X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפיד "האנשים הנכונים" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
ביקורת השנאה הטהורה
השמאל כל כך מלא בשנאה עד שלא נותר בו מקום לחמלה, יושרה ודאגה לזכויות אדם שנאה קולקטיבית כמו שריפה, לא קורית מעצמה אלא נגרמת ובהרבה מקרים מתוך כוונה תחילה
דוד ארגז רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

כשהוא חובש כיפה שחורה גדולה, יאיר לפיד רכן קדימה, היישיר מבט אל הקהל, עטה מבט רציני וספד ל"אחיו יהונתן" בקול עמוק ובדיקציה מושלמת. "הוא אהב נשים כולל את הלא נכונות", התפייט לפיד. לפיד הוא איש של מילים. כל הברה ומילה אצלו נבחרות בקפידה והמשפטים שבוקעים מפיו נשמעים כמוזיקה רעננה שערבה לאוזן. כל משפט נשזר באופן מושלם ברעהו ויחד נאגד לזר מרהיב שבו מסתתרות תובנות מפתיעות שהוא שולף כקוסם ברגע המתאים. כבר הרבה שנים שדבריו של לפיד, הוגה ומנהיג תנועת "יש עתיד", מלווים אותנו, מאירים את דרכנו וצובעים את פס הקול של חיינו. כמו מי מעיין זכים, המילים בוקעות מבין שפתיו ושוצפות כנחל איתן את קהל מעריציו ששותה את דבריו בצמא.
לפיד הוא אדם ברוך כישרונות. אחד, אבל יחיד ומיוחד. יש ביאיר יכולת נדירה לחבר בין עולמות רחוקים ולזהות תהליכים נסתרים מן העין ומן הלב. מי כמוהו ער לדקויות הסוציולוגיות שמבדילות בין מלצרית פשוטה לאחראית משמרת? ומי כמוהו מסוגל להגדיר במדויק את ההבדלים בין "ביביסט" מגעיל כמוני ל"אנשים נכונים" כמוהו. אבל רגע, אני אומר לעצמי. מי הן אותן נשים "לא נכונות" שיהונתן אהב? מדוע מצא לנכון לפיד להזכיר אותן בהספדו? ומה המסר החשוב שהוא מבקש להנחיל בצאן מרעיתו?
רמז לפתרון התעלומה ניתן למצוא בתשובה של לפיד לשאלה מדוע התנגד בעבר לחסימת כבישים וכעת הוא תומך בהן. פרומו, לא כי הוא שינה את דעתו, אלא פשוט מאוד כי "המציאות מורכבת" ובאופן יותר מפורט מורכבת משני סוגי אנשים: "נכונים" ו"לא נכונים". "זה אנשים אחרים, זו סיטואציה אחרת, וזה עולם אחר", הסביר לפיד, אז איך אפשר להשוות? ואכן, יאיר לפיד, כשמו כן הוא. לפיד הוא עמוד האש ההולך לפני המחנה. אלא שהלפיד שלו מייצג ומאיר רק את המחנה הנכון, "ישראל הראשונה" ומדיר ממנה את שאר האזרחים. תמצית הגותו של לפיד כפי שהיא משתקפת מנאומיו וציוציו היא "אנחנו והם" ותמצית משנתו הפוליטית היא "הפרד ומשול". "הממשלה הזו היא ממשלה נורמלית, של אנשים נורמליים שבאים מהמקום הנכון", אמר לפיד על ממשלתו ואילו על יריביו הוא אמר "אי אפשר להשאיר את העולם לחארות". לפיד אינו הנסיך הקטן מפלוגה ב' אלא המסית הגדול מרמת אביב ג'. במקום להפיץ סביבו אור ולעודד פיוס ופשרנות הוא מצית מלחמת אחים ומלבה אש של שנאת חינם למען מטרותיו הפוליטיות.
שנאה היא הרגש המזיק ביותר בבני אדם. שנאה, כמו רוע, לעולם לא בונה אלא רק הורסת. שנאה וכעס מחלחלים אל הנפש ומרעילים את הנשמה. שנאה, ובמיוחד שנאת חינם, משבשת את שיקול הדעת, מונעת שיח רציונאלי, מרחיקה פשרות ומציתה מלחמות מיותרות. שנאה היא רגש אלים ופסימי שמבטא אי-אמון ביכולת להגיע לפתרון מוסכם ולאחות בין קרעים. עשרה קבין של שנאה ירדו על מדינת ישראל ודומה שתשעה מהם לקח לעצמו השמאל. הרבה יותר מדי שנאה יש במחנה הזה, שנאה חולנית, לא רציונלית, ונטולת מעצורים. שנאה כנגד הימין, שנאה נגד "מזרחים" ושנאה נגד חרדים.
