X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית המשפט העליון, ארה"ב [צילום: מארק טנאלי, AP]
"התקפה על שלטון השופטים"
פרופ' ג'וש צ'פץ מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מותח ביקורת נוקבת על בית המשפט העליון, שמעז, לדבריו, להרחיב התערבותו בסוגיות שלטוניות תוך עקיפת סמכותן של הרשויות הנבחרות צ'פץ יצא במקביל נגד התגובה הפבלובית המתעוררת בכל פעם שנמתחת ביקורת על בית המשפט העליון ובישראל? - אם פוליטיקאי ישראלי היה מטיח ביקורת דומה בבית המשפט העליון, אמצעי התקשורת המרכזיים היו קוראים לכך "הסתה"

"בשנים האחרונות, מערכת המשפט הפגינה בעיקר בוז כלפי מוסדות שלטון אחרים. היא הרוויחה מעט בוז בתמורה". את המשפט הזה לא אמר פוליטיקאי שתומך ברפורמה, ולא פאנליסט בערוץ 14, כי אם פרופסור למשפטים מאוניברסיטת אמריקנית נחשבת על בית המשפט העליון של ארצות הברית.
פרופ' ג'וש צ'פץ (Josh Chafetz) מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מתמחה, בין היתר, במשפט חוקתי ובמפגש בין משפט לפוליטיקה ויש לו דוקטורט במדעי המדינה מאוניברסיטת אוקספורד ותואר במשפטים מאוניברסיטת ייל. ביום 02.06.23 הוא פרסם מאמר בניו-יורק טיימס בו מתח ביקורת נוקבת על התנהלותו של בית המשפט העליון האמריקני.
"תפיסת כוח שיפוטית"
עיקר טענתו של צ'פץ היא שבשנים האחרונות הרחיב בית המשפט העליון את התערבותו בסוגיות שלטוניות תוך עקיפת סמכותן של הרשויות הנבחרות:
  • "במהלך 15 השנים האחרונות בערך, תפסו השופטים לעצמם יותר ויותר מאג'נדת השלטון הלאומית, ועקפו את מקבלי החלטות אחרים בתדירות מדהימה. הם עשו זאת בשפה נוטפת בוז למוסדות שלטון אחרים ובדרך שמרוממת את התפקיד השיפוטי מעל כל תפקיד אחר. התוצאה הייתה תפיסת כוח שיפוטית".
הפרופסור הנכבד הוסיף וטען כי השופטים פועלים להגדיל את כוחם השלטוני ולממש את רצונותיהם הפוליטיים באמצעות העמדת פנים של מקצוענות ניטרלית:
  • "שופטים מציגים את עצמם מזה זמן רב כצינורות ניטרליים וא-פוליטיים של החוק, בניגוד לרשויות הפוליטיות השפלות. דרך הצגה זו משמשת להסוואת מוסד הרשות השופטת ולקידום התפיסה המופשטת והחסרה של החוק. בתורה, היא משמשת להעצמת שופטים, שמציגים את עצמם לא כסוג אחד של שחקנים פוליטיים אלא בתור הקול של עקרונותיו המלכותיים של החוק".
צ'פץ יצא חוצץ נגד התגובה הפבלובית המתעוררת בכל פעם שנמתחת ביקורת על בית המשפט העליון. אבל הוא לא הסתפק בביקורת בלבד וקרא לרשויות הנבחרות לנקוט בפעולות שלטוניות שיפגעו בבית המשפט העליון, כדי להשיג את ריסונו:
  • "עלינו להפסיק לדבר על התרסה פוטנציאלית של רשות שלטונית אחרת כלפי חוות דעת שיפוטית כהתקפה על 'שלטון החוק' ובמקום זאת להבין זאת כהתקפה על שלטון השופטים, התקפה שעשויה להיות (או לא להיות) תגובה מוצדקת למעשה כלשהו של השלטון השיפוטי. והרשויות השלטוניות צריכות להיות מוכנות יותר - כפי שהיו ברגעים אחרים בהיסטוריה האמריקנית - להשתמש בכלים העומדים לרשותן, כולל קיצוץ במימון מערכת המשפט, כדי להעמיד את בתי המשפט במקומם".

