X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
על הגבול [צילום: פלאש 90]
חיים בצל העימות
יגאל צחור, איש רביבים כותב על יישובי העוטף ועל החיים בצילה של עזה ערך ניסוי חברתי מעניין: למפות את הרגשות, התחושות והזיכרונות של שלושה דורות בעוטף עזה

פתיח
בדרך כלל, אנו נוהגים לכתוב בפוסטים שלנו על נושאים שאפשר לשייכם לסוגת "הגאוגרפיה ההיסטורית". הפעם בעקבות ספרו החדש של יגאל צחור נסקור את "ההיסטוריה האנושית" של יישובי העוטף ומערב הנגב בהקשר לגלי התיישבות שהחלו באזור מאז 1943. מכאן שגם פוסט זה יהיה חלק מאזכור תקופה של 80 שנה מאז הקמת 3 המצפים: רביבים, גבולות ובית אשל. צחור קיבץ ראיונות אישיים ומשפחתיים מיישובי העוטף במגמה להבין מדוע באו לאזור, מה הם חשים בזמן מלחמה ושלום ומה תוכניותיהם לעתיד.
על כריכת גב הספר, המכיל כ-300 עמ', נכתב על-ידי הנשיא הרצוג: "יגאל צחור, סופר, פובליציסט וחבר קיבוץ רביבים, הביא לקהל הקוראים את סיפורם האנושי והאישי של מתיישבי עוטף עזה בצורה מעניינת ומרתקת ובאמצעותם את סיפור תולדותיה של ההתיישבות בנגב המערבי. הקשר השורשי וההיכרות ההיסטורית העמוקה של צחור עם ההתיישבות מעניקים לו את היכולת הייחודית לחשוף את פניה היפות של ההתיישבות הציונית באחד מחלקי הארץ המרשימים שקמו במדינת ישראל".
הספר שיצא בשנת 2019, נערך על-ידי בני מזרחי, חולק לסעיפים בסדר האלף-בית של היישובים בהם פגש צחור משפחות ובודדים וראיין אותם. הרשימה אם כן כוללת את קיבוץ ארז, אור הנר, בארי, ברור חייל, גבים, זיקים כיסופים, כפר מיימון, כפר עזה, כרם שלום, מגן, מפלסים, נחל עוז, נירים, ניר יצחק, ניר עוז, ניר עם, נתיב העשרה, סעד, עין-השלושה, עלומים, צאלים, רעים, שדה ניצן, שדרות (העיירה) וכן תוספות כמו למשל: עוטף עזה בעיני התקשורת, דבר התנועה הקיבוצית וצה"ל, ואפילוג.
בפתיחה כלל צחור שלושה חלקים: האחד, דברי תודה והסבר של ראשי המועצות האזוריות המשיקות לגבול עזה, השני, הקדמה מפורטת יותר של הנשיא הרצוג והשלישי נקרא "נוכח פניה של עזה: דברי המחבר". על-פי המסורת בה אנו בוחנים את תולדות ההתיישבות בנגב בהשוואה לאירועים ההיסטוריים הפנימיים והחיצוניים כך נעשה גם עתה, נדגיש צד זה ופחות את הצדדים הרגשיים שעלו בראיונות. משום קוצר היריעה, נוכל להביא רק מספר דוגמאות מהראיונות שערך המחבר ואת השאר יצטרך הקורא להשלים בכוחות עצמו. הרווח יהיה כולו של הקורא.

האזור מנקודת תצפית: ארז
מזלו של קיבוץ ארז שהוא מוסתר על-ידי גבעה מעיני הפלשתינים ואין אפשרות לירות עליו בכינון ישיר
▪  ▪  ▪

