X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראומה אלדר משדרת [צילום: ארכיון משפחת אלדר]
4 שנים למותה של אגדת הרדיו ראומה אלדר
ראומה נודעה בקולה העמוק והמרשים ובעברית המוקפדת שבפיה ונחשבה סמל ומופת לעברית צֶחה בעלת היגוי מדויק, המבטא את האותיות הגרוניות

לפני ארבע שנים, ב-5 במאי 2019 נפטרה בגיל 90 הקריינית והשדרנית ראומה אלדר, אגדת רדיו ומהדמויות המזוהות ביותר עם שידורי 'קול ישראל'. קולה של אלדר שימש במשך שנים את "השעון הדובר" המיתולוגי.
ראומה נודעה בקולה העמוק והמרשים ובעברית המוקפדת שבפיה ונחשבה סמל ומופת לעברית צֶחה בעלת היגוי מדויק, המבטא את האותיות הגרוניות.
במשך שנים רבות שימש קולה של אלדר כשעון הדובר המיתולוגי והיא כונתה בשל כך לא פעם בתקשורת "השעון הדובר של ישראל". כשהזמנת השכמה או התקשרת לשמוע מה השעה שמעת את קולה. מספרים כי יש אנשים שחייגו לשעון הדובר, רק כדי לשמוע את קולה המרשים.
פרקי חייה
ראומה נולדה בישראל ב-1928 למזל וחיים מחבוב. אבותיה עלו מתימן בסוף המאה ה-19 והיא הייתה דור שלישי בארץ. אביה היה סופר סת"ם וחזן. גדלה בשכונת הבוכרים בירושלים. מגיל 14 הייתה חברת "ההגנה".
בשנת 1948 החלה לעבוד בקול ישראל. היא הוזמנה לרדיו כדי לקרוא תסכית במסגרת הגדנ"ע, שם התפעלה מקולה מרים הרמן מראשי קול ישראל והוצע לה לשמש קריינית ברדיו והשאר היסטוריה.

ראומה אלדר במדים, 1948 [צילום: ארכיון משפחת אלדר]

בשנת 1951 הצטרף לקול ישראל אחיה של ראומה משה חובב, והשניים היו בין הקולות הראשונים של קול ישראל. במשך 20 שנה הייתה ראומה קריינית חדשות, קריינית רצף וכן הקריאה פרקי ספרות.
בשנת 1968 עברה ראומה עם משפחתה מירושלים להתגורר בתל אביב, והייתה הממונה על מדור הקריינים. כמו-כן ערכה את פינת הלשון בתוכנית לעקרת הבית שהגישה רבקה מיכאלי וכמו-כן משדרים לנוער ומשדרים ספרותיים, ובהם המדור "ספר חדש" ו"רגע של שיר". במשך שנים ערכה את משדרי האוניברסיטה הפתוחה. לאורך תקופת עבודתה בקול ישראל עסקה בהדרכת קריינים.
ראומה עבדה בקול ישראל כ-40 שנה. בשנת 1988 פרשה לגמלאות אך המשיכה בעבודה חלקית כקריינית חדשות. בשנת 1990, בשנת ה-42 למדינת ישראל הדליקה אלדר משואה בטקס יום העצמאות לכבוד מורשת הלשון העברית. לאחר פרישתה לגמלאות הקליטה אלדר בהתנדבות עשרות ספרים לטובת אוכלוסיית העיוורים.
"'מוסד' בדורה, וסמל לטוב מקצועי ואנושי"
השדרנית והקריינית עדנה פאר מספרת כי ראומה אלדר הייתה החונכת שלה בקול ישראל. היא הייתה "מוסד" בדורה, וסמל לטוב מקצועי ואנושי. בדף הפייסבוק כותבת פאר: "איתרע מזלי וראומה שהייתה קריינית מחוננת ואישה יוצאת דופן, קלטה אותי לעבודה בקול ישראל. היא הייתה החונכת שלי והייתה לי משך שנים חברה מבוגרת, אחות בכירה ותומכת. ראומה הייתה לי כתובת בימי שמחה, אשת סוד, וכתף בימים קשים. אני זוכרת את יומי הראשון כקריינית בקול ישראל בירושלים (1.1.1965). 10 בבוקר נכנסתי מהססת לחדר הקריינים בחצר ב"הלני" בירושלים. היא עמדה שם בפתח. יפה ומיוחדת, מרשימה... חיוך חם, ועיניים שחורות בוערות: "חיכיתי לך, אני אהיה החונכת שלך", אמרה בדיקציה מושלמת וב"חית גרונית". ראומה הייתה "הרדיו של אז" ונשמעה בחיים בדיוק כמו ברדיו... לא קמו לה מחקים ומתחרים. ...תמיד אוהב אותה ואתגעגע אליה.

