X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
משמאל בכיוון השעון: וינברג-נטוביץ, מינטקביץ, אשקלוני, לובינסקי-זיו
שיפוט מהיר / סיכום שנת המשפט תשפ"ג
מערכת המשפט ממלאת את תפקידה; רוב הבעיות נובעות מגורמים חיצוניים
34 ביקורים באולמות ברחבי הארץ בצירוף מאות ביקורים קודמים, מלמדים על החיים האמיתיים ועל המגע היום-יומי של האזרח מן השורה עם בתי המשפט העומס והסחבת הם תוצר של עודף עורכי דין, לצד אי-התייצבות לדיונים ונכונות של השופטים להעניק עוד ועוד דחיות הבעיות הללו ניתנות לפתרון, בין היתר אם הדרג המדיני יחליט לתקן את המערכת במקום להרוס אותה
כיצד להפסיק את הברדק בימי המוקד הפליליים
איתמר לוין
סיכום שנת המשפט תשפ"ב של המדור "שיפוט מהיר": נתקלנו בבעיות רוחב ובראשן חוסר היכולת לקדם תיקים בימי המוקד * הצבענו על בעיות גם בדיוני מעצרים, חדלות פרעון ותביעות קטנות * בצד החיובי: 16 מבין 28 השופטים שקיבלו ניקוד זכו לציון המירבי
לרשימה המלאה

הדהרה של קואליציית נתניהו להרס מערכת המשפט, גורמת לה להתעלם מן השינויים הנחוצים באמת - אלה שיפחיתו משמעותית את הסחבת, שהיא הבעיה מספר אחת של המערכת. מרוב עיסוק אובססיבי ושואף-רודנות בכמה עתירות חוקתיות לבג"ץ מדי שנה, יריב לוין ושמחה רוטמן מתעלמים לחלוטין ממה שבאמת אכפת לאזרח מן השורה: מאות אלפי התיקים בערכאות האחרות, שחלקם מגיעים להכרעה רק לאחר מספר שנים.
מדור "שיפוט מהיר" מאפשר מבט ייחודי על חיי היום-יום של המערכת: המעצרים, כתבי האישום, התביעות הקטנות, תביעות הפח, קצבאות הביטוח הלאומי. נושאים אלו - ורבים אחרים - הנדונים בבתי משפט השלום, בתי המשפט המחוזיים ובתי הדין לעבודה, הם למעלה מ-99% מכלל התיקים במערכת המשפט. הם אלו הקובעים האם האזרח יקבל מענה הולם בתוך זמן סביר. הם אלו המבדילים בין מדינת חוק למדינת פרא. אבל הם לא מעניינים את מי שבראש מעייניהם עומד ריסוק עצמאותם של בתי המשפט, כדי שיוכלו לעשות ככל העולה על רוחם.
לאורך תריסר שנות פעילותו, המדור סקר למעלה מ-300 שופטים בכל הארץ ובכל הערכאות (למעט תיקי משפחה ונוער המתנהלים בדלתיים סגורות). בשנת המשפט תשפ"ג, המסתיימת בחודש הבא, ביקר המדור ב-34 אולמות - בעיקר בבתי משפט השלום, בהם מתנהלים קרוב ל-90% מכלל התיקים במערכת. בשל העובדה שהמדור עוסק בשופטים, הביקורים התמקדו ברובם בנושאים בהם השופטים צריכים להיות פעילים: מעצרים, ימי מוקד פליליים, תביעות קטנות, קדם-משפט וחדלות פרעון.
לעניות דעתנו, זוהי הדרך האמיתית להכיר את המערכת - על יתרונות וחסרונותיה, על הראוי לשבח ועל הטעון שיפור. מובן שיש להיות ערים להיקף המצומצם של כל אחד מן הביקורים, הנמשכים בממוצע כשעה, ולכך שהם מתמקדים ביעילותו של השופט ובמזג השיפוטי שלו. הערכה מלאה של המערכת ושופטיה מחייבת כמובן תצפית ארוכה יותר ועיסוק נרחב יותר (למשל: עד כמה פסקי הדין נהפכים בערעור). אבל ריבוי הביקורים, ובוודאי מספרם המצטבר לאורך השנים, יוצרים מדגם משובח של המערכת כולה ומאפשרים להגיע למסקנות רוחביות.