שנאה קולקטיבית
כמו גל צונאמי ענק שוטפת השנאה הקולקטיבית הזו את הארץ וסוחפת בדרכה את הקווים האדומים, את העכבות המוסריות ואת מעט המשותף לנו. השמאל כל כך מלא וגדוש בשנאה שלא נשארו בו שמץ של יושרה, חמלה כלפי חלשים ודאגה לזכויות אדם. דוגמה אחת לשנאה קולקטיבית מטורפת, חסרת גבולות ונטולת כל הסבר רציונלי היא השנאה ליאיר נתניהו בנו של ראש הממשלה. יאיר, בן 31, הוא בוגר תואר שני, צמחוני, עובד כעיתונאי ומנחה תוכנית רדיו בערוץ גלי ישראל. מהאזנה לתוכניתו יאיר נתניהו מצטייר כבחור אינטליגנטי ונעים הליכות. אפשר כמובן לחלוק על דעותיו ולהביע ביקורת כלפיו, אבל איך אפשר לתאר אותו כמפלצת ולהרגיש כלפיו שנאה תהומית בלי להכיר אותו?
גם שרה נתניהו אמו היא מושא למסע שטנה דומה ונרדפת שנים על לא עוול בכפה, רדיפה שכוללת השמצות מכוערות, הקלטות סתר פליליות ותביעות משפטיות קנטרניות. גם אם מקצת ההאשמות נגדה נכונות אין בכך כדי להסביר או להצדיק ולו שמץ מהשנאה שמופנית כלפיה. אחד השיאים של מופע השנאה החולני נגדה היה המצור על המספרה בתל אביב. אלפי מפגינים נענו לצו 8 של מנהיגי המחאה וצבאו על דלתות המספרה בה שהתה, בסצנה שמזכירה את המצור על בית משפחת לוט בזמן ביקור המלאכים.
לא פחות מזעזעת ואולי אף יותר היא השנאה הקולקטיבית כלפי המגזר החרדי בקרב תומכי השמאל שבאה לידי ביטוי באלימות מילולית, תקיפות פיסיות ואפילו אכיפה בררנית של המשטרה. החרדים מתוארים על ידם במונחים אנטישמיים ממש: טפילים, אוכלי חינם, סחטנים, סכנה לעתיד המדינה ואפילו מסריחים. החרדים גם מואשמים בשנאה כלפיהם שכן הם "מביאים את השנאה על עצמם". בפרפרזה על דברי גולדה מאיר, "השמאל לא סולח לחרדים שהם גורמים לו לשנוא אותם". מעניין ששנאת האחים הזו אינה הדדית. בסקר של מכון "פנימה" שכלל 1,000 משתתפים, 38% מהחילונים דיווחו שהם שונאים חרדים אבל רק 2% מהחרדים שנאו חילונים. גם בהפגנת המיליון של הימין שהתקיימה השבוע לא נתקלתי בשום גילויי שנאה כנגד הצד השני. שוב ושוב מתברר ש"ערכי השמאל" כמו אהבת אדם, דמוקרטיה וקבלת האחר אינם אלא עלה תאנה שתחתיו נחבאים התנשאות, כוחנות ודורסנות. וכאן חשוב להגיד.
שנאה קולקטיבית כמו שריפה, לא קורית מעצמה אלא נגרמת ובהרבה מקרים מתוך כוונה תחילה. יש לא מעט אנשי ציבור שמשתמשים ברטוריקה רעילה ולשון אלימה כנשק פוליטי מתוך מטרה ללבות את אש השנאה בקרבנו. מה שהתחיל בדמוניזציה של יחידים, המשיך בדהומניזציה של מגזרים, התפתח לאכיפה בררנית ועלול להוביל לדיכוי אלים של הרוב על-ידי המיעוט בתמיכת בג"ץ. ואין זה פלא . אין כמו שנאה כדי להסיט את הדיון מהשכל לרגש, כדי לצופף שורות ולהצדיק מעשים פסולים. אין כמו לגיטימציה שנותנת שנאה כדי לשלהב המון זועם ולהפוך אנשים טובים לחיות טרף. אלא שנשק השנאה הוא חרב פיפיות. מרגע שהוצתה אש השנאה קשה לשלוט בה. הרוח הרעה שמלבה את השנאה עלולה לשנות את כיוונה ולשרוף את כולנו.

