X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מרדוק. תרבות ארגונית שיצאה משליטה [צילום: מרי אלטפר, AP]
עוצמתו של מרדוק מסוכנת - וכעת במיוחד
העיתונאי והסופר ויליאם קוהאן מסביר בניו-יורק טיימס מדוע פוקס קורפ וניוז קורפ מקרטעות תחת רופרט מרדוק, ותוהה האם השינוי יבוא מהליכים משפטיים נגד הקבוצה

מה ניתן לומר כיום על רופרט מרדוק, הבעלים בן ה-92 של קבוצת פוקס? אנחנו אחרי עידן טראמפ-1 אבל אולי לפני עידן טראמפ-2. אנחנו אחרי התשלום של 787.5 מיליון בתביעת יצרנית מכונות ההצבעה דומיניון, אבל לפני ההכרעה בתביעה דומה של חברת סמארטמטיק. אנחנו אחרי פיטוריו של טאקר קרלסון בעל הרייטינג מרקיע השחקים, אבל לפני ההטמעה של לוח התוכניות החדש.
מרדוק שולט בקבוצה באמצעות מניות מיוחדות המעניקות לו את הרוב בשתי החברות העיקריות – פוקס קורפ (חברת-האם של רשת פוקס) וניוז קורפ (חברת-האם של וול סטריט ז'ורנל ועיתונים אחרים). בשנת 2017 תמכו 40% מבעלי המניות הרגילות בביטול המניות המיוחדות, אך לא היה בכך די. לכן, אין מי ומה שיכול למנוע ממנו לעשות בהן כרצונו – כותב בניו-יורק טיימס העיתונאי והסופר הכלכלי ויליאם קוהאן. אבל אין ספק שמדובר במצב בעייתי.
פוקס נראית כחברה הסובלת מתרבות ארגונית שיצאה משליטה. בכירים אומרים בטלוויזיה לארה"ב כולה דברים שאינם מאמינים בהם. המנהלים אינם מסוגלים לשלוט במנחים. איזו חברה מפטרת את הכוכב מספר אחת שלה בלי סיבה ברורה, מהרגע להרגע, ותוך ניסיון לפגוע בנסיונותיו להמשיך הלאה? קוהאן מעיר שלא אכפת לו לרגע מקרלסון והתעמולה שלו, אבל יש לו אהדה מסוימת כלפיו בשל ההוקעה הציבורית שספג.
מרדוק ניסה, בצורה חריגה וכושלת, למזג מחדש את פוקס קורפ ואת ניוז קורפ. בארגון הפועל כהלכה, האפשרות של מיזוג כזה הייתה נבחנת בשקט, לפני ההודעה הפומבית והאפשרות של מבוכה. מרדוק עשה בדיוק ההפך: המיזוג הוכרז בקול רעש גדול בחודש ינואר, אך בעלי המניות הרגילות הפעילו בצורה נדירה את זכותם להרוג את המהלך בתבוסה נדירה למרדוק. ואילו בחודש אפריל ביטל מרדוק אחרי שבועיים את אירוסיו עם אן לסלי סמית, שאמורה הייתה להיות אשתו החמישית.
ירושה שושלתית ממשיכה להיות תפיסה מקובלת באמריקה התאגידית. יורשו המיועד של מרדוק, בנו – לקלן מרדוק, הגן על ההסדר עם דומיניון בשיחה עם משקיעים: "ההסדר אינו פוגע בשום אופן במחויבותה של פוקס לקני המידה העיתונאיים הגבוהים ביותר או בלהט שלנו לדיווח הוגן של חדשות היום". אמירות כאלה לא בדיוק מעוררות אמון בכך שבכוונתה של פוקס לנסות טוב יותר לדבוק בעובדות, וזה מפחיד לנוכח גודלו של קהל צופיה ומידת השפעתה.

