X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היועמ"ש לשעבר מנדלבליט עם נתניהו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
היפרמות התפרים הגסים
על עלייתה ונפילתה של האשמת השוחד בתיק 4000
השופטים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקשו מנציגי התביעה לחזור בהם מאישום השוחד בתיק 4000 חיים רמון מעריך: אישום בשוחד לא היה צריך להופיע בכתב האישום הוא נתפר, בתפרים גסים, על-ידי בכירי הפרקליטות והמשטרה כדי להפיל את נתניהו מהשלטון

בינואר 2019 פרסמתי מאמר ב-הארץ על האסון הצפוי באישום המתגבש נגד נתניהו באשמת שוחד בתיק 4000 (זה היה לפני שהארץ הפך באופן רשמי לגרסא ישראלית של פראבדה). וכך כתבתי: "אם נתניהו יועמד לדין באשמת שוחד על חתירתו לקבל עיתונות מפרגנת, יהיה בכך תקדים בינלאומי הזוי, וביטוי לבורות גמורה באשר לאופיו של המשחק הפוליטי".
למרות שבאותו מאמר עצמו מתחתי ביקורת חריפה על מדיניות נתניהו, ולמרות התהום האידיאולוגית הפעורה בינינו, הוכרזתי מאותו יום ואילך בתור "ביביסט". וכל זה משום שהעזתי למתוח ביקורת על מה שזיהיתי כבר אז בתור תאונת רכבת משפטית-דמוקרטית בהילוך איטי.
בנובמבר 2019, החליט היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד בתיק 4000. לצורך זה רקחו בפרקליטות את האישום המופרך של הטיית סיקור תקשורתי והיענות חריגה. זה שמדובר באישום תקדימי - אישום שבפועל הופך את כל הפוליטיקאים לעבריינים מועדים - לא הפריע לגורמי האכיפה.
כפי שהסביר פרקליט המדינה שי ניצן: "כל תקדים משפטי חייב להתחיל בנקודה כלשהי. בתיק 4000, לדוגמה, לא הייתה מחלוקת וכולם חשבו שנכון להאשים בשוחד, למרות שלא מדובר במעטפות כסף אלא בהטיית סיקור תקשורתי... האם סיקור חיובי נחשב למתת בעבירת שוחד? אני חושב שגם במבחן אובייקטיבי, כתבה רצינית בעיתון היא בעלת משמעות גדולה עבור איש ציבור ועבור כל אחד. צריך לזכור שוואלה היה אז אתר החדשות השני המוביל בישראל".
רק על הרעיון המטורף שקיימת עבירה פלילית בהיענות "חריגה" של גוף תקשורת לבקשות של נבחר ציבור לשנות כתבה אודותיו (או אודות יריביו הפוליטיים) או לתת לו סיקור טוב יותר - התנהלות כמעט יומיומית ביחסי תקשורת-פוליטיקה - היה צריך לזרוק את התיק הזה מבית המשפט על היום הראשון.
נתניהו סומן כמטרה
האמת היא שנתניהו סומן כמטרה, וכל האמצעים היו כשרים להפלתו. מנדלבליט הסביר בשיחה סגורה כי נתניהו סיכן את הדמוקרטיה הישראלית ורק "חסדי שמיים" הצילו את המדינה מפניו. אבל המציאות הייתה עם קצת פחות התערבות אלוהית ועם קצת יותר התערבות אנושית ממה שתיאר מנדלבליט. להערכתי, בכירי הפרקליטות והמשטרה היו מודעים היטב לכך שבאישומי מרמה הפרת אמונים אין די כדי להפיל את נתניהו מהשלטון, ולכן הם תפרו בתפרים גסים את ההאשמה בשוחד. אז את נתניהו הם הצליחו להפיל מהשלטון - לפחות לתקופת מה - אבל התפרים הגסים החלו להיפרם כבר בעד התביעה הראשון. ומעד תביעה לעד תביעה, ההאשמה בשוחד רק הלכה וטבעה.