תאריך:  01/05/2023   |   עודכן:  01/05/2023
+ביידן יזמין את נתניהו? "אין משהו בלו"ז"
21:04 01/05/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

דובר הבית הלבן העריך כי בשלב כזה או אחר יוזמן ראש ממשלת ישראל לביקור בוושינגטון, אך הבהיר ש"אין משהו בינתיים בלוח הזמנים"

ביידן ונתניהו. "לשמור על איזונים ובלמים" [צילום: AP]
+שניים מאותו הכפר הליכוד
17:49 01/05/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

ביטן ממלא את תפקיד הילד האומר בעיצומו של המצעד כי "המלך הוא עירום"  ▪  ביבי סיבך את המדינה. ביבי סיבך את מפלגתו

ביטון. קו אחר מן המנהיג [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+חיות רומזת: נתניהו מנוע מטיפול ברפורמה
17:45 01/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

דחתה את הבקשה לקבוע שעיסוקו ברפורמה המשפטית מהווה בזיון בית המשפט  ▪  הדגישה: חוות הדעת של מיארה מחייבת  ▪  מיארה קבעה שנתניהו מצוי בניגוד עניינים פסול מעיסוקו ברפורמה  ▪  מנמקת: פסק הדין שהורה לנתניהו לפעול על-פי הסדר ניגוד העניינים - הצהרתי ולא אופרטיבי

"הכל חייבים בכיבוד פסקי דין" [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
+לפיד: נעשה כל שביכולתנו כדי לוודא שישראל תישאר דמוקרטיה תוססת
17:36 01/05/23  |  עידן יוסף

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ליו"ר בית הנבחרים: "נעשה כל שביכולתנו כדי לוודא שישראל תישאר דמוקרטיה תוססת, מקום עם חופש ביטוי, חופש דת, הגנה על מיעוטים, תקשורת חופשית, מערכת משפט חזקה ועצמאית. בקיצור - מדינה שארצות הברית יכולה להמשיך לקרוא לה בגאווה חברה ובת ברית".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+גנץ על דברי לוין בהקלטות: "חסר כל יסוד ומסוכן"
15:35 01/05/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

גינויים באופוזיציה נגד התבטאויותיו של שר המשפטים, שנחשפו בוואלה, לפיהם הממשל האמריקני עובד בשת"פ עם המחאה נגד הרפורמה  ▪  לוין האשים גם חברי ליכוד בכישלון אישור הרפורמה

גנץ. ממליץ להיזהר בלשונו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גנץ טוען לתקיעות בהידברות: "לא נאפשר משחק על זמן"
14:52 01/05/23  |  עידן יוסף

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ על המגעים בבית הנשיא: "לצערי, למרות שההידברות בבית הנשיא נעשית באווירה מכבדת, היא לא מתקדמת באף אחת מהסוגיות, במיוחד לגבי הוועדה למינוי שופטים. לא נאפשר משחק על זמן שיאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה במקום ובזמן שיהיה לה נוח".

