X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החמאס יעדיף את המשך ה"רגיעה" [צילום: חליל חמרה, AP]
מצרים מנסה להשיג "הודנה" ברצועת עזה
השיחות מתנהלות עם החמאס והג'יהאד האיסלאמי וסיכויי הצלחתן נמוכים, אך לישראל כדאי שתושג רגיעה ארוכת טווח גם יהיה עליה לשלם תמורתה

בתחילת החודש הנוכחי פקדו את קהיר משלחות חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני בראשות מנהיג חמאס איסמעיל הנייה (בליווי סגנו, צאלח אל-עארורי, ומנהיג חמאס "חוץ", חאלד משעל), ומנהיג הג'יהאד, זיאד אלנחאלה, בהזמנת ראש המודיעין הכללי המצרי, עבאס כאמל. במפגש הציג המארח מתווה לכינון הפסקת אש ממושכת - "הודנה" - ברצועת עזה.
הדיונים הושפעו מתוצאות מבצע "מגן וחץ", שבמהלכו הופגנו יכולות הסיכול הממוקד של ישראל, וכן מאווירת ההסדרים הניכרת במזרח התיכון, שתכליתה הרגעת מתח ואלימות. הבסיס לדיונים היה יוזמת הפסקת האש הממושכת ונכונותה של קהיר לפעול להרגעת המצב הביטחוני בזירת עזה ולהשתתף בשיקום האזור, בתמיכה מדינית מצד ארה"ב ותמיכה כלכלית מקטר.
המוטיבציה של קהיר להרחיב את מעורבותה ברצועה היא עקב התמורות הכלכליות והמדיניות בהן היא זוכה בהקשר זה, וכן הישגיה בהנעת פרויקטים תשתיתיים שם. לדוגמה, הפרויקטים המצריים להקמת שלוש שכונות של בנייני רבי-קומות בג'בליה ובבית לאהיה שבצפון הרצועה הגיעו לשלב מתקדם והם קרובים לאכלוס. כך גם העבודות לפיתוח רחוב א-רשיד, השוכן לאורך הים בצפון הרצועה. הפרויקטים הכלולים בהצעה המצרית:
  • הרחבת נמל אל-עריש בצפון חצי-האי סיני כדי שישמש נמל סחורות עבור רצועת עזה, וסלילת כביש רחב לתנועת משאיות מהנמל לרצועה ולהרחבת הסחר בין מצרים לרצועה דרך מעבר צלאח א-דין.
  • חיבור רשתות חשמל ואספקת חשמל ממצרים לרצועה.
  • פיתוח שדה הגז הנמצא מול חופי הרצועה - Gaza Marine. לשם כך יידרש לשלב את הרשות הפלשתינית, המוכרת כממשלה הפלשתינית האחראית שבידיה הזכויות על מאגר הגז. ייתכן שזו הסיבה לביקורו בקהיר של ראש ממשלת הרשות הפלשתינית, מחמד א-שתייה, שבוע לפני ביקור משלחות חמאס והג'יהאד.
  • כינון אזור סחר חופשי בין צפון סיני לרצועת עזה.
מצרים דורשת להשאיר את הרשות הפלשתינית בתמונה באמצעות החזרת השליטה שלה בצד הפלשתיני של מעבר רפיח בין רצועת עזה שבשליטת חמאס למצרים, כפי שהיה נהוג עד לפני ארבע שנים. עוד נמסר, כי כדי לייצב את התנאים לרגיעה ממושכת ברצועה, דרשה מצרים שאירן תתחייב לא להפעיל את שלוחיה - בעיקר הג'יהאד האיסלאמי - ולא לסכל את ההסדרה המתגבשת בין מצרים לפלגים הנתונים להשפעה אירנית.
בשלב זה, ישראל אינה משולבת במגעים הגלויים, אך כנראה מעודכנת. ההצעה המצרית כוללת תמורות שישראל תידרש לספק, ביניהן הפסקת אש ממושכת מצידה, הימנעות מביצוע סיכולים ממוקדים של בכירים ומפקדים בפלגים הפלשתינים, הרחבת ההקלות במעבר אנשים וסחורות מהרצועה ואליה, והסכמה להפקת הגז במים הכלכליים של עזה.

