X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אסד ובן-סלמאן בפסגת הליגה הערבית [צילום: AP]
הטיהור של אסד יתנפץ מול הדיפלומטיה והעיצומים
הליגה הערבית ובכירי האזור מחבקים את נשיא סוריה למרות פשעיו, אך וושינגטון פוסט צופה שהבעיות יתחילו כאשר אסד ירצה סיוע כלכלי נרחב לשיקומה של סוריה

התמונה הייתה גלויה לכל: בשאר אסד נוחת בעיר ג'דה שבסעודיה, מתקבל בידי בכירי הממלכה בראשותו של הנסיך מוחמד בן-סלמאן, ניצב בחברת עמיתיו מנהיגי מדינות ערב המקבלים אותו בחזרה לשורותיהם (19.5.23). עשור לאחר שהוא החל לטבוח בבני עמו וראשי מדינות המפרץ שאפו להדיחו, טיהורו הושלם – קובע וושינגטון פוסט. המעצמות האיזוריות פנו לעניינים אחרים. במקום להטיל עליו את האחריות על פשעיו, הוא התקבל בזרועות פתוחות.
אסד ניצל את הופעתו בג'דה כדי להציג את עצמו כעמוד תווך של יציבות באזור מעורער. "חשוב להשאיר את ענייניה הפנימיים של מדינה לתושביה, שיכולים לנהל אותם בצורה הטובה ביותר", אמר לעמיתיו תוך חזרה על הפזמון העתיק של רודנים. הניהול הזה הוביל למאות אלפי מתים, רבבות שנעלמו בבתי הכלא ומיליונים שנעקרו מבתיהם ומארצם, והמדינה כולה תלויה בסיוע חיצוני. אבל רעידת האדמה בחודש פברואר העניקה לאסד הזדמנות להדק את יחסיו עם שכניו שגילו אהדה לקורבנות.
במקביל, אסד ממשיך להנחית מהלומות אידיאולוגיות. הוא תוקף את טורקיה, ששלוחיה נמצאים בין המרים שבמתנגדיו, ומזהיר מפני "סכנות התרחבותה של החשיבה העות'מאנית" – בפזילה ברורה לסולידריות פאן-ערבית ואנטי-איסלמיסטית. רטוריקה כזו מצויה במידה מסוימת גם באמתחתם של כמה מעמיתיו של אסד בליגה הערבית, ואסד התקרב לאחרונה למצרים ותוניסיה שמנהיגיהן הסמכותניים מנהלים גם הם מאבק נגד האיסלאמיסטים.
מבחינת המארחים הסעודים, חזרתו של אסד לזירה היא חלק מניסיון רחב יותר להקל את המתחים במזרח התיכון לאחר שנים של קיטוב גיאופוליטי, מלחמות הרסניות ומחאות חברתיות. מוחמד הביע את התקווה שחזרתו של אסד לליגה הערבית "תוביל לסיומו של משבר זה".
במקום זאת, הנוכחים קיבלו תזכורת שהמשברים נמשכים: ולדימיר זלנסקי השתתף בפסגה בדרכו למפגש 7G ביפן, וקרא למנהיגי ערב "להסתכל בצורה הוגנת" על המלחמה בארצו ופשעיה של רוסיה. "למרבה הצער יש בעולם, כולל ביניכם, מי שעוצמים עין אל מול סיפוחים בלתי חוקיים". החדר היה מלא בבני בריתה של מוסקבה ובראשם אסד, מציין הפוסט.
המלחמה באוקראינה הפנתה את תשומת הלב במזרח התיכון לצורך ביותר יציבות בעידן של חוסר ודאות. סעודיה משפרת את יחסיה עם אירן ומחפשת מוצא מן המלחמה בתימן, תוך מתן עדיפות לתוכניות הפיתוח השאפתניות שלה. ריאד לא פתחה את הליך הנורמליזציה עם אסד, אך בהחלט מאיצה אותו. הכל הוא חלק ממסקנתה לפיה סדר היום הפנימי שלה מחייב הפחתת מתחים בכל הזירות האחרות והתמקדות בענייניה שלה. אבל חזרתו של אסד עלולה לרדוף את ריאד: הוא לא השתנה, משטרו בלתי יציב ותלוי בתמיכתן של מוסקבה וטהרן, ומיליוני סורים רואים אותו כאדם האכזרי ביותר בתולדותיהם.