בסיכום שנת המשפט תשפ"ב התמקדנו בצורך לייעל את ימי המוקד הפלילי והצענו דרכים לכך (ראו קישור משמאל). השנה נעמוד בפחות פירוט על יותר נקודות המצריכות תשומת לב מצד הנהלת בתי המשפט - הן בצד המינהלי והן בצד של הדרכת השופטים והכשרתם. אנחנו לא עומדים כאן על הגורם מספר אחת לריבוי התיקים ולסחבת: עודף עצום של עורכי דין, בהם רבבות עורכי דין גרועים, המציפים את המערכת בתיקי סרק ומורחים דיונים משיקולי שכר טירחה. זהו נושא בפני עצמו; כאן נדבר על ניהול המערכת בהינתן בעיית יסוד זו.
דחיית דיונים בתיקים פליליים היא רעה חולה רוחבית, שיש לעשות הכל כדי לעקור מן השורש. אבן יסוד במשפט הפלילי היא הענשה מהירה, וההרתעה אובדת כאשר הדין מוכרע והעונש מוטל אחרי שנים. אין להשלים עם מצב בו נאשמים לא מתייצבים, סניגורים מגיעים באיחור (גם כאשר לקוחותיהם עצורים), שיחות בין הצדדים מתקיימות רק ברגע האחרון - וכך התיקים נדחים שוב ושוב.
ההצעה שלנו: דיון אחד בלבד לפני קביעת הוכחות. הנאשם איננו, הסניגור איננו, אין תשובה לכתב האישום - תירשם כפירה ובמידת הצורך ימונה סניגור ציבורי. זאת, לצד הטלת הוצאות משמעותיות לטובת אוצר המדינה, אשר יבוטלו רק במקרים נדירים בהם יוכח שהייתה סיבה מוצדקת להיעדרות. הצדדים יתכבדו ויידברו או לפני דיון המוקד או לקראת ההוכחות; אין שום צורך בכל דיוני הביניים.

תיעוד ראיות, שיחות בלחץ ומזג שיפוטי
משמאל, בכיוון השעון: אוחנה, אבישי כהן, אסעד-חילו, זגורי

עוד באולמות הפליליים: נאשמים בלתי מיוצגים נדחקים לאחור כאשר עורכי דין נדחפים כדי להגיע לראש התור. העובדה שהשופטים אינם קובעים את סדר הדיונים נובעת מן ההיעדרויות הרבות, המובילות גם לקביעת המון דיונים לאותה שעה – ואז רבים אומרים לעצמם שממילא יחכו ולכן הם מאחרים, וחוזר חלילה. יש לחשוב מחדש על כל שיטת קביעת הדיונים ולהקפיד על הזמנים. הדבר יתאפשר אם יופעלו צעדים תקיפים נגד מי שלא טורחים להגיע.
השנה הציף המדור בעיה הולכת ומתרחבת: ראיות דיגיטליות שאינן מתועדות. צדדים מציגים בפני בית המשפט סרטונים, תמונות ומסמכים בטלפונים הניידים – ובמקרה הטוב השופט מכניס לפרוטוקול מה ראה. יש מקרים, במיוחד בתביעות קטנות ובתביעות פח, שאפילו זה לא נעשה. לנושא זה חובה למצוא מיד פתרון רוחבי. מצב בו ראיות אינן מתועדות, הוא בלתי תקין בעליל הן מבחינה עקרונית והן מבחינה מעשית. הוא פוגע באפשרות לפסוק כיאות בערכאה הדיונית (במיוחד אם עובר זמן מהדיון), ופוגם ביכולתם של הצדדים להבין את פסק הדין וביכולתה של ערכאת הערעור לבחון אותו.
בתיקי חדלות פרעון היה המדור עד מספר פעמים למו"מ המתנהל ברגע האחרון – בכניסה לדיון או אפילו בהפסקה במהלכו. זוהי התנהלות פסולה, הפוגעת בראש ובראשונה בחייבים – הנלחצים להסכים כאן ועכשיו – וגם בנושים. בעידן התקשורת המודרנית, הצדדים אינם צריכים לחכות עד שיתאספו כולם בבית המשפט כדי לנהל את השיחות הללו. ראוי גם שבית המשפט לא ישלח אותם "לדבר בחוץ", אלא אם הוא מתרשם שמדובר בפערים קטנים ושהחייב יכול להסכים מרצונו למתווה שיגובש.
