X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לחץ פוליטי גובר להסדרת ההתנהגות
לבית המשפט העליון של ארה"ב דרוש מיד קוד אתי
הנשיא ג'ון רוברטס ועמיתיו מזיקים מאוד לבית המשפט ולמדינה בסירובם להכיר בכך שעליהם להיות כפופים לכללים שניתן לאכוף, טוען וושינגטון פוסט

בית המשפט העליון של ארה"ב עושה לעצמו ולמדינה שירות גרוע ומיותר כאשר הוא מתעלם מהבעיות האתיות המתגלות בשורות שופטיו. למעשה, "התעלמות" היא מילה עדינה – טוענת רות מרכוס, עורכת בוושינגטון פוסט.
יו"ר ועדת המשפטים של הסנאט, ריצ'רד דורבין, ביקש שנשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, יופיע בפני הוועדה. רוברטס השיב בשלילה וצירף למכתבו "הצהרה על כללי אתיקה ויישומם" עליה חתמו כל תשעת השופטים. אבל הצהרה זו למעשה מלמדת, כי לדעתם הבעיה כלל אינה קיימת. לא צריך לקנות את זה, דורשת מרכוס.
איש לא באמת ציפה שרוברטס יופיע בפני הוועדה או אפילו ישלח נציג, אבל תגובתו לפיה "עלי לדחות במלוא הכבוד את הזמנתך" הייתה הכל חוץ מאשר הפגנת כבוד. הוא הסתפק בצירוף אותה הצהרה וזהו. שום התייחסות לגל הפרסומים האחרונים. שום אינדיקציה לכך שבית המשפט בוחן את האפשרות להדק את הכללים. שום רמז לכך שהשופטים מבינים את הבעיה.
לפני ארבע שנים העדיפה השופטת אלנה קגן בפני בית הנבחרים בנוגע לתקציבו של בית המשפט. היא אמרה, שרוברטס "בוחן את השאלה האם יש מקום לקוד התנהגות שיחול רק על בית המשפט העליון. יש חשיבה רצינית מאוד כל כך". ומאז – אף לא מילה אחת.
מה כן קרה מאז? קבוצה נוצרית אוונגליסטית הצליחה להשיג גישה שלא תאמן לשופטים שמרנים. על-פי דיווח בניו-יורק טיימס, אנשיה קיבלו מידע מוקדם על פסק דין צפוי לאחר ארוחת ערב עם השופט סמואל אליטו ואשתו (אליטו הכחיש בתוקף שהדליף). השופט קלרנס תומס סירב לפסול את עצמו בתיקים לגבי 6 בינואר למרות שאשתו, ג'יני תומס, פעלה נמרצות לצידם של מכחישי בחירות. תומס גם קיבל לאורך שנים חופשות יוקרתיות מתורם-העל הרפובליקני הרלן קרואו, ובניגוד לחוק – לא דיווח שהאחרון קנה בית בו היה שותף.
לא ניתן לקבוע בחוק את שיקול הדעת הראוי, אבל כבר לפני זמן רב צריך היה בית המשפט העליון להיות כפוף לכללי התנהגות כמו יתר זרועות הממשל ורשויות האכיפה, טוענת מרכוס. החוק קובע קווים מנחים לפסלות, ואילו ביתר תחומי ההתנהגות שופטי העליון כפופים לכללים החלים על יתר בתי המשפט. אולם, הכללים אינם מחייבים אותם ולמעשה אין דרך להבטיח שהם יצייתו להם וישאו בתוצאות אם יפרו אותם.
לשכת עורכי הדין דרשה בחודש פברואר שבית המשפט העליון יקבע כללי אתיקה מחייבים. סירובו לעשות זאת פוגע בו, כאשר האמון בו עומד על שפל חסר תקדים של 40%; והאמון הוא הכלי היחיד המבסס את סמכותו. רוברטס מבין זאת, ולכן העובדה שהוא טומן את ראשו בחול מאכזבת כל כך.
אם בית המשפט לא יפעל בעצמו, ייתכן שלא תהיה ברירה אלא לכפות עליו. דורבין תומך בהצעתו של הסנאטור כריס מרפי להורות למועצה המשפטית, המפקחת על בתי המשפט ביתר הערכאות, ליצור קוד התנהגות לשופטי העליון ולמנות מועצה אתית בעלת סמכויות חקירה. הסנאטור שלדון ווייטהאוס מציע להקים מועצה של שופטי ערעורים שתדון בתלונות אתיות נגד שופטי העליון, ולחזק את חובת הגילוי הפיננסי וכללי הפסלות. השלושה שהוזכרו הם דמוקרטים; הסנאטורית הרפובליקנית ליסה מורקובסקי הגישה גם היא הצעת חוק המורה לבית המשפט העליון לקבוע כללי התנהגות ואת הדרכים לאכיפתם.
ייתכן שרוברטס ועמיתיו סבורים שכהונה לכל החיים ובית נבחרים בשליטה רפובליקנית יאפשרו להם לחמוק מן הסערה. אבל מרכוס סבורה, שרוברטס לא ירצה שהמורשת שלנו תהיה ביטול ההגנה החוקתית על הפלות (לו התנגד) וירידה הרת-אסון באמון הציבור בבית המשפט. הבעיה היא, שלשם בדיוק הוא הולך.

תאריך:  30/04/23   |   עודכן:  30/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבית המשפט העליון של ארה"ב דרוש מיד קוד אתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קצב הצמיחה ברבעון הראשון ירד משמעותית וחלק מהתחזיות הפכו לשליליות; וושינגטון פוסט מסביר מדוע חוסר הוודאות ממשיך לשלוט בכיפה
איתמר לוין
אם אכן הבחירות יהיו שידור חוזר של ביידן נגד טראמפ - סבור אקונומיסט - הן יהיו פחות צפויות מכפי שאמורות להיות, כי הכלכלה אינה בשליטת ביידן
איתמר לוין
המתקפה עשויה להתחיל כבר בחודש הקרוב, ומידת הצלחתה של אוקראינה תקבע במידה רבה האם המערב ימשיך לתמוך בה, או שיגברו הלחצים על קייב להיכנס למו"מ - מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
רוסיה יכולה לגייס כסף, אך לא די בכך כדי לייצר את הנשק הדרוש מבחינת כמויות ואיכויות    פוטין עצמו מכיר בכך שלא ניתן להכביד עוד יותר על המשק    אקונומיסט על כלכלת רוסיה והמלחמה, חלק שני
איתמר לוין
הבנק האמריקני איבד למעלה ממחצית הפקדונות ברבעון הראשון, שוויו קרס ב-95%, רווחיו נמחקו ואקונומיסט מגדיר אותו כ"מת-מהלך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il