הביטולים שטפו את סין: מקהלה יפנית המסיירת במדינה, מופעי סטנד-אפ במספר ערים, הופעות ג'ז בבייג'ינג – ובכל בתוך ימים אחדים, לעיתים בהתראה של דקות ספורות. ממש לפני כן קנסו השלטונות מועדון סטנד-אפ ב-2 מיליון דולר, בטענה שאחד האמנים סיפר בדיחה שלעגה לצבא; בצפון המדינה נעצרה אישה שהביעה תמיכה בו.
זוהי הסלמה נוספת בצנזורה הכבדה ממילא בסין, קובע ניו-יורק טיימס. הנשיא שי ג'ינפינג הפך את התרבות ואמנות לזירה מרכזית לדיכוי אידיאולוגי, בדרישה שהאמנים יתאמו את שאיפותיהם היצירתיות למטרות המפלגה הקומוניסטית ויקדמו את החזון הלאומי של הזהות הסינית. האמנים חייבים להגיש לאישור את הטקסטים שלהם ופרסומים ככלל מצויים בפיקוח הדוק.
זהו חלק מעיסוק נרחב יותר בביטחון הלאומי ובמאמץ למנוע השפעות זרות, אשר בא לידי ביטוי בשבועות האחרונים בפשיטות על משרדיהן של חברות ייעוץ מערביות והרחבת המעשים העלולים להוות עבירה על-פי חוקי הריגול. רבים מן האירועים שבוטלו היו של אמנים או נואמים זרים.
המפלגה מפקחת על האמנות מזה זמן רב, עוד מימי "מהפכת התרבות" של מאו לפני למעלה מיובל, אך היקף הפיקוח הוחמר משמעותי תחת שלטונו של שי. בשנת 2021 פרסמה אגודה לאמנויות הבמה, הפועלת בחסות המדינה, "קווים מנחים מוסריים" לאמנים במטרה להבטיח את הפטריוטיות שלהם.
הרשויות שמות דגש מיוחד על הסטנד-אפ, הצובר פופולריות בשנים האחרונות ומאפשר אמצעי נדיר של מתיחת ביקורת על החיים בסין. כך למשל נקנס אשתקד קומיקאי שלגלג על מגבלות הקורונה בשנגחאי. יומון העם, שופרה של המפלגה, פרסם בנובמבר שעבר מאמר ולפיו בדיחות צריכות להיות "מתונות", ושהסטנד-אפ הוא צורת אמנות מיובאת; המקבילה הסינית קרויה "מופע דיבור".
גל הדיכוי הנוכחי החל לאחר שמשתמש אלמוני ברשת חברתית התלונן על המופע של אמן סטנד-אפ פופולרי, לי האושי, שהועלה בבייג'ינג ב-13.5.23. לי אמר כי כאשר ראה את הכלבים שלו רודפים אחרי סנאי, נזכר בססמת הצבא: "התנהג למופת, הילחם כדי לנצח". לטענת המתלונן, לי השווה את החיילים לכלבים פראיים. משתמשים לאומנים הגיבו בזעם והשלטונות מיהרו לפעול. בנוסף לקנס שהוטל על החברה המנהלת את הופעותיו של לי, הושעו כל המופעים שלה בבייג'ינג ובשנגחאי. החברה פיטרה את לי ומשטרת בייג'ינג הודיעה שפתחה בחקירה נגדו.
שעות אחדות לאחר שפורסמו צעדים אלו, ביטלו המארגנים מופעי סטנד-אפ בבייג'ינג, שנגחאי, שנזן ומחוז שנדונג. לאחר מספר ימים השעו הרשתות החברתיות הסיניות את חשבונו של "הדוד רוג'ר" (נייג'ל נג), קומיקאי בריטי המתגורר במלזיה, אשר פרסם בטוויטר (האסורה בסין) סרטון הלועג לממשלת סין. כאמור, הצעדים אינם מוגבלים לקומיקאים: גם הופעות מוזיקליות החלו להיעלם. כמעט כל ההודעות על הביטולים דיברו על "כוח עליון", שמשמעותו כידוע נסיבות שמעבר לשליטתו של איש, ואשר בסין משמש כרמז ללחץ ממשלתי.
חלק מן המוזיקאים הזרים שהופעותיהם בוטלו הצליחו להופיע בערים אחרות או באולמות אחרים. אבל מוזיקאי זר המתגורר בבייג'ינג אמר לטיימס, כי הלהקה שלו הייתה אמורה להופיע בבר, אשר הודיע לה על ביטול משום שהופעה של אמנים זרים עלולה לגרום בעיות.
פרופ' לינט אונג מאוניברסיטת טורונטו אומרת כי אין זה סביר שהממשלה המרכזית הורתה במישרין למנוע מופעי תרבות. הממשלות המקומיות או בעלי האולמות כנראה זהירים במיוחד, שכן הם ערים לשינוי באווירה הפוליטית. "אנשים בסין של שי כל כך מפחדים, עד שהם נמנעים מסיכונים בצורה קיצונית", מסבירה אונג. בעבר התערבה הממשלה המרכזית וציננה את הרוחות, כדי שלא לפגוע ביחסים כלכליים ודיפלומטיים, אבל הפעם הדיכוי מוצג כנובע משיקולי ביטחון ואין לממשלה סיבה להתערב.