X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרידמן. שופר של ממשל ביידן [צילום: צ'ארלס דראפאק/AP]
מחבלים במכוון בשלום ישראלי-סעודי
השמאל הקיצוני בארה"ב מעדיף לחבוט בנתניהו ולקדם מדינה פלשתינית על פני דיפלומטיה פורצת דרך שתשנה את המזרח התיכון
לחבוט בנתניהו
פרידמן מעדיף לחבוט בנתניהו ולקדם את רעיון המדינה הפלשתינית על פני דיפלומטיה פורצת דרך שתשנה את פני המזרח התיכון. הוא מעדיף לקדם את אבו-מאזן ואת הרשות הפלשתינית המקרטעת על פני קידום האינטרסים האסטרטגיים האזוריים של ארה"ב והאינטרסים הביטחוניים המרכזיים של ישראל.

בעל הטור הנודע של ה"ניו-יורק טיימס" טום פרידמן, המשמש כשופר של ממשל ביידן, וגורמים נוספים בגרעין הקשה של השמאל בארה"ב, מבקשים לסכל כל אפשרות לנורמליזציה בין ריאד לירושלים. הם לא יסבלו שום פריצת דרך בקשרים בין סעודיה לישראל במהלך כהונתו של ראש הממשלה נתניהו, ובוודאי לא לפני שתתקבל תביעתם הרוטנת והקבועה למדינה פלשתינית.
במאמר בן 6,000 מילים שפורסם החודש השווה פרידמן לרעה בין התפניות החיוביות בערב הסעודית תחת מנהיגה הצעיר, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, לבין הנסיגות בישראל תחת הקואליציה הלאומית-חרדית בראשות נתניהו.
פרידמן קרא לממשל ביידן להקשיח עמדות מול ישראל, ו"להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לחדר הסגלגל רק אם יענה על שתי שאלות: האחת, האם אתה מבין שישראל היא כוח כובש בגדה המערבית ואתה מחויב לחתור לפתרון קבע באמצעות משא-ומתן עם הפלשתינים, או שאתה רואה את השליטה הנוכחית של ישראל בפלשתינים כמצב קבוע שלא ישתנה לעולם? הגיע הזמן שנדע אחת ולתמיד.
ושאלה שנייה: האם אתה מתחייב שכל שינוי מהותי במערכת המשפט בישראל ייושם רק בתמיכה ציבורית רחבה שתבטיח יציבות פוליטית, מתוך הבנה שלארה"ב יש אינטרס עצום שבעלת בריתה הצבאית החשובה ביותר באזור לא תדרדר למלחמת אזרחים סביב הרפורמה במערכת המשפט?".
ופרידמן המשיך לתקוף: "ב-75 השנים האחרונות ישראל הייתה שותפה אסטרטגית אמינה וחיונית של ארה"ב, אבל השותפות הזו התבססה מאז ומתמיד על אינטרסים וערכים משותפים. אם הערכים הללו כבר אינם משותפים, אנחנו צריכים לדעת. עלינו לעמוד מאחורי הישראלים שרוצים לשמר את ישראל כדמוקרטיה – ולהמשיך לנעול את שערי הבית הלבן בפני כל מי שלא".
כשהוא מהדהד את הרטוריקה הרדיקלית של חלקים מהאופוזיציה הישראלית, פרידמן התלהב לרמוז שישראל כבר איננה דמוקרטיה שחולקת את ערכיה עם ארה"ב. למעשה, כשקוראים בין השורות של הטורים הקודמים שלו, אפשר להרגיש את התרוממות הרוח של פרידמן לנוכח הנפילה המוסרית כביכול של ישראל, ואת ההקלה שהוא חש מהשחרור מהחובה לתמוך בישראל.
אולם עתה פרידמן לוקח את העוינות שלו צעד נוסף קדימה, ומבקש לחבל בדטאנט המתהווה בין המדינה היהודית למדינה החשובה ביותר בעולם הערבי המוסלמי. הוא חושש כי "אם ביבי יתוגמל בפרס האולטימטיבי של יחסים דיפלומטיים עם ריאד, הסעודים עשויים לחזק בשלטון את הקואליציה הקיצונית של נתניהו למשך שנים קדימה, ומבלי שיידרשו שום ויתורים ישראלים לפלשתינים בגדה המערבית".