בראיון עם בן קיבוץ ארז בחור בשם שחר, יליד 1968, בנו של משה קופרמן (מן) עולה כי חבריו לשירות הצבאי גיבשו את השקפת עולמם בעקבות האירועים הביטחוניים שחוו ברצועה. חלקם דגלו בצורך בהיפרדות מוחלטת כלומר - שתי מדינות לשני עמים וחלקם חיזקו את העמדה שיש להיכנס לעומק הרצועה, לשלוט בה, לפחות באופן צבאי ולעולם לא לעזוב שוב.
מזלו של קיבוץ ארז שהוא מוסתר על-ידי גבעה מעיני הפלשתינים ואין אפשרות לירות עליו בכינון ישיר. עם זאת הוא חש במתח הגובר והוא שיביא להתפוצצות אם לא יסומן אופק מדיני. הסיפר משתנה כאשר שומעים את דעתה של הנכדה עדן, ילידת קיבוץ ארז בשנת 1993. עשתה את מסלול הצבא הקרבי, טיילה בחו"ל ולומדת עתה יחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים.
היא אופטימית ומתכוונת לחזור לקיבוץ ולהקים בו את משפחתה. היא בטוחה שהמנהיגות בעזה תתחלף וייווצר אקלים פוליטי של הדברות. הסב, משה קופרמן יליד נשר בשנת 1931, היה מגויס בתקופת לידת המדינה ובשנת 1952 הגיע עם גרעינו לארז. כל שבעים השנה היה ארז נתון לאיום של ירי, חדירות ושוד של מסתננים-טרוריסטים מהרצועה. מכיוון שהיה חדור תחושת שליחות עוד מימי התנועה, אירועים אלה לא ערערו מעולם את השקפתו שיש להיאחז בארז בכל מחיר.
כמי שספג את ערכי מפא"י, שהפתרון הוא חיים זה בצד זה על בסיס גבולות 1967. הוא מדגיש את מוטיב היותו ישראלי-יהודי-ציוני. בניגוד לקולות פוליטיים חיצוניים הקוראים "לכתוש את עזה" הוא סבור ששני העמים נידונו לחיות ביחד ואין לרמוס את זכויותיהם. כרבים מוותיקי הנגב, שייסדו את הענפים העיקרים לקיום כמו פלחה, רפת, מטע, ועוד, הוא מאמין כי בסיס הפרנסה הראויה והמתאימה לאקלים ולאזור היא הבסיס לשינוי בתפיסת תושבי הרצועה כלפי העוטף ולכן דאג כמו רבים אחרים לשלמות ההסדר של יציאת פועלים מעזה על בסיס יומי לישראל.

קיבוץ בארי
קיבוץ בארי [צילום: משה מילנר/פלאש 90]
קיבוץ בארי התפרסם ביכולתו לתת בית לעולים חדשים שבאו מעירק ומארצות ערב אחרות
▪  ▪  ▪

אברהם הברון, מוותיקי בארי, יליד גרמניה 1926, זכר שעיקר העיסוק היה סביב ההכנות לעליית 11 הנקודות ולאחר מכן הגנה על קו המים. הוא, כמו רבים אחרים חש עצמו כמי שנועד ליישם את רעיונות הציונות, שליח להתיישבות הנגב. שושן, בת המשפחה ראתה בחקלאות הניסיונית בזמנו בבארי ענף מכובד והלכה ללמוד על מזיקים לחקלאות עד רמת דוקטורט. קיבוץ בארי התפרסם ביכולתו לתת בית לעולים חדשים שבאו מעירק ומארצות ערב אחרות. הוקמו דפוסים של חינוך "חברות נוער" וכך הקיבוץ גדל וכן שלח מטעמו חקלאים לקיבוצי הנגב.
צחור לא מצא בבארי רצון לנקום בארגונים שיורים על יישובי הדרום: "בשיחות שקיימתי עם חברי בארי בהזדמנויות שונות לא מצאתי שנאה או רצון לנקמה... ברור לכולם בבארי שאין מענה צבאי ללא פתרון מדיני...". דוגמה נוספת: בקיבוץ השומר הצעיר "זיקים". אצל דני חויבויניק, יליד 1936, משפחה רב דורית נשמעו דברים קצת בסגנון אחר. דני היה שותף להקמת רפת גדולה ומשוכללת בנגב לאחר שחלומו על הקמת עדר צאן לא היה רווחי. דני הוא דוגמה לחבר קיבוץ מגויס לכל החיים שעשה את כל התפקידים האפשריים וממשיך להאמין במסגרת ששמה קיבוץ.
לאחר ששת הימים פיתח רשת מסחר עם העזתים בהיותו מנהל מפעל מזרונים של הקיבוץ. דגי גאה ששניים מבניו החליטו להקים את משפחתם בקיבוץ. אחד מבניו עבר את תהליכי השינוי החריפים שעברו קיבוצי השומר הצעיר במיוחד בכל הנוגע למעבר ללינה משפחתית לאחר מלחמת המפרץ ופתיחת שטח הרחבה לבנייה פרטית. דני שראה כבר הכל טוען כי הקיבוץ נמצא במצב כלכלי וחברתי טוב. נשארנו כאן מוסיף דני, כי זיקים נותר קיבוץ שיתופי שדואג לכלל החברים. למרות המצב הביטחוני מאמין דני ביכולת הקיבוץ לקיים חברה משגשגת.

