X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חיילי צה"ל בכפר רג'ר [צילום: אייל מרגולין, פלאש 90]
להבהיר לנסראללה שהוא שוגה בהערכת-חסר
חיזבאללה אינו מעוניין במלחמת כוללת, אך עימות מוגבל עשוי לשרת אותו. ישראל צריכה להסכים למו"מ על הגבול ובמקביל להרתיע בצורה ברורה את הארגון

בחודשים האחרונים, במקביל למאמצי צה"ל להשלים את המכשול לאורך גבול לבנון, ניכרת עלייה משמעותית בהיקף הפרