X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
נאלץ לנהל מו"מ בניגוד להכרזותיו [צילום: אנדרו הרניק, AP]
משבר תקרת החוב בארה"ב עומד להסתיים
בית הנבחרים אישר את השעיית התקרה ואת תוכנית הקיצוצים בתקציב, וכעת הסנאט יאשר אותם ניו-יורק טיימס מסביר היכן ביידן ניצח והפסיד

משבר תקרת החוב בארה"ב נפתר: בית הנבחרים אישר (1.6.23) את השעיית התקרה למשך שנתיים ואת הקיצוצים בתקציב, וכעת צפוי אישור הסנאט להסכם שגיבשו הנשיא ג'ו ביידן ויו"ר בית הנבחרים, קווין מק'ארתי. דייוויד לאונהרדט, בעל טור בניו-יורק טיימס, סבור שביידן גם ניצח וגם הפסיד. הוא השיג עסקה טובה לדמוקרטים, במחיר ויתור על העיקרון של אי-ניהול מו"מ בנושא תקרת החוב. אם הדמוקרטים לא רוצים שידור חוזר בהמשך, יהיה עליהם לשנות את האסטרטגיה של הטיפול בסוגיה.
כיצד ביידן ניצח
לבחירות יש השלכות, ובשנה שעברה חילקו הבוחרים את השליטה בארה"ב בין הדמוקרטים (הבית הלבן והסנאט) לבין הרפובליקנים (בית הנבחרים). גם בהעדר תקרת חוב, שתי המפלגות היו צריכות לשאת ולתת בנושא התקציב – והעסקה הנוכחית היא עסקה תקציבית. זהו חוק לטווח הקצר, ללא כל ניסיון לפתור את האתגרים הפיננסיים ארוכי הטווח בפניהם ניצבת ארה"ב, וללא קיצוץ בתקציב אלא צמצום עלייתו בשנתיים הקרובות.
הרפובליקנים ניצלו את שליטתם בבית הנבחרים כדי להתעקש על כמה שינויי מדיניות, כולל פחות הוצאה בתחום האזרחי, פחות מימון להעמקת הגבייה והקשחת חלק מתנאי הסף לסיוע ממשלתי בתחום המזון. הדמוקרטים הגנו בהצלחה על מטרותיהם המרכזיות, כולל החקיקה בתחומי האקלים, ביטוח הבריאות והתשתיות. ביידן יוכל לצמצם חלק מן הקיצוצים על-ידי ניוד כספים בין סעיפי התקציב.
חשוב במיוחד הוא תחום האקלים, ממשיך לאונהרדט. החוק לא רק משמר את כל הסובסידיות לאנרגיה נקייה שאושרו אשתקד, אלא גם כולל הסכמה דו-מפלגתית להסרת חלק מן המכשולים המעכבים את המעבר לאנרגיה כזו. ביידן אומנם נאלץ להשלים עם צינור נפט גדול במיוחד, אבל נשיאים אינם קוסמים והוא הוכיח ששינויי האקלים מצויים במקום גבוה בסדר העדיפות שלו.
בהתחשב בקיצוניות של הרפובליקנים ובנכונותם להוביל לתוהו ובוהו, הייתה סכנה אמיתית ששיחות תקרת החוב ייכשלו וארה"ב תיקלע למשבר פיננסי חמור. במקום זאת, השכילו ביידן ומק'ארתי להגיע לעסקה פוליטית קלאסית שהותירה ללא פגע כמה מהישגיו הבולטים של ביידן. זוהי תזכורת לכך שהוא הנושא ונותן המוכשר ביותר בבית הלבן מזה עשרות שנים.
כיצד ביידן הפסיד
דנמרק היא המדינה היחידה בעולם מלבד ארה"ב שיש בה תקרת חוב, ואם חושבים על זה במונחים של תקציב משפחתי – מדוע כל העולם נמנע מקביעתה. בני משפחה צריכים לדון לעומק בשאלה האם ניתן לרכוש מכונית או דירה, אבל ברגע שרכשו אותם – אין טעם לדון בשאלה האם לשלם תמורתם, והתעסקות בה רק תחמיר את המצב. זו הסיבה לכך שביידן ואנשיו התעקשו, גם בפומבי, שלא ידונו כלל בהעלאת תקרת החוב. הם הסבירו, כי נכונות לנהל מו"מ תעודד סחטנות עתידית; צריך להעלות את התקרה ללא תנאי, ואז ביידן ישמח לשאת ולתת על התקציב.
בפועל, הם נאלצו לא רק לשאת ולתת, אלא גם להגיע לעסקה. לשם ההגינות יש לומר, כי ייתכן שלא הייתה לביידן ברירה. אם היה עומד בסירובו והיה מתחולל משבר, האשמה הייתה מוטלת עליו. אבל כניעתו מלמדת שהמדינה כולה תצא נשכרת מפתרון ארוך טווח לבעיית תקרת החוב. כל עוד התקרה קיימת, טוען לאונהרדט, היא תיצור אי-ודאות כלכלית ותתן לרפובליקנים עוד הזדמנות לדרוש קיצוצים בתקציב.
יש פתרון פשוט: הקונגרס יכול בכל רגע לבטל את תקרת החוב או להעלות אותה לרמה שלא תצריך טיפול נוסף במשך עשרות שנים. חלק מן הסנאטורים הדמוקרטים, פרוגרסיבים ומתונים כאחד, מעדיפים גישה זו וניסו לקדם אותה כאשר המפלגה שלטה גם בבית הנבחרים בתחילת כהונתו של ביידן, אבל כמה מעמיתיהם בלמו זאת מתוך דאגה לגרעון.
דרך נוספת לפתור את בעיית תקרת החוב עשויה להיות כאשר הנשיא יהיה רפובליקני. כאשר דונלד טראמפ ישב בבית הלבן, הדמוקרטים בקונגרס העלו את התקרה בלי לבקש דבר בתמורה. דמיינו שהם היו דורשים בתמורה להעלות אותה לרמה בה הנושא לא יהיה רלוונטי במשך עשרות שנים; סביר להניח שהנשיא היה תומך בביטולה המוחלט. בלי פתרון בסיסי, ארה"ב נדונה לטלטלות חוזרות ונשנות; להתראות ב-2025.

תאריך:  01/06/23   |   עודכן:  01/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משבר תקרת החוב בארה"ב עומד להסתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
העיתון טוען, כי למערב יש מנוף בדמות עסקת מטוסים ענקים שמבקש ארדואן, ובמקביל יש לפעול נגד הפרת העיצומים על רוסיה בידי חברות טורקיות
איתמר לוין
אקונומיסט: הרפובליקנים לא מצליחים להוכיח שבנו של הנשיא עשה משהו בלתי חוקי ושאביו היה קשור למעשיו - למרות שברור שהשם פתח בפניו דלתות
איתמר לוין
זו דעתו של הכלכלן הראשי של Moody's Analytics, מארק זאנדי, בשיחה למנויי וושינגטון פוסט    סבור שעסקת תקרת החוב אינה מושלמת, אך טובה בהתחשב בחלופות
איתמר לוין
תפיסה זו הובילה, לאחר הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, להקמת מוקד מעקב אחרי התקריות האנטישמיות בארה"ב - מספר ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
כמו בימי סטלין, איש אינו חסין מפני הלשנות של מאזין מקרי אם ימתח ביקורת - ולו הקלה ביותר - על המלחמה באוקראינה, מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il