X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דרוש אישור של הקונגרס [צילום: אנדרו הרניק, AP]
קלינטון לרפובליקנים: לא לשחק בתקרת החוב
הילרי קלינטון מזהירה בניו-יורק טיימס: עצם האפשרות שארה"ב תיקלע לחדלות פרעון בשל אי-העלאת תקרת החוב - מהווה פגיעה קשה בביטחון הלאומי

  • מאמרה בניו-יורק טיימס של הילרי קלינטון, לשעבר שרת החוץ של ארה"ב ומועמדת הדמוקרטים בבחירות לנשיאות ב-2016, נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
יו"ר בית הנבחרים, קווין מק'ארתי, דורש כופר תמורת שחרור בן-ערובה: יציבותה של הכלכלה האמריקנית. הוא איים שהרפובליקנים יסרבו להעלות את תקרת הגרעון, עם אפשרות למשבר פיננסי גלובלי, אם הנשיא ג'ו ביידן לא יסכים לקיצוצים עמוקים בחינוך, הבריאות, הסיוע במזון לילדים עניים ושירותים נוספים. הוא מעלה את התחרות מצד סין כנימוק; נכון שלוויכוח הזה יש השלכות משמעותיות בתחום הביטחון הלאומי – אך לא בצורה שהוא מציג.
האיומים הגלובליים גוברים והעולם מצפה מארה"ב למנהיגות חזקה ויציבה. כאשר הקונגרס הולך על-פי תהום בתחום הגרעון, הוא מעביר את המסר ההפוך לבעלות בריתה של ארה"ב וליריבותיה: ארה"ב מפולגת, דעתה מוסחת ואי-אפשר לסמוך עליה.
נתחיל בהפרכת מיתוס. הוויכוח על תקרת החוב איננו על אישור הוצאות חדשות, אלא על תשלום חובות קיימים. סירוב לפרוע אותם יהיה כמו הימנעות מתשלום משכנתה, אבל עם השלכות עולמיות. בשל מקומם המרכזי של ארה"ב והדולר בכלכלה הבינלאומית, חדלות פרעון אמריקנית עלולה לגרום קריסה פיננסית עולמית. הרפובליקנים תמכו ללא בעיות בהעלאת התקרה כאשר נציג מפלגתם ישב בבית הלבן, אך מול ממשלים דמוקרטיים הם ניצלו את תקרת החוב כדי לסחוט ויתורים, למרות סכנת חדלות הפרעון.
הייתי שרת החוץ בעת משבר תקרת החוב ב-2011, כך שראיתי במו עיני כיצד המפלגתיות הזאת פגעה באמינותה של ארצנו ברחבי העולם. נכנסתי לאולם נשפים בהונג-קונג באותו חודש יולי, למפגש שארגנה לשכת המסחר האמריקנית המקומית. התקבלתי בידי אנשי עסקים עצבניים מרחבי אסיה, אשר הפציצו אותי בשאלות בנושא. היציבות האיזורית והעולמית שהבטיחה ארה"ב במשך עשרות שנים הייתה הבסיס לעסקיהם ועתידם, אבל האם יוכלו להמשיך לבטוח בה? והשאלה שאיש לא העז לשאול בקול רם: אם ארה"ב תתקפל, האם סין תיכנס לחלל שייווצר?
ניסיתי להרגיע אנשי עסקים אלו באותה צורה בה שוחחתי עם דיפלומטים זרים מלאי חששות לאורך הקיץ, והבטחתי שבסופו של דבר הקונגרס יגיע להסכמה. ציטטתי אמירה המיוחסת לווינסטון צ'רצ'יל: אתה תמיד יכול לסמוך על האמריקנים שיעשו את הדבר הנכון, אחרי שינסו את כל השאר. ביני לביני, החזקתי אצבעות וקיוויתי שזה מה שיקרה.
מאוחר יותר באותו יום שוחחתי עם עמיתי הסיני, דאי בינגואו. לאורך השנים שמעתי ממנו מונולוגים על עוולותיה של ארה"ב, ולא הופתעתי כאשר גם הוא העלה את משבר החוב ובקושי הסתיר את עליצותו. לא היה לי מצב רוח להרצאות. "אנחנו יכולים לבלות את שש השעות הבאות בשיחה על האתגרים הפנימיים של סין", אמרתי לו.
למרבה המזל, הקונגרס והנשיא ברק אובמה הגיעו להסכם להעלאת תקרת החוב. אבל מדד סטנדרד אנד פור נפל ב-17%, אמון הצרכנים והעסקים צלל ודירוג האשראי של הממשל ירד לראשונה בהיסטוריה. לאחר משבר נוסף ב-2013, הלקח היה ברור: מו"מ עם מי שמחזיק בני ערובה רק מעודד אותו לעשות זאת שוב.

