X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רוסיה הורסת, לא בונה [צילום: AP]
אסד מציג: תעשה צרות ויקבלו אותך בחזרה
אקונומיסט מסביר מדוע מדינות ערב והליגה הערבית מושיטות את זרועותיהן לרודן הסורי חלקן מקוות להיפטר מהפליטים הסורים ולהחליש את אירן, אך אל להם לטפח תקוות גדולות מדי

איש אינו אוהב את מפגשי הליגה הערבית – למעט בשאר אסד. סוריה הושעתה מן הארגון בשנת 2011 בשל הדיכוי הברברי של התקוממות מתנגדי המשטר, אך השבוע הוחזרה אליו ואסד הוזמן לפגישת הפסגה שתתקיים בסעודיה בשבוע הבא. מבחינת אסד, זהו צעד נוסף למימוש תקוותו להתקבל מחדש גם במערב – מסביר אקונומיסט.
אסד טרם עשה דבר שיצדיק את קבלתו מחדש: לא ויתורים לקראת רפורמות פוליטיות, לא נטילת אחריות על פשעי המלחמה, לא השבת חלק מ-6 מיליון הפליטים. הוא עומד בראש משטר של גנבים, המציף בסמים את מדינות המפרץ ועומד בקשר קרוב עם אירן, הארכי-אויב של חלק ממדינות ערב. העוני במדינה רחב במיוחד. אבל גם רודן צמא דם יכול למצוא נתיב למחילה דיפלומטית – אם הוא גורם מספיק בעיות לאחרים.
לקח נוסף הוא, שרודנים המחזרים אחרי תמיכתה של רוסיה צפויים להתאכזב. אסד זקוק לעולם הערבי – ובמיוחד למדינות המפרץ העשירות – משום שרוסיה אינה יכולה לשקם את ארצו החרבה. עוד יותר טוב מבחינתו יהיה אם יוכל לפנות למערב, שהטיל על סוריה עיצומים המונעים את שיקומה. חזרה מלאה למשפחת העמים אינה סבירה, אבל עצם הדיבור עליה מציפה שאלה רבת חשיבות: האם יש להמשיך בעיצומים שאינם משיגים את מטרתם, למרות שהם פוגעים באזרחים?
אסד מעולם לא היה מצורע מוחלט במזרח התיכון, מציין אקונומיסט. אלג'יריה לא ניתקה את הקשרים עם סוריה; מצרים עשתה זאת לתקופה קצרה, עד להפיכה הצבאית ב-2013. ועדיין, רוב העשור הקודם עבר עליו בבדידות: ביקורו באיחוד האמירויות אשתקד היה הראשון במדינה ערבית לאחר 11 שנים. רעידת האדמה העזה בפברואר השנה סיפקה למנהיגים ערבים רבים את התירוץ להתקרבות מחודשת לאסד.
קיימות מספר סיבות לכך שמדינות ערב שואפות לנורמליזציה עם סוריה. האחת היא רוח רחבה יותר של פיוס. סעודיה ואירן חידשו את היחסים הדיפלומטיים. טורקיה ומצרים מנסות לסיים עשור של קרירות. מדינות המפרץ הפסיקו את החרם על קטר. אויבים משכבר הימים מעמידים פנים שהם ידידים.
כאשר עסקינן בסוריה, מדובר בשאיפות ממשיות יותר. שכנותיה מקוות להיפטר ממיליוני הפליטים. בלבנון, מדינה בת 5 מיליון תושבים, יש 2 מיליון פליטים הנתפסים כגורם משמעותי בקריסתה הכלכלית. בטורקיה השתנה לרעה מצב הרוח כלפי הפליטים; מועמד האופוזיציה לנשיאות, כמאל קיליצ'דרגולו, הבטיח לסלק אותם בתוך שנתיים אם ייבחר.
אחרים רוצים להדק את הקשרים עם אסד כדי להרחיקו מאירן. לאחר שהסתייע עליה במידה רבה בהבטחת שרידותו, סוריה היא כיום בסיס של משמרות המהפכה, חיזבאללה וארגונים נוספים הקשורים לאירן. פעילותם מטרידה מדינות אחרות ובהן סעודיה וירדן. אבל איש מבין אלו לא צריך לטפח יותר מדי תקוות. חלק מן הפליטים התבססו בארצות מגוריהם, אחרים לא יחזרו כל עוד לא יבוצעו רפורמות פוליטיות והשיקום יתקדם. אסד לא יסלק את האירנים שהצילו אותו.

סם ה"קפטגון" כמשל
אינפלציה של 100%, חשמל כמה שעות ביום [צילום: עומר סנדיקי, AP]

