X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"עץ חיים" ביום הפיגוע [צילום: ג'ין פוסקאר, AP]
להסתכל על השנאה כמו על נגיף
תפיסה זו הובילה, לאחר הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, להקמת מוקד מעקב אחרי התקריות האנטישמיות בארה"ב - מספר ניו-יורק טיימס

בחדר ישיבות אפלולי בקומה העליונה של גורד שחקים בשיקגו נבנית, דקה אחרי דקה, תמונה של ארה"ב המקצינה. דיווחים מרחבי המדינה – על יריות, איומי פצצות, פוסטים של שנאה – מבזיקים על פני למעלה מתריסר מסכים. כחצי תריסר אנליסטים, בעלי רקע צבאי או מודיעיני-אזרחי, מתבוננים בהם ומוכנים להרתיע בפני אחד מאלפי בתי הכנסת, המרכזים הקהילתיים ובתי הספר היומיים המצויים בסכנה. לעיתים קרובות הם הראשונים להתקשר.
זהו המטה של Secure Community Network, הדבר הקרוב ביותר לסוכנות ביטחון של מוסדות יהדות ארה"ב – מספר ניו-יורק טיימס. יש עוד ארגונים המתמחים באבטחת מתקנים יהודיים, אך זוהי הקבוצה הגדולה ביותר שהוקמה בידי הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה לאחר 9/11. היא גדלה במהירות רבה בחמש השנים האחרונות, ממשרד קטן ובו חמישה עובדים לארגון לאומי המעסיק 75 איש ברחבי ארה"ב. המאיץ: הטבח בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג באוקטובר 2018, בו נרצחו 11 בני אדם – ההתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר בתולדות ארה"ב.
משפטו של הרוצח מתחיל היום (30.5.23), במדינה המזועזעת פחות מגילויי אנטישמיות מכפי שהייתה רק לפני חמש שנים. הבית הלבן הודיע בשבוע שעבר על תוכנית אסטרטגית לאומית ראשונה מסוגה למאבק באנטישמיות, בשילוב גופים פדרליים רבים ותוך התמקדות בהכשרה ומניעה. אבל יהודי ארה"ב פחות מופתעים מן התקריות, אשר הפכו להרבה יותר שכיחות.
לאחר הטבח בפיטסבורג החל המאמץ השאפתני והמקיף ביותר אי-פעם להגנת החיים היהודיים בארה"ב. הממשל העניק 100 מיליון דולר לארגונים יהודיים מקומיים, והפדרציה גייסה עוד 62 מיליון דולר במטרה לאבטח כל קהילה יהודית ביבשת. ל-93 גופים יהודיים יש כיום מנהלי אבטחה במשרה מלאה, פי ארבעה מאשר לפני חמש שנים. Secure Community Network מפקחת על רוב המבצע, תחת שרביטו של ברדלי אורסיני, סוכן FBI לשעבר, היה מנהל האבטחה של הפדרציה היהודית בפיטסבורג ביום הטבח. בלא ההכשרה הבסיסית כיצד להגיב לירי, אותה קיבלו בני הקהילה, האימה הייתה גדולה עוד יותר.
הליגה נגד השמצה דיווחה בחודש מרס על 3,700 תקריות אנטישמיות בארה"ב בשנה שעברה, המספר הגבוה ביותר ב-43 שנות המעקב שלה. גם ה-FBI מדווח על עלייה בפשעי השנאה; מבין הפשעים שמניעיהם דתיים, קרוב לשני שלישים כוונו נגד יהודים. "כולם יודעים שזו איננה שאלה של האם, אלא של היכן ומתי", אומר אורסיני – נוצרי אשר הזדעזע מהשנאה לה נחשף בעבודתו בבולשת.