כפר מימון
כפר מימון בהינתקות [צילום: לע"מ]
כפר מימון בניגוד לרוב יישובי העוטף לא סבל בתקופה הראשונה מקסמים אך נפגע מגניבות רכוש והטמנת מוקשים של טרוריסטים מעזה
▪  ▪  ▪

צחור עושה השוואה בין ישוב דתי, כפר מימון שעלה לקרקע בשנת 1959, לבין היישובים החילוניים בעוטף בכל הנוגע לקשר בין אמונה, תחושת שליחות, הצמדות לחקלאות ועוד. מייסדיו, בניגוד להבטחת הרמטכ"ל דיין, לא הגיעו לנח"ל המוצנח אלא ייושבו מיידית ליד קיבוץ סעד במושב עזוב שנקרא - יושביה. הצעירים רצו להקים מושב חדש אך דין התנועה הכריע והם היו לחלק מגוש דתי בנגב המערבי.
הצעירים התמחו בגידול פרחים ואף סבלו מהחלטת השותפים מבארי שלא לשווק לגרמניה על בסיס מוסרי. כפר מימון בניגוד לרוב יישובי העוטף לא סבל בתקופה הראשונה מקסמים אך נפגע מגניבות רכוש והטמנת מוקשים של טרוריסטים מעזה. המייסדים סירבו לשלוח את ילדיהם להתחנך בסעד והקימו מערכת חינוך משלהם בסיוע ח"כ חזני. הדור השני עזב ברובו בשנות השבעים והתיישבו רובם בגוש-קטיף או ביהודה ושומרון.
לאחר שצחור ראיין את המשפחה השנייה הוא קבע: "...מצאתי את כפר מימון חיים היום בדיוק על-פי הערכים שאותם ספגו בבית הוריהם בכפר הרוא"ה. שילוב יוצא דופן של בין כבוד לאדם באשר הוא יחד עם הידיעה שהגשמת הציונות מחייבת התמסרות לארץ ולאדמתה". בראיון עם בנם של אחת המשפחות הוותיקות סיפר הבעל כי הוקסם מהחלוצים בראשית המאה והחליט עם משפחתו לעבור לכפר דרום. הוא ראה עצמו כממשיך "השומר" ו"ההגנה".
הבן עדיין מגנה את "פינוי גוש-קטיף" ומגנה את ההנהגה של אותה עת. הבן מדגיש את היותו של כפר מימון פתוח לסיוע לכל מושב או קיבוץ דתי ובימי הפינוי (גוש-קטיף) פתח חמ"ל שהיה למרכז מנהיגות מרד המפונים. אשתו של הבן מכירה בעובדה שלעולם לדעתה לא ישרור שקט בעוטף וכך הם מגדלים חמישה ילדים. החיים לדעתה יתנהלו בין מבצעים לרגיעה ויש לנצל את תקופות הרגיעה לפיתוח ההתיישבות.

כרם שלום
כרם שלום [צילום: משה מילנר/לע"מ]
"מי שרוצה להתרגש ולחוות את הציונות העכשווית בכל תפארתה, מוזמן להגיע לכרם שלום. בני נער, מתנדבים, חיילים ואזרחים מכל הארץ משתתפים יחד עם תושבי הקיבוץ, במבצע ציוני מדהים של שיקום פני הקיבוץ"
▪  ▪  ▪