לאמון יש משמעות
קלינטון. זכרונות מהמשבר של 2011 [צילום: AP]

תריסר שנים מאוחר יותר, הרפובליקנים משחקים את אותו משחק – אלא שהפעם הסיכונים גבוהים עוד יותר. התחרות בין דמוקרטיות לרודנויות חריפה יותר. הפגיעה באמינותה של ארה"ב וביציבותו של הדולר משחקת לידיהם של ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג.
מנהיגותה של ארה"ב בעולם תלויה בכלכלתה מבית. חדלות פרעון תעלה לנו ב-7 מיליון משרות ותטיל את המשק למיתון עמוק. במקום להיות "הארסנל של דמוקרטיה" המובילה בתעשיות המחר כמו מיני-שבבים ואנרגיה נקייה, האדמה תנוע מתחת לרגליה של ארה"ב. עצם הוויכוח מחזק את טענתם של הסמכותנים, לפיה הדמוקרטיה האמריקנית מצויה בשקיעה סופנית ולא ניתן לסמוך עליה.
לאמון יש משמעות בענייני העולם. אנחנו מבקשים ממדינות אחרות לתת בנו את אמונן: צבאנו יגן על בעלות בריתנו, המערכת הפיננסית שלנו בטוחה, וכאשר אנו מזהירים מפני סין או רוסיה – אנו אומרים את האמת. איום שארה"ב לא תפרע את חובותינו מעמיד בסכנה את כל אלו.
כאשר הייתי שרת החוץ, חלק משמעותי מתפקידי היה לשקם את האמון בארה"ב אחרי ממשלו של ג'ורג' בוש הבן. זה לא היה קל. הסינים האשימו אותנו באחריות למשבר הפיננסי של 2008 ונהנו להזכיר את צרותינו בעירק ובאפגניסטן. ככל שארה"ב נראתה יותר בלתי מתפקדת. היה קל יותר לתועמלנים הסינים לגדף את הדמוקרטיה ולהתהדר בשיטה הסמכותנית שלהם.
היום האמינות האמריקנית תסייע לקבוע האם האירופים העצבניים ימשיכו לעמוד לצידנו בתמיכה באוקראינה או שיבקשו להגיע לפשרה עם רוסיה עזת הפנים. היא תקבע האם מדינות אסיה יקדמו בברכה בסיסים אמריקניים וכוחות שיתייצבו מול התוקפנות הסינית, או ישקשקו מול הבריונות שלה.
זאת ועוד: משחק בתקרת החוב יפגע במעמדו של הדולר ובכוח שהוא נותן לארה"ב. בכל רחבי העולם כולם מבצעים עסקות בדולר, רוכשים אג"ח של ממשלת ארה"ב ונשענים על הבנקים האמריקניים – כי סומכים על כך שארה"ב תפרע את חובותיה, תקפיד על שלטון החוק ותבטיח יציבות. עוצמתו של הדולר מאפשרת לנו להטיל עיצומים רבי השפעה ולכן אין זה פלא שפוטין ושי רוצים למצוא לו תחליפים. אם הקונגרס ימשיך לפלרטט עם תקרת החוב, יגברו הקולות הקוראים להחליף את הדולר. הרפובליקנים צריכים להפסיק להחזיק את האמון בארה"ב כבן ערובה, לממש את אחריותם כמנהיגים ולהעלות את תקרת החוב.

תאריך:  26/04/23   |   עודכן:  26/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קלינטון לרפובליקנים: לא לשחק בתקרת החוב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מזכיר: בשורות הדמוקרטים אין שום מועמד רציני אחר, למרות שרוב מצביעי המפלגה היו רוצים שיתייצב כזה - בעיקר בשל גילו של ביידן
איתמר לוין
כאשר התעלולים של כוכביה נעשים יקרים מדי או מביכים מדי, הרשת זורקת אותם; אבל לא יידרש לה זמן רב למצוא תחליף הולם, מציין אקונומיסט
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח מנקודת מבט ארגונית-ניהולית את נפילתו של סגן ראש הממשלה ושר המשפטים של בריטניה, שהתפטר בעקבות גל תלונות של עובדים
איתמר לוין
ביידן בן ה-80 הוא כבר הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב; רבים מן הדמוקרטים מעדיפים שלא יתמודד בשל גילו - אך לדעתו רק הוא מסוגל לנצח שוב את טראמפ
איתמר לוין
קרלסון הוא אחד מתומכיו הבולטים ביותר של טראמפ    העזיבה מהרגע להרגע - שבוע אחרי הפשרה בתביעת דומיניון וחודש לאחר שמפיקה לשעבר בתוכניתו הגישה תביעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il