X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מפגן צניחה בחוף תל אביב [צילום: משה מילנר/לע"מ]
הצנחנים צנחו לתוך קהל האלפים 1964
מפגן צניחה של צנחני צהל במסגרת "יום הצנחן" שנערך בחוף ימה של ת"א ב-3 באוגוסט 1964 כמעט והסתיים באסון כאשר כמה מהצנחנים נסחפו ברוח וצנחו לתוך קהל אלפי הצופים וכן על כביש ומבנה בסביבה

מאז שנות ה-60 הראשונות של המאה הקודמת ואילך, נערך בחוף ימה של תל אביב כמעט מדי שנה, מפגן צניחה מסורתי של צנחני צה"ל במסגרת אירועי "יום הצנחן". ביום המפגן, החל משעות הבוקר המוקדמות, נהרו אלפים רבים לחוף תל אביב על-מנת לתפוס מקום תצפית טוב. רבבות איש תושבי תל אביב וגם מישובים מרוחקים יותר נאספו -הצטופפו ב"טיילת הרברט סמואל" ועל חוף ימה של תל אביב כדי לחזות במפגן ובצנחנים היורדים מהשמים. החוף שקק אדם והדרכים המוליכות אל הטיילת היו חסומות מרוב אדם. חיילים ושוטרים רבים מוקמו באזור המפגן כולל על הגגות כדי לאבטח את המפגן.
בעליי היוזמה והכושר הגופני שבין הצופים טיפסו על גגות גדרות ומעקות בתים, כדי לראות את המפגן מעל כולם. ממרפסת בקומה גבוהה במלון דן-הרבט סמואל צפו ועקבו אחר מהלך המפגן הרמטכ"ל או ממלא מקומו, אלופי צה"ל, מפקדי הצנחנים ראשי עיריות רמת גן (המאמצת את הצנחנים) ותל אביב ומוזמנים אורחי כבוד נוספים. מיד לאחר שהצנחנים צנחו לים חשו לעברם סירות חיל-הים ומתנדבים כדי למשות אותם ואת מצנחם.
רוב מפגני הצניחה לאורך השנים, עברו פחות או יותר בשלום וללא תקלות צניחה מיוחדות, אולם לפחות שלושה מהמיפגנים - ב-3 אוגוסט 1964, ב-6 באוגוסט 1968 וב-8 במאי 2008 - "הסתבכו" ובאחד מהם אף נפגעו אנשים באורח קשה.

המפגן באוגוסט 1964
צניחה בחוף תל אביב ב-2006 [צילום: אבי אוחיון/לע"מ]

במרפסת אורחי הכבוד ישבו בין השאר הרמטכ"ל רב אלוף יצחק רבין, ראש מטה משקיפי האו"ם הגנרל אוד בול, אלופי צה"ל, ראשי עיריות רמת גן ותל אביב.

רבים מהצנחנים היו לבושים במכנסי ים ובנעלי גומי (נעלי התעמלות) מתוך הנחה שיצנחו לים לתוך המים
▪  ▪  ▪

