X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תפנית בעלילה [צילום: פלאש 90]
המהפכה ניצחה
צה"ל - מצבא העם לצבא שכירים
ביקורת חריפה בציבור החרדי החושב, על מלחמות האתמול של העסקונה החרדית העסקונה החרדית אמורה הייתה לחגוג: סוף-סוף מתגשם חזונו של ח"כ ישראל אייכלר, שהציע כבר לפני שנים להחליף את צבא העם בצבא של מקצוענים מקבלי שכר, אבל בדיוק בשלב זה חלה תפנית בעלילה

אשרי הגפרור. זוכרים איך בכלל החל להתגלגל גלגל הענק הקרוי הרפורמה המשפטית? מי היו אלה שלחצו כל כפתור הסטארטר כדי לחולל את המהומה הגדולה הזו? מה היה הגפרור שהצית את תהליך פיצול העם, שיסוי איש באחיו עד כדי סכנת חורבן בית שלישי? רבים מאוד שכחו שאת הזיק הבעירה העסקונה החרדית. כתנאי להצטרפותה לקואליציה הנוכחית, דרשה עסקונת האתמול חקיקה שתשלול מהבג"ץ את יכולתו לחייב את המדינה בגיוס שוויוני - באמצעות פיסקת ההתגברות. ראש צוות הליכוד למו"מ עם החרדים, יריב לוין, שש להתחייב להם: "עשרים שנה אני מחכה לרגע של חקיקת פסקת ההתגברות", וכל השאר היסטוריה.
קרב בלימה. לפי שעה לא יצא דבר מן הרפורמה המשפטית, ונראה שגם לא ייצא דבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו התעשת ברגע האחרון והבין שלוין ושותפיו הקואליציוניים מוליכים אותו ואת המדינה לעברי פי פחת, ולחץ ברגע האחרון על דוושת הבלם, ורגלו עדיין בולמת את עגלת השוטים שאיימה לדרדר את כולנו לתהומות (ולא שלא צריך רפורמה. בהחלט צריך. אבל בתבונה ובהסכמה).
רק בתחום אחד הושגה המטרה של הרפורמיסטים. את פסקת ההתגברות הם טרם קיבלו, אבל השיגו הקלות מרשימות בסוגיות הגיוס. בתמיכת האוצר ושר הביטחון לשעבר גנץ, הוסכם על הורדת גיל הפטור לבחורים חרדיים, מן הגיל הקובע כיום, 26-24, לגיל 21. הרעיון היה, שאם הם אינם מוכנים להשתלב במאמצי הביטחון, הם יוכלו לכל הפחות להשתלב בגיל יותר צעיר בכלכלה הישראלית ולחדול מלהתבצר בישיבה ולהיות למעמסה על קופת הציבור. איפה הצדק? הרבה קילקולים יש בדרך החתחתים הזו. הורדת גיל הפטור ל-21 תיצור לראשונה תחרות לא הוגנת על כל מקום עבודה מתפנה, בין חייל שחירף 3 שנים את נפשו לביטחון המדינה, לבין בחור הישיבה שבאותן 3 שנים 'המית עצמו באוהלה של תורה', בחסות מילגות והטבות ותמיכות מן המדינה. ואיפה הצדק? כדי לייצר לפחות מראית עין של צדק, הוחלט לצ'פר את המתגייסים: לא עוד דמי כיס עלובים, אלא תשלום הוגן בגובה שכר המינימום פלוס, כ-6,000 שקל בחודש.
שכירי חרב. הרעיון נשמע הוגן והגיוני, אבל רק לכאורה. מפני שעם כל יתרונותיו, הוא יגביר את נטייתם של מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) בציבור הכללי, להיפטר גם הם מן הגיוס. בעוד שכיום, על-פי הלמ"ס, שיעור המשתמטים בציבור הכללי מגיע ל-22%, עלול הסידור החדש לעודד השתמטות נרחבת עד כדי 50%. מצב מעוות זה ייאלץ את מערכת הביטחון להכפיל ולשלש את שכר המתגייסים: תחילה 11,000 שקל ואח"כ 16.5 אלף שקל - וכך יהפוך הצבא למה שניסינו לברוח ממנו כל השנים. באיבחת מהלך פוליטי אופורטוניסטי, יהיה צבא העם לצבא שכירי חרב. בן-גוריון, הוגה רעיון צבא העם, בוודאי מתהפך בקברו.
סוויץ' בעלילה. העסקונה החרדית אמורה הייתה לחגוג: סוף-סוף מתגשם חזונו של ח"כ ישראל אייכלר, שהציע כבר לפני שנים להחליף את צבא העם בצבא של מקצוענים מקבלי שכר. אבל בדיוק בשלב זה של דידן ניצח, חלה תפנית בעלילה. דווקא המל"שבים החרדים הגיעו למסקנה הפוכה: האינטרס המובהק של הציבור החרדי, נמצא דווקא בהתגייסותו לשירות העם ולהגנתו. אם פעם הייתה האידיאה החרדית התבדלות, כיום התהפכה האידיאה: "הורדת גיל הפטור היא פיגוע לאומי", מכתיר כְּתב העת האיכותי החרדי 'צריך עיון', שמתמקד בהגות חרדית, את ה'הישג' של הסיעות החרדיות: "יש לחרדים סיבות טובות לא להתגייס ויש לציבור הישראלי סיבות טובות לכעוס עליהם. התוצאה הגרועה ביותר עבור כל הצדדים, היא יצירת שתי חברות ששותפוֹת בכלכלה בצורה שווה, אך אחת משרתת את המדינה ואחת לא".
עביט שופכין. אליהו לוי, מעורכי כתב העת, מזהיר מפני "מצב שבו [...] קבוצה אחת עובדת ונהנית מכל מה שיש לאזרחות להציע, אך לא עושה דבר למען המדינה, וקבוצה אחרת שנדרשת לשרת ולסכן את חייה, לפני שהיא נהנית מכל הטוב של מדינה בטוחה עם כלכלה משגשגת. זהו מצב אָיום [...]. החילוני הישראלי מרגיש [...] שהחרדים זורקים עליו דלי שופכין ביום חתונתו, כשהם אומרים לו שהמעשה היהודי ביותר שלו [הצלת העם היהודי מפני רודפיו], אינו מעשה יהודי, אלא דווקא משהו שיהודי נאמן צריך לברוח ממנו".
מאמרים נוספים באותו גיליון ששווים עיון, מעלים הרהורים דומים. העורך הראשי יהושע פפר תוהה "מהי ההצדקה המוסרית לכך שהציבור החרדי יזכה להגנת צה"ל מבלי שהוא יתרום את חלקו במאמץ המשותף? מדוע ראוי שתנוד שינה מעיני האם הלא-חרדית, הדואגת לגורל בנה הלוחם, כאשר האם החרדית ישנה בשלווה על יצועה ואף נהנית מנוכחות בניה בשולחן השבת והחג"?; והרב יהושע הופריכטר קובע ברוב הגינות, ש"השאלה כיצד אנו חיים במדינה, שמיום היווסדה מאוימת ומאותגרת ביטחונית וּבָנֶיהָ מקיזים את דמם על קיומה, מבלי לשאת כלל בעול זה, חייבת להדיר שינה מעינינו, ובייחוד בעתות מלחמה".
טעות בניווט? אז איך זה שהעסקונה החרדית נלחמת את מלחמות האתמול, ואינה קשובה לרחשים שמתחת לפני השטח? הייתכן שהעסקנים פשוט מתבלבלים בניווט?