כותרת המאמר [צילום: ניו-יורק טיימס]

בין ארצות הברית לישראל

אם פוליטיקאי ישראלי היה מטיח ביקורת כזו שהטיח פרופ' צ'פץ בבית המשפט העליון, אמצעי התקשורת המרכזיים היו קוראים לכך "הסתה". ואם אותו פוליטיקאי היה מעז לקרוא לרשויות הנבחרות לקצץ את תקציב הרשת השופטת כדי להעמיד את בית המשפט העליון במקומו, טייסי מילואים היו מפסיקים להתאמן, חברות הייטק היו מעבירות כסף לאיי קיימן וההסתדרות הייתה מכריזה על "יום זעם". ברם, אם פרופ' למשפט חוקתי מאוניברסיטה ישאלית היה מעז לקרוא לממשלה ולכנסת לקצץ בתקציב בית המשפט העליון כדי לרסנו, שום קביעות שבעולם לא הייתה עוזרת לו והוא היה מודח מתפקידו בבושת פנים.
אבל בארצות הברית, פרופ' למשפט חוקתי יכול לפרסם את הדברים הקשים האלו ועוד בניו-יורק טיימס - מגדלור האקטיביזם השיפוטי הרדיקלי בגרסתו האמריקנית. נסו לדמיין מאמר כזה שיתפרסם בעיתון הארץ. בעצם, עתה אי-אפשר אפילו לדמיין את זה, שכן הארץ הכריזו על "דמוקרטיה (מהותית) מתגוננת" וכבר אינם מתירים לפרסם מאמרי דעה בהם מוטחת ביקורת נוקבת באימפריאליזם השיפוטי של בית המשפט העליון.
במקרה של ד"ר גדי טאוב, מערכת הארץ הגדילה והדיחה אותו הדחה מונעת כדי שלא שתצטרך, חלילה, לפרסם את הביקורת שלו על בית המשפט העליון (גילוי נאות: טאוב ואני פרסמנו יחד מאמרים בעיתון הארץ, בין היתר על בית המשפט העליון).
יש לציין כי הניו-יורק טיימס אפשר למאמר זה להתפרסם לא מתוקף פלורליזם פוליטי או נאמנות לקוד עיתונאי אלא רק בגלל שכיום יש לשופטים הרפובליקנים רוב מוחץ בבית המשפט העליון. ותכף לאחר שהרפובליקנים השיגו רוב בבית המשפט העליון והפגינו נכונות למממש את יתרונם, לפתע פתאום גילו ליברלים ופרוגרסיבים רבים את קסמי הריסון השיפוטי.
עם זאת, הדברים של צ'פץ מדגישים עד כמה המצב המשטרי הקיים במדינת ישראל הוא אבסורדי. פרופ' למשפט חוקתי מפרסם ביקורת קטלנית על בית משפט עליון שהוא מרוסן לאין ערוך מבית המשפט העליון שלנו, וששופטיו נבחרים בשיטה דמוקרטית בה נבחרי הציבור, והם בלבד, בוחרים את השופטים.
ואם כך כותב פרופ' צ'פץ על בית משפט אשר הרחיב את היקף ההתערבות שלו בשנים האחרונות, אבל לא המציא עילת סבירות עם גמישות בלתי מוגבלת, לא רוקן מתוכן את דרישת העמידה, לא ניטרל את עילת השפיטות, לא יצר "תכלית אובייקטיבית" לפירוש החוק לפי רצון השופט, לא הסמיך את התובע הכללי למשול מעל נשיא ארצות הברית וממשלתו, לא העניק לתובע הכללי סמכות לשלול את זכות הייצוג בערכאות מנשיא ארצות הברית וממשלתו, לא יצר חוקה באמרי פיו ולא הסמיך את עצמו לפסול פרקי חוקה - מה נאמר אנו הישראלים הנרמסים על-ידי בית משפט עליון שעשה כל זאת ועוד, ושאין גבול לתאוות הכוח שלו ולבוז העמוק שהוא רוחש לדמוקרטיה?
אין אלא להצר שבישראל לא רק שבית המשפט נחוש להחליף את הדמוקרטיה הליברלית בעריצות יוריסטוקרטית, אלא שרוב רובם של המשפטנים החוקתיים שלנו תומכים במהלך הזה או למצער מתנגדים לתיקונים נרחבים בו. אפשר רק לקוות שג המשפטנים החוקתיים באקדמיה הישראלית יתפכחו בסופו של דבר ויבינו שהדמוקרטיה, על כל פגמיה, עדיפה על עריצות של משפטנים, גם אם זו עריצות "נאורה".