ביום שני 3 באוגוסט 1964 נערך בחופה של תל אביב בקטע שבין רציף הרבט סמואל לבין רחוב גורדון מפגן צניחה במסגרת "יום הצנחן". קהל רב המוערך בכמאה אלף איש נאסף בצפיפות לאורך טיילת חוף תל אביב כדי לחזות במפגן.
המפגן כלל צניחות רגילות וצניחות חופשיות. וכן הצנחת ציוד, וצנחו בו 74 צנחנים 14 מהם צנחו צניחה חופשית. המפגן החל בשעה 10:15 כשמטוס נורד הצניח דגל כחול לבן. לאחר מכן מטוס נורד נוסף הצניח 3 חבילות ציוד ובהמשך הצניחו מטוסי הנורד בסבבים כמה עשרות צנחנים במספר דבוקות. בין הצונחים כך מספרים לי, קצינים וצנחנים ותיקים ובהם רפאל ("רפול") איתן, אריק רגב, משה פלס ("סטמפלה").
בעת הצנחת דבוקה שלישית-רביעית התקרב מטוס הנורד יתר על המידה לקו החוף ושישה מ-14 אנשי הדבוקה נסחפו ברוח אל החוף. כאשר החלו הצנחנים להיסחף אל החוף, חלק מהקהל נבהל ורבים החלו לנוס כדי שהצנחנים לא יפלו על ראשיהם. רק בנס לא הסתיים הדבר בפגיעה קשה של מי מהקהל או הצנחנים.
במרפסת אורחי הכבוד ישבו בין השאר הרמטכ"ל רב אלוף יצחק רבין, ראש מטה משקיפי האו"ם הגנרל אוד בול, אלופי צה"ל, ראשי עיריות רמת גן ותל אביב וצפו מקרוב בהיסחפותם של הצנחנים לחוף במקום לצנוח לים. בהתחלה הייתה דאגה מסוימת שיפגעו אנשים, אולם לאחר שהתברר שאין למעשה נפגעים הוסרה הדאגה.
רבים מהצנחנים היו לבושים במכנסי ים ובנעלי גומי (נעלי התעמלות) מתוך הנחה שיצנחו לים לתוך המים. למרות התקרית הלא סימפטית נמשך המפגן ובחלקו האחרון ביצעו 14 צנחנים צניחה חופשית מגבהים שונים.
על-פי דיווח העיתונות דאז, אחד הצנחנים במפגן זה של 1964 שצנח על כביש רציף הרבט סמואל היה משה פלס, אז בן 30. אם אני מבין נכון ואין לי אישור רשמי על כך, המדובר כנראה במשה פלס שנודע בכינויו "סטמפלה" קצין צנחנים אגדי בעל עיטור העוז, מי שפיקד על שחרור הר-הבית במלחמת ששת הימים ולימים נהרג במרדף בבקעת הירדן בספטמבר 1968 בהיותו מפקד גדוד הנח"ל המוצנח (גדוד 50).

סיפורו של הצנחן איש הטלוויזיה צדוק פרינץ
"שברתי את הגג שקרס, נפלתי והתיישבתי על אסלת השירותים שמתחתיו. שחררתי את המצנח, מודה לאלוהים שלא שברתי יד או רגל"
▪  ▪  ▪

סיפור מעניין הקשור למפגן צניחה זה סיפר קצין הצנחנים צדוק פרינץ (גדוד 890) מוותיקי הצנחנים ולימים צלם ומפיק-במאי בערוץ הראשון, והסיפור פורסם בדף הפייסבוק של בני לוין צדוק שאישר לי לפרסם את הדברים וכך הוא מספר - "באמצע שנות השישים עמדה להיערך צניחת ראווה לים מול חופי תל אביב. על המרפסת של מלון "דן" עמדה כל צמרת צה"ל ובראשם הרמטכ"ל יצחק רבין וגם אורח הכבוד אברהם קריניצי ראש עירית רמת גן שאימצה את חטיבת הצנחנים.
הצנחנים הוותיקים ובעלי הדרגות הגבוהות התייצבו ראשונים לצניחה וכאשר שאל מי ששאל מדוע אין צנחן צעיר בין כל "הגנרלים" הוזעק צדוק, אז צנחן צעיר וחסר ניסיון ברגע האחרון להגיע מבית ליד לתל נוף ולהצטרף לצונחים. הוא הוריד את בגדיו והצטרף לצונחים. "כולם הגיעו מצוידים בכובע קל המכסה את האוזניים, חליפות צלילה ובנעלי גומי", אומר צדוק, "ורק אני שצורפתי ברגע האחרון, נותרתי לצנוח ללא בגדים מתאימים עם תחתונים וכפכפים לרגלי.
ניתנה הוראה לעלות לגובה כפול מהרגיל כדי להאריך את חווית הצניחה אך בדיעבד זאת הייתה טעות. כל הדבוקה שלי, שכללה בין השאר את רפול ואריק רגב הוסטה בשל משב רוח אל מעל לגגות העיר. שורת הבתים התקרבה אלי במהירות ונפלתי על חיפוי האסבסט של ביתן השירותים שנבנה עבור העובדים שבנו אז את המלון", מספר משחזר צדוק. "שברתי את הגג שקרס, נפלתי והתיישבתי על אסלת השירותים שמתחתיו. שחררתי את המצנח, מודה לאלוהים שלא שברתי יד או רגל כשלפתע קרא לי אחד הקצינים והורה לי להתייצב לפני חבורת הפיקוד שבחזית המלון. וכך הגעתי לבוש בתחתונים ויחף אל הרמטכ"ל ואל המכובדים האחרים שישבו במרפסת".

