X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פסקי דין שניתנו פה אחד [צילום: AP]
העליון בארה"ב נגד הרחבת הגבול הפלילי
שורה של פסקי דין בשנים האחרונות מאותתים לתביעה הפדרלית: אין להרחיב יתר על המידה את האחריות הפלילית וושינגטון פוסט סבור שהמסר מתחיל לחלחל לערכאות הדיוניות

החדשות הפוליטיות בארה"ב עוסקות יותר ויותר בחקירות, צווי הבאה, כתבי אישום, פסקי דין וגזרי דין. הנטייה לפליליזציה מעיבה על הפוליטיקה השגרתית, ומייצגת את הנטייה הקטיגוריאלית לצדקנות – טוען וושינגטון פוסט. המופקדים על האכיפה הפדרלית נראים להוטים למצוא דרכים חדשות להעמיד לדין יריבים פוליטיים, גם אם התנהגותם לא הייתה בבירור בלתי חוקית.
החדשות הטובות הן שבית המשפט העליון מתנגד למגמה זו וייתכן שהערכאות הנמוכות יותר מתחילות להתאים את עצמן אליו. החודש ביטל בית המשפט פה אחד את הרשעותיהם של שני פוליטיקאים שהועמדו לדין בידי המחוז הדרומי של ניו-יורק, בראשותו של פריט ברארה שהפך ליקיר התקשורת בשל העמדתם לדין של אנשי פיננסים וממשל ובשל התנגדותו העזה לבית הלבן של דונלד טראמפ.
ג'וזף פרקוקו, שהיה עוזרו של המושל דאז אנדרו קומו, קיבל 30,000 דולר מחברת נדל"ן תמורת שדלנות מול גוף מאסדר של המדינה והורשע בהפרת אמונים. הוא לא היה עובד ציבור באותה עת והשופט אמר למושבעים שלמרות זאת ניתן להרשיע גם אזרח מן השורה בהפרת אמונים אם הוא בעל השפעה רבה. תשעת שופטי העליון קבעו, שהייתה זו פרשנות מרחיקת לכת. שכירת עובדי ציבור לשעבר או לעתיד עשויה להיות עבירה אתית, אך איננה בלתי מוכרת. פרשנות מרחיבה של החוק עלולה לגרום לכך שיותר מדי אנשים יעברו על החוק מבלי שיידעו זאת.
במקרה השני סייע היזם הניו-יורקי לואיס צ'ימינלי לתמרן מכרז של מלכ"ר כדי להבטיח את זכייתו. הוא הורשע בתרמית, בנימוק שמנע מן המלכ"ר מידע חיוני. גם כאן, שופטי העליון קבעו שהפרקליטה פרשה רשת פלילית רחבה מדי, העלולה להביא לכך שכל הסתרת מידע תהפוך לעבירה.
החלטות אלו הן חלק ממגמה, טוען הפוסט. בשנה שעברה פסק בית המשפט העליון לטובת שני רופאים שהורשעו במתן מרשמים כוזבים, בנימוק שהפרקליטות הרחיבה מדי את גבולות החוק. בשנת 2020 ביטל העליון את הרשעתם במרמה של עוזריו של כריס כריסטי, מושל ניו-ג'רזי לשעבר, לאחר שהפרקליטות טענה שסגירת מסלולי תנועה מהווה גניבת רכוש. ואילו ב-2016 בוטלה הרשעתו של מושל וירג'יניה לשעבר, רוברט מק'דונל, בעבירות שחיתות לאחר שנקבע שהפרקליטות הרחיבה מדי את משמעות "פעולה רשמית". כל פסקי הדין הללו ניתנו פה אחד.
לבתי המשפט בערכאות הנמוכות יותר הייתה נטייה לקבל את התיאוריות של התובעים שהרחיבו את גבולות האחריות הפלילית, במיוחד כאשר היה ברור שהנאשמים פעלו בצורה פסולה. מאחר שהערעורים לרוב מגיעים לבית המשפט העליון רק לאחר מספר שנים, הוא פחות מושפע מהכעס המוסרי וממוצב טוב יותר להבחין בסכנות החוקתיות הטמונות בחוקים שאינם מפורשים כהלכה.