סוריה גם הפכה ליצרן המוביל בעולם של "קפטגון", סם הנהנה מפופולריות גוברת במיוחד במדינות המפרץ, ואשר הסחר בו מסתכם בהרבה מיליארדי דולרים. 12 השנים האחרונות היו טובות מאוד לקליקה של יצרני סמים וסוחרי מלחמה, בעוד כל יתר הסורים סבלו עד מאוד. שער הדולר לפני המלחמה היה 50 לירות; כיום הוא עומד בשוק השחור על 8,700 לירות. האינפלציה מוערכת ב-100%. הייצוא צנח ב-90% למיליארד דולר בשנה. החשמל מוגבל לשעות בודדות ביום.
אסד חייב את הישרדותו בעיקר לרוסיה, אשר בשנת 2005 שלחה לו אלםי חיילים ועשרות מטוסי קרב. אבל רוסיה סייעה להרוס, לא לבנות. בשנים 2020-2019 היא הודיעה בפומפוזיות רבה על פרויקטים במיליארדי דולרים בתשתיות הסוריות. ההבטחות לא מומשו, והיום – כאשר רוסיה שקועה בבוץ עמוק של עיצומים משלה - אפילו אין הבטחות נוספות. ולדימיר פוטין הבטיח את האינטרסים שלו בסוריה, בסיס ימי בטרטוס, מכרות ועוד; האינטרסים הללו אינם כוללים בתים ומשרות לשיפור מצבם של הסורים, מעיר אקונומיסט בציניות. לרודנים נוספים הנסמכים על פוטין כדאי לשים לב לכך.
אם סוריה תיבנה מחדש, הכסף יצטרך לבוא ממקום אחר. ממשלות המערב כמובן אינן עומדות בתור כדי לשלם את החשבון. מדינות המפרץ עשויות לגלות יותר נכונות – אם הדבר יעניק להן השפעה פוליטית או רווחים כלכליים. רשמית, ארה"ב מתנגדת לכך ומבחינתה אסד ממשיך להיות מצורע. אבל בשיחות פרטיות אומרים דיפלומטים ערביים, שהאמריקנים נתנו להם "אור צהוב" ליצור קשר עם משטר אסד: תנסו, אבל תוודאו שתקבלו משהו בתמורה.
משבר ה"קפטגון" מדגים מדוע מדובר בנושא סבוך. פקידים מערביים אומרים בצורה פשוטה: מאחר שאסד יצר את הבעיה, חידוש הקשרים עם משטרו יתן לו פרס על התנהגות פושעת זו. מנהיגים ערבים אומרים שהניתוח נכון, אך לא המסקנה: אם אסד משתמש בסמים כקלף מיקוח, הדרך היחידה למנוע זאת היא לעבוד איתו. בכך הם מסתכנים בסחטנות אין-סופית, מתריע אקונומיסט: אסד אולי יקטין את ממדי השיטפון, אך ישוב ויגדיל אותם כאשר ירצה ויתורים נוספים.
במקביל, מדיניותו של המערב מנותקת מן המציאות. ארה"ב רוצה שאסד יציית להחלטת מועצת הביטחון 2254, הקוראת להפסקת אש, חוקה חדשה ובחירות חופשיות בסוריה. אין זה מפתיע, שאסד אינו מעוניין ברפורמות שישנו את פניה של הרודנות בת 52 השנים של משפחתו. מדינות ערב כנראה אופטימיות מדי לגבי מה שיוכלו להשיג; אבל הניסיון להפיל אותו כבר נכשל.

תאריך:  12/05/23   |   עודכן:  12/05/23
+סעודיה, חמאס והרש"פ: רוקדת על שתי חתונות
23:13 12/05/23  |  יוחנן צורף, יואל גוז'נסקי   |   לרשימה המלאה

בכירים בחמאס ביקרו בשקט בסעודיה, אשר במקביל קיבלה בכבוד רב את אבו מאזן  ▪  האיתות לישראל: הבעיה הפלשתינית לא תוכל להישאר רדומה

תומכי חמאס במחנה ג'באליה [צילום: עאדל האנה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסד מציג: תעשה צרות ויקבלו אותך בחזרה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הליגה הערבית אישרה השבוע את חזרתה של סוריה לליגה הערבית לאחר שחברותה בליגה הוקפאה בגלל מעשי הטבח שעשה משטרו של הנשיא אסד בבני עמו. מדובר בניצחון מדיני של הנשיא אסד שהינו פושע מלחמה שניצח במלחמה בזכות סיוע צבאי רוסי ואירני, הקהילה הבינלאומית מתוסכלת וחסרת אונים מול החלטת הליגה הערבית
יוני בן-מנחם
ישראל תולה תקוות בביקורו של היועץ לביטחון לאומי האמריקני בסעודיה בכל הקשור לקידום תהליך הנורמליזציה בינה לבין סעודיה. סעודיה התקרבה באחרונה לציר הסיני-רוסי-אירני ונוקטת מדיניות שונה לחלוטין ממדיניותה בעשור האחרון כדי להבטיח את האינטרסים שלה
יוני בן-מנחם
סעודיה מחליפה בריתות וממקמת את עצמה מחדש במזרח התיכון נוכח השינויים האזוריים והבינלאומיים. אחד הביטויים לכך הינו התקרבותה מחדש של סעודיה לתנועת חמאס, סעודיה רוצה להגביר את השפעתה על הזירה הפלשתינית ומכירה בחמאס ככוח מרכזי מוביל
יורם אטינגר
סעודיה וכל מדינות ערב פועלות לפי האינטרסים שלהן ולא לפי תפישות עולם מערביות המנותקות ממציאות המזרח התיכון, וגם לא לפי סדר היום הפלשתיני
יוני בן-מנחם
ישראל הציעה לגנרלים בסודן שנלחמים זה בזה להגיע לארץ ולנהל בה שיחות על הפסקת אש שתביא לקץ המלחמה בסודן ותאפשר הקמת ממשלה אזרחית במדינה. המשך המלחמה בסודן מסכן את תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודן ופוגע באינטרסים המדיניים והביטחוניים של ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il