משכשכים במי הביוב של האינטרנט
"עץ חיים" למחרת הפיגוע [צילום: מאט רורק, AP]

אורסיני החל את עבודתו בפיטסבורג ב-2017 ופיתח את מה שהוא מכנה "המודל של פיטסבורג" להגנת מוסדות יהודיים מפני מתקפות טרור. הוא החל בבחינה מדוקדקת של המוסדות היהודיים ובמתן המלצות לשיפור באבטחה, כמו תכנון נתיבי הימלטות והתקנת חלונות חסיני כדורים. אורסיני יצר קשרים הדוקים עם רשויות האכיפה המקומיות, עודד את בני הקהילה לדווח על כל פעילות של שנאה והעביר למעלה מ-100 הכשרות של "רוץ, התחבא, הילחם". חייהם של כמה מן המתפללים ב"עץ חיים" ניצלו בזכותן.
חודש לאחר הטבח כינס לויד מאיירס, יזם בריאות ופילנתרופ, שבעבר התפלל באותו בית כנסת, כמה עשרות בני אדם לסיעור מוחות. "שאלתי איך זה קרה, וכולם אמרו: איש אינו שומר עלינו", הוא משחזר. החברה שבבעלותו עוסקת באיסוף מידע גלוי וניתוחו כדי לאתר דפוסים או סימנים לבעיות, והוא תהה האם יוכל להשתמש במומחיות שלה. אורסיני סיפר לו על Secure Community Network. גישתו של מאיירס – "להסתכל על השנאה כמו על נגיף" – הובילה להקמת החדר עמוס המסכים בשיקגו.
רוב זמנם של האנליסטים עובר בשכשוך במי הביוב של האינטרנט, כפי שמגדיר זאת הטיימס, תוך התמקדות בפוסטים הכוללים איומים על יהודים ידועים או מעודדים אלימות בכלל. תשומת לב מיוחדת ניתנת ל-1,300 איש, ומאות מפרסומיהם מועברים לרשויות האכיפה ולעיתים מובילים למעצרים. אבל השנאה האנטישמית מבוזרת מכפי שהייתה לפני מספר שנים. אנשי "עליונות לבנה" מופיעים כעת בדמות כתובות אנטישמיות בחצרות, עצרות קטנות ודברי נאצה בפורומים – ובשל תפוצה רבה זו, התופעה הרבה יותר מסוכנת.
מנהל Secure Community Network הוא מייקל מאסטרס, לשעבר חייל בנחתים ובוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת הרווארד. לדבריו, קהילות רבות עימן שוחח ראו תחילה את הטבח בפיטסבורג כטרגדיה חריגה במקום להבין שזוהי השגרה החדשה. אבל הירי שישה חודשים מאוחר יותר בבית הכנסת בעיירה פואוויי בקליפורניה, שמבצעו אמר שקיבל השראה מהפיגוע ב"עץ חיים", שינה את ההבנה.

תאריך:  31/05/23   |   עודכן:  31/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כמו בימי סטלין, איש אינו חסין מפני הלשנות של מאזין מקרי אם ימתח ביקורת - ולו הקלה ביותר - על המלחמה באוקראינה, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס סוקר את הפרטים העיקריים בהסכם בין ביידן למק'ארתי: תקרת החוב בוטלה זמנית, תקציב הביטחון יעלה, תקציבי פנים יקוצצו
איתמר לוין
כך מעריך סונר קג'פטאי, ביוגרף של נשיא טורקיה, במאמר ב-Foreign Affairs בעקבות הבחירות השבוע. המשמעות: טורקיה תתקרב עוד יותר למרחב הרוסי
איתמר לוין
אקונומיסט מצביע על היתרון העצום של טראמפ במפלגה הרפובליקנית ועל חולשותיו של ביידן, ומציע לקוות שמישהו מהרפובליקנים יצליח
למרות הכל לגבור עליו
איתמר לוין
הקיצוניים משני הצדדים אומנם מביעים אי-הסכמה קולנית, אך אקונומיסט צופה שההסכם בין ביידן ומק'ארתי יאושר: התקרה תעלה, התקציב יקוצץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il