X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סאדאת והשאה המודח, 1979 [צילום: ביל פולי,AP]
הדטנט האיזורי נמשך: מצרים ואירן מתקרבות
אינטרסים כלכליים וצרכים ביטחוניים גורמים לקהיר וטהרן להתקדם לקראת נורמליזציה מבחינת ישראל יש למהלך יתרונות וחסרונות, וראוי שעמדתה תיקבע לפי הפרטים המעשיים

בחודשים האחרונים התפרסמו ידיעות והערכות בדבר נורמליזציה קרבה בין אירן למצרים לאחר נתק של עשרות שנים. החודש דווח, כי שתי המדינות הגיעו להסכם ראשוני על הקמת ועדה משותפת שתדון בחידוש הקשרים ובתיאום הביטחוני ביניהן. הנורמליזציה צפויה לכלול כינון יחסים דיפלומטיים מלאים, שדרוג משרדי האינטרסים בשתי המדינות לשגרירויות ועריכת מפגש פסגה בהשתתפות שרי החוץ או הנשיאים.
מנהיג אירן, עלי חמנאי, ושורת בכירים בממשלו הביעו באופן פומבי תקווה לחידוש הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות, בעוד מצרים שמרה עד כה על שתיקה יחסית. בהתייחסות נדירה לדיווחים ציין שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, כי מדובר ב"ספקולציות", אך הוסיף, כי מצרים עוקבת אחרי תהליכי הנורמליזציה בין אירן למדינות המפרץ, ואינה פוסלת שינוי בקו המסורתי כלפיה אם וכאשר תמצא בכך תועלת.
הגישושים האירניים-מצריים מתרחשים בתקופה של "דטנט אזורי", שגולת הכותרת שלו היא חידוש קשריהן הדיפלומטיים של סעודיה ואירן באפריל האחרון. קהיר בירכה על הנורמליזציה הסעודית-אירנית, אך עדיין בוחנת האם וכיצד ישפיע המהלך על מדיניותה של אירן במגוון סוגיות אזוריות.
הנתק הדיפלומטי בין מצרים לאירן חוזר לראשית המהפכה האיסלאמית ב-1979, אז אירח הנשיא אנואר סאדאת בארצו את השאה המודח. שורש המתח בין המדינות נעוץ בהתנגדות הרפובליקה האיסלאמית להסכם השלום בין ישראל למצרים. לאחר רצח סאדאת ב-1981, הפך המתנקש חאלד אסלמבולי לגיבור באירן, משטר המהפכה קרא רחוב בטהרן על שמו והנפיק לזכרו בול דואר.
בתקופת נשיאותו של הנשיא הרפורמיסטי מוחמד חאתמי (2004-1997) חל שיפור מסוים ביחסים בין שתי המדינות, אך אירן המשיכה לתמוך בפעילותן של קבוצות איסלאמיות רדיקליות שפעלו נגד משטר הנשיא חוסני מובארק. שיפור נוסף נרשם בעקבות עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים (2012), אך זה לא נמשך לאורך זמן, בעיקר בשל תמיכת השלטון החדש במצרים בהתקוממות נגד משטר אסד בסוריה.
עשור שלטונו של עבד אל-פתאח סיסי התאפיין עד כה ביחסים צוננים אך נטולי משברים עמוקים בין המדינות. בניגוד לבעלות בריתה במפרץ, מצרים ראתה באירן איום משני ורחוק על ביטחונה הלאומי, ובארגונים איסלאמיסטיים רדיקליים - איום מרכזי ומוחשי הרבה יותר. קהיר אומנם סולדת מהתעצמותה הגרעינית של אירן, מחתרנותה האזורית ומהשפעתה הגוברת במרחב הערבי, אך ממשיכה לראות את האחים המוסלמים כיריב הראשי והישיר מבחינתה.