השופטים חייבים להפנים, כי מזג שיפוטי רך מדי הוא גרוע בדיוק כמו מזג שיפוטי נוקשה מדי. חובה לתת לכל צד את יומו בבית המשפט, חובה לשמוע אותם ואת באי-כוחם. חובה גם למנוע בזבוז זמן בטענות סרק ובחזרה על דברים שכבר נאמרו. חובה גם לשמור על הסדר, למנוע את המהומות המאפיינות חלק מהאולמות הפליליים, להעמיד במקומם עורכי דין שאינם מתנהגים כיאות.
גם בתביעות קטנות מתרחשת תופעה של אי-הגעת צדדים. מאחר שמדובר במי שאינם מיוצגים ולא רגילים להגיע לבית המשפט, יש להפעיל מזכירות פרואקטיבית, אשר תוודא ערב הדיון שהצדדים יודעים עליו. הדבר גם יאפשר לשופטים לעשות את המתבקש: צד שאינו מגיע בטווח של רבע שעה מהמועד שנקבע, יש אישור מסירה להזמנה והמזכירות שוחחה עימו – יפסיד בתיק, בתוספת הוצאות גם לצד השני וגם לאוצר המדינה. פסקי דין אלו יש לבטל רק בנסיבות חריגות, אם אי-ההגעה נבעה מכוח עליון.
על השופטים בתביעות הקטנות מוטלת משימה שלא תמיד היא פשוטה: לאזן בין היעילות לבין חוסר הידע של הצדדים. רובם עושים זאת היטב, אך חלקם חייבים לזכור שעם כל הרצון הטוב – אין לאפשר לצדדים להשתולל (כפי שראה המדור השנה). כמו-כן, אין מקום לחזרות מייגעות על מה שכבר נאמר או על טענות חסרות רלוונטיות.
תביעות הפח בתאונות דרכים ממשיכות לגזול ללא כל הצדקה את זמנם של בתי המשפט. מדובר ברבבות תיקים בשנה, שההיקף הממוצע שלהם נמוך משל תביעה קטנה. מאחר שכמעט בכל המקרים עסקינן בתביעות בין חברות ביטוח, עליהן להסתדר בעצמן – בבוררות מוסכמת או בקיזוזים הדדיים. אין שום סיבה, ממש שום סיבה, שהתיקים הללו ימשיכו להכביד על בתי המשפט.
הביקורת השיפוטית על צווים משטרתיים למעשה אינה קיימת. גם אם השופט שואל משהו, בסופו של דבר הוא חותם על הצו תוך דקה או שתיים, בין תיק אחד למשנהו. אלא שדווקא כאן, כאשר מדובר בפגיעה בזכויות במעמד צד אחד, הביקורת חייבת להיות ממשית. ההצעה שלנו: להקצות שופטים תורנים שיקדישו לנושא זה שעה-שעתיים ביום.

אירועים בזיוניים בתיקי תביעות קטנות
משמאל בכיוון השעון: וסטרמן, ירון, צרפתי, קצבוי

נעבור לציונים הפרטניים. כל שופט מקבל עד תשע נקודות על יעילות ועל מזג שיפוטי; כתפיסה, איננו סבורים שראוי להעניק ציון מושלם. מבין 34 הביקורים, ב-27 ניתן היה להעניק את הציונים; שבעת הדיונים האחרים היו קצרים מכדי לאפשר זאת. 16 מבין 27 השופטים קיבלו את הציון המירבי, 18 נקודות, חלקם בתצוגות שיפוט מרשימות במיוחד: ירון מינטקביץ, אסף זגורי, ליאת ירון, אבי וסטרמן, סבין אוחנה, עדו בן-צור, אחינועם צוריאל, גלעד לובינסקי-זיו, שי צרפתי, עירית וינברג-נטוביץ, אבירה אשקלוני, כריסטינה אסעד-חילו, איתן קורונהאוזר, זוהר דיבון-סגל, עידית קצבוי ואבישי כהן. 17 נקודות קיבלו השופטים רות שפילברג-כהן, קארין ליבר-לוין, טארק חסנין ויובל גזית. 16 נקודות קיבלו השופטות נעמה ניר ואופירה דגן-טוכמכר.
