X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הגדלת הקצבה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
ביטוחי מנהלים - בעד ונגד
איך בוחרים את המוצר שייתן לנו את הקיצבה הכי משתלמת בפנסיה? על החסרונות והיתרונות של ביטוח מנהלים

תיקי החסכונות הפנסיוניים מורכבים פעמים רבות מביטוח מנהלים. כיום כל עובד יכול לבחור בביטוח מנהלים, בניגוד לשם המוצר היוקרתי ששמור לכאורה לבכירים בלבד. אבל! כשבוחנים את הכדאיות של ביטוח המנהלים בקרב היועצים הפינסיים, הדעות חלוקות.
כידוע מתוקף חוק הפנסיה חובה, כלל הציבור כיום מחויב להפריש חיסכון פנסיוני לקצבה ומאז שנת 2008 ישנן שלוש אלטרנטיבות לסוג החיסכון: קרנות פנסיה, קופות גמל וביטוחי מנהלים (קופות הגמל נוספו ב-2008). באספקט הפיננסי ביטוחי מנהלים מכילים יתרון פוטנציאלי אחד לעומת חסרונות רבים.
על כמה החסרונות בביטוח מנהלים:
  • ניהול ההשקעות מתבצע על-ידי גופים שהם לא הגוף הטוב ביותר בהשגת תשואות ללקוח. למשל חברות ביטוח.
  • דמי הניהול גבוהים בהשוואה לקופות גמל או לקרנות פנסיה. דוגמה בולטת לכך היא "פוליסות משתתפות ברווחים" - ביטוחי המנהלים שהיו קיימים בשוק עד סוף שנת 2003 ובהם דמי הניהול היו 0.6 + 15% מהרווח (דמי הצלחה). אם נניח שנקבל תשואה ממוצעת של כ-8% בשנה, נגיע לממוצע דמי ניהול של כ-1.8% לשנה (15% מ-8 אחוז הם 1.2 אחוז ועוד 0.6 אותם נשלם בכל מקרה), זהו פער משמעותי לעומת דמי הניהול בשתי האלטרנטיבות הקיימות.
  • קושי או חוסר יכולת לשנות את מסלול ההשקעה, מה שמקשה מאוד על המבוטח אם הוא רוצה לנהל את התוכנית הפנסיונית במסלול מנייתי.
  • חיסרון נוסף הוא חוסר היכולת למנף את הכספים בניגוד לקופת גמל.
לאחר שמנינו את החסרונות, אבקש להרחיב על היתרון הפוטנציאלי שהוא: מקדם החלוקה. יתרון אותו שווה להדגיש. מהו מקדם החלוקה? ניקח דוגמה שבה החיסכון הפנסיוני הצטבר ל-2 מיליון שקלים והמבוטח הגיע לגיל הפרישה. כעת עליו לקבל קצבה חודשית לשארית חייו.
חברת הביטוח נדרשת כעת להמרה בין הסכום החד-פעמי לסכום החודשי, וזאת מתבצעת על-ידי חלוקה במקדם. כיום המקדם בשוק הוא סביב 200 לגברים (קרי 2 מיליון הופכים ל-10,000 שקלים בחודש) או 220 לנשים הפורשות מוקדם יותר וחיות לרוב יותר (2 מיליון הופכים ל-9,100 שקלים בחודש).
פה בדיוק מתממש היתרון של ביטוח מנהלים המאפשר מקדם חלוקה טוב יותר משמעותית - לרוב 157.63, 166.66 או 173.88 לנשים. מקדם זה יגדיל למבוטח משמעותית את הקצבה.
למעשה תוכניות אשר נפתחו לפני יוני 2001 עשויות להיות בעלות מקדם אטרקטיבי הרבה יותר מאלו אשר נפתחו אחריו, מבחינת איכות המקדמים. תוכניות אשר נפתחו אחרי יוני 2001, לרוב יהיו סביב מקדם 200 ולכן סביר מאוד שיועץ פיננסי טוב ימליץ לנייד תוכניות כאלה למוצר טוב יותר עבור המבוטח.
קיימים מקרים בהם כמתכנן פיננסי אשקול לנייד גם ביטוחי מנהלים עם מקדם אטרקטיבי. למשל אם הסכום הצבור הוא קטן מדי ולכן אין אפשרות לקבל קצבה מהתוכנית, או אם למבוטח יש כבר קצבה גבוהה ממקורות אחרים (פנסיה תקציבית, פנסיה ותיקה ועד), או בשל מצב רפואי בעייתי של המבוטח.

הכותב הינו מנכ"ל ובעלים של פוריה תכנון פיננסי.
תאריך:  20/06/2023   |   עודכן:  20/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גילעד ושדי
עליית הריבית וכפועל יוצא התייקרות המשכנתאות הובילו את רוכשי הדירות הפוטנציאליים לעשות חושבים    המשקיעים יכולים ליהנות כעת מריביות גבוהות בפיקדונות הבנקים ללא סיכון ולכן הם לא ממהרים לקחת משכנתאות יקרות שינגסו בתשואה
יאיר נבות
ארה"ב עצמה פרסה יכולות גרעיניות בכמה וכמה מדינות אירופיות, כולל בהולנד וגרמניה, ומבחינתה של רוסיה המהלך שלה הוא בסך-הכל תגובה הולמת ותשובה למהלך שארה"ב כבר ביצעה מזמן, גם במסגרת ברית נאט"ו
יוסף גערליצקי
ראשית יש ללמוד היטב את הדברים, כלימוד סוגיא תורנית הגיונית ושכלית; לא רק לקרוא את הכתוב, אלא להבין היטב את הדברים עד שייקלטו בשכלו על בורים, ואז לחשוב עליהם ולהעמיק בהם שוב ושוב
רפי לאופרט
האנרכיה שהפעילו בארץ האופוזיציה ושותפיה מבית בחודשים האחרונים, בשיתוף עם גורמים עויינים ואינטרסנטים סקטוריאליים, ניצבת על גבול המרידה וההשתלטות הפוליטית העויינת. בדמוקרטיה, רק העם מחליט מי יהיה השליט ואין לאיש זכות וטו על כך. גורמים בישראל מחקים ומנסים לשעתק משבר דומה לזה העובר על ארה"ב ואירופה - הווייה שאינה ראויה לעם היהודי המחדש את ריבונותו במולדתו ההיסטורית. הגיעה העת לדמוקרטיה פעילה ומתגוננת גם מבית
דן מרגלית
"לוין הרס לי את החברה, מאז הכריז על החקיקה שלו עסקות אינן נכנסות וממילא אינן יוצאות, הרס, הכל משותק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il