נקודות ותובנות
מצרים רוצה לפתח את אל-עריש [צילום: נרימן אל-מופתי, AP]

היעדרות שני מנהיגים חשובים מהמפגש בקהיר - מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, ומנהיג הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס. היעדרותם העידה, כי לא הופעל לחץ מצרי לפיוס פנים-פלשתיני או לעריכת בחירות למוסדות הרשות. לסינוואר עדיף לנהל מו"מ כאשר הנהגת "החוץ" בקדמת הבמה, כך שלא יידרש להסביר רכיבים החסרים בהסדרה, ביניהם שחרור אסירים פלשתיניים על-ידי ישראל והסרה מוחלטת של הסגר (לשיטתו "המצור") הישראלי על רצועת עזה. עבאס, במצב הנוכחי, אינו גורם רלוונטי בסוגיית רצועת עזה, למעט ההסדרים להפקת הגז, ואף נראה שקהיר התייאשה מהניסיונות לשכנעו לקדם פיוס פנים פלשתיני.
התמריץ המצרי כפול. ראשית, קידום פרויקטים כלכליים ברצועת עזה, שיעניקו לה תשואות. שנית, סבב העימות האחרון בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי הבהיר למצרים עד כמה קשה לתווך באירוע מרובה שחקנים וכתובות, שחלקם נמצאים מחוץ לרצועה ונתונים להשפעת אירן וחיזבאללה. לפיכך, מצרים מבקשת להבהיר מחדש את כללי המשחק. מבחינתה, יש כתובת פלשתינית אחת אחראית לרצועה והיא חמאס, ושימור בלעדיות מצרית בעמדת התווך מול ישראל.
המשחק הישראלי. לישראל נוח נכון לעכשיו להימצא מחוץ לתמונת המגעים, לבטח בגלוי, מבחירה וגם לא מבחירה. כך משוחרר בנימין נתניהו מצורך להסביר לשותפיו מהימין הרדיקלי מדוע ישראל שותפה ל"דילים" עם חמאס ומדוע ההסדרה אינה כוללת את החזרת האזרחים הישראלים ואת גופות החיילים המוחזקים בידי חמאס. בנוסף, כל הרכיבים הראשונים של ההסדרה מופקדים בידי מצרים, ולפיכך ניתן לצמצם את משמעות התמורות הישראליות (מעבר להבנות הנוכחיות, בעיקר במדיניות המעברים ובאישור עבודה בישראל ל-18,500 פועלים עזתיים). ישראל אינה נדרשת לשנות את התנהלותה בהר-הבית ובירושלים, או להגביל את חופש פעולתה אל מול הטרור.

אם מצרים תצליח
מצרים דוחקת את אבו מאזן [צילום: עמר נביל, AP]

ביסוס מעמדו של חמאס ברצועה כגורם הכוח מולו צריך לקדם רגיעה ארוכת טווח, תוך נטרול הג'יהאד. חמאס ירוויח מהסדרה, מהמשך ההקלות בסגר על הרצועה ומיישום פרויקטים תשתיתיים וכלכליים, בלי כל התחייבות לחדול מתמיכה בטרור בירושלים, ביו"ש, בפנים ישראל ומדרום לבנון. אל-עארורי יהיה חופשי ליזום פעולות טרור ולארגן את "תיק רמדאן 2024". בד-בבד, חמאס ימשיך לאחוז בקלפי השבויים והנעדרים שבידיו. הסדרה מעין זו, לבטח אם ארה"ב מעורבת בה גם אם בפרופיל נמוך, תגביר את הלגיטימיות של חמאס וההכרה הבינלאומיות בו.
המשך מגמת העמקת המעורבות המצרית ברצועת עזה ונכונותה של קהיר לטבול ידיה עמוק בביצה העזתית. ככל שתגדל תלותה של הרצועה במצרים, כך תפחת תלותה בישראל. עם זאת, אפקטיביות הביצוע המצרי במניעת הברחות נשק דרך סיני לרצועה אינה גבוהה. החשש הוא, שהרחבת הסחר ותנועת הסחורות מסיני תגדיל את מרחב אפשרויות ההברחה, בעוד שיכולת התגובה של ישראל תהיה מוגבלת עקב התלות במצרים והשאיפה לשמר את היחסים המיוחדים עם קהיר.
ישראל במתח בין התמורות הצפויות למחירים שתידרש לשלם. מחד-גיסא, ישראל מבקשת להשיג רגיעה ביטחונית ממושכת ככל האפשר וצמצום אחריותה לנעשה ברצועה. מאידך-גיסא, כך תקטן תלותה של הרצועה בישראל ולאובדן מנופי השפעה על הנעשה בה.
מחד-גיסא, התפיסה הישראלית הרווחת היא, כי שיפור המצב הכלכלי בעזה הוא דרך לריסון חמאס, ומכאן תמיכתה בהקלות בתחומים אזרחיים והמשך שיקום הרצועה. מאידך-גיסא, אם יקודם מתווה ההסדרה המוצע על-ידי מצרים, צפויים גורמים ימניים-קיצוניים בממשלת ישראל להתנגד לתמורות מצד ישראל, דוגמת הקלות נרחבות בסגר או הפקת שדה הגז בים, ללא עסקת השבויים והנעדרים.
האם ניתן לרסן את הגורמים הסוררים? תנאי הכרחי למימוש הפסקת אש ממושכת הוא הרכנת ראש של הג'יהאד האיסלאמי מול חמאס והסכמה לכך, לפחות בשתיקה, מצד טהרן. לא ברור עד כמה תוגבל ההשפעה האירנית על הג'יהאד - גם נוכח מגמת שיפור היחסים בין קהיר לטהרן.
שלב נוסף באובדן הרלוונטיות של הרשות הפלשתינית. הפסקת אש מוסכמת בזירת עזה תהיה מסמר נוסף בארון הקבורה של הרשות הפלשתינית, שאינה מצליחה לגייס תמורות כלכליות ומדיניות משמעותיות (מקבילות לאלה שחמאס יזכה בהן על-פי מתווה ההסדרה) בשטחים הנתונים לשליטתה. על-רקע זה צפוי חמאס להגביר את מאמציו להשתלט על הרשות הפלשתינית ביום שאחרי עבאס.

