X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דיימון. נחלץ לעזרה בפעם השלישית [צילום: ז'קלין מרטין, AP]
ג'יימי דיימון בעקבותיו של ג'וזף פיירפונט מורגן
מנכ"ל הבנק הענק הנושא את שמו של הבנקאי האגדי מראשית המאה ה-20, הופך כמותו לבעל השפעה החורגת אל מעבר לתחומי ענף עיסוקו - מתאר ניו-יורק טיימס

בשעות הלילה הקטנות שבין יום ראשון ליום שני שעבר (אור ל-1.5.23), הודיעו הרגולטורים הפדרליים לבנק ג'יי.פי מורגן-צ'ייס שהוא ניצח שלושה מתחרים נוספים וירכוש את בנק פירסט ריפבליק הקורס. כאשר עלה השחר, המנכ"ל הוותיק ג'יימי דיימון שוב הצטייר כמושיע הענף – וכאדריכל של עוד מהלך בתיווך ממשלתי שיהפוך את הבנק שלו, הגדול ביותר בארה"ב, לגדול עוד יותר.
ניו-יורק טיימס מזכיר, שבמשבר הפיננסי של 2008 הסכים דיימון לרכוש שני מוסדות שנקלעו לצרות: ביר-סטרנס ו-Washington Mutual. כל שלוש הרכישות סייעו למנוע פניקה – וגם סייעו למורגן-צ'ייס, שכיום בבעלותו נכסים ב-3.7 טריליון דולר ו-14% מכלל הפקדונות בארה"ב, להגיע לאחיזה חסרת תקדים במשק הגדול ביותר בעולם.
רכישת פירסט ריפבליק צפויה להגדיל השנה את רווחי מורגן-צ'ייס ב-500 מיליון דולר ולהעניק לו גישה לבסיס איתן של לקוחות עשירים. אבל היא באה כאשר פוליטיקאים בשתי המפלגות מודאגים יותר ויותר מן העלייה בכוחם של תאגידים וצפויה להעלות את השאלה האם בנקים כמו מורגן-צ'ייס גדלו מדי, עד כדי כך שהם פוגעים בתחרות ומסכנים את המערכת הפיננסית.
העסקה הנוכחית מוסיפה למורשתו של דיימון, ודי קל להשוות אותו לבנקאי האגדי על שמו קרוי הבנק. ג'וזף פיירפונט מורגן נעל בשנת 1907 את עמיתיו בחדר עבודתו וסירב לשחרר אותם עד שהסכימו להצטרף אליו בחילוץ המערכת הפיננסית אחוזת הפניקה. דיימון התמנה למנכ"ל בשנת 2006, לאחר שמורגן רכש את הבנק בשיקגו אותו ניהל. אז נכסיו היו 1.1 טריליון דולר והוא ניהל 10% מהפקדונות.
דיימון התבגר בענף כבן-חסותו של סנדי ווייל, היו"ר הקשוח של סיטיגרופ, שנטל על עצמו את בניית הסופרמרקט הפיננסי הגדול ביותר בעולם. בשלהי שנות ה-1990 היה זה תיאבונו הבלתי-נדלה של ווייל לגודל, אשר הביא את וושינגטון לבטל מגבלות על הבנקים שהוטלו עוד בשפל הגדול.
שנתיים בלבד לאחר מינויו, קיבל דיימון הזדמנות של פעם בחיים לעצמו ולבנק: להיות הגיבורים של מערכת הבנקאות. כאשר כל הבנקאות העולמית עמדה על-פי תהום, הוא היה אחד מקומץ בנקאים – לצד עמיתיו בוולס-פארגו ובבנק אמריקה – אשר מיצבו את עצמם כמושיעים. בנק אמריקה בלע את מריל-לינץ ואת Countrywide; וולס-פארגו – את Wachovia. תוך כמה שנים, שני אלו נקלעו לצרות ומנכ"ליהם התפטרו, בעוד מורגן שגשג ודיימון הוא כיום המנכ"ל הוותיק ביותר בוול סטריט.