במילים פשוטות, פרידמן מעדיף לחבוט בנתניהו ולקדם את רעיון המדינה הפלשתינית על פני דיפלומטיה פורצת דרך שתשנה את פני המזרח התיכון. הוא מעדיף לקדם את אבו מאזן ואת הרשות הפלשתינית המקרטעת על פני קידום האינטרסים האסטרטגיים האזוריים של ארה"ב והאינטרסים הביטחוניים המרכזיים של ישראל. וכפי שכבר למדנו מטוריו הקודמים, פרידמן מעדיף שייחתם הסכם נוסף בין ארה"ב לאירן כנגד האינטרסים של ישראל, על פני עסקה שתקשור בין ארה"ב, ישראל וסעודיה ושבה כל הצדדים מרוויחים.
פרידמן נשאר עיוור (במכוון, כך אני מאמין) לעובדה שסיכול הנורמליזציה ביחסי ישראל-סעודיה (והמשך דחיית ביקור נתניהו בוושינגטון של ביידן) כל עוד לא תיעתר ישראל לתביעות הפלשתיניות המקסימליסטיות אינה הדרך לשלום וליציבות באזור אלא דרך ללא מוצא. זהו מתכון לעוד מאה שנים של סכסוך ערבי-ישראלי מיותר, שרק יעניק פרס נוסף לאייתולות של טהרן.
העובדה שלא הסעודים הם שמציבים את זכויות הפלשתינים כמכשול בדרך להתקרבות סעודית-ישראלית אלא פרשנים ופוליטיקאים אמריקנים עם אובססיה לפלשתינים (תוך התעלמות מכל עוולה של הפלשתינים), היא האירוניה של האירוניות!.
כל בן-שיח רציני שבילה זמן משמעותי בריאד בחודשים האחרונים מוסר שמנהיגי סעודיה כבר אינם מתעקשים על מדינה פלשתינית כתנאי להתקרבות לישראל. הסעודים מבינים את מה שהבינו באיחוד האמירויות, בבחריין ובמרוקו, שההנהגה הפלשתינית הנוכחית אינה מסוגלת להתפשר למען השלום, ולכן הם (מדינות ערב) אינם רואים סיבה להישאר מאחור בגלל הסרבנות הפלשתינית.
הסעודים כבר אינם אוהדים ואינם צריכים את הנוסחאות העבשות שמלוות את הסוגיה הפלשתינית, שטופחו על-ידי טום פרידמן ודומיו. מה שהם צריכים אלה הבנות קונקרטיות עם וושינגטון בעניינים ביטחוניים וכלכליים, ואולי גם עם ישראל.
הנימה החמצמצה והשלילית של פרידמן אופיינית לחוסר הרצון של ה"פרוגרסיבים" לאמץ לחיקם את הסכמי אברהם. למרבה הצער, רבים מהם עדיין רואים בהסכמים גימיק שטראמפ חתום עליו או מהלך עוקף-פלשתינים שרקם נתניהו, ולא פריצת דרך אותנטית לשלום ולביטחון במזרח התיכון.
קשה להם לבלוע את העובדה שמדינות ערב מעוניינות לקפוץ על העגלה שנקראת ישראל, שכן מנהיגים ערבים רואים בישראל במופגן כוח חיובי, התורם לידע, לשגשוג וליציבות במזרח התיכון.
לקיצוניים שביניהם קשה אפילו יותר לקבל את ההנחה המובלעת בהסכמי אברהם – שהעם היהודי שייך לארץ ישראל – הנחה הסותרת את הקמפיין הפלשתיני המתמשך להכחיש ולהוקיע כבלתי לגיטימיות את זכויותיו ההיסטוריות של העם היהודי בארץ ישראל.
וממשל ביידן? למרבה הצער, הוא בילה את שלוש השנים האחרונות כמשקיף מהצד על השינוי ההיסטורי הזה. למעשה, במקום לאמץ את הסכמי אברהם כבר בראשיתם ולהשקיע בהרחבתם, הממשל עשה את ההפך וחיבל בהם. הוא נתן עדיפות להסכם גרעין מחודש עם אירן, כשבמקביל דאג לנזוף בישראל ובסעודיה על היעדר דמוקרטיה ו/או זכויות אדם.
