסק ב-8 באוגוסט 1925 נטמנה כאן לצד בעלה אהוב ליבה רא"ל משה דיין ז"ל".
כ-10 מטרים דרומית לקברי משה ורחל דיין, נמצאים קבר רות דיין רעייתו הראשונה של משה דיין. ומשני צידי קברה טמונים שני ילדיה, הבמאי והשחקן אסי דיין והפסל אודי דיין. על מצבת קברה של רות דיין אישה מופלאה מייסדת "משכית" ופעילת שלום נחקק: "טוותה שלום ויופי".
בית הקברות נהלל כנראה מחזיק בשיא במספר חברי הכנסת הטמונים בבית עלמין קיבוצי או מושבי. טמונים בו לא פחות משישה חברי כנסת! ואלה הם: משה דיין, יגאל הורוביץ, עמוס הדר, שמואל דיין, יעקב אורי, וצבי יהודה (השניים הראשונים משה דיין ויגאל הורוביץ היו גם שרים).
מטרים ספורים מערבית לקברי משה ורחל דיין נמצאים קברי אילן רמון טיס החלל הישראלי הראשון שנספה ב-1 בפברואר 2003 באסון המעבורת 'קולומביה' ובנו טייס חיל-האוויר אסף רמון שנהרג בתאונת אימונים ב-2009. לידם מצבה לזכרה של האם רונה רמון שנפטרה ב-2018 ממחלה קשה בגיל 54. על מצבתה של רונה נחקק: "רונה רמון כעוף החול". אל"ם אילן רמון נטל חלק בתקיפת הכור בעירק ב-1981 ושירת כמפקד טייסת בבסיס רמת דוד הנמצא לא רחוק מבית הקברות. רעייתו רונה הייתה מורה לאנגלית בנהלל. רונה ואילן רמון היו בקשרי ידידות עם כמה מתושבי נהלל. לבקשת משפחתו של אילן רמון הוא נטמן בבית הקברות בנהלל אף שאינו בן נהלל.
רבים מהקבורים בני שבט דיין לענפיו
לא פחות מ-30 קברים בבית העלמין משתייכים לשבט דיין ולענפיו. לא רחוק מקברו של משה דיין טמונים הוריו שמואל ודבורה דיין, אנשי העלייה השנייה ממייסדי נהלל. האב שמואל היה חבר כנסת ופעיל ציבור מראשי תנועת המושבים. בחלקה הצבאית של בית הקברות נמצא קבר, סגן זוהר (זוריק) דיין אחיו הצעיר של משה דיין שנהרג ב-14 באפריל ב-1948 במהלך הקרב על רמת יוחנן, והוא בן 22 בנפלו. זוהר דיין הותיר אחריו אלמנה, מימי, לבית דופלט ותינוק בן שלושה חודשים, בשם עוזי דיין, לימים אלוף בצה"ל וסגן הרמטכ"ל.
במרכז בית הקברות בנהלל נמצא קברה של אביבה גפן, בתם של שמואל ודבורה דיין, אחותם של משה וזוריק. אביבה נפטרה ב-1967 בגיל 45. אביבה גפן היא אמם של המשורר והסופר יהונתן גפן ושל עורכת הספרים והמרצה זוהר בצר. לימים סיפר יהונתן גפן כי כתב את הספר "אישה יקרה" על אמו אביבה. בנו, הזמר והיוצר אביב גפן, נקרא על שמה.
מוסה פלד
בין הטמונים כאן האלוף מוסה פלד (אייזנברג), מי שהיה מפקד גייסות השריון. אדם נפלא. פלד נולד בשנת 1925 בשם משה אייזנברג, גדל והתחנך בעין גנים ולאחר נישואיו לדינה (דינקה) בתו של צבי ליברמן ממייסדי נהלל עבר לנהלל. שירותו הביטחוני בהגנה ובצה"ל משתרע על פני עשרות שנים במהלכן מילא תפקידי פיקוד שונים. לאחר שחרורו מצה"ל בשנות ה-80 היה מנכ"ל רפאל. נפטר בגיל 75 ממחלה קשה בשנת 2000. הוריו של מוסה פלד, זלמן פלד-אייזנברג ושושנה פלד בת רחל וברוך גולומב, קבורים אף הם בנהלל בשורה מעל קבר בנם. בנו בכורו של מוסה פלד, סרן יצחק, (צחי) פלד, היה טייס בחיל-האוויר.
ביולי 1977 בעת חופשת השחרור שלו מהצבא הטיס מניגריה מטוס מנהלים סילוני עבור איש עסקים ישראלי החי בלונדון. יחד אתו במטוס היו הטייס אפרים בר-ארז (36) ומכונאי מוטס בשם שמעון חרוזי (35). ביום שני 25.7.1977, קצת אחרי שעה 7 בערב, לא הרחק משדה התעופה אביג'אן בבירת חוף השנהב, נפל והתרסק המטוס לים, מול חוף השנהב, וכל השלושה נהרגו. צחי פלד היה בן 28 במותו. גופתו לא נמצאה עד היום. אבן מצבה לזכרו מוצבת בחלקה הצבאית בנהלל.

