X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קריאה במגילה [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
"שיבה" במגילת רות
בפרשת נח מסופר על העורב והיונה שיצאו מן התיבה בשליחותו של נח: "וישלח את העורב ויצא יצא ושוב עד יבושת המים מעל הארץ. וישלח את היונה מאתו... ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה

הפועל "לשוב" מופיע במגילת רות מספר פעמים ובנטיות שונות. "שובנה", "לשוב", "שבה", "ותשב" וכו'. משמעותו של פועל זה הליכה חוזרת. שיבה למקום שממנו הייתה היציאה קודם לכן. במגילה יש לפועל זה משמעות גם של קשר רגשי, של כמיהה, של ערגה, וכו'. לאמור: כאשר ההליכה היא אל מקום או ממקום שאליו קיימת זיקה או קשר רגשי יופיע פועל זה. בהעדר אלה יופיע הפועל "הלוך" או "לבוא".
תופעה זו מתגלית לראשונה בפרשת נח באותם פסוקים שבהם מסופר על העורב והיונה שיצאו מן התיבה בשליחותו של נח: "וישלח את העורב ויצא יצא ושוב עד יבושת המים מעל הארץ. וישלח את היונה מאתו... ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה. ותשב אליו אל התיבה... ויוסף שלח את היונה מן התיבה, ותבוא אליו היונה לעת ערב, והנה עלה זית טרף בפיה וידע נח כי קלו המים מעל הארץ" (בראשית ח', ז' - י"א). ניתן לראות כאן על שלוש שליחויות: האחת של העורב ושתיים של היונה. בשליחות של העורב ובשליחות הראשונה של היונה נאמר כי הם "שבו". בשליחות השנייה של היונה, כאשר חזרה ועלה טרף בפיה לא נאמר "ותשב" אלא "ותבוא" מדוע?
מסביר זאת הרב ד"ר מאיר גרוזמן בשיחה שניתנה לבני ישיבות הסדר באחד מבסיסי צה"ל, בשני המקרים הראשונים כאשר לא היה ל"בעלי הכנף" לאן לפנות, והם הרגישו שהתיבה היא ביתם והם רוצים לשוב אליה, מופיע הפועל "לשוב". בשליחות השנייה, כאשר מתגלים העצים על פני המים והיונה לא נזקקה לחסדיו של נח נאמר "ותבוא". המילה לשוב מציינת את הרצון לשוב וגם את הקשר הפנימי שלהם לתיבה שהייתה להם בית. לאור זאת. ניתן לראות גם בפרשה העוסקת באנשים המשתחררים מן המלחמה שכידוע, הכוהנים היו מכריזים לפני המלחמה: "מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו ילך וישוב לביתו... ומי האיש אשר נטע כרם ולא חיללו ילך וישוב לביתו... ומי האיש אשר ארש אישה ולא לקחה ילך וישוב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יקחנה" (דברים כ', כ'- כ"ז).
המילה "וישוב" מבטאת את כמיהתו של האיש לבית, לכרם ולאישה. גם במגילת רות יהיה נכון לראות בפועל "לשוב" משמעות של זיקה, קשר של שייכות. "לשוב אל" זיקה למקום מסוים, להראות על קשר ושייכות. מצד שני "לשוב מ..." מצביע על ניתוק הזיקה, התרת הקשר. דוגמה לכך ניתן לראות כבר בתחילתה של המגילה: "ותקום היא וכלותיה ותשב משדה מואב" (רות א' ו'). לא נאמר "וישובו" או "ותשובנה" בלשון רבים כי רק נעמי היא השבה ולא שתי כלותיה, הסיבה לכך ששתי הכלות לא היו מעולם בבית לחם, ולכן לא ניתן לייחס להן שיבה. ניתן להביא דוגמאות נוספות כדוגמת הפסוק: "ותשב נעמי ורות המואביה כלתה עמה השבה משדי מואב והמה באו בית לחם בתחילת קציר שעורים" (רות א', כ"ב).
ניתן לראות כאן שני משפטים נוגדים. על נעמי נאמר "ותשב נעמי" ולא נאמר מנין ולאן. מכאן הנך למד כי שיבתה הייתה מושלמת - הינתקות ממואב והתקשרות מחודשת ליהודה. אצל רות נאמר "השבה עמה משדי מואב". היא עדיין לא "שבה" אל ארץ יהודה כחמותה היא רק "שבה" משדה מואב. האות ו' במילה "ורות" אינה ו' החיבור היא מציינת ניגוד. רות לא משתווה לנעמי בנוגע למניעי "השיבה" ליהודה. אך באשר לניתוק משם הן שוות. שתיהן נתקו עצמן מארץ נוכרייה. זאת ועוד, המשך הפסוק: "והמה באו בית לחם". מגלה באשר ל"שיבה" אל ארץ יהודה, אין מניעיהן שווים. אומנם נעמי "שווה" אל יהודה אך רות "שבה" רק מ"שם". לפיכך כאשר מדובר בפסוק על שתיהן יחד. לא נאמר: "שבו מבית לחם" כי אם "באו". כי לא ניתן לכלול את שתיהן יחד תחת המילה "שבו". הפועל לשוב -שיבה - אכן מקבל במגילה מעמד של מילה מנחה עם משמעויות של תהליכים נפשיים המתחוללים בקרב שלוש נשים הצועדות אל ארץ יהודה.

תאריך:  24/05/2023   |   עודכן:  24/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שיבה" במגילת רות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השיבה מהגלות היא הבטחה לגאולה
חשדנית  |  24/05/23 21:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יוסף גערליצקי
התורה צריכה לחדור לכל חלקי הגוף עד לעקבי הרגלים, כדרך שנאמר באברהם אבינו: "עקב אשר שמע אברהם בקולי", ופירשו שאפילו העקב של אברהם "שמע" את הקול האלוקי!
מירי חיון
חג שבועות קרב - דעו איזה גבינה לשלב במתכונים - אפשר לבחור תפריט ומתכונים לארוחה בצורה חכמה שתעזור לשמירה על הגזרה
מנחם רהט
ירושלים שלי היא העיר שלפני ששת הימים מצאה עצמה בקצה הכביש    נעמי שמר: "כל עוד יהודי אינו פוקד את הר-הבית, גם כיכר השוק ריקה"...
עידן יוסף
כ-3,200 שוטרים מאבטחים את אירועי יום ירושלים ובראשם ריקוד הדגלים שיחל אחר-הצהריים    המענק הקטארי שהיה אמור להיות מחולק בעזה נדחה כדי למנוע הסלמה    מחלוקת בליכוד האם נכון לעלות להר-הבית
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - פאניקה, היגיון, אינו מכסה, תדהמה, גדל, מיתממים ומסיתים
רשימות נוספות
ברלנד הדליק מדורה בהר מירון  /  עידן יוסף
עשרות אלפי חוגגים במירון בהילולת ל"ג בעומר  /  איציק וולף
משרד התחבורה נדרש להבהיר תעריפי הנסיעה למירון  /  עידן יוסף
יום ירושלים  /  ארי בוסל
רבבות חוגגים  /  יפעת גדות
"שכינה עמהם"  /  יוסף גערליצקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il