סיכום והמלצות
מבצע "מגן וחץ" עומד ברקע השיחות [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]

היוזמה המצרית ל"הודנה" בזירת עזה אינה כוללת צעדים לבלימת התעצמות חמאס ולהגבלת חופש הפעולה שלו בזירות אחרות, ואינה מקדמת את עסקת השבויים והנעדרים עם ישראל. יתר על כן: "הודנה" תבטיח את שרידות הג'יהאד ושאר ארגוני הטרור ברצועה. אחת הדרישות העיקריות שהציב הג'יהאד עבור הסכמתו להפסקת האש בחודש שעבר הייתה הפסקת הסיכולים הממוקדים על-ידי ישראל, שנענתה בחיוב בהתחייבות ל"שקט עבור שקט". בהינתן "הודנה", גם הג'יהאד יהיה חופשי לשקם את שורותיו ויכולותיו.
הסיכוי שמצרים תצליח להשכין "הודנה" נמוך, בעיקר עקב העמדה הצפויה של חמאס. למרות היתרונות הגלומים ב"הודנה" עבור חמאס, לתפיסת הארגון היא באה בחשבון במצב נחיתות אסטרטגית מול ישראל, אך אין זה המצב כיום. הנהגת חמאס מעריכה שהארגון כיום הוא כוח עולה בזירה הפלשתינית ואף האזורית, בעוד ישראל בראייתו נמצאת בדעיכה ובמגמת נסיגת בהשפעתה האזורית והבינלאומית.
לפיכך, הארגון יעדיף את המשך המצב הקיים של "רגיעה", אומנם עם הרחבות מסוימות המאפשרת את המשך שיקום הרצועה, התעצמותו הצבאית והתחזקותו המדינית, אך בלי שיידרש לפשרות אידיאולוגיות ולהענקת תמורות והישגים לישראל (גם באופן עקיף) או לרשות הפלשתינית (מתווה הגז).
למרות סיכויי ההצלחה הנמוכים של יוזמת ה"הודנה" המצרית, מומלץ לישראל להימנע מהתנגדות ליוזמה, ולתמוך בהרחבת הפרויקטים הכלכליים והתשתיתיים ברצועה. שיפור תנאי החיים באזור והמעורבות המצרית הגוברת בו יקדמו את התכלית האסטרטגית של ישראל - השגת רגיעה ממושכת והעמקת הבידול בין הרצועה ליהודה ושומרון. המשך קידום היוזמה המצרית יאפשר לישראל לבחון האם לחמאס יש מוטיבציה לרסן את הגורמים "הסוררים" (בעיקר הג'יהאד האיסלאמי) ברצועה, ועד כמה מחויב סינוואר לרגיעה ביטחונית לאורך זמן.
עם זאת, כדי לא לטרפד את ה"הודנה", ישראל תאלץ להשלים עם ההשלכות הבאות: המשך חופש פעולה לחמאס ולג'יהאד לעודד ולבצע טרור בזירות האחרות; הטבה עם חמאס ברצועה ללא פתרון סוגיית השבויים והנעדרים; העדר מענה אפקטיבי להמשך תהליך ההתעצמות של חמאס והג'יהאד.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  24/06/2023   |   עודכן:  24/06/2023
+"ממשלת נתניהו נושאת באחריות המלאה על הטלת האימה של המתנחלים"
01:02 25/06/23  |  עידן יוסף