סכנה של פרקליטים שאפתנים מדי
בית המשפט הפלילי, מנהטן [צילום: יוקי איוומורה, AP]

כעת נראה שבתי המשפט האחרים קולטים את המסר של העליון. בית המשפט הפדרלי לערעורים בבוסטון זיכה פה אחד זוג הורים, שהואשמו בהפרת אמונים ועבירות אחרות לאחר ששילמו סכומים גדולים כדי להבטיח שילדיהן יתקבלו לקולג'ים פרטיים. השאלה לא הייתה מה עשו ההורים, אלא האם הפרקליטות מתחה מדי את הגבול הפלילי; בית המשפט השיב בחיוב.
כתבי אישום בעייתיים אינם הדרך היחידה להעניש על עבירות אתיות כאשר החוק אינו ברור. תביעות אזרחיות, פיטורים ועיצומים מקצועיים זמינים לעיתים קרובות; במקרה של פוליטיקאים קיימות בחירות והדחות. למדינות יש לרוב סמכות שיפוט נרחבת מזו של הממשל הפדרלי, אבל לפרקליטים הפדרליים יש דחף מקצועי ומוסדי להרחיב את סמכויותיהם.
התובע הפדרלי לשעבר אנדרו מק'ארתי אמר לפוסט, כי קיים עידוד לתובעים להיות יצירתיים ולהרחיב את גבולות החוק. המגזר העסקי מתגמל על יצירתיות ומעודד לחשוב מחוץ לקופסא, אבל הממשל אינו עסק פרטי. רצונם של פרקליטים לפרוץ דרך חדשה מתנגשת עם העיקרון לפיו על האדם הסביר להבין מה החוק אוסר עליו, מסביר מק'ארתי.
הפוסט מוסיף, כי בעוד תיאוריות יצירתיות בעסקים ובטכנולוגיה מקדמות את ההתקדמות הכלכלית, הרי שבמישור הפלילי הן מגדילות את כוחו של הממשל ופוגעות בזכויות האזרח. פרקליטים מוטים פוליטים הם מסוכנים, וכך גם פרקליטים שאפתנים ותאבי תקשורת, שעיקר מעייניהם בקידומם האישי. האמריקנים צריכים לחשוש מפני מה שיעשו פרקליטים כאלה.

תאריך:  24/05/23   |   עודכן:  24/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון בארה"ב נגד הרחבת הגבול הפלילי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זו תמצית הרפורמה המוצעת בישראל ל"ת
משפטן ותיק  |  24/05/23 23:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סין רוצה דריסת רגל בתחום האינטרנט הלווייני, החלל נעשה יותר ויותר צפוף, אין נורמות ברורות לפעילות בו ואין תקשורת בין הצדדים – מתריע אקונומיסט
איתמר לוין
כך מסביר ניו-יורק טיימס את הביקורת החריפה של הדמוקרטים על בית המשפט שבשליטת השמרנים: הכשרת הקרקע להגבלת יכולתו להתערב או לשינוי הרכבו
איתמר לוין
הליגה הערבית ובכירי האזור מחבקים את נשיא סוריה למרות פשעיו, אך וושינגטון פוסט צופה שהבעיות יתחילו כאשר אסד ירצה סיוע כלכלי נרחב לשיקומה של סוריה
איתמר לוין
פול קרוגמן מותח ביקורת קשה, בניו-יורק טיימס, על ניהול משבר הגרעון בידי ביידן וצופה שייתכן שלא תהיה ברירה אלא לנקוט צעדים חריגים
איתמר לוין
אוקראינה זקוקה למטוסי הקרב כדי להגן על עצמה ולתקוף את הפולשים, מסביר ניו-יורק טיימס; מבחינת ארה"ב, זהו איתות שהמטרה אינה הישרדות אלא ניצחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il