תולדה של מגעים בשנתיים האחרונות
סיסי. פוטנציאל רווח במספר תחומים [צילום: AP]

ההפשרה המסתמנת כעת היא תולדה של מגעים שהתקיימו בשנתיים האחרונות וכללו שיחה בין סיסי לשר החוץ האירני בשולי ועידה בינלאומית שנערכה בבגדד באוגוסט 2021, מפגש בין שר המודיעין המצרי לסגן נשיא אירן בנובמבר 2022 ומגעים בין משלחות מודיעין משתי המדינות. הדיאלוג בין הצדדים הואץ מאז אפריל האחרון בעקבות חידוש היחסים בין אירן לסעודיה והוא מתקיים בתיווך עומאן ועירק, שמארחת את השיחות בין הצדדים.
עבור אירן ומצרים, אין פירוש הנורמליזציה ביטול או יישוב כל מחלוקותיהן, אלא שיתוף פעולה פרגמטי בקידום אינטרסים משותפים - בילטרליים ואזוריים. אירן רואה בשיפור הקשרים עם מצרים חלק ממאמץ מתמשך, במיוחד מצד הממשלה הנוכחית, לקדם את מערכות היחסים בינה לבין מדינות ערב הסוניות ובראשן מדינות המפרץ. מגמה זו נתפסת באירן כהזדמנות לשפר את מעמדה האזורי ולחזק את ההרתעה מול ישראל. אין ספק שחידוש הקשרים עם שחקן מרכזי בעולם הערבי, דוגמת מצרים, יוצג על-ידי טהרן כהישג מדיני חשוב וכביטוי נוסף לשינוי מאזן הכוחות האזורי לטובתה ולהכרה גוברת במעמדה מצד מדינות ערב, לרבות במחנה הפרו-מערבי.
שיפור הקשרים עם העולם הערבי מהווה בעיני אירן הזדמנות לאזן תהליכים בעייתיים מבחינתה באזור, ובראשם הנורמליזציה בין ישראל למספר מדינות ערביות ומאמציה של ישראל לקדם קואליציה אזורית אנטי-אירנית. לאירן גם אינטרס חומרי בשיפור הקשרים עם מצרים, שעשוי לספק לה הזדמנות להרחיב את הקשרים הכלכליים והמסחריים באזור, בין היתר באמצעות תעלת סואץ, ולהגדיל את הייצוא שלה למצרים. יש בכך ביטוי לאסטרטגיית "כלכלת ההתנגדות", שטהרן אימצה כדי לשפר את התמודדותה מול משטר הסנקציות הבינלאומיות, גם באמצעות הגדלת המסחר עם שווקים אזוריים.
גם מצרים מייחסת עדיפות גבוהה לשיקולים כלכליים בגיבוש מדיניותה מול אירן. פוטנציאל רווח מצוי במספר תחומים: סחר – הגדלת מכירת סחורות מצריות לשוק האירני; תיירות – הרחבת התיירות הדתית האירנית לאתרים שיעיים במדינה ולדרום סיני, כאשר במרס הכריזה מצרים על הקלות במתן אשרות כניסה לתיירים אירנים; שיקום – השתתפות מצרית בפרויקטים לשיקום עירק וסוריה, המהוות אזור השפעה אירני, ייתכן במימון מפרצי; אנרגיה – סיוע אירני ברתימת לבנון וסוריה לשיתופי הפעולה בתחום הגז במזרח הים התיכון, או בנטרול גורמים העלולים לטרפדו, בראשם חיזבאללה. בנוסף, מצרים עשויה לרכוש דרך עירק נפט שמוזרם מאירן, כפוף להסרת הסנקציות האמריקניות.