אילוסטרציה: אולפן קול ישראל [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

משה שרת: "ממני את מקבלת ציון 100"
יעקב אחימאיר חתן פרס ישראל לתקשורת מספר על ראומה אלדר: "הייתי בראשית דרכי בחדר החדשות של קול ישראל. עורך חדשות, אשר ידיעות שניסח שודרו במהדורת החדשות. הקריינים היו אחות ואח: משה חובב וראומה אלדר זכרם לברכה. באותן שנים רחוקות, כאשר "ביליתי" בחדר החדשות, ממש לא האמנתי והתמלאתי התרגשות שידיעות שנוסחו על-ידי, שודרו מפי שניים אלה, שהיו נושאים להערצה, ואני הקטן, בראשית דרכו, "מכניס מלים לפיותיהם"... ראומה תמיד הייתה חביבה, צנועה ומאירת פנים, היגוי מילותיה - גם שלא למיקרופון - היה מדויק להפליא. אז הקפידו על היגוי מושלם, בנוסח "ספרדי", תוך הבלטת האותיות ר' ו-ע'. ראומה, ע"ה, מאושיות תרבות השידור בארץ.
איש הרדיו דן כנר סיפר בדף הפייסבוק על ראומה אלדר: "היו ימים שבהם משה שרת, שאז היה ראש הממשלה ושר החוץ, נהג לטלפן לאולפני קול ישראל ולהעיר או לתקן את העברית שבפי הקריינים. יום אחד, הופתעה ראומה כשאמרו לה שמשה שרת היה כאן והשאיר בעבורה פתק. היא פתחה את הפתק והיה כתוב בו: "ממני את מקבלת ציון מאה - משה שרת".
דן כנר מספר עוד: "כשחגגו 50 שנים לשידור העברי הראשון בשנת 1986, ניהלתי את הביצוע בקול ישראל, והייתה לי התרגשות עצומה להזמין אותה כחלק מהחגיגות לשוב אל המיקרופון ולקרוא שוב מהדורות חדשות אחדות".
"יקית מתימן"
יואל רפל איש קול ישראל בעברו כתב בדף הפייסבוק לאחר מותה של ראומה אלדר: "הכרתי את ראומה לפני יותר מ-50 שנה. תענוג היה לשמוע אותה בדיבור היומיומי כבשעה שהתיישבה מאחורי המיקרופון. עברית מדויקת, שפה נקייה ועשירה, היגוי מעולה ודייקנות, היא הייתה ׳הייקית מתימן׳. ראומה הייתה דייקנית עד לפרטי הפרטים, בחדשות שבשידור חי ובתוכניות שהוקלטו באולפן. לפעמים זה הרגיז אך לא יכולת שלא להשתאות מעמידתה התמידית על הדיוק המלא בשפה העברית. יש להצטער שהמורשת של ראומה ואחיה משה חובב נשכחה ורק מעטים עדיין שומרים לה אמונים".
ראומה אלדר נישאה לד"ר דוד אלדר שהיה מנהל המכללה האקדמית בווינגייט שבמכון וינגייט ולהם נולדו שלושה ילדים. אחד מילדיה הוא ד"ר איתן אלדר. ראומה הייתה דודתם של העיתונאי והבשלן גיל חובב ושל הזמרת דפנה ארמוני.
בשנותיה האחרונות חלה הידרדרות במצבה הבריאותי עקב מחלת אלצהיימר בה לקתה. היא הובאה לקבורה בבית העלמין של מושב אודים.

ראומה אלדר 2012 [צילום: ארכיון משפחת אלדר]
תאריך:  10/05/2023   |   עודכן:  11/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
4 שנים למותה של אגדת הרדיו ראומה אלדר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה
מ. עמיר  |  11/05/23 06:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
תודה לך אירופה שחסכת ממדינת העם היהודי את הביזיון שאיתמר בן-גביר ידבר בשמה בפני נציגייך הרשמיים
שיר טורם הספרי
המלצתי לממשלה ישראל, ראשי עשרות ערים ומועצות מקומיות בפריפריה ויתר מקבלי ההחלטות ללכת על הכיוון של "בית הפריפריה" מה שללא ספק לא רק יביא לא מעט מתעניינים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - לימודים, מטריף, חצוף, שוברים חבקים, להכעיס, סיבות ענייניות ושעתה
מוחמד עלי-קאסום
אם יש משהו שלמדנו מתקופת הקורונה, שהייתה משבר אדיר בסדר גודל עולמי, הוא את הנחיצות ביצירתיות ובחדשנות, כדי לנווט בימים סוערים של חוסר ודאות
יוני בן-מנחם
הליגה הערבית אישרה השבוע את חזרתה של סוריה לליגה הערבית לאחר שחברותה בליגה הוקפאה בגלל מעשי הטבח שעשה משטרו של הנשיא אסד בבני עמו. מדובר בניצחון מדיני של הנשיא אסד שהינו פושע מלחמה שניצח במלחמה בזכות סיוע צבאי רוסי ואירני, הקהילה הבינלאומית מתוסכלת וחסרת אונים מול החלטת הליגה הערבית
רשימות נוספות
חוקרת בתצפית  /  שרון מגנזי
צורת אות  /  יבשם עזגד
היהודי שפירק פצצות בשכונת היהודים בקהיר ב-1948  /  ירון פרידמן
קשרים ויתרון איכותי במזרח התיכון  /  דודו ארז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il