X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
משרדי וגנר, סנט פטרסבורג, 2022 [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
אסד ממשיך להישען על אנשי פריגוז'ין
גם אחרי הפיכת הנפל ברוסיה וההגליה לבלארוס, אנשי קבוצת וגנר ממלאים תפקיד חיוני באבטחת שדות הנפט והגז בסוריה - מדווח וושינגטון פוסט

ההתנגשות הקשה ביותר בין כוחות אמריקניים וכוחות רוסיים מאז המלחמה הקרה אירעה בתחילת פברואר 2018. בשעת לילה מאוחרת, ליד הגדות הבוציות של נהר הפרת, כוח אמריקני קטן של נחתים וקומנדו מצא את עצמו מוקף בכוח גדול של תומכי משטר אסד, כולל קבוצה משמעותית של שכירי חרב רוסים. הקרב התמקד בעמדה אמריקנית ליד מפעל הגז קונוקו בעיר דיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה.
500-300 תומכי המשטר התקדמו לעבר בית הזיקוק, חמושים בנשק כבד, כולל טנקים ונגמ"שים. במשך ארבע שעות של חילופי אש כבדים, התוקפים ריתקו לקרקע את האמריקנים, אשר לא היו מצוידים בנשק שווה ערך. הכוח האווירי של ארה"ב נכנס לזירה. כטב"מים תוקפים, מטוסי קרב F22, מפציצים B52 ומסוקי "אפאצ'י" חיסלו את כוחות הנ"מ של התוקפים ולאחר מכן – את רוב הטנקים והארטילריה הרוסיים. מאות רוסים וסורים נהרגו; איש מן האמריקנים לא נפגע.
שכירי החרב באותו עימות היו אנשי קבוצת וגנר, בפיקודו של יבגני פריגוז'ין – מזכיר וושינגטון פוסט. פעילותם בסוריה שיקפה את התפקיד הנרחב והנסתר שמילאה וגנר במדיניות החוץ של הקרמלין, כשליח המקדם את מטרותיו בנקודות חמות כמו אוקראינה, סוריה ושורה של עימותים באפריקה. שכירי החרב פעלו באכזריות, תוך ריחוק מסוים מהממשלה הרוסית.
אותה תקרית גם סיפקה איתות מוקדם למתחים בין פריגוז'ין לבין הצמרת הביטחונית הרוסית. תוצאותיה מילאו אותו זעם. בתחילת החודש שעבר, זמן קצר לפני המרד שלו, הוא פרסם את גרסתו: אנשיו אמורים היו להיות כוח קדמי של אנטי-דאעש ולהבטיח את השליטה באיזור, תחת סיוע אווירי רוסי. אך הסיוע מעולם לא הגיע ופריגוז'ין האשים בכך את שר ההגנה, סרגיי שויו, והרמטכ"ל, ואלרי גרסימוב.
פקידים אמריקנים אמרו ב-2018, כי עמיתיהם הרוסים הכחישו מעורבות בתקרית. היה מדהים לראות באיזו מהירות הם הרחיקו את עצמם, אמר בשעתו אחד האמריקנים. "הפיקוד העליון הרוסי ברוסיה הבטיח לנו שאין המדובר באנשיהם", אמר שר ההגנה דאז, ג'ים מאתיס. הוא הוסיף, כי הורה לראש המטות המשולבים דאז, ג'וזף בנפורד, לחסל את התוקפים.
שבועות אחדים לאחר הקרב דיווח הפוסט כיצד, למרות ההכחשות הרוסיות, לפריגוז'ין יש קשר קרוב עם הקרמלין ונראה שהוא מתאם עימו את פעולות אנשיו. היה זה מבט ראשוני לתוך רשת ההשפעה הנרחבת שהפעיל באותה עת, החל מהפצת מידע מקוון כוזב וכלה במדבריות לוב והרפובליקה המרכז אפריקנית.
המאבק בין פריגוז'ין לבין שויו וגרסימוב הסלים אשתקד, כאשר הוא רתח מזעם על כשלונותיהם באוקראינה. כידוע, בעקבות המרד הקצרצר שלו הורשה פריגוז'ין לעבור לבלארוס, בעוד יריביו נותרו במשרותיהם. הקרמלין פועל כעת לחיסול הקרקע עליה שגשג: בשבוע שעבר נעצר הגנרל סרגיי סורובקין, לשעבר מפקד הכוחות באוקראינה, בחשד שעמד בקשר עם פריגוז'ין וידע מראש על המרד.
קבוצת וגנר פעלה בסוריה ב-2018 כנראה מתוך תאוות בצע. החברה בנתה זרם של הכנסות משמירה על אתרים יקרי ערך כמו שדות נפט ומכרות זהב. נכון לעכשיו, בעוד השלטונות הרוסיים שוקלים בדעתם מה לעשות עם וגנר, נשמר הסטטוס-קוו הטקטי בסוריה. הקבוצה עודנה פועלת באיזורים עתירי משאבים, בהם בשאר אסד שולט רשמית אך בפועל נשען על תמיכה רוסית.
מדובר בין היתר בשדות הנפט והגז הטבעי הגדולים ביותר במדינה, שהם על-פי כמה דיווחים קבוצת וגנר משתמשת בחברת קש בשם "אוורו פוילס" כדי לשאוב עד רבע מן הרווחים. משטר אסד העניק לה נתח זה משום ששכירי החרב כבשו את השדות מידי אנשי דאעש וממשיכים לשמור עליהם מפני התקפות. כל שינוי באתרים אלו ילמד רבות על מצבה של השליטה הרוסית בסוריה.

תאריך:  02/07/23   |   עודכן:  02/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסד ממשיך להישען על אנשי פריגוז'ין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איתמר לוין
הליגה הערבית ובכירי האזור מחבקים את נשיא סוריה למרות פשעיו, אך וושינגטון פוסט צופה שהבעיות יתחילו כאשר אסד ירצה סיוע כלכלי נרחב לשיקומה של סוריה
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר מדוע מדינות ערב והליגה הערבית מושיטות את זרועותיהן לרודן הסורי    חלקן מקוות להיפטר מהפליטים הסורים ולהחליש את אירן, אך אל להם לטפח תקוות גדולות מדי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף: ג'מאל חסן ועלי ממלוכ, מראשי המודיעין של משטר אסד, צפויים לאישום על מאסרה, עינוייה ורציחתה של עובדת סיוע אמריקנית בשנת 2016
אורי מילשטיין
הלקח המאקרו-אסטרטגי העיקרי משנת המלחמה באוקראינה, החשוב מאוד לחשיבה האסטרטגית הישראלית, הוא שארה"ב מבקשת להשפיל את רוסיה באמצעות אוקראינה כדי להרתיע את סין, שהיא האִיום העיקרי על ארה"ב בעתיד הקרוב
יוני בן-מנחם
ממשל ביידן נערך להתמודדות עם תופעת הברחות הסמים מסוריה למדינות העולם ובמיוחד הברחת סם הקפטגון. סוריה היא יצרנית וסוחרת הסמים הגדולה ביותר במזה"ת, בראש מערך הייצור וההברחות עומד הגנרל מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il