האם כיום מישהו יכול להמשיך ולטעון בפנים רציניות כי ההחלטה להאשים את נתניהו בשוחד בתיק 4000 התקבלה משיקולים מקצועיים בלבד? עשרות מהחוקרים הטובים ביותר של המשטרה, מפכ"ל שקרא "כל מילה" בחומרי החקירה, 23 הפרקליטים הבכירים ביותר בשירות המדינה שישבו על התיקים מבוקר עד ליל, ויועץ משפטי לממשלה שבחן הכל "בלב פתוח ובנפש חפצה", כולם הגיעו פה אחד למסקנה שנתניהו אשם בקבלת שוחד בתיק 4000 מעבר לספק סביר? האם האשמת השוחד שנפרמה בבית משפט כמו חולצה זולה מעלי אקספרס, באמת נראית למישהו כמו עבודה מקצועית של בכירי השוטרים והפרקליטים שלנו? והרי את רז נזרי, הצדיק בסדום, הפרקליט היחידי שהצביע על החולשות המשפטיות של האשמת השוחד בתיק 4000 (חולשות שהביאו לקריסת התזה של התביעה במהלך המשפט), דאגו חברי כנופיית שלטון החוק להציג בתור "נחש ארסי" ו-"משפטן שמוכן למעול בתפקידו ובשליחותו" וקידומו למשרת היועץ המשפטי לממשלה כנראה נחסם בשל כך.
"מדיניות של סימון מטרות וגיוס עמדות"
ביוני 2004, חודשים סבורים אחרי שמונה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אמר מני מזוז בשיחה עם עיתונאים כי מצא בפרקליטות "מדיניות של סימון מטרות וגיוס עמדות". המדיניות הזו היית קיימת עוד לפני מזוז והיא שרירה וקיימת עד היום.
כזכור, הפרקליטה ליאורה גלאט-ברקוביץ שבשנת 2003 הדליפה מידע על חקירה שהתנהלה כנגד ראש הממשלה אריאל שרון, הודתה שעשתה זאת ממניעים פוליטיים-אידיאולוגיים כדי לסייע למתנגדיו של ראש הממשלה. אחרי שנתפסה, הסבירה גלאט-ברקוביץ לחוקרי המשטרה שבנה עומד להתגייס לצבא ועל כן היא חוששת ששרון יהיה בשלטון.
גלאט-ברקוביץ לא הצליחה להביא להדחת שרון ב-2003, אבל מאז השתכללו השיטות בפרקליטות, וקבוצת פרקליטים בכירים הצליחה להביא להדחת נתניהו, לא באמצעות הדלפות, אלא באמצעות ההליך הפלילי עצמו. כמובן, אותם פרקליטים לא בחלו בהדלפות מחומרי החקירה ומהדיונים הסגורים בעניין נתניהו, לעיתונאי החצר שלהם. זה שהדלפות אלו הן עבירה על החוק לא הפריע לאותם פרקליטים במסגרת מסע הצלב שלהם נגד נתניהו.
עבירת השוחד הביאה לכך שימנים רבים, כפי הנראה מספר מכריע של מנדטים, בחרו שלא להצביע לנתניהו אחרי שהוגש נגדו כתב אישום על שוחד. כפועל יוצא נקלענו למשבר פוליטי שלא היה כמוהו במדינת ישראל, לשורה של מערכות בחירות ללא הכרעה, ובסופו של דבר לעלייתה של ממשלת טלאים שנפלה תוך שנה.
אבל אותם פרקליטים כנראה לא לקחו בחשבון שנתניהו יחליט ללכת למשפט. ובשלב ההוכחות, העדויות שנתנו עדי התביעה אילן ישועה, ניר חפץ, ושלמה פילבר לימדו, בהתאמה, שלא הייתה מתת שוחד, לא היה יסוד נפשי לעבירת שוחד, ולא הייתה תמורה.
הכישלון החרוץ של התביעה בביסוס האישום בשוחד, הביא את השופטים לכנס את הצדדים ולומר לתובעת יהודית תירוש כי על הפרקליטות לשקול חזרה מאישום השוחד (מה שמרמז על "No Case to Answer").
אבל אם אתם חושבים שמישהו מהאחראים לניסיון הפוטש שביצעו פה גורמי האכיפה, ייתן את הדין, הרי אתם חיים בסרט. גם אם האישום בשוחד יבוטל, אף פרקליט לא יודח מתפקידו וקידומו של אף חוקר לא יעוכב. וכל הבכירים שפרשו מאז משורות המשטרה והפרקליטות, ימשיכו למכור לנו את השקרים שלהם על חסדי שמיים ועל ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ה.