+הסגידה, היראה והשטיח
13:26 01/05/23  |  יוסי אוחיון   |   לרשימה המלאה

הייתכן שיוכנו כרזות עליהם חקוקים תמונותיהם של ראשי המשפט בישראל, יונחו על הארץ לביזוי ולמרמס תחת רגלי המון מוסת אכול שנאה ומוכה עיוורון?

אינו מודע ואינו יודע [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+עד כלות
12:54 01/05/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

במובנים מסוימים הפגיעה באקדמיה המקומית, במדע המחזיק את ראשה של ישראל מעל למים העכורים של המזרח התיכון, חמורה יותר מאשר בריחת ההייטק לחו"ל

אהרון צ'חנובר [צילום: אבשלום ששוני/לאש 90]
+צה"ל - מצבא העם לצבא שכירים
12:01 01/05/23  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה

ביקורת חריפה בציבור החרדי החושב, על מלחמות האתמול של העסקונה החרדית  ▪  העסקונה החרדית אמורה הייתה לחגוג: סוף-סוף מתגשם חזונו של ח"כ ישראל אייכלר, שהציע כבר לפני שנים להחליף את צבא העם בצבא של מקצוענים מקבלי שכר, אבל בדיוק בשלב זה חלה תפנית בעלילה

תפנית בעלילה [צילום: פלאש 90]
+המטרה מקדשת את האמצעים
06:25 01/05/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

חלק ממובילי המחאה המופקרים וחסרי האחריות, פגעו באופן אנוש במרקם החברתי, הותירו חצי מהעם מחוץ לבתי העלמין הצבאיים, העמיקו את התהום הפעורה, קרעו חלקים מהחברה הישראלית

חסרי אחריות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת השנאה הטהורה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ימנונים מתוסכלים...
הירונימוס  |  1/05/23 09:38
2
הירונימוס יקר
תמר גרפית  |  1/05/23 11:39
 
- בואי לקפלן ותראי את עשרות
הירונימוס  |  2/05/23 13:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עמנואל בן-סבו
חלק ממובילי המחאה המופקרים וחסרי האחריות, פגעו באופן אנוש במרקם החברתי, הותירו חצי מהעם מחוץ לבתי העלמין הצבאיים, העמיקו את התהום הפעורה, קרעו חלקים מהחברה הישראלית
עידן יוסף
על-פי סקרים בשלושה מערוצי הטלוויזיה נחלשת הקואליציה הנוכחית ומקבלת בין 49 ל-58 מושבים - פער שהוא הרבה מעבר לסטייה הסטטיסטית    העבודה בראשות מרב מיכאלי נמחקת מהמפה הפוליטית
איציק וולף
קצין צה"ל בשירות סדיר שהשתתף בהפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית בעודו לובש מדים נידון ל-25 ימי מאסר על תנאי והועבר לתפקיד שאינו פיקודי
יוסף אליעז
משילות, מהפכה משטרית ומשפטית, רוב ומיעוט, הפגנות בעד ונגד    הסקרים מורים כי ציבור מצביעי הליכוד, הציונות הדתית ועוצמה יהודית החל להתפכח מההסתה והתרעלה כלפי "השמאל" ולהבין שביבי, סמוטריץ' ובן-גביר הוליכו אותו שולל וכיום מספר המתנגדים לממשלת-שולל זו כבר עולה בהרבה על תומכיה
איציק וולף
ראש הממשלה אמר שהוא נותן גיבוי מלא למאמץ להידברות עם האופוזיציה בעניין הרפורמה המשפטית    "נקים את המשמר הלאומי ונקצה מיליארדי שקלים להוספת אלפי שוטרים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il