אוגוסט 1968 - הצנחנים צנחו על גגות ובין בתים
צניחת צנחנים ממטוס נורד [צילום: לע"מ]
במהלך הצניחה החופשית סחפה הרוח כמה מהצונחים והם נחתו ברחובות תל אביב ועל ובין גגות בתים בעיר
▪  ▪  ▪

ביום שלישי 6 באוגוסט 1968 נערך בחופה של תל אביב מפגן הצניחה המסורתי במסגרת אירועי "יום הצנחן". רבבות מילאו את טיילת וחוף תל אביב כדי לצפות בו. בין הבאים למרפסת הכבוד במלון בהרבט סמואל, הרמטכ"ל חיים בר לב, אלופי צה"ל ובהם אריק שרון ורחבעם זאבי (גנדי) וכן מפקדי הצנחנים ובהם רפאל ("רפול") איתן שהפעם לשם שינוי לא צנח. המפגן נפתח בשעה 10 בבוקר בהצנחת דגל ישראל ממטוס "נורד" וכלל הצנחת ציוד (אפסניה) ממטוס "סטרטוקרוזר" והצנחת עשרות צנחנים בצניחות רגילות או חופשיות ממטוסי דקוטה ונורד.
במהלך הצניחה החופשית סחפה הרוח כמה מהצונחים והם נחתו ברחובות תל אביב ועל ובין גגות בתים בעיר, אך למרבה המזל ככל הידוע לא נפגעו אנשים או צנחנים בצורה משמעותית. המפגן נמשך כשעה וננעל בקריאת הכרוז: "התנדבו לאמיצים התנדבו לצנחנים".

2008 - הצנחן צנח על קהל
במהלך צניחה חופשית צנחן איש מילואים סטה ממסלולו ונחת על הקהל הרב והצפוף
▪  ▪  ▪

ביום חמישי 8 במאי 2008 בצהריים נערך בחוף תל אביב מפגן צניחה הפעם לא במסגרת "יום הצנחן" אלא במסגרת "מפגן צהל" שאורגן על-ידי צה"ל כחלק מאירועי יום העצמאות ולציון 60 שנה להכרזת הקמת המדינה.
המפגן נערך ב"חוף ירושלים" של חוף תל אביב. קהל אלפים הצטופף כדי לחזות במפגן. המפגן הסתיים בצורה קשה כאשר במהלך צניחה חופשית צנחן איש מילואים סטה ממסלולו ונחת על הקהל הרב והצפוף. שניים נפצעו קשה, בהם הצנחן עצמו, שלושה נפצעו בינוני ועוד שלושה נפצעו קל. ההתקהלות וצפיפות האלפים הרבים באזור התאונה הקשו על כוחות ההצלה להגיע לפצועים הפצועים פונו לבתי חולים באזור.

תאריך:  26/06/2023   |   עודכן:  26/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצנחנים צנחו לתוך קהל האלפים 1964
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
לתפקיד שר ההגנה צפוי אולי להתמנות מושל טולה הנוכחי אלכסיי דיומין בן ה-50, שכיהן תקופה קצרה כסגן שר ההגנה לפני כמה שנים, אך חשוב מזה - היה מאבטחו של הנשיא פוטין וראש צוות האבטחה    במקומו של גרסימוב ימונה לא אחר מאשר הגנרל סרגיי סורוביקין, המשמש כעת כסגנו בתפקידו כמפקד הכוחות הרוסים באוקראינה
יוני בן-מנחם
העיר ג'נין נערכת לאפשרות של מבצע צבאי נרחב של צה"ל והקבוצות החמושות פיתחו שיטות לחימה חדשות. האסטרטגיה החדשה של הקבוצות החמושות היא להקשות על תנועת כוחות צה"ל בעיר ג'נין ולהגביר את הפיגועים בצירי התנועה הראשיים
בעז שפירא
אין לקחת את החוק לידיים אך בו בזמן אסור לייצר סימטריה מזויפת, לעסוק בהלקאה עצמית ולשכוח את העיקר - הכורח להילחם במבקשי נפשנו
בלפור חקק
המשוררת עדנה ויג פרסמה בעבר את דרשותיה על כל פרשות השבוע בדואר אלקטרוני וגם ברשת החברתית 'פייסבוק', ועתה הגיעה השעה לעשות את הצעד המתבקש: היא פרסמה קובץ דרשות בשם "הרגשה בפרשה"
רון בריימן
השופטים במשפט נתניהו השמיטו את הקרקע מתחת לכתב האישום בסעיף השוחד    בעשותם כך הגישו השופטים לפרקליטות סולם לרדת בעזרתו מן העץ הגבוה שעליו טיפסה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il