קבר ישראל נח סלוצקי [צילום: אלי אלון]

"נח סלוצקי איש השדה והספר"
בין הטמונים בנהלל ישראל נח סלוצקי ממייסדי נהלל "איש השדה והספר" כך חקוק על מצבת קברו. ב-9 בנובמבר 1943 בשעות אחר-הצהריים כשחזר מהשדה בסוס ומחרשה מאחוריו. מכונית צבאית בריטית שהגיע מכיוון שדה התעופה התנגשה בו ליד רמת דוד, המשדדה (המחרשה) נפלה על ראשו והוא נהרג. בן 53 היה במותו, מותיר אחריו את רעייתו רחל, וחמישה ילדים: שולמית, אבינועם, אברהם, זאב, צילה, ובת מאומצת שושנקה, "מילדי טהרן". בתו של נח סלוצקי שולמית, נישאה לאיש אצ"ל הלל צור ומספרים כי הדבר עורר בזמנו "סערת רוחות בעמק".
אחד מבניו של נח ורחל סלוצקי, אבינועם סלוצקי (עמית) שהיה בן כיתתו של משה דיין בנהלל, ונמנה עם אנשי פלגות הלילה המיוחדות בפיקודו של אורד וינגייט הוא אביהן של קריינית ושדרנית הרדיו רויטל עמית ושל השחקנית יעל עמית.

קבר זאב עמית בנהלל [צילום: אלי אלון]