פורסם במקור באתר דיומא
תאריך:  24/06/2023   |   עודכן:  24/06/2023
+חדשות 12: לחץ מצד השופטים להגיע להסדר גם בתיק 1000
22:21 24/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

השופטים הצביעו על חולשות בתיק  ▪  היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה מאמינים שתיק 4000 יציב  ▪  ציטוטים שנחשפים מהשיחה הסגורה על תיק 4000 מעידים על הלחץ שהפעילו השופטים על הפרקליטות בלבד: "תשקלו לחזור בכם מהאישום"

מיארה. מוכנה לשמוע הצעות למגעים להסדר טיעון [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+העדות המפלילה של מילצ'ן
09:58 24/06/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה

מילצ'ן הציע לחוקרו מו"מ בדבר תוכן העדות שימסור - לאמור: "אתם תורידו את המילה שוחד ואני אספר לכם מה שאתם רוצים לשמוע". במילים אחרות, במהלך חקירתו של מילצ'ן - התהפכה מעל לראשו חרב ההפללה שלו עצמו בעבירת שוחד

ארנון מילצ'ן. הפך לעד מדינה [צילום: AP]
+השופטים הציעו מחיקת סעיף השוחד
08:47 24/06/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

בפגישתם עם באי-כוח התביעה וההגנה במשפטו של נתניהו פנו השופטים לפרקליטות למחוק את סעיף השוחד אך לא אמרו מאומה על סעיפי החיקוק האחרים  ▪  קביעתם כי קיים קושי בהוכחת עבירת השוחד מחזקת אומנם את נתניהו בכוונתו להמשיך לטחון בבית המשפט את עדי התביעה אך מציבה בפניו תמרור אזהרה להרשעה במרמה והפרת אמונים  ▪  היועמ"שית כבר החליטה שלא לכבד את הצעת השופטים

נתניהו. רוצה להמשיך משפטו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
בהרב-מיארה. דוחה הצעת השופטים [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על עלייתה ונפילתה של האשמת השוחד בתיק 4000
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ואם לא היה שוחד ב-4000?
א.ל. רמת-גן  |  24/06/23 10:46
2
למי לא מראים חצי עבודה ?
סתם אחד  |  25/06/23 00:39
3
הצחקתם אותי
ד"ר עדי ירדן  |  26/06/23 17:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
יואב יצחק
בפגישתם עם באי-כוח התביעה וההגנה במשפטו של נתניהו פנו השופטים לפרקליטות למחוק את סעיף השוחד אך לא אמרו מאומה על סעיפי החיקוק האחרים    קביעתם כי קיים קושי בהוכחת עבירת השוחד מחזקת אומנם את נתניהו בכוונתו להמשיך לטחון בבית המשפט את עדי התביעה אך מציבה בפניו תמרור אזהרה להרשעה במרמה והפרת אמונים    היועמ"שית כבר החליטה שלא לכבד את הצעת השופטים
עידן יוסף
גדעון סער: ראוי שהפרקליטות תשקול כעת אפשרות להסדר טיעון    השר עמיחי שיקלי הביע תסכול על שנים של סחרור פוליטי והאשמות נגד נתניהו    ח"כים מהימין: משאבים ומאמצים הושקעו בחקירת נתניהו מבלי שהניבה תוצאות
איתמר לוין
היועצת המשפטית הייתה צריכה להסכים לפני חודשיים לגישור בתיק נתניהו. כעת אין לה מנוס מניהול מו"מ, לאחר האמירה החדה של השופטים. אבל גם החגיגות של תומכי נתניהו מוקדמות מדי ובלתי מוצדקות
איתמר לוין
זימנו את אנשי הפרקליטות ואת עורכי דינם של נתניהו ואלוביץ כדי להעביר מסר יוצא דופן    לא התייחסו לאפשרות של הרשעה במרמה והפרת אמונים
איתמר לוין
עופר גולן, יונתן אוריך וישראל איינהורן חשודים ששלחו לביתו של פילבר מכונית, ממנה הושמעה הטענה ששיקר לגבי נתניהו ושהוא משמש ככלי להפלתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il