"האמריקנים מנותקים"
דיפלומטים מערביים ואמריקניים מביטים בחשש על טיהורו של המשטר הסורי. כאשר ירדן, אלג'יריה ואיחוד האמירויות קוראות להקל בעיצומים על סוריה, מחוקקים אמריקניים מבקשים להחמיר אותם. "האמריקנים מנותקים", הגיב מקור המקורב לאחת מממשלות המפרץ. "אנחנו חיים באיזור, אנחנו מנסים לפתור את הבעיות שלנו ככל יכולתנו בעזרת הכלים המצויים בידינו".
השינוי גם משקף את ירידת המעורבות האמריקנית באיזור, מציין הפוסט, כאשר תשומת ליבה של וושינגטון ממוקדמת באתגרים אחרים. ייתכן שממשל ביידן הגיע למסקנה, שאם המזרח התיכון נע ממילא לעבר נורמליזציה – הוא ינסה להוציא משהו מן התהליך. ייתכן שמדובר בהחרפת המאבק נגד הסחר הבלתי-חוקי ב"קפטגון", סם אותה מייצאת סוריה ואשר הפך ללהיט במדינות המפרץ.
ייתכן שכדי להישאר בטווח תשומת הלב של האיזור, משטר אסד יבצע כמה ויתורים קטנים בחודשים הבאים – מעריך צ'רלס ליסטר ממכון המזרח התיכון בוושינגטון: קצת מודיעין על תנועות ה"קפטגון", מתן אפשרות כניסה לעובדי סיוע זרים, אולי חנינה קטנה לאסירים. "אבל ויתור משמעותי פשוט איננו בדנ"א של אסד, ולכן תגיע נקודה בה ההשתלבות-מחדש הזאת תגיע למבוי סתום – כאשר רצונו בהשקעות כלכליות ניכרות יתנגש בחומה הדיפלומטית או בעיצומים המערביים". עם זאת, נכון לעכשיו הנורמליזציה עם סוריה צוברת תאוצה. מנהיגי ערב מעריכים נכון, שארה"ב אינה רוצה שטביעות אצבעותיה יהיו על התהליך, אינה רוצה לתמוך בו אבל לא תמנע אותו.

תאריך:  23/05/23   |   עודכן:  23/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטיהור של אסד יתנפץ מול הדיפלומטיה והעיצומים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אסד יקבל סיוע מאסיבי מסעודיה
חשדנית  |  23/05/23 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
גדי חיטמן
ההתבטאויות הפומביות של בית המלוכה בריאד, החיבוק הפומבי לאסד וההתקרבות בחודשים האחרונים לאירן עלולים להיות מכשולים משמעותיים בדרך לנורמליזציה מלאה, בוודאי גלויה, בין ירושלים לריאד
יוני בן-מנחם
חזרתה של סוריה לליגה הערבית מעניקה לגיטימציה לנשיא בשאר אסד אשר ביצע פשעי מלחמה נגד בני עמו והיא מסכנת את האינטרסים של ישראל. סוריה מייצגת את האינטרסים של אירן אשר הופכת למדינת סף גרעינית שתעניק מטריית הגנה ל"ציר ההתנגדות" שפועל להשמדת ישראל
ירון פרידמן
מדיניות אירן בחודשים האחרונים מעוררת עניין רב בשל היוזמות החדשות שמטרתן כלכלית ואסטרטגית: לצאת מהמשבר הכלכלי בכל מחיר ולהעלות את המאבק בישראל בדרגה. מהם הצעדים האירניים? ולאן זה מוביל?
רז צימט, כרמית ולנסי, סימה שיין
נשיא אירן ובכירי משרדו הגיעו לדמשק במטרה להפגין את היחסים החמים בין שתי המדינות, כמו גם את התמיכה האירנית ב"ציר ההתנגדות". אבל המבחן האמיתי יהיה יכולתה של אירן לקטוף פירות מעשיים
איתמר לוין
ארה"ב צריכה לכפות על הנשיא הפלשתיני הליך סדור לבחירת יורשו, כי החלופה היא אלימות נרחבת - טוען חיאת אל-עומרי ב-Foreign Affairs
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il