X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עליזה בלוך. ראש העירייה המכהנת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
הדילמה החרדית של בית שמש
הציבור החרדי נערך לקראת הבחירות לרשויות המקומיות. אחת הערים המרתקות הפעם היא בית שמש, שבה יש אוכלוסייה חרדית גדולה. ההנהגה החרדית חלוקה בשאלה האם לתמוך בראש עיר מקצועי או במועמד חרדי

בזמן שבתקשורת מתפלפלים ומתווכחים אם עמי אשד הוא גיבור לאומי או סתם טירון פוליטי, ובזמן שהישראלים מתחילים לחשב איך הם עוברים את סיוט יולי אוגוסט בשלום, אלפי אנשים בישראל שקועים עמוק עמוק בדרמה הפוליטית הבאה: הבחירות לרשויות המקומיות 2023.
אם לא הספיקו לכם הדרמות בחמש מערכות הבחירות הארציות, קבלו את הסיבוב הבא על טורבו, למעלה מ-250 עיריות ורשויות מקומיות עם יותר מ-400 מתמודדים על הראשות ועוד כמה אלפי מתמודדים על מקומות ברשימות עצמן.
השבוע נתחיל בהצצה דווקא למגזר הכי פוליטי בישראל, שבו האמוציות ונסיונות ההשפעה כבר בעיצומן. ניחשתם נכון, המגזר החרדי. אם לדייק: הקרב על השליטה בערים החרדיות שבהן יש רוב חרדי גדול.
יותר מ-80% מהחרדים בישראל מרוכזים בעשר ערים: ירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר עילית, אשדוד, מודיעין עילית, אלעד, פתח תקוה, רכסים, טבריה וצפת, בהן מתגוררים ביחד הזרמים השונים: החסידים המזוהים עם יהדות התורה, הליטאים של דגל התורה, והספרדים המזוהים עם ש"ס.
גם הפעם, לקראת סגירת הרשימות בעוד כחודשיים, יתכנסו בכירי הנציגים החרדים להסכים על ה"דיל": חלוקת השליטה בערים הללו באמצעות העמדת מועמד מוסכם בכל עיר. בינתיים, השטח רותח בנסיונות להשפיע על מקבלי ההחלטות.
אחת הערים המרתקות ביותר הפעם היא העיר בית שמש, שהפכה להיות העיר עם הריכוז החרדי השלישי בגודלו בישראל, עם מגוון גדול מאוד של קהילות וזרמים.
בבית שמש מכהנת כיום ראש עיר דתייה, הד"ר עליזה בלוך, שניצחה בבחירות 2018 את המועמד החרדי בקרב דרמטי מאין כמוהו. בית שמש גדלה והתפתחה מאז, וכיום יש בה רוב חרדי, כאשר מצד שני אין חולק על המהפכות שקידמה בלוך בבית שמש ברמת השירותים, בתקציבי הפיתוח שזרמו לעיר ב-5 השנים האחרונות, ובעיקר בשינויים הדרמטיים בדימוי שיצא לעיר ממלחמות קנאים - לעיר שבה כולם חיים אלה לצד אלה בשלום.
בבית שמש הדילמה החרדית של ההנהגה מתחדדת לקצה: מחד-גיסא יש רוב חרדי, אז למה שלא נמנה ראש עירייה חרדי? אומרים חלקם, ומאידך-גיסא יותר מ-20% מתושביה החרדים אומרים בגלוי כי יעדיפו את בלוך, הנתפסת מבחינתם כראש עיר מקצועית, מול חזרה לשלטון של העסקנים החרדים. בנוסף, המגזר הגדול בעיר, הליטאי, מפולג בינו לבין עצמו ולא מצליח להעמיד מועמד מקומי מוסכם על כולם. תוסיפו לכל זה את הדילמה של מנהיגי החרדים, האם באווירת הרדיפה כנגד החרדים בישראל של 2023 לא עדיף ראש עיר מצליחה ומקצועית שתדאג לעשרות אלפי משפחות חרדיות צעירות, בלי כותרות ובלי קמפיינים נבזיים השכם והערב בתקשורת על "החרדים הסחטנים"?