עד לאחרונה סירבו עוזריו של ביידן אפילו להשתמש במונח "הסכמי אברהם". רק עכשיו הממשל מדבר על מינוי שליח מיוחד להרחבת ההסכמים, וגם זאת רק משום שהסעודים איימו להפנות את הגב לברית שלהם עם המערב. ובינתיים, ממשל ביידן מתחבק עם קטר, מדינה שנמצאת עמוק במחנה האזורי של אירן, ואף הרחיב את מעמדה כבעלת ברית מרכזית שאינה חברה בנאט"ו. כמו-כן, נראה שהממשל נחוש לחתום על עוד עסקה רעה עם האייתולות באירן.
עסקה כזו צפויה להתבטא בשחרור של עשרה מיליארד דולר לפחות בנכסים אירניים מוקפאים, ובסלחנות כלפי ההתקדמות הגרעינית של אירן בשנים האחרונות. זאת בתמורה לשחרור בני ערובה אמריקנים, ולהבטחות אירניות מוכרות ולעוסות "להקפיא" את התוכנית השיעית לפצצת אטום. בקיצור, עוד צ'ופרים לאירן בתמורה לעוד התחייבויות אירניות יפות וריקות.
מדיניות ארה"ב חייבת להשתנות, ולא כפי שטום פרידמן היה רוצה. למרות "חותמת טראמפ" על הסכמי אברהם וחוסר שביעות הרצון הפלשתינית מהדינמיקה של ההסכמים – המטרידים בבירור את אנשיו של ביידן, ואף על-פי שהקשרים בין סעודיה לישראל יהיו ניצחון פוליטי לנתניהו – עוד דבר שמפריע בבירור לאנשיו של ביידן, ההשקעה בהסכמים צריכה להיות יעד מדיניות חוץ שנמצא בראש סדר העדיפות האמריקני, ומהלך שלא צריכה להיות עליו מחלוקת כלל ועיקר.
כדאי לחשוב על עוד יתרון: הרחבת הסכמי אברהם לסעודיה עשויה דווקא לקרב את השלום עם הפלשתינים. מהלך כזה יאותת באופן נחרץ להנהגה הפלשתינית שהגיע הזמן להתפשר עם ישראל. אולי מוחמד בן סלמאן יוכל לשכנע את הפלשתינים לקבל את הזכויות ההיסטוריות של העם היהודי בארץ ישראל, ולהגיע לפשרה סבירה עם ישראל.
מסיבה זו, ועוד רבות אחרות, על פקידי ממשל ביידן והדמוקרטים המתונים בקונגרס לשים בצד את הטראומה שלהם מטראמפ, את הסלידה מנתניהו ואת האשליות לגבי אירן, ולצופף שורות מאחורי הסכמי אברהם כדי לצרף את ריאד למהפכת השלום האזורית.

הכותב הוא עמית בכיר במכון משגב לאסטרטגיה ציונית ולביטחון לאומי, מכון חדש בירושלים בראשותו של מאיר בן שבת, ובעל טור מדיני במשך שלושה עשורים בעיתון ג'רוזלם פוסט.
תאריך:  16/06/2023   |   עודכן:  18/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחבלים במכוון בשלום ישראלי-סעודי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פרידמן הוא שמלא קיצוני?
האזרח דרור  |  10/08/23 10:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
ממשלת נתניהו כשלה כישלון חרוץ    נגרם נזק מאוד כבד    חברים נפרדו    נבקע פער בתוך משפחות    איחוי הקרעים לא ימתין למחרתיים    מפלגת השלטון צימחה עשבים רעיוניים שוטים ועליה לעקור אותם או להתפטר
איתן קלינסקי
היטיב לבטא את המתרחש היום בארצנו מי שהיה רמטכ"ל וראש ממשלה, אהוד ברק, המצביע על הנעשה ברחובות ישראל    למעשה אנחנו נאבקים "על נשמתה, רוחה ועתידה של ישראל"
דן מרגלית
אחרי שביבי שיקר בעזות מצח כה מרחיקת לכת הגיע הזמן שהרצוג יבוא עימו חשבון, ולא חלבי-צמחוני
מנחם רהט
חקיקה ותקנות מפלות את יהודי הגליל, המהווים מיעוט של 12% בלב הגליל, לעומת ההטבות המופלגות לשכניהם הערבים    ימין מלא מלא???
דן מרגלית
ד"ר שקמה ברסלר ודן חלוץ ומשה (בוגי) יעלון הזהירו, שהוא שוב משקר; שאינו מסוגל אחרת; וגם אני ידעתי זאת, אבל קיוויתי שיגבר על יצרו הרע ולוא רק פעם אחת, ולא היא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il