X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
משרד האוצר האמריקני. הקרב נדחה
הסכם תקרת החוב יחסוך עד טריליון דולר
ניו-יורק טיימס סוקר את הפרטים העיקריים בהסכם בין ביידן למק'ארתי: תקרת החוב בוטלה זמנית, תקציב הביטחון יעלה, תקציבי פנים יקוצצו

הפרטים של ההסכם בין הנשיא ג'ו ביידן לבין יו"ר בית הנבחרים, קווין מק'ארתי, על העלאת תקרת החוב הפדרלי וקיצוץ בתקציב הולכים ומתבהרים, כאשר נותר למחוקקים שבוע בלבד לאשר את החבילה ולמנוע חדלות פרעון חסרת תקדים של ארה"ב. ניו-יורק טיימס סוקר (30.5.23) את הסעיפים המרכזיים.
השעיה זמנית של תקרת החוב
התקרה הנוכחית היא 31.4 טריליון דולר. היא לא תועלה, אלא ייקבע שלא תחול במשך שנתיים – מה שמאפשר למשרד האוצר ללוות די צורכו לכל התקופה וגם לכמה חודשים אחריה, שכן הוא תמיד יכול לתמרן בין התשלומים בטרם יגיע בפועל לתקרה. על-פי ההסכם, התקרה הבאה תהיה הסכום אליו יגיע החוב בפועל. מבחינה פוליטית, הרפובליקנים מעדיפים להשעות את התקרה במקום להעלות אותה, משום שהדבר מאפשר להם שמבחינה טכנית לא נתנו אור ירוק להגדלת החוב. זה אומר, שהקרב הבא יהיה אחרי הבחירות לנשיאות ולקונגרס בנובמבר 2024.
תקרות תקציביות וקיצוצים
ההסכם קובע שיבוצעו קיצוצים בתקציב שנת הכספים 2024 (המתחילה באוקטובר הקרוב) בסעיפים שאינם קשורים לביטחון; סעיפי הביטחון כוללים גם אכיפה, ניהול יערות, מו"פ ועוד. בתקציב של שנת הכספים 2025 יוכלו סעיפים אלו לעלות ב-1% - הרבה פחות משיעור האינפלציה, ולכן בפועל מדובר בקיצוץ. הרפובליקנים ביקשו עשר שנים של תקרות וקיצוצים; ההסכם הוא לשנתיים בלבד. ההיקף המדויק של הקיצוצים שנוי במחלוקת, מציין הטיימס.
כמה מן החלקים ברורים. תקציב הביטחון יעלה בשנה הבאה ל-886 מיליארד דולר, כפי שהציע ביידן, ועוד שנתיים – ל-895 מיליארד דולר. ביטוח הבריאות ליוצאי צבא יעלה גם הוא, בהתאם להצעת התקציב של הבית הלבן. נוסח הצעת החוק מדבר על כך שיתר הסעיפים יירדו ב-2024 לרמתם ב-2022, אך בבית הלבן טוענים ששורה של הסכמות נוספות יאפשרו לשמור על רמת ההוצאה קרובה לזו הנוכחית.
הבית הלבן אומר, שההסכם יניב חיסכון של טריליון דולר בעשור הקרוב. הטיימס מעריך, שמדובר בחיסכון של 55 מיליארד דולר בשנה הבאה ושל עוד 81 מיליארד דולר בעוד שנתיים. אם לאחר מכן ההוצאה תחזור לגדול בקצב הצפוי, החיסכון לאורך העשור יהיה 860 מיליארד דולר.
קיצוץ בתוספת לרשות המיסים
הדמוקרטים ביקשו להגדיל את תקציב רשות המיסים ב-80 מיליארד דולר, כדי להעמיק את הגבייה מחברות ועשירים באמצעות תוספת כוח אדם ושדרוג טכנולוגי. ההסכם יפחית מיד 1.38 מיליארד דולר מתקציב הרשות, ובסופו של דבר יפחית ב-20 מיליארד דולר את התוספת של 80 מיליארד דולר שקיבלה אשתקד במסגרת החוק להפחתת האינפלציה. 10 מיליארד דולר מתוך ההפחתה יופנו לסעיפים אחרים כדי למנוע קיצוץ בהם. מדובר בניצחון פוליטי לרפובליקנים, אם כי הרשות מחליטה בעצמה כיצד להשתמש בתקציבה והיא יכולה לקצץ במקומות אחרים ולממן את העמקת הגבייה.