ניהול מקצועי מצליח בהרבה
קרלסון. פוטר מהרגע להרגע [צילום: בריאן אנדרסון, AP]

הדרמה בקבוצת פוקס היא דוגמה קיצונית לאופן בו עלולות לסבול חברות בהן יש בעל שליטה – מניותיה ירדו ב-18% בחמש השנים האחרונות – אבל היא אינה היחידה, מציין קוהאן. כאשר קיימים שני סוגי מניות, כוח ההצבעה של המשפחה השלטת עולה לעיתים קרובות על בעלותה הכלכלית, מה שמוביל להתנהלות פיננסית טיפשית ואפילו ביזארית.
יש סיבה לכך שלפני 100 שנה הוכנס לחברות האמריקניות הרעיון של ניהול מקצועי. מנהל שכזה יוצר מרחק סביר בין בעלי המניות לבין ההנהלה, הנושאת באחריות כלפי מועצת המנהלים המייצגת את הבעלים. מנהלים מקצועיים מקבלים תשלום תמורת בחינה אובייקטיבית של בעיות וקבלת ההחלטות הטובות ביותר למחזיקי העניין – הבעלים, המלווים, הספקים והעובדים. זו אינה שיטה מושלמת, אבל היא הדרך המוכחת ליצירת עושר ממושך.
קוהאן מציע להשוות בין מרדוק לבין ג'יימי דימון, יו"ר ומנכ"ל ג'יי.פי מורגן-צ'ייס, או חואקין דואטו, יו"ר ומנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון. דימון מנהל את הבנק בצורה מקצועית, חסרות רגשות ומוצלחת; הוא רב-עוצמה, אבל לא יותר מדי; מועצת המנהלים יכולה לפטר אותו בכל רגע ומכל סיבה. כנ"ל לגבי דואטו. האם מישהו יכול להטיל אחריות כלשהי על מרדוק?
אפשרות אחת להשתלט על מרדוק היא אם סמארטמטיק תדרוש, כחלק מהסדר אפשרי, שינויים בממשל התאגידי של פוקס או אפילו יצירת תהליך לבחירת מנכ"ל שיכלול מועמדים מחוץ למשפחת מרדוק. סמארטמטיק, או אפילו התביעה שהגישו לאחרונה בעלי מניות בפוקס, יכולים לשכנע את פוקס – ובעקיפין את ניוז קורפ – לבטל את שני סוגי המניות.
קוהאן מסכם: למרדוק יש כוח מוחלט בשתי החברות זמן רב מדי. זה מסוכן בכל נסיבות שהן, ומטריד עוד יותר כאשר מדובר בגופי חדשות ארציים, בהם דיסאינפורמציה ושקרים הם המאפיין המרכזי. זה לא ישתנה אם משפחת מרדוק תשמר את כוחה המוחלט ושליטתה המוחלטת. עובדה זו לבדה מהווה סכנה נוספת לדמוקרטיה האמריקנית.

תאריך:  06/07/23   |   עודכן:  06/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוצמתו של מרדוק מסוכנת - וכעת במיוחד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הצבא הפרטי בראשו עמד יבגני פריגוז'ין חיוני לפעילות הרוסית בחו"ל, אך השתלטות עליו לאחר מרד-הנפל או הטמעתו בצבא הרוסי יהיו מסובכות – מסביר מאמר בניו-יורק טיימס
איתמר לוין
פול קרוגמן סבור בניו-יורק טיימס, כי ייתכן שיהיה די בכך שהנשיא ישכנע את הציבור לא שהמצב הכלכלי טוב - והוא טוב למדי - אלא שהוא איננו רע כפי שחושבים חלק מהאמריקנים
איתמר לוין
מארין לה-פן צוברת תנופה עם דרישתה ליד קשה כלפי הפורעים, וגם מנהיגי ימין זרים טוענים שהאירועים מוכיחים את צדקתם - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מפוליטיקאים בכירים כמו ויקטור אורבן, דרך מנהיגי אופוזיציה שכוחם עולה וכלה באינטלקטואלים: אקונומיסט סוקר את מי שלמרות כל העובדות ניצבים לצידו של הקרמלין
איתמר לוין
שורה של מחקרים חדשים שמצטט אקונומיסט מובילים למסקנה, כי גם אם ניתן היה להמשיך לעבוד מהבית - החברות ידרשו שרוב הזמן העובדים יהיו במשרדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il