משרד החוץ הפלשתיני: "ממשלת נתניהו נושאת באחריות המלאה על הטלת האימה של המתנחלים ופוגעת באופן שיטתי בכל מאמץ אזורי ובינלאומי להשבת האופק המדיני לפתרון הסכסוך, ויוצרת הסלמה נוספת. מגנים את הפשעים ואת ההפרות הממושכות של הכוחות הישראלים והמתנחלים נגד הפלשתינים".

+עוכב לחקירה חייל שהשתתף בעימות אלים בכפר אום צפא
00:41 25/06/23  |  עידן יוסף

חייל צה״ל עוכב לחקירה בחשד שהשתתף בעימות אלים בין אזרחים ישראלים לפלשתינים במהלך השבת בכפר אום צפא. החייל עוכב על-ידי משטרת ישראל והועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון.

+טרור מתנחלים? הפוליטיקאים מתווכחים האם מדובר בטרור לאומני
00:28 25/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

קבוצת יהודים הציתה שני בתים, שני כלי רכב ומשאית בכפר הפלשתיני אום ספא  ▪  כוחות הביטחון מגבירים את אמצעי האבטחה כדי למנוע אירועים נוספים  ▪  בימין טוענים לענישה קולקטיבית כלפי מתנחלים ומתנגדים למעצרים מנהליים, ובשמאל מביעים סיפוק מהגדרת הפשיעה הלאומנית כטרור

בית ורכב שהוצתו בתורמוס עייא [צילום: מוחמד עילין/AP]
+ראשי מערכת הביטחון נגד הפשיעה הלאומנית: "יורחבו המעצרים המנהליים"
21:23 24/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הרמטכ"ל, המפכ"ל וראש השב"כ גינו בהודעה משותפת את ההתקפות האלימות האחרונות של אזרחים ישראלים נגד פלשתינים  ▪  הם התחייבו לפעול למניעת אירועים אלו ולהעמיד לדין את העבריינים  ▪  קוראים למנהיגים בהתנחלויות, למחנכים ולאנשי ציבור להוקיע בפומבי את מעשי האלימות הללו ולהצטרף למאבק נגדם

שטחים שהוצתו ליד שטח הכפר הפלשתיני קוסרא [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים מנסה להשיג "הודנה" ברצועת עזה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
צה"ל חידש את מדיניות החיסולים הממוקדים ביהודה ושומרון וחיסל באמצעות מל"ט חוליית טרור שביצעה פיגועי ירי. חידוש המדיניות הזו הוא צעד נכון שישפר את יכולות צה"ל להילחם בטרור אך נראה שבשלב מסוים צה"ל יהיה חייב לצאת למבצע צבאי נרחב
יוני בן-מנחם
ההנהגות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ביקרו השבוע בטהרן לתיאום המאבק נגד ישראל עם ההנהגה האירנית ועם "משמרות המהפכה". על-פי גורמים בחמאס, אירן הבטיחה להן להזרים אמצעי לחימה ומימון לקבוצות הטרור החמושות ביהודה ושומרון ודרשה להקים תשתיות לייצור רקטות בצפון השומרון
דן מרגלית
מעולם לא עמדה ישראל במצב מדיני כה נחות בעולם כולו ערב צאתה למבצע צבאי    עם חוסר אחריות נלוז כהחלטה לבנות עוד 4,000 מבנים בהתנחלויות דווקא עתה המבצע הזה עלול להסתיים בהולנד בפני בית הדין שבהאג
עידן יוסף
מדובר בבית בשכם של המחבל כמאל ג'ורי שביצע באוקטובר האחרון יחד עם מחבל נוסף פיגוע ירי סמוך לשבי שומרון
איציק וולף
חמישה מחבלים שהיו בתוך רכב נהרגו כשכלי טיס לא מאויש ירה לעברם טיל לאחר שביצעו ירי באזור ג'למה    החיסול בוצע בעקבות מידע מודיעיני מדויק שהעביר שב"כ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il