X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בדיקת דנ"א [צילום: ג'ף צ'יו, AP]
על פרקליטות אחת ומשפט חוזר
בישראל היו בעבר לפחות שני מקרי אונס ורצח שבעקבות גילוי ה-דנ"א התעוררה בהם סוגיית המשפט החוזר המקרה של עמוס ברנס והמקרה של משה עזריה. שרידי הזרע נעלמו ובוערו בפרקליטות מחוז חיפה שטיפלה בשני התיקים, והיא זו שאחראית להעלמות וביעור השרידים בשני המקרים. כיצד קרה המקרה ששרידי זרע בשני תיקים נפרדים נעלמו ובוערו בפרקליטות אחת? ארור החושב אוון

לאחר זיכויו של רומן זדורוב במשפט החוזר ראוי להביא כאן שני מקרים שעסקו בסוגיה. בעקבות גילוי ה-דנ"א נוצרה עילה לבקש משפטים חוזרים בהקשר לממצאים שונים שנמצאו בזירות פשע כאלה ואחרות.
בארה"ב, בעקבות בדיקות דנ"א - זוכו לא מעט נאשמים ושפוטים - כולל בתיקי רצח, והיו אף כאלה שהזיכוי שלהם הגיע מאוחר מדיי כיוון שהם הוצאו בינתיים להורג. בישראל היו בעבר לפחות שני מקרי אונס ורצח שבעקבות גילוי ה-דנ"א התעוררה בהם סוגיית המשפט החוזר:
המקרה הראשון והידוע הוא המקרה של עמוס ברנס, שלאחר כמה בקשות למשפט חוזר שהוגשו על ידו ונדחו - הגיעה בקשתו אל השופטת דליה דורנר שהחליטה על משפט חוזר, וזאת בין היתר כיוון ששרידי הזרע שנמצאו על גופתה של רחל הלר ז"ל - נעלמו, ולכן לא ניתן היה כמובן לקיים בדיקת) דנ"א למרות שבתיקי רצח המוצגים חייבים להישמר לצמיתות). סופו של דבר הפרקליטות ויתרה על קיום משפט חוזר, ברנס זוכה ואף זכה בפיצויים.
המקרה השני הפחות ידוע הוא של משה עזריה, אדם על גבול הפיגור השכלי, שהורשע באונס וברצח של הנער דני כ"ץ ז"ל ונדון למאסר עולם. כשהתגלה ה-דנ"א - ביקש עזריה משפט חוזר (הוא יוצג ע"י פרופ' בועז סנג'רו). אלא שאז - מעשה שטן - לא ניתן היה לבחון גם את כתמי הזרע שנמצאו על גופת הנער, וזאת כיוון שהמוצג המשפטי הזה בוער ע"י הפרקליטות - לטענתה בטעות (למרות שכאמור מוצגים של תיק רצח יש לשמור לצמיתות) הנשיא ברק דחה את הבקשה למשפט חוזר של משה עזריה, ובאופן חריג הוא מצא לנכון לציין בפסה"ד שהוא יודע שהחלטתו תעורר עליו ביקורת.
ואכן הביקורת על פסק הדין של ברק הגיעה והיא הייתה חריפה ונוקבת. כותבי הביקורת היו פרופ' קרמניצר ופרופ' סנג'רו שכאמור ייצג את עזריה (וביצע גילוי נאות בעניין זה - תוך הדגשת העובדה שהוא מכיר את העובדות לעומק ולכן מבחינה זו יש לו יתרון). עזריה המשיך לשבת בכלא - עד שכעבור שבע עשרה שנים תמימות הוא קיבל חנינה ויצא לחופשי.
למקרא פסק הדין הדוחה את הבקשה למשפט חוזר והביקורת החריפה של פרופ' קרמניצר ופרופ' סנג'רו על פסק הדין - נותר ספק גדול ומכרסם שמא כל יום באותם שבע עשרה שנים ארוכות - משה עזריה ישב בכלא לשווא, וקשה להימלט מהתחושה שאהרן ברק רצה לשמור על יוקרת המערכת - על גבו של עזריה המסכן.
וכאן יש לציין עובדה נוספת: המשותף לעמוס ברנס ולמשה עזריה הוא שאצל שניהם שרידי הזרע נעלמו ובוערו בפרקליטות מחוז חיפה שטיפלה בשני התיקים, והיא זו שאחראית להעלמות וביעור השרידים בשני המקרים. כיצד קרה המקרה ששרידי זרע בשני תיקים נפרדים נעלמו ובוערו בפרקליטות אחת? ארור החושב אוון.

תאריך:  16/05/2023   |   עודכן:  24/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על פרקליטות אחת ומשפט חוזר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פרשת בעור מע"ץ
mozer  |  18/05/23 16:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
וסבולוד קניאזב בן ה 44, נעצר בחשד לקבלת שוחד של 2.7 מיליון דולר    נערכו פשיטות על בתיהם של 18 שופטים ברחבי אוקראינה    דוחח כי נחשפה שחיתות מאסיבית בביהמ"ש העליון האוקראיני
יוסי אוחיון
לא עברו שעות מהפסקת האש השברירית עם הג'יהאד ושותפיו, והאש הפנימית חודשה במלוא עוזה    חברי הכנסת חזרו "מזירת הקרב" בה עמלו בניסיון לקושש אהדה ותמיכה ומיד חידשו את המערכה מאותה נקודה שבה "עצרו" בשל הקרבות
דן מרגלית
נאמר ביושרה, הדו-שיח גוטליב-שטרית נושא בחובו גם קורט של שמחה    כמובן, שמחה-לאיד שככה אירע לו לליכוד בימיה של ממשלת החמס והגזל והדיקטטורה בדרך
אלון קוחלני
ביהמ"ש העליון הופך החלטה של ביהמ"ש קמא, קובע כי יתכנו מצבים בהם תתקבל טענות קבילות ומציע כי תובעים יגישו בד-בבד עם בקשת הגילוי גם מחיקה (רעא 1373/23 שופרסל בע"מ נ' כפיר ספיר (14.5.2023)
יעל ענתבי
הוויכוח על קרן הארנונה שהגיע היום לשביתה של חלק מהרשויות המקומיות מייצג במדויק את הבעיה העקרונית של מרכז מול פריפריה    פתרון קל ליישום יגרום לייעול והעלאת הכנסות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il