צחור החליט לראיין את תושבי כרם שלום, קיבוץ שעבר משברים כלכליים וחברתיים ואף החליף כמה פעמים את התנועה המיישבת. תחילה ישבו שם גרעיני נח"ל של בני עקיבא (1956) ולאחר מכן הקיבוץ הארצי השומר הצעיר לקח את המקום תחת חסותו (אזרוח חל בשנת 1968). גילוי נאות: בעת שהותי בלהב, שימשתי כמדריך לחבורת בני הקיבוצים שאמורה הייתה לחדש את הקיבוץ בכרם שלום. לאחר כמה שנים שוב התפרק הקיבוץ. הובאו מדריכים מתנועות אחרות ולבסוף הוחלט להפכו לקיבוץ מופרט.
צחור שואל את החבר שהוא ראיין האם צורת קיבוץ מופרט עמידה יותר מול ההפגזות בעזה וכיצד למרות הסבבים הבלתי פוסקים עדיין יש משפחות (בעיקר דתיות) שהצטרפו לקיבוץ ומוכנות לגדל את ילדיהם מתחת לשמים המופגזים לעיתים קרובות. מסתבר מתשובות מרכז המשק שבואן של המשפחות הדתיות רק חיזק את הקיבוץ, גיוון את החיים החברתיים והרגיע מתחים פנימיים. העובדה שהקיבוץ החליף עמדות פוליטיות ותנועות מיישבות לא תרמה לחוסן החברתי לאורך השנים והיו תקופות "שהקיבוץ היה ריק".
גדי ירקוני ראש המועצה האזורית אמר: "מי שרוצה להתרגש ולחוות את הציונות העכשווית בכל תפארתה, מוזמן להגיע לכרם שלום. בני נער, מתנדבים, חיילים ואזרחים מכל הארץ משתתפים יחד עם תושבי הקיבוץ, במבצע ציוני מדהים של שיקום פני הקיבוץ. זהו קיבוץ שחווה משבר בשנים האחרונות וכיום, בזכות הרבה נחישות ואמונה, הוא חווה פריחה מחודשת, אנושית וסביבתית. אנו רואים כאן עשייה ציונית שאני לא זוכר כמותה בשנים האחרונות. מרגש לראות את הקיבוץ יפה ושוקק חיים. זוהי הגשמה של חזון".

שדרות, תמונת מצב
רקטה בשדרות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
שדרות כיום היא עיר צומחת שאליה מצטרפים מדי שנה מאות צעירים שרואים בה עיר-בית לשנים רבות
▪  ▪  ▪

יגאל צחור בחר בשדרות לראיין את בני הדור הצעיר בשדרות המופגזת כבר לאורך 18 שנים במבצעים השונים. השאלה שהציג בפניהם ניסתה לתהות על העובדה מדוע הבנים והנכדים, לאחר כל כך הרבה שנות סבל, מחליטים להישאר בשדרות המופגזת ויותר מכך, רבים שעזבו וחיים במרכז חוזרים לחיות בשדרות. אצל רובם בולטים בתשובה ובראיונות אלמנטים זהים: גאווה על שהעיר הצמיחה להקות מוזיקה וקצב שהתפרסמו בכל ישראל והן מכילות מסורות של המייסדים; הקשר הטוב שנוצר בין הדור השלישי, המשכיל, עם קיבוצי הסביבה בעיקר בתחום החינוך, הכלכלה והסביבה; עיסוק הולך וגובר בחשיפת תולדותיהם של המייסדים, של העיר בשנותיה הראשונות והשורשים שהובאו מצפון אפריקה ושוקעו בנגב המערבי.
כזכור שדרות כיום היא עיר צומחת שאליה מצטרפים מדי שנה מאות צעירים שרואים בה עיר-בית לשנים רבות. בניגוד למשל לבית שמש, לא נוצר עימות מתמיד בין דתיים לחילוניים ובשדרות נוצר מרקם חיים משותף לדתיים לאומיים וחילוניים. יתר על כן, צחור אף ראיין סטודנטים במכללת ספיר שם יכול היה צחור לקבוע כי "ברבות השנים, המכללה הייתה מוקד להורדת המחיצות בין הקיבוצים לשדרות. המפגש המשותף על ספסל הלימודים יצר חברויות מיוחדות. סטודנטים מהקיבוצים התארחו אצל חבריהם בשדרות ולהפך. בשנות השישים והשבעים רכשו הקיבוצים סחורות באמצעות ארגוני הקניות שלהם והיום, יותר ויותר, רוכשים ומבלים הקיבוצניקים במרכז הקניות של שדרות".
בפרק האחרון דן צחור בשאלה כיצד מצטייר אזור עוטף עזה בעיני התקשורת. הוא בחר את חודש נובמבר 2018 והשווה בין אמצעי התקשורת (ערוצי הטלוויזיה, העיתונים והמקומונים). רובם מזדהים עם התושבים ומסכימים שזהו עוד סבב ואין לראות את סוף העימות. באפילוג כותב צחור כי גילה במסעו זה את תחושת הגאווה היהודית-ציונית שאפיינה את המייסדים. ובמשפט האחרון בספר הוא מקדיש את הלקח העיקרי מקובץ הראיונות שערך: "תנו לחיות בשקט".
כפי שאמרנו בפתיח - צחור ערך ניסוי חברתי מעניין: למפות את הרגשות, התחושות והזיכרונות של שלושה דורות בעוטף עזה ולנסות ולמצוא את האלמנטים המשותפים ביניהם. לפני יציאתכם באביב המאוחר ובקיץ לטיולים באזור - קראו בספר. חובה. שווה.
עיון נוסף
נאור מ', יישוב הנגב, תשמ"ו.
גרדוס י' ושמואלי א', ארץ הנגב אדם ומדבר, תשל"ט.
אפרת א', עיירות הפ-יתוח בישראל, 1987.
פורת ח, מישימון לארץ נושבת, 1996.
זרובבל י', מדבר, אי, חומה, 2023.
תיקים וספרי יובל של יישובי עוטף עזה, ארכיון טוביהו, אב"ג.