מכאן אנו יורדים לציונים הנמוכים, אשר בחלקם נבעו מתופעות שליליות ובעייתיות במיוחד. 15 נקודות קיבלו השופטים יניב בן-הרוש, עמיר שקד וישראל פת. באולם המעצרים של בן-הרוש שררה אווירת שוק, ואילו באולם המעצרים של שקד התנהגו נציגי המשטרה בצורה מבזה ללא תגובה מצידו, ואיש השב"ס העז להכתיב לקלדנית ולמעשה לנהל בעצמו מיני-דיון.
הציונים הנמוכים ביותר השנה – ומן הנמוכים ביותר בכל שנות המדור – ניתנו לשני שופטים בתביעות קטנות: דוד יצחק (13 נקודות) וריבי לב-אוחיון (12 נקודות). שניהם אפשרו לצדדים להרים קול זה על זה ולהטיח עלבונות הדדיים, ללא תגובה של ממש (יצחק) או ללא תגובה כלל (לב-אוחיון). הייתה זו התנהגות בזיונית, ולמרבה הצער – שתיקתם של השופטים העצימה את הביזיון.
לבסוף יש להזכיר אירוע חמור שתיעד המדור בביקור האחרון שפורסם השנה: שופטת התעבורה אושרת בר לחצה על נציגת המשטרה "לתקן קצת את המהירות" כדי להקל בעונשו של נהג – דהיינו, לפברק את המצע העובדתי. תגובתה של בר לפניית News1 לא נתנה מענה להתנהגות זו.
למרות ליקויים אלו, השורה התחתונה היא חיובית מאוד – ולא רק בגלל הציונים הגבוהים של רוב השופטים. הביקורים הרבים באולמות ברחבי הארץ מלמדים, כי המערכת ממלאת כיאות את תפקידה, וכי הרוב המכריע של הבעיות נובעות מהתנהגות הצדדים ובאי-כוחם. חלק מן הפתרונות מצויים בידי השופטים, חלקם מצריכים הכוונה וגיבוי מצד בית המשפט העליון, ואחרים כנראה ימתינו עד אשר – אם בכלל – הדרג המדיני יפנים שעליו לשפר את המערכת ולא להרוס אותה.

תאריך:  20/06/2023   |   עודכן:  20/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת המשפט ממלאת את תפקידה; רוב הבעיות נובעות מגורמים חיצוניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותרת נפלאה
אורי רעננה  |  20/06/23 16:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שיפוט מהיר
איתמר לוין
הרצון לקדם תיקי תעבורה מוביל את השופטת אושרת בר ליטול חלק פעיל מדי בדיונים, כולל הצעה לתובעת לטעון טענה עובדתית שאינה אמת
איתמר לוין
עבירות מע"מ בנות עשור ותיקים בני שלוש עדיין תקועים לפני הקראה, בעיקר בגלל הנאשמים. השופט אבישי כהן יכול רק לאשר דחיות נוספות ולהפציר בצדדים להתקדם
איתמר לוין
כיצד מביאים לקיצו מחלוקת ממושכת בין מתקין סורגים לבין לקוחו, המגיעה זו הפעם השלישית לבית המשפט? השופט יובל גזית מציע, מדגים ומבצע
איתמר לוין
הוט מובייל טרטרה ללא כל צורך נכה שרצה לבטל עסקה לאחר שקיבל מכשיר תקול. היא חטפה על הראש מהשופטת עידית קצבו, אשר הגיעה לדיון כאשר היא בקיאה בכל פרט
איתמר לוין
סבלנות רבה ואנושיות מרשימה מאפיינים את השופט טארק חסנין. לעיתים הוא סבלני וסובלני קצת יותר מדי, אך הרושם הכללי הוא חיובי מאוד
רשימות נוספות
"אני מנחש מה אנחנו עושים"  /  איתמר לוין
"תפעלו לתווך את זה"  /  איתמר לוין
"גבירתי יכולה לעזור לאדון?"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il