מדבר על חינוך והגירה
מורגן. נעל את עמיתיו בחדר העבודה שלו [ציור: פדור אנקה]

בשנים האחרונות בלע מורגן שורה ארוכה של גופים, החל מחברה לסיוע בהלוואות לסטודנטים, דרך חברות תוכנה ואפילו אתר לביקורת מסעדות. הגודל שלו ושל בנקים אחרים הדאיג חלק מן המומחים וגם בכירים בממשל ביידן, מציין הטיימס. קומץ בנקים תופסים כעת עמדות דומיננטיות בחלקים רבים של ארה"ב, מחסלים בנקים מקומיים ומשאירים את הלקוחות עם מספר מוגבל של אפשרויות בחירה.
אבל גם כאשר הבנק שלו הוכה בשערוריות משלו (החמורה בהן: הפסד של 6 מיליארד דולר בהלוואות בבריטניה ב-2012), מעמדו של דיימון נותר איתן. כאשר הממשל ביקש להעניש חברות-בנות שרכש הבנק בעת המשבר הפיננסי, בשל התנהלות פסולה שלהן, טען דיימון שהוא עשה טובה לענף ולמדינה בכך שקנה אותן.
באיזשהו שלב במהלך הדרך, דיימון החל להתנהג כמו מדינאי שכוחו ויוקרתו עולים על אלו של המוסד בראשו הוא עומד. שוב, בדיוק כמו ג"פ מורגן לפני 100 שנה: לא רק האיש העשיר ביותר בעולם, אלא גם בנקאי החי בתחושה ברורה של זהות אינטרסים בינו לבין וול סטריט וגם וושינגטון.
כאשר הבנק תפס ומכר שלא כדין את בתיהם של חיילים בשירות פעיל, דיימון השתתף במימון העסקת רבבות יוצאי צבא ב-11 חברות. כאשר דטרויט פשטה את הרגל, בין היתר בגלל הבנקים, הוא התחייב לסייע לחלץ אותה. דיימון החל להביע דעה בקשת רחבה של נושאים, מחינוך ועד הגירה. הוא התמנה ליו"ר ארגון המנהלים היוקרתי Business Roundtable והגביר את השפעת הבנק על מחוקקים.
בעת ממשל אובמה השתעשע דיימון ברעיון שלהפוך לעובד ציבור. וורן באפט הציע לברק אובמה למנות אותו לשר האוצר. כאשר צצו שמועות דומות ב-2016, הבהיר דיימון שהוא הודיע לצוות המעבר של דונלד טראמפ שאינו מעוניין בתפקיד. בשנת 2020 שב ועלה שמו, אם כי דיימון אמר שמעולם לא הציע את עצמו.
במקום להיות השר שמתקשר, דיימון היה אליו התקשרה השרה ג'נט ילן כדי שיציל את פירסט ריפבליק. באפט סיכם באוזני הטיימס במשפט אחד: "ג'יימי עושה את מה שנכון למדינה ומה שנכון לג'יי.פי מורגן-צ'ייס – בדיוק מה שהייתי מצפה ממנו לעשות".

תאריך:  10/05/23   |   עודכן:  10/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'יימי דיימון בעקבותיו של ג'וזף פיירפונט מורגן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ערב הבחירות הצמודות ורבות החשיבות לנשיאות טורקיה, מועמד האופוזיציה משתמש בעיקר ברשתות החברתיות כדי לעקוף את התקשורת המצויה בידי הנשיא הסמכותן - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הקושי לגייס צעירים והלגליזציה המתרחבת של המריחואנה, גורמים לכך ששימוש בעבר בסמים אינו מוביל לפסילה מיידית - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מסביר שבתי הכלא מתקשים לגייס עובדים בשל השכר הנמוך והתנאים הקשים    הפגיעה החמורה ביותר היא בהליך השיקום של האסירים
איתמר לוין
הממשל עלול להגיע כבר ב-1 ביוני לחדלות פרעון אם תקרת החוב לא תעלה בשל חילוקי הדעות העמוקים בין המפלגות    וושינגטון פוסט מסביר מה יכול לקרות
איתמר לוין
פתק שהחזיק ביידן לפני שבועיים חשף סוד קטן: לעיתים הנשיאים יודעים מראש מי ישאל מה. וושינגטון פוסט מסביר כיצד זה עובד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il