תאריך:  01/05/2023   |   עודכן:  01/05/2023
+נתניהו לחרדים: "לא רוצה להיכנס לעימותים ציבוריים חדשים"
15:46 01/05/23  |  עידן יוסף

נתניהו אמר היום לראשי המפלגות החרדיות בישיבת ראשי הקואליציה: ״אני לא רואה אפשרות לקדם כעת את מתווה הפטור מגיוס לצה״ל, אני לא רוצה להיכנס לעימותים ציבוריים חדשים״. ‏עד כה החרדים לא השיבו האם יסכימו לדחייה (וואלה).


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
עידן יוסף
שלוש מועצות הרבנים של המפלגות החרדיות יכריעו האם לקבל את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לדחות את ההצבעה על חוק דיחוי הגיוס עד לאחר אישור התקציב
דן מרגלית
צמחו בארץ דורות אשר אימצו את ה"סייפא" וזלזלו ב"ספרא"    דורות עם חרב ביד וספר הרחק על המדף    הם יודעים להגן על חופי הארץ בסטי"ל, אבל אינם מכירים את שירת הים
דן מרגלית
ב-1948, נוכח חורבן כל מורשת הלימוד המסורתית בידי הנאצים, ניאות דוד בן-גוריון לפטור 400 חרדים מצה"ל כדי שירביצו תורה    זה היה סביר, אך הוא לא הקפיד לתחום את מספרם
עידן יוסף
הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לחוק דיחוי הגיוס החדש ואמר כי יש חובה להתייצב ללא תנאי בכל זמן ובכל זירה    "חובתנו להתייצב כדי לממש את הגנת המדינה כל אימת שיידרש וללא תנאי בכל זמן ובכל זירה וגזרה, בגבולות ובעומק האויב. נמשיך לשרת ונמשיך להגן כדי שנוכל לחיות כאן בביטחון, גם כדי שתוכל להתקיים כאן מחלוקת לשם שמיים, מוגנת מאויבינו"
דן מרגלית
שרלטן פעם - שרלטן תמיד    אם השעיה או השהייה - מדוע הוא ממשיך במאמץ לחוקק בהקדם את חוק ההשתמטות של החרדים מכל שרות לציבור?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il