תנאי סף חדשים לתמיכה ממשלתית
ההסכם מטיל דרישות תעסוקה ממי שמבקשים לקבל תמיכה ממשלתית, בעיקר בדמות תלושי מזון ותוכניות תזונה. החוק המוצע מציב תנאים של תעסוקה לבני 54-50 (ללא ילדים הסמוכים על שולחנם) המבקשים לקבל את התמיכה; עד כה חלו תנאים אלו על בני 49-18. במקביל הוא מחריג יוצאי צבא, חסרי בית וילדים במשפחות אומנה מדרישות הסף לתלושי מזון, ולדברי הבית הלבן המשמעות היא שהמספר הכולל של הזכאים לא ישתנה.
רפורמה ברשיונות אנרגיה
ההסכם כולל צעדים חדשים להאצת מתן הרשיונות לפרויקטים בתחום האנרגיה, בדמות הקמת רשות שתפקח על התהליך ותבטיח שיסתיים בטווח של שנה עד שנתיים. הוא גם מרצה את הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנחין (אופוזיציונר קבוע לביידן בתחום הכלכלי), בדמות אישור פרויקט גז טבעי ב-6.6 מיליארד דולר במדינתו, מערב וירג'יניה.
הלוואות סטודנטים וסיוע קורונה
ההסכם קובע שהקפאת פרעון של חובות סטודנטים בגין הלוואות למימון לימודיהם, אותה יזם ביידן, תסתיים בסוף אוגוסט ויחולו מגבלות על יכולתו להקפיא אותם שוב. מצד שני, הרפובליקנים ויתרו על דרישתם להפסיק את מחיקת החובות בסך 20,000-10,000 דולר שהנהיג ביידן; התוכנית תלויה ועומדת בפני בית המשפט העליון, שהרוב השמרני בו עשוי לבטל אותה.
ההסכם גם מקציב מחדש 30 מיליארד דולר שלא נוצלו מתוך הסיוע לקורונה – אחת הדרישות המרכזיות של הרפובליקנים. חלק מן הכסף יועבר כתחליף לסעיפים שקוצצו. לעומת זאת, לא יקוצצו התקציבים לפיתוח הדור הבא של חיסוני קורונה ולמתן חיסונים חינם לחסרי אמצעים.
מניעת סגירה של הממשל
הטיימס מציין, כי ההסכם קובע רק את הפרמטרים להוצאות בשנתיים הבאות, ועל הקונגרס למלא את הפרטים כאשר יעביר את התקציב בהמשך השנה. בנושא זה צפויים קרבות קשים, וכתמיד – תצוף הסכנה של סגירה חלקית של הממשל אם התקציב לא יאושר במועד. ההסכם בין ביידן למק'ארתי מנסה למנוע זאת, בכך שהוא מאיים לקצץ את המימון בנושאים החשובים לשתי המפלגות אם תריסר חלקי התקציב הרגיל לא יאושרו כולם עד סוף השנה.
מה אין בהסכם
ההסכם כולל קיצוץ עתידי בחוב שהוא קטן בהרבה מכפי שרצו שני הצדדים. הרפובליקנים שאפו לקיצוץ עמוק יותר בתקציב, ולבטל הטבות מס במאות מיליארדי דולרים שאישר הקונגרס (על-פי הצעתו של ביידן) המיועדות לאנרגיה נקייה. ביידן רצה להעמיק את גביית המס מן העשירים והחברות, ולהפחית את מחירי התרופות לביטוח הבריאות הממלכתי "מדיקייר". כל זה לא קרה.

תאריך:  30/05/23   |   עודכן:  30/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם תקרת החוב יחסוך עד טריליון דולר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כך מעריך סונר קג'פטאי, ביוגרף של נשיא טורקיה, במאמר ב-Foreign Affairs בעקבות הבחירות השבוע. המשמעות: טורקיה תתקרב עוד יותר למרחב הרוסי
איתמר לוין
אקונומיסט מצביע על היתרון העצום של טראמפ במפלגה הרפובליקנית ועל חולשותיו של ביידן, ומציע לקוות שמישהו מהרפובליקנים יצליח
למרות הכל לגבור עליו
איתמר לוין
הקיצוניים משני הצדדים אומנם מביעים אי-הסכמה קולנית, אך אקונומיסט צופה שההסכם בין ביידן ומק'ארתי יאושר: התקרה תעלה, התקציב יקוצץ
איתמר לוין
אופוזיציה מאוחדת לא הצליחה לגבור על הקיטוב של ארדואן ושליטתו בתקשורת    אקונומיסט צופה שהוא עשוי לשלוט במדינה גם בעשור הבא
איתמר לוין
לאחר ספירת 99% מהקולות בסיבוב השני והמכריע: הנשיא הנוכחי מוביל עם 52.1% לעומת 47.9% למועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'דרגולו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il