X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אין פתרון? [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
מעט החרדים תומכי הרפורמה, נשארים בבית
איך מציע אלוף (מיל') איילנד לרבע את המעגל, ברוח הפוך על הפוך על הפוך? ייתכן, שהפתרון המהפכני טמון ברעיון החדש שלו

אינני מכיר את מרת פייגי ליפשיץ, אבל הבנתי שמדובר באישה חרדית העוסקת בחינוך וביזמות חברתית, שמייצגת גישה חריגה כלפי הרפורמה המשפטית מבית מדרשם של יריב לוין ושמחה רוטמן. ליפשיץ, בניגוד לעמדת המיינסטרים החרדי, ובניגוד לעסקונה החרדית, דווקא כן השתתפה בקביעות ב'הפגנות השמאל' נגד הרפורמה המשפטית. היא איננה שמאל, אך מייצגת, גם מבלי שנתמנתה לכך, מיעוט של חרדים מתנגדי הרפורמה, החוששים שיישומה דווקא ידרוס את הציבור החרדי, וחרדים שדווקא הרפורמה תרסק את המחסום האחרון שלדעתם עדיין מגן על החרדים - הבג"ץ. נשמע מופרך? לא לשיטת הגב' ליפשיץ.
ועל אף זאת, הגב' ליפשיץ ועמיתיה החרדים כבר לא ישתתפו בהפגנות מתנגדי הרפורמה, שבהן השתתפו עד עכשיו. סביר להניח שלא השתתפו כבר בהפגנת 'יום השוויון' בחמישי האחרון. זאת מפני שהפגנה זו הוגדרה לא רק כ'יום השיבוש' ו'יום השוויון', אלא גם כ'יום זעם' ממוקד נגד הציבור החרדי ומנהיגיו, אשר לטענת המארגנים מהווים את הטריגר הקואליציוני המכריע לטובת יישום הרפורמה, בטענה ש"הבג"ץ תמיד פסק נגדנו". ע"ע, למשל, שוויוניות הגיוס.
עמדת המיינסטרים החרדי בנושא הרפורמה, מחוללת ביקורת חריפה בציבור הכללי כלפי אחינו החרדים, שלכאורה אינם שותפים בנטל נשיאת האלונקה הביטחונית, אבל דורשים רפורמה כמעט בכל מחיר, כדי לסכל סופית את יכולת הבג"ץ לכפות עליו שוויון בנטל. הגב' ליפשיץ מבינה את זה, ואף על-פי כן התאכזבה מעמדת מארגני ההפגנות, להכריז על יום אתמול כ'יום הזעם' נגד החרדים. את תחושת הנבגדות שהסבו לה מארגני ההפגנות, ביטאה פייגי ליפשיץ במדור הדעות של אתר 'הארץ', תחת הכותרת "התגאיתי בהשתתפות במחאה כחרדית - ואז הוכרז 'יום השוויון'".
פייגי ליפשיץ: "אני חרדית שמתנגדת למהפכה המשטרית, מתוך הבנה שמדובר בחרב פיפיות, ובבוא היום אותה החרב שמשחיזים לוין ורוטמן בסיוע הח"כים החרדים, תפנה את הלהב שלה כלפי הציבור החרדי. אני מתנגדת להפיכה גם כאישה שזכויות הנשים חשובות לה [...]. אני לא יכולה לתת יד להחלשת בית המשפט העליון שבכוח החוק והאנושיות, ובהתעלות מעל הפוליטיקה העסקנית, שומר עלי כאישה וכחרדית, ועלינו בכלל כבני אדם שווים".
מצד שני, יש בה אכזבה: "כמשתתפת פעילה בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית, אני תוהה עם עצמי, אם יש לי עדיין מקום בהן. אני מבינה שמטרת המארגנים לתדלק את המחאה, ומה יותר קל מלהרים אותה עם חוק הגיוס. אבל מה הם מצפים שיקרה? זו הרי קריאה (וקריעה) מפורשת למלחמת אחים.[...] למה להוסיף שמן למדורה? כולנו פצועים וחבולים. ננסה לתאר מצב שבו הימין היה מכריז על יום זעם נגד החברה הערבית והנהגתה - הרי זה לא יעלה על הדעת [...]. אז לערבים לא ולחרדים כן?
"סוגיית הגיוס היא עיוות חברתי ויש שיגידו מוסרי שנבנה והשתרש כאן במשך 75 שנים בחסות כל ממשלות ישראל ושיטת ממשל קלוקלת. עיוות זה יצר דרך ללא מוצא, בעיה אמיתית שאין לה פתרון. עם כל הכאב, אין פתרון".
אכן, בעיה חמורה בהחלט. דומה שאין פתרון. אבל זהו הרי האתגר האמיתי, לרבע את המעגל. לצאת ממעגל השוטים, להפתיע עם פתרון קסמים ברוח ביצת קולומבוס. ייתכן, רק ייתכן, שהפתרון המהפכני טמון ברעיון חדש שהעלה השבוע אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל. איילנד גורס, שבהינתן שכיום מהווים החרדים 12.5% מכלל האוכלוסייה, ושייהפכו לכ-25% בעוד דור, הפתרון הנכון הוא דווקא לקבל את עמדתם, כפי שביטא השר גולדקנופף, ש"זה שלומד תורה אינו תורם פחות מזה שהולך לחזית". הפוך על הפוך על הפוך.
הצעתו היא, שבגיל 18 יוכל הצעיר החרדי להחליט אם ללכת לשירות צבאי או לשירות בישיבה, ללא מכסות או סנקציות. "אבל כפי שאורך השירות בצבא 32 חודש, כך יהיה משך השירות בישיבה. אחרי 32 חודשי לימוד, בגיל 21, ישתחרר הצעיר וייצא לחיים, כמו בן גילו החילוני. אחרי גיל 21 יופסקו כל התמיכות לחרדים ושאינן ניתנות ליתר האוכלוסייה". לשיטתו, יהיו למהלך זה השלכות חשובות. ראשית, עלות מימון הישיבות תקוצץ. תלמידים עד גיל 21 יקבלו כנראה תמיכה גבוהה יותר, אבל לאחר גיל זה כבר לא. גם מי שיישאר בישיבה לא יקבל.
בגיל 21 יוכלו בוגרי הישיבות להשתלב ללא חשש בחיים עצמם ולפרנס את עצמם. אבל כשיגלו שהם מתקשים להשיג פרנסה מכניסה ומכובדת, מפני שעולמות הדיגיטל, המתימטיקה והאנגלית זרים להם, ייווצר לחץ 'מלמטה', לרכישת ידע בתחומי הליבה על-מנת שיפרנסו את המעוניינים להתפרנס 'בחוץ'.
הפתרון שמציע איילנד גם יחסוך מהצבא את מאמציו הפאתטיים לגייס בכוח צעירים בני 20 עד 26 שנפלטו מהישיבות, אך מסרבים לציית לחוקי הגיוס. "אני מעריך", אומר איילנד, "שלאורך זמן יותר ויותר צעירים חרדים יבחרו בגיל 18 להתגייס, אם הצבא ישכיל להציע להם מסלולי שירות הכוללים הכשרה מקצועית: חובשים, מאבטחים או טכנאים". יכול להיות שזה הפתרון שירגיע את כולם, כולל את חרדותיהם (הלא מוצדקות) של החרדים?

