X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפיד. מגדיר מהי ציונות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
גם החרדים הם ציונים
תשובה ליאיר לפיד - הציונות רחבה יותר מהעוגה הצרה שמועידים לה מנדי החרדים הרצל היה תמה על הנינוחות שבה העיף יאיר לפיד חלק מעמנו מלהשתתף במיזם שהגה חוזה המדינה

"מה מחבר את המפלגה הלאומית הליברלית (הליכוד) עם מפלגות שמגדירות עצמן אנטי ציוניות כמו ש"ס ויהדות התורה"? תהה יאיר לפיד במכון לדמוקרטיה. והמשיך: "מה מחבר אותה למפלגות אנטי ליברליות ואנטי דמוקרטיות כמו הציונות הדתית ועוצמה יהודית".
אפשר לקרוא טקסטים רבים של לפיד המתבססים על הדיכוטומיה הפשטנית של "אנחנו והם", שעיקרם דה-לגיטימציה של ציבורים חשובים, שחטאם מתמצה בשאלה שהנחתה את לפיד בנאומו: מה טבעי ב"שותפים הטבעיים" של הליכוד? כלומר, מדוע הליכוד חובר למצורעים, והרי לשיטתו הם צריכים להיות מנודים. לפני כשבועיים קראנו על פרקטיקה עתיקה דומה: "צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וִישַׁלְּחוּ מִן הַמַּחֲנֶה כָּל צָרוּעַ וְכָל זָב וְכֹל טָמֵא לָנָפֶשׁ... וְלֹא יְטַמְּאוּ אֶת מַחֲנֵיהֶם". איזה מחנה? לפי חזונו מדובר ב"ממשלת הרוב השפוי" שתאחד "ליברליזם ולאומיות".
חשוב להתעכב על הסימנים שנותן לפיד בחרדים. בשבתו כפוסק בענייני ציונות הוא קובע שש"ס ויהדות התורה הן "אנטי ציוניות"! דבריו משקפים תפיסה הרווחת לחרפתנו בקרב ציבורים מסוימים. מדובר בהגדרת המבוקש. לפיד מניח שהוא אוחז באבן החכמים של הגדרת הציונות, ומי שלא חוסה תחת כנפיה הוא "אנטי ציוני". אבל הציונות היא תנועה רחבה ועמוקה יותר מהעוגה הצרה שמועידים לה מנדי החרדים בתוכנו. הציונות היא בראש ובראשונה שיבת העם היהודי לציון; היא הביטוי הפוליטי של חלום הדורות שנשמר במסורת הדתית יותר מאלפיים שנה. הרצל היה תמה על הנינוחות שבה העיף לפיד חלק גדול מעמנו מלהשתתף במיזם הגדול שהגה חוזה המדינה, שהכריז בקונגרס הציוני הראשון כי "הציונות היא שיבה ליהדות עוד לפני השיבה לארץ היהודים".
האם החרדים תומכים בזה? בוודאי. האם הם תומכים בשיבת עם ישראל לציון? בוודאי. האם הם גרים מבחירה בישראל ורואים בה את ביתם? בוודאי. האם הם שמחים בשמחתה ועצובים בעיצבונה? בוודאי. ביחס לשירות הצבאי ישנם תחליפים: ארגוני החסד והעזרה הרבים המשרתים את כלל הציבור, הם שירות לאומי המתבסס על הכלל העתיק "כל ישראל ערבים זה לזה וזה בזה". משנה לשנה גובר זרם המתגייסים החרדים לצבא והיוצאים לעבודה. בחברות שמרניות מאוד השינויים מתחוללים באיטיות, אך מרגע שהם מתרחשים, הם קונים יציבות. לכן חשוב לא לכפות אלא לאפשר לתהליכים להבשיל.
מבחינה זאת הציבור החרדי לגווניו הוא בוודאי ציוני. אולי אינו מתפלל בבית הכנסת הציוני של לפיד והנוסח שלו שונה מעט, אבל הבסיס דומה. את זה אי-אפשר לומר על שותפיו הערביים של לפיד בממשלה הקודמת. אני תומך בהכנסת מפלגות ערביות לממשלה, אבל זה לא הגיוני ולא מוסרי לכנות את החרדים "אנטי ציונים" ובכך להכשיר את הדרתם, ומאידך להכניס לממשלה מפלגות שבמובהק מתנגדות לחזון הציוני ולישראל כמדינה יהודית (מבחינתן ישראל היא מיזם קולוניאליסטי).
ועדיין יש לענות לשאלת לפיד. הליכוד היא אכן תנועה לאומית ליברלית. הלאומיות שלו כוללת גם מסורתיות. הזהות היהודית היא עקרון חיים עבורו, ולימוד התורה הוא תנאי לקיומו של העם (בצד תנאים נוספים). זו זכות גדולה של מדינת היהודים לתמוך בלימוד התורה. אתוס הלימוד של עמנו, שהתמיד בקרבנו אלפי שנים, השפיע על הצטיינות היהודים במדעים ובהמצאות לטובת האנושות. לימוד התורה גם משמר את אש התמיד של הזהות היהודית, שהיא מרכיב משמעותי ולא ריק מתוכן בצמד הידוע "יהודית ודמוקרטית". אתה מבין, עבורנו לימוד התורה אינו רק עניין דתי; הוא גם עניין לאומי הכרוך בקיומה ההיסטורי של האומה. טבעי שנהיה שותפים. גם אתה.

תאריך:  08/06/2023   |   עודכן:  08/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם החרדים הם ציונים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כולם כאן ציוניים אבל לציבור
הירונימוס  |  10/06/23 16:25
2
אידר לא מבין את ההשקפה החרדית
קורצ'אק  |  13/06/23 18:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אחימאיר
אבל למה שר החוץ כהן מעליב את סגנית הנשיא? מה פשר ההתנשאות הזאת על בעלת הברית המעולה, הטוענת לעצמאות המשפט?
יוני בן-מנחם
מצרים זימנה לקהיר את הנהגות חמאס והג'יהאד האיסלאמי כדי לייצב את הרגיעה ברצועת עזה ולהשיג את הסכמתן לרגיעה ארוכת טווח. חמאס העבירה מסר לישראל באמצעות המודיעין המצרי כי מבצע נרחב של צה"ל בצפון השומרון נגד הקבוצות החמושות יביא להפרת הרגיעה ברצועת עזה
דינה לוין
נקודת המוצא האמונית היא שהקב"ה ברא את עולמו כדי להיטיב לבני האדם ולתת להם שכר על עבודתם לו
יאיר נבות
המתקפה האוקראינית בשלב הנוכחי היא דינמית, מורכבת מכוחות קטנים יחסית שבוחנים את קווי החזית, תוך שימוש בארטילריה ומצפים לאתר, או לייצר בעצמם, את אותן נקודות תורפה שדרכם יחדרו כוחות גדולים
דן מרגלית
הנאשם בפלילים בנימין נתניהו לא מנע מנחיל של שרים וח"כים תאבי תענוגות על חשבון הציבור לנסוע למפגן הפרו-ישראלי בניו-יורק    כרטיס, לינה, מאבטחים על חשבוננו    קונה את ליבם לאיחוי הקואליציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il