עיון נוסף
נאור מ', יישוב הנגב, תשמ"ו.
גרדוס י' ושמואלי א', ארץ הנגב אדם ומדבר, תשל"ט.
אפרת א', עיירות הפ-יתוח בישראל, 1987.
פורת ח, מישימון לארץ נושבת, 1996.
זרובבל י', מדבר, אי, חומה, 2023.
תיקים וספרי יובל של יישובי עוטף עזה, ארכיון טוביהו, אב"ג.
תאריך:  01/06/2023   |   עודכן:  01/06/2023
+כוח צה"ל ירה בטעות בפעוט ובמבוגר פלשתינים
01:13 02/06/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

דובר צה"ל הודיע כי מתחקור ראשוני של התקרית שאירעה סמוך לנווה צוף עולה כי לאחר ירי מחבלים לעבר היישוב השיבו חיילי הכוח המאבטח בירי ופגעו בטעות בשני פלשתינים - בן שנתיים ואביו  ▪  "צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים ופועל למניעת אירועים מסוג זה"

ירי המחבלים הערב לעבר נווה צוף [צילום: דובר צה"ל]
החיילים שהיו בעמדת השמירה הגיבו על הירי ופגעו בפלשתינים [צילום: פלאש 90]
+אבו מאזן צפוי לבקר בקרוב בסין
15:28 01/06/23  |  עידן יוסף

אבו מאזן צפוי לבקר בסין באמצע החודש, "כדי לדון בהתפתחויות באזור וביחסים בין סין לפלשתינים" - כך הודיע מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, חוסין א-שיח'.

+עלה ל-16 מניין הנרצחים בפיגוע במסעדת סבארו
12:53 01/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

חנה טובה פיינר נחנברג שהתה בזמן הפיגוע במסעדה הירושלמית עם בתה הפעוטה שבנס לא נפצעה  ▪  מאז פציעתה לפני 22 שנה הייתה שרויה בתרדמת ואמש נקבע מותה

הפיגוע במסעדת סבארו [צילום: אבי אוחיון/לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
חנה טובה פיינר נחנברג שהתה בזמן הפיגוע במסעדה הירושלמית עם בתה הפעוטה שבנס לא נפצעה    מאז פציעתה לפני 22 שנה הייתה שרויה בתרדמת ואמש נקבע מותה
עידן יוסף
ארגון חוננו: המשטרה עוצרת לשווא אנשים בעלי חזות דתית    השר לביטחון לאומי בהערכת מצב: "לא רוצה שאדם עם חזות חרדית או דתית, אוטומטית יעוכב. מחאה היא זכות יסוד. במשמרת שלי יהיה מותר להפגין נגד המצעד"
עידן יוסף
בית המשפט הצבאי גזר מאסר עולם ועוד 30 שנות מאסר על הנאשמים בפיגוע הירי באריאל שבו נרצח ויצ'סלב גולב באפריל 2022    שני המחבלים חויבו לשלם פיצויים לנפגעת העבירה ולמשפחת המנוח בסך כולל של 3 מיליון ש"ח
יוני בן-מנחם
מפלצת הטרור הפלשתיני ביהודה ושומרון גדלה מיום ליום, כ-20 קבוצות טרור חמושות פועלות ביהודה ושומרון והשב"כ מעריך כי המצב מחייב מבצע צבאי גדול נגד תשתיות הטרור    יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס דחה את התוכנית הביטחונית האמריקנית למלחמה בטרור וברש"פ מעריכים כי ההסלמה תימשך
רבקה שפק-ליסק
הוא רוצה שישראל תסיים את הכיבוש באופן חד-צדדי    הוא רוצה שישראל תיסוג מהגדה ללא מו"מ להכרה הדדית והקמת מדינה פלשתינית לצד המדינה היהודית   זה השלום שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il