תאריך:  04/05/2023   |   עודכן:  04/05/2023
+גפני תוקף: לעמר בר-לב ולאנג'ל אין כבוד לתורה
17:45 04/05/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בדגל התורה תוקפים את השתתפותו של יו"ר דירקטוריון אנג'ל בהפגנה בעד גיוס חרדים מול ביתו של הרב אדלשטיין  ▪  מתרחבות הקריאות להחרמת המאפייה, כשמנגד יש המבקשים לנתק את המאפייה מדעותיו של העומד בראשה

בר-לב. הפגנה מול בית הרב אדלשטיין [צילום: פלאש 90]
+המנהיגות החרדית - אטימות מוחלטת לצורכי השאר
09:07 04/05/23  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה

הערכים של החרדים נוגדים את ערכי היהדות השמה דגש על סולידריות ועל "ואהבת לרעך כמוך". גם הסירוב לעבוד נוגד את היהדות שהרי כתוב בתורה "בזיעת אפך תאכל לחם".

מסרבים בתוקף [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעט החרדים תומכי הרפורמה, נשארים בבית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צבא קבע
שלמה חיפה  |  8/05/23 12:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
רבקה שפק-ליסק
הערכים של החרדים נוגדים את ערכי היהדות השמה דגש על סולידריות ועל "ואהבת לרעך כמוך". גם הסירוב לעבוד נוגד את היהדות שהרי כתוב בתורה "בזיעת אפך תאכל לחם".
ציפי לידר
רפורמה משפטית - למשפטנים בלבד!    לפיד מדבר? טול קורה מבין עיניך    ולקינוח    לפיד מדבר על לימודי ליבה לחרדים? מעניין מי מדבר, והרי אפילו תעודת בגרות אין לאיש
מנחם רהט
ביקורת חריפה בציבור החרדי החושב, על מלחמות האתמול של העסקונה החרדית    העסקונה החרדית אמורה הייתה לחגוג: סוף-סוף מתגשם חזונו של ח"כ ישראל אייכלר, שהציע כבר לפני שנים להחליף את צבא העם בצבא של מקצוענים מקבלי שכר, אבל בדיוק בשלב זה חלה תפנית בעלילה
עידן יוסף
שלוש מועצות הרבנים של המפלגות החרדיות יכריעו האם לקבל את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לדחות את ההצבעה על חוק דיחוי הגיוס עד לאחר אישור התקציב
דן מרגלית
צמחו בארץ דורות אשר אימצו את ה"סייפא" וזלזלו ב"ספרא"    דורות עם חרב ביד וספר הרחק על המדף    הם יודעים להגן על חופי הארץ בסטי"ל, אבל אינם מכירים את שירת הים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il