איש "המוסד" זאב (זאבל'ה) עמית-סלוצקי
בין קברי נהלל אני מבחין בקברו של רב סרן זאב (זאבל'ה) עמית-סלוצקי, בנם של נח ורחל סלוצקי שנהרג במלחמת יום כיפור ושעליו ועל חברו יוסי (יוסלה) רגב אף הוא איש נהלל, כתבה נעמי שמר שהכירה את השניים בפריז והתיידדה עימם את השיר המיתולוגי "אנחנו שנינו מאותו הכפר". זאב היה בן 17 כשאביו נח נהרג. זאב הצטרף לגדוד הפשיטה 89 בפיקודו של משה דיין ולחם בקרבות לשחרור לוד ורמלה. בהמשך התנדב ליחידה המיתולוגית 101 ונטל חלק בפעולותיה. לאחר שהשתחרר שירת ב"מוסד". במלחמת יום הכיפורים נהרג בהפגזה סמוך לתעלת סואץ. בן 46 בנופלו.
הרב התימני" של נהלל
במרכז בית הקברות נהלל ניתן להבחין במצבת קבר מעוצבת בצורת טוטפות תפילין. זהו קברו של הרב זכריה כהן (הכהן), בן העדה התימנית, ששימש במשך שנים רבות כרב ושו"ב (שוחט ובודק) של נהלל וישובים נוספים באזור.
הרב עלה ברגל מתימן בתחילת שנות המאה ה-20. בשנות ה-30 נענה לבקשת אנשי נהלל לשמש כאחראי על נושאי הדת במושב. הוא עבר לנהלל, בנה ביתו במושב, שימש כרב ושו"ב, השתלב בחיי הקהילה במושב והיה דמות מקובלת. הרב זכריה כהן נחשב לרב ליברלי לא מחמיר, היה אחראי לכשרות ושחיטה במושב ובישובים באזור, לימד נערים מנהלל ומיישובי הסביבה לבר מצווה, וערך בריתות ונישואים. בין הזוגות שהשיא היו ידוענים ובהם כמה מבני משפחת דיין.
ביום ו' 12.5.1967 הצטרף לנסיעה ממושב נהלל במכונית שהייתה נהוגה על-ידי אביבה גפן בת 45, אחותו של משה דיין. במכונית הייתה נוסעת נוספת בתיה ארטקוביץ בת 63 מנהלל. ליד גניגר התהפכה המכונית. הרב כהן נפצע קשה ושתי הנוסעות נפצעו קל. הרב הועבר לאשפוז בבית חולים בעפולה, אולם כעבור קצת יותר משבוע, בליל שבת 20 במאי 1967 מת מפצעיו בבית החולים.
שני בנים לאותם הורים שנפלו באותה שנה ללא קבר אישי
בחלקה הצבאית בנהלל הבחנתי בשתי אבני מצבות זו ליד זו, לזכר אליעזר ומנחם שבט. שני אחים מאותם הורים. בניהם של אברהם וסוניה שבט. אימם סוניה בת נהלל לבית משפחת ארטרכט. אחד הבנים אליעזר שבט נפל בקרב על מצודת נבי יושע ב-20.4.1948, נקבר בקבר אחים במצודת ישע ואילו הבן השני מנחם שבט נפל בקרב בג'נין ב-3.6.1948. וגופתו נעלמה בעמק דותן בתש"ח. מצמרר, שני בנים לאותם הורים שנפלו באותה שנה בהפרש של חודשים שניהם ללא קבר אישי משלהם.
עמוס פיין
בין הקבורים בנהלל סגן עמוס פיין בנם של מרים וצבי פיין מראשוני נהלל שאף הם קבורים בנהלל. עמוס חבלן במקצועו הצבאי נהרג בקרב בסביבת לג'ון ב-31.5.1948, בעת שהניח מוקש ענקי מתחת לגשר, כדי למנוע גישת כוחות אויב לשטח שנכבש. הוא עוד הספיק להרחיק את חבריו, הניח את המוקש, אך בו ברגע התפוצץ ועמוס נפל חלל. השאיר אחריו אישה, מרים (מירקה) ותינוקת בת 6 שבועות, מיכל שמה. על שמו, מחנה "עמוס" הנמצא בפאתיה הדרומיים של עפולה.
בין הקברים בחלקה הצבאית בנהלל קברו של זהר בן ברק שנפל בקרב על החרמון במלחמת יום כיפורים. הוא נקרא על שם זוהר "זוריק" דיין שנפל בקרב רמת יוחנן. זוהר בן ברק הוא אחיו של רם בן ברק מי שהיה המשנה לראש ה"מוסד".
בין הקבורים בחלקה הצבאית סמל אריק יעקובוביץ "אוהב אדם ואדמה". במלחמת לבנון הראשונה יוני 1982 נהרג אריק מפגיעה ישירה בטנק שלו מאש כוחותינו בלבנון, כשבוע לפני יום הולדתו ה-23.
סיפורו של העיתונאי רוברט גרי
במהלך סיורי בבית העלמין אני מבחין על אחת המצבות בשם רוברט גרי, שם לא אופייני, חריג משהו בבתי עלמין קיבוצים ומושבים. בירור קצר מעלה כי המדובר בעיתונאי רוברט גרי. גרי נישא לבת מושב נהלל השחקנית פנינה דרומי, כשנה וחצי לאחר שארוסה עלי בן-צבי, בנם של רחל ינאית ויצחק בן צבי, נהרג בערב החתונה במארב בשדות בית קשת. רוברט גרי נחשב לעיתונאי הרפתקן. הוא היה עיתונאי של סוכנות ידיעות יהודית אמריקנית, נרשם כמעפיל ודיווח מאניית המעפילים אקסודוס. בשנות השבעים היה עיתונאי מעריב וכאזרח אמריקני טייל במדינות ערב וכתב על רשמיו בעיתונות.
דמויות נוספת שקבריהם נמצאים כאן בבית העלמין בנהלל: מנהיגת הפועלות חנה מייזל-שוחט, שהקימה את חוות העלמות בחצר והקימה וניהלה את בית הספר החקלאי לבנות בנהלל, יצחק וולקני-אלעזרי, חוקר הבוטניקה הנודע שעל שמו נקרא מכון וולקני, אליעזר שוחט, אליעזר יפה מראשי ההתיישבות החקלאית בארץ ישראל. יעקב אוּרי (זסלבסקי) -חבר הכנסת איש מפא"י ממייסדי מושב נהלל, ישראל בלוך ממקימי נהלל ששימש בתפקידים מרכזיים במושב ובארגונים חקלאיים שונים. זרח זרחי (זוטלובסקי) איש חינוך מראשוני נהלל, יעקב אבידב (אוסטרובסקי) פעיל במוסד לעליה ב'. ומשה עמי-עד (קריגסר) מראשוני דגניה שהיה בין מייסדי נהלל.
עוד בין הקבורים כאן: ישראל בצר מי שהיה מוכתר כפר נהלל ורעייתו שפרה בצר לבית שטורמן. ישראל ושפרה הם הוריו של נחמן בצר איש פלגות הלילה וסבם וסבתם של מוקי בצר ממפקדי לוחמי מבצע אנטבה ושל אייל בצר כיום ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל.

