X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סוויפט. 12-11 מיליון דולר לקונצרט [צילום: ג'ורג' פרקר, AP]
למה טיילור סוויפט לא מרוויחה יותר
פול קרוגמן משווה בניו-יורק טיימס את הכוכבת הנוכחית לזמרת הסופרן השבדית ג'ני לינד של שנות ה-1850 כדוגמה להשפעות הטכנולוגיה

כמעט כמו כל מדינה, שבדיה חוותה לאחרונה מאינפלציה גבוהה: 9.7% בשנה האחרונה. הסיבות לכך מגוונות: סיוע ניכר בקורונה, פגיעות המגיפה בשרשרת האספקה, המלחמה באוקראינה וביונסה. ברצינות, כותב פול קרוגמן בניו-יורק טיימס. ביונסה השיקה בשבדיה בחודש שעבר את מסע ההופעות העולמי שלה, ורבים טענו שהצופים הרבים בשני הקונצרטים הזניקו את מחירי המלונות והמסעדות עד כדי השפעה על שיעור האינפלציה. סביר להניח שקונצרטים של טיילור סוויפט יגרמו לתופעה דומה. קונצרטים חיים הם עסק גדול, אבל מדוע?
עסקי הקונצרטים מלמדים כמה דברים מעניינים על התפקיד המוזר שעשויה הטכנולוגיה למלא בקביעת ההכנסה, מסביר קרוגמן. התעלומה המרכזית היא מדוע טיילור סוויפט לא מרוויחה יותר. בציניות אפשר לטעון שהיא עושה הרבה כסף בזכות יכולתה השיווקית, אך האמת היא שמדובר באמנית מוכשרת מאוד עם נוכחות בימתית נהדרת. ועדיין, יש הרבה אמנים מוכשרים. מדוע רק מעטים מרוויחים כל כך הרבה?
תיאוריה ידועה של הכלכלן שרווין רוזן מסבירה, כי הטכנולוגיה המודרנית גורמת לכך שהקהל הפוטנציאלי של אמנים מבצעים גדול בהרבה מאשר בעידן בו היו רק הופעות חיות. לכן, אמן שהוא רק קצת יותר טוב – או אפילו נחשב לקצת יותר טוב – מאשר מתחריו, עושה הרבה כסף דרך מדיה המונית, מכירת תקליטים ועוד.
אבל על פני השטח, זה לא מה שקורה עם סוויפט או ביונסה. הן עושות סכומים אדירים בעיקר לא מהקלטות וזכויות אלא מקונצרטים. וזה נורמלי: אדם קרוגר לימד את קרוגמן, שמוזיקאים תמיד עשו את רוב כספם מהופעות. זה נכון גם היום, בעידן הסטרימינג. אבל יש קונצרטים ויש קונצרטים; כיצד הטכנולוגיה מסבירה שההכנסות מאלו של סוויפט מגיעות ל-12-11 מיליון דולר?

המוזיקה זמינה בכל מקום ובכל זמן

התשובה היא: המיקרופון, המאפשר לאמן להופיע בפני רבבות בבת אחת. ליתר דיוק: הטכנולוגיה המתקדמת יותר של מערכות השמע, המאפשרות למלא אצטדיונים ואשר לא הייתה קיימת בזמן החיפושיות. אבל זו הנקודה: סיורים יוקרתיים של מוזיקאים כוכבי-על אינם סיפור חדש. הם החלו בשנות ה-1850. כאשר זמרת הסופרן השבדית ג'ני לינד קיימה 95 קונצרטים בארה"ב בניהולו של לא אחר מאשר פ"ט ברנום, מנהל הקרקס הנודע, עם מכירות של 7,000 דולר בכל אחד.
זה לא נשמע הרבה ולינד קיבלה רק חלק קטן מההכנסות; ברנום נטל את הרוב (סוויפט, שהיא גם אשת עסקים מצוינת, מקבלת את רוב ההכנסות מכרטיסים בעוד האמרגנים מוכרים הרבה מרצ'נדייז). אבל המחיר לצרכן באותה עת היה נמוך פי 40 מאשר היום, כך שהכנסותיה של לינד היו נאות. הצלחתה הייתה גדולה עוד יותר לנוכח העובדה, שארה"ב של אז הייתה הרבה פחות עשירה מאשר כיום, עם תוצר לנפש נמוך פי 600, כך שתושביה לא יכלו להרשות לעצמם בילויים כמו היום. בערכים ריאליים, ההכנסות מכל קונצרט שלה היו 4.5 מיליון דולר.
ההכנסות בקונצרטים של סוויפט כפולות ואף למעלה מכך. אבל למה לא יותר? ככלות הכל, לינד הופיעה באולמות שהיו מספיק קטנים כדי שהמאזינים ישמעו אותה בלי מיקרופון; סוויפט ממלאת אצטדיונים בני 50,000 מקומות. תשובה אחת היא, שעצם הגודל של המתקן גורמת לכך שכרטיס להופעתה אינו נדיר כמו להופעה של לינד. אבל יש לזכור, שאוכלוסיית ארה"ב כיום גדולה בהרבה מאשר לפני 170 שנה.
תשובה טובה יותר, משער קרוגמן, היא שתפקידם של הקונצרטים החיים כיום קטן מאז בשנות ה-1850. אז הם היו הדרך היחידה לשמוע מוזיקה, או לפחות – מוזיקה מקצוענית. כיום המוזיקה זמינה בכל מקום ובכל זמן. קונצרטים חיים הם עדיין חוויה מיוחדת; הם אחת ההנאות הגדולות ביותר שלי, מעיד קרוגמן על עצמו. אבל הם משרתים נישה קטנה מזו ששירתו בעבר.
בכל מקרה, טיילור סוויפט נותנת – מלבד המוזיקה שלה – גם חומר למחשבה. זוהי תזכורת לכך שהשלכות ההתקדמות הטכנולוגית עשויות להיות מורכבות מכפי שאנו רגילים לחשוב, ושהטכנולוגיה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר איננה בהכרח זאת שאנו רגילים להצביע עליה.

תאריך:  22/06/23   |   עודכן:  22/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה טיילור סוויפט לא מרוויחה יותר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ראש מינהלת המודיעין האוקראיני, קירול בודנוב, עומד מאחורי מבצעים נועזים נגד רוסיה - וגם שנוי במחלוקת בארצו שלו, מספר אקונומיסט
איתמר לוין
כך מגדיר אקונומיסט את המאמץ של מדינות באסיה-פסיפיק להשתחרר מהדומיננטיות הסינית בתחום המחצבים החיוניים - וזה יהיה קשה ויקר
איתמר לוין
המסמך בן 76 העמודים שפורסם בחודש שעבר אינו מלהיב ואינו נותן תשובות לשאלות מרכזיות, אך אקונומיסט טוען שחשיבותו היא בעצם קיומו
איתמר לוין
המחירים נמוכים בעשרות אחוזים לעומת אשתקד, ואקונומיסט סבור שגם אם יעלו בהמשך השנה - חלום הבלהות של 2022 אינו צפוי לחזור
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מסכם את ביקורו של שר החוץ האמריקני בבייג'ינג: קצת הורדת מתחים, קצת הצהרות של רצון טוב - אבל הבעיות המרכזיות נותרו בעינן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il