גישה מצרים חשדנית ומסויגת
חמנאי. בירך על ההתקדמות [צילום: AP]

במישור הביטחוני, מצרים מעוניינת בסיועה של אירן במניעת פעילות עוינת בבאב אל-מנדב מצד החות'ים ובשמירת חופש השיט בים האדום בנתיב תעלת סואץ, שמהווה מקור הכנסה מרכזי למטבע זר (תמלוגי התעלה עמדו ב-2023-2022 על 9.4 מיליארד דולר). מצרים גם חוששת מחתרנות אירנית בחצי-האי סיני, שנחשפה בעבר. ביוני 2022 דווח שמצרים הזהירה את אירן לבל תכווין פיגועים נגד תיירים ישראלים בסיני כנקמה על פעולות חיסול שייחסה ישראל. בנוסף, קהיר מעוניינת למנוע את הפיכת עזה בסיס פעולה אירני נגד ישראל, וחותרת לשיתוף פעולה אירני עם מאמציה של מצרים לתווך בין פלגי ההתנגדות הפלשתיניים לישראל, לקדם הסדרי פיוס פנים-פלשתיניים ולמנוע שיתופי פעולה בין גורמי טרור בעזה ובצפון סיני.
גישתה הבסיסית של מצרים לנורמליזציה עם אירן עודנה חשדנית ומסויגת. הנחת המוצא בקהיר היא שהתקרבות טהרן למדינות ערב אינה משקפת שינוי אסטרטגי בשאיפותיה האזוריות אלא שיקולי תועלת, המגבילים את סוג והיקף ההסכמות שאליהן היא נכונה להגיע עם שכנותיה. המשך צעדי הנורמליזציה יושפע משני משתנים מרכזיים.
ראשית: הצלחת הניסיון הסעודי-אירני. בעשור הקודם מצרים נמנעה מהתקרבות משמעותית לאירן, בין היתר מתוקף מערך הבריתות הפוליטיות והכלכליות שלה עם סעודיה ואיחוד האמירויות והצורך להתחשב בעמדותיהן. אף שהנורמליזציה הסעודית-אירנית מכשירה לכאורה צעד מצרי-אירני דומה, יש הרואים בה מבחן לטיב השינוי שחל במדיניותה האזורית של אירן, שתוצאותיו יכריעו האם תחול התקרבות ערבית-אירנית רחבה ועמוקה יותר.
שנית: אור ירוק אמריקני. במצרים רווח רושם לפיו וושינגטון מעדיפה להתמקד בעת הנוכחית במלחמה באוקראינה ובמאבק בסין, ואינה שוללת התקרבות ערבית-אירנית שתתרום ליציבות ולרגיעה במזרח התיכון. עם זאת, ניתן לשער שמצרים תנרמל את קשריה עם אירן רק לאחר שתוודא שלא ייגרם בעקבות זאת משבר ביחסיה עם ארה"ב, בפרט בתקופה של מצוקה כלכלית, כאשר היא זקוקה להמשך הסיוע הכלכלי השנתי האמריקני ולתמיכתה של וושינגטון במוסדות הפיננסיים הבינלאומיים המעניקים לה הלוואות, דוגמת קרן המטבע.

ההשלכות מבחינת ישראל
גבול ישראל-מצרים. לא משחק סכום אפס [צילום: משה שי, פלאש 90]