קברו של עודד ליברמן [צילום: אלי אלון]

מחבר "עודד הנודד"
בין הקבורים בנהלל סופר הילדים צבי ליברמן (ליבנה) - שהיה בין מקימי "המשביר המרכזי". ליברמן. כתב ספרים רבים והידוע שבהם הוא "עודד הנודד" ספר הרפתקאות לבני הנעורים שהוסרט ונחשב לסרט העברי העלילתי הראשון. הסרט צולם ברחבי נהלל בנצרת ועוד בהשתתפות ילדי נהלל. ספר נוסף בולט שכתב ליברמן היה "מעל החרבות" ואף הוא עובד לסרט. הספר "עודד הנודד" נקרא על שם בנו של צבי ליברמן עודד ליברמן. עודד נפצע קשה בשנת 1943 בהיותו בגיל 18 לאחר שחייל עירקי שומר בבסיס התעופה הבריטי ברמת דוד, היכה אותו בחוזקה בקת רובהו. מספרים כי עודד לא התאושש מפציעה זו ומת כעבור תקופה ונקבר בנהלל. גבעת תל סיפן ליד רמת דוד נקראת "גבעת עודד" על שמו.

קבר רוברט גריי בנהלל [צילום: אלי אלון]
תאריך:  20/04/2023   |   עודכן:  20/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנתיאון של ארץ ישראל היפה בנהלל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני מתקשה לקבל נקודת מבט של הענקת תחושת אחריות מוסרית לנגעי הגוף על החולה    קשה במיוחד לקבל את הגישה לפיה, חלק הארי של תהליך ריפוי נעוץ בבחינה ובבדיקה רוחנית של הנפגע במעשים בלתי מוסריים שביצע בעברו והבעת חרטה כנה על אותם מעשים
עמנואל בן-סבו
עם כל הכבוד הרב אותו אני רוחש לכל אחד מהזוכים, תרומתם וחשיבותם, בלט בהיעדרותו מי שהציב במלא העוצמה, לאחר תחקיר עיתונאי יסודי ומעמיק, אשר חשף תופעה מגונה של פגיעות מיניות בין כותלי בית הסוהר, מה שזכה לכינוי "פרשת סרסור הסוהרות"
רפי לאופרט
הימין נערך ל"הפגנת המיליון" למחרת "יום העצמאות" הקרוב. עד כה, פרט להפגנה הגדולה בירושלים (כ-150,000) במענה להתפרחחות תומכי האנרכיה למחרת ההודעה על פיטורי גלנט, לא הוכיח הימין גדולות ונצורות בארגון הפגנות ואירועי-מצג פוליטיים משמעותיים במיוחד; הפעם הדברים מתבקשים. אולם אם מחליטים להוציאם לפועל חייבים לעשות זאת ב"קול ענות חזקה"
יוני בן-מנחם
אירועי חודש רמדאן חשפו את היחלשותה הגדולה של הרש"פ ברחוב הפלשתיני אשר איבד בה כל אמון ושרובו תומך בדרך ההתנגדות לישראל. היחלשותה של הרש"פ עלולה להביא לקריסתה וליצירת ואקום שלטוני וביטחוני בשטח שאותו ימלאו מליציות חמושות
מנחם רהט
'רבני תש"ח' החרדים ראו בהקמת מדינת ישראל מהלך שמיימי גאולי    היינו כחולמים    רבני דור הקמת המדינה, 'רבני תש"ח', לא בעטו בטובתו של מקום. גם הלא והאנטי ציוניים שבהם, לא כפרו בשותפותה של ההשגחה העליונה במעשה המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il