ניסים סופר הוא פובליציסט ועורך באתר הדעות והפרשנויות "דיומא"
תאריך:  03/06/2023   |   עודכן:  03/06/2023
+מפגינים נגד הממשלה חסמו את איילון לתנועה
23:03 03/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מפגינים התאספו גם בצומת קפלן ובמרכז חורב בחיפה  ▪  השר לביטחון לאומי גיבה את התנהלות השוטרים בהפגנה הלא חוקית בקיסריה וקרא קרא לפרקליטות למצות את הדין עם "הבריונים שתקפו שוטרים"

חסימת נתיבי איילון [צילום: עומר פיכמן/פלאש 90]
+14 מפגינים נגד הרפורמה נעצרו; חלקם לאחר שתקפו שוטרים
21:59 03/06/23  |  עידן יוסף

המשטרה עצרה 14 ממתנגדי הרפורמה המשפטית בעקבות הפגנת מחאה בלתי חוקית שקיימו בליל שבת סמוך לביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. שלושה מהם נעצרו במקום, ו-11 נעצרו בעת שהפגינו מול תחנת משטרת חדרה במחאה על מעצר חבריהם. המפגינים טוענים שהופעלה כלפיהם אלימות, וכי שוטר יס"ם היכה אחד מהם בפניו ושבר את אפו. המשטרה אומרת כי ההפגנה מול מעונו של ראש הממשלה לא הייתה חוקית ובמהלכה הפרו חלק מהמפגינים את הסדר ותקפו שוטרים.

+סין מזהה הזדמנויות במאבק על הרפורמה
09:17 03/06/23  |  עו"ד עדי בן-אלי, ד"ר אורי סלע   |   לרשימה המלאה

התקשורת הסינית מדגישה את הקרע בין ישראל לארה"ב על-רקע הרפורמה המשפטית, משתמשת במחלוקת כדי לקדם אג'נדה אנטי-דמוקרטית ותוהה על עתידה של ישראל

סין בעיקר ממחזרת ידיעות [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גדי טאוב / Gadi Taub
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"התקפה על שלטון השופטים"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איזה שטויות...
הירונימוס  |  3/06/23 13:54
2
לא נכתב במפורש במאמר,
בני בנקר  |  3/06/23 14:58
3
ברון מינכהאוזן, שמעת על ד"ר
בני בנקר  |  3/06/23 16:07
 
- טאוב מעולם לא היה עובד של הארץ
הירונימוס  |  4/06/23 12:28
4
מעניין שהמאמר בניו-יורק טיימס,
בני בנקר  |  3/06/23 17:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עו"ד עדי בן-אלי, ד"ר אורי סלע
התקשורת הסינית מדגישה את הקרע בין ישראל לארה"ב על-רקע הרפורמה המשפטית, משתמשת במחלוקת כדי לקדם אג'נדה אנטי-דמוקרטית ותוהה על עתידה של ישראל
עידן יוסף
יו"ר ועדת החוקה קורא לנשיא המדינה, ללפיד ולגנץ לקרוא למתנגדי הממשלה המתכננים לשבש את מפגן התמיכה בישראל בניו-יורק שלא להכניס פוליטיקה שיש בה כדי לפגוע בערכיה הדמוקרטיים של המדינה
עידן יוסף
פעיל השמאל הרדיקלי, בן השכנים של משפחת זוהר, הורחק מבני משפחת זוהר לאחר שדחף את הילד בשעה שהכדור בו שיחק עף לכינת השכנים    השר זוהר: "לאן הגענו? אדם בן 45 תוקף ילד בן 8 בגלל דעותיו הפוליטיות של אביו"
ארי בוסל
את אותם חכמים לא ראיתי ולא שמעתי פעם אחת משך העשורים האחרונים כשהיה צריך להגן על מדינת ישראל או עלינו היהודים    כשהפיצו עלילות דם ובישלו אותן לאורך זמן, הם פשוט לא היו בנמצא
עידן יוסף
נדחה בטרומית: חוק-יסוד: כבוד האדם וחירות ברקע ויכוח על הוצאת שני נציגי לשכת עוה"ד מהוועדה לבחירת שופטים    השר לוין: "לנו אסור לעשות כלום אבל לכם מותר לקדם חוק יסוד שהוא בליבת הנושאים שבמחלוקת ובליבת מה שדנים בו בבית הנשיא?"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il