בינתיים, עד שתיפול ההחלטה החרדית בעוד כחודשיים, סובלים תושבי בית שמש החרדים ממלחמת ספינים שכמותה לא חוו כבר שנים. המלחמה בתקשורת הפנים חרדית כבר בעיצומה, דרך קבוצות ואטסאפ ענקיות שמעבירות את החדשות, כאשר מדי שעה יש "חדשה פוליטית מרעישה" אחרת. הקבוצות האלה הפכו למעשה לפריימריז הפנים חרדיים, כר פורה לספינים אין-סופיים ונסיונות לקדם מתמודדים כאלה ואחרים, בתקווה לשכנע את העסקנים שישפיעו על הרבנים להסכים על מועמד פלוני כזה או אחר.
בבית שמש העלילה הקבועה הזו זוכה לטוויסט מרתק. שימו לב: כדי "לשכנע" את הרבנים שלעליזה בלוך המקצועית אין לכאורה סיכוי להיבחר, צריך להראות לרבנים כי בסיס התומכים שלה מבית מתנגד לה. לכאן נכנס 'דילי שאפשרי רק בעסקנות הישראלית המקומית.
הליטאים "שכרו" את סניף הליכוד המקומי של העיר כדי לצאת בקמפיין שישכנע כי עליזה בלוך היא כישלון, מה שיעזור "לשכנע" את הרבנים שממילא אין לה סיכוי ומוטב להמר על מועמד ליטאי. נציגי הליכוד המקומיים "מאשימים" את בלוך שהיא "מכרה את העיר לחרדים", מבלי לספר לבוחרים שלהם שבעצם הם עצמם חתמו על 'דיל' עם הליטאים למינוי ראש עיר חרדי. הבנתם את האבסורד?! כאמור, עסקנות שרואים רק בגזרה המוניצפאלית.
ובינתיים? תושבי בית שמש החרדים יקבלו עוד עשרות "סקופים" על "מועמד ליטאי חדש שמוסכם על כווווולם". אנחנו מציעים לעסקנים המקומיים לדלג על שלב המוקדמות ולחכות לגמר הגדול. המספרים הפנימיים שאנחנו רואים בבית שמש הולכים להפתיע לא מעט מהם.
מבטיחים לכם בשבועות הקרובים פרשנויות בעוד כמה גזרות מוניציפליות מעניינות.

לעדכונים השוטפים בערוץ הטלגרם של דיירקט פולס
הכותב הוא מנהל המחקרים בחברת דיירקט פולס. גילוי נאות: דיירקט פולס מעניקה שירותי אסטרטגיה וקמפיין לראש העיר עליזה בלוך בבית שמש.
תאריך:  07/07/2023   |   עודכן:  07/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדילמה החרדית של בית שמש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שטויות, כתבה מגמתית
חרדי מרמת בית שמש  |  20/08/23 14:44
2
גילוי נאות
חרדי אמריקאי  |  21/02/24 11:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות - רשויות מקומיות
מירב ארד
עו"ד אילוז הוסיפה: "שחיתות מול העיניים שלנו. מבקשים עצירת חקיקה עד לבירור האירוע"    הוועדה מקיימת הצבעות על הסתייגויות להצעת חוק של ח"כ עמית הלוי
מירב ארד
כפיר סויסה הודיע על התמודדות על ראשות העיר קריית גת    כיהן בשנים האחרונות במגוון תפקידי ניהול ביניהם מנכ׳׳ל משרד התרבות והספורט, מנכ׳׳ל מכבי קריית גת בכדורסל, מנכ׳׳ל הליכוד העולמי, חבר דריקטוריון קק׳׳ל
עידן יוסף
עשר ערים קיבלו ציון של 100 במדד, כאשר שלוש ערים קיבלו ציון של 99 ושתי ערים ערביות השיגו ציון של 91    ערים חזקות ממדדים קודמים הראו הבדלים מערי פריפריה שנבדקו לראשונה במדד 2022
עידן יוסף
יו"ר שס מעוניין לנתק את בחירת הרבנים מהבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו חודשיים    החשש: ראשי ערים ומועצות ישתמשו בבחירות לרבנות למטרות פוליטיות    נתניהו הסכים לבקשה והנושא נמצא בבדיקה משפטית
עידן יוסף
נבחר ברוב וקיבל 51% מהקולות    חיים מסינג קיבל 47% ושמעון עשור קיבל 2%    שעיור ההצבעה - 41.5%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il