מנקודת מבט ישראלית, שאלת הנורמליזציה בין מצרים לאירן אינה משחק סכום אפס. שיפור היחסים בין שתי המדינות לא יבוא בהכרח על חשבון הקשרים בין מצרים לישראל או יפגע באינטרסים ישראלים חיוניים, ולפיכך על ירושלים לבחון את התהליך באופן ענייני, על-פי תכניו. בדומה למצרים, לישראל יש אינטרס בהפחתת המתיחות באזור, בחיזוק ביטחון נתיבי השיט בים האדום, בהגברת שיתופי הפעולה במזרח הים התיכון בתחום הגז, בריסון הג'יהאד האיסלאמי וחמאס ברצועת עזה ובצמצום איומי טרור שמקורם באירן ובשלוחיה האזוריים. זאת ועוד, לישראל עניין בשיפור המצב הכלכלי במצרים ובהגברת יציבותה הפנימית.
מנגד, הקשר הערבי-אירני המתהדק – ובתוכו זה המצרי-אירני – טומן בחובו גם אתגרים לישראל: הוא יסייע לאירן במסע היחלצותה מהבידוד האזורי, יחזק את השפעתה במרחב ויחליש את המחנה האזורי שהתגבש בעקבות "הסכמי אברהם", בין היתר על-רקע ההתמודדות עם האיום הביטחוני האירני המשותף. צמצום השסע הערבי-אירני לצד המשך ההסלמה הנוכחית בין ישראל לפלשתינים, עלולים להביא לדחיות נוספות בכינוס "פורום הנגב", בו חברה גם מצרים, ולהאיץ את שיבת הסכסוך הישראלי-פלשתיני למרכז סדר היום האזורי.
תרחישי איום נוספים, אם כי סבירים פחות, שעלולים לנבוע מההתקרבות המצרית-אירנית כוללים מעבר כלי שיט אירניים בתעלת סואץ לשם הברחות נפט, או חמור מכך – אמצעי לחימה; חיזוק מוסכם של דריסת הרגל האירנית ברצועת עזה; פגיעה בהתקרבות שנרשמה בשנים האחרונות בין ישראל למצרים; ויצירת טריז בתיאום הביטחוני בין ירושלים לקהיר.
לסיכום: מומלץ לישראל שלא להתנגד אוטומטית לכל נורמליזציה מצרית-אירנית, אלא לחתור לכך שתכולתה תעלה בקנה אחד עם האינטרסים הישראלים. לשם כך על ירושלים לנהל דיאלוג עם קהיר – כמו גם עם וושינגטון ועם ידידותיה המפרציות – בניסיון לעצב את מגמות הדטנט האזוריות, ובמידת הניתן אף להשתלב בהן. השיפור שחל בשנים האחרונות בקשרי ישראל-מצרים בתחומי הביטחון, האנרגיה והתיירות מעניק לירושלים מנופי השפעה על קהיר, גם אם המתיחות השוררת בעת האחרונה בזירה הפלשתינית פוגמת ביעילותם.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  01/07/2023   |   עודכן:  01/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדטנט האיזורי נמשך: מצרים ואירן מתקרבות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
קרן המטבע מוכנה לסייע לשלוש המדינות, בהן מתגוררים שליש מתושבי המזרח התיכון, אך האליטות בהן - שבחלקן נושאות באחריות להגעתן לסף קריסה - מונעות כל התקדמות, מדווח אקונומיסט
ירון פרידמן
עד לפני כמה שנים הייתה לבנון, בעיקר בזכות חיזבאללה, המרכז להפצת הסמים באזור. אחרי מלחמת האזרחים בסוריה הפכה גם השכנה הסורית למרכז סמים. כעת חודרים הקרטלים לירדן ולעירק ומגיעים גם למפרץ הפרסי ולסעודיה. האם נשקפת סכנה גם לישראל?
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס סוקר בהרחבה את מסעו של מוחמד בן סלמאן בחזרה ללב ההשפעה במזרח התיכון וגם בזירה העולמית. הסוד פשוט: כולם רוצים את הכסף והעוצמה של סעודיה
יוני בן-מנחם
אירן שיכורת כוח ומנסה לדחוק את ארה"ב ממעורבות במפרץ, מפקד חיל-הים האירני הודיע על הקמת ברית ימית צבאית בין ארצו לבין מדינות המפרץ. אירן מנסה להרחיב את הוואקום שהותירה ארה"ב במפרץ באמצעות שיתוף פעולה עם רוסיה וסין
עמנואל בן-סבו
לא במחתרת, לא בחשאי, ללא תחפושת, ללא התחזות, כך, לאור יום, מחייך לעבר עדת הצלמים, יורד מכבש המטוס הנשיאותי, חנוט בחליפה ובעניבה מהודרת, פסע מעדנות הקצב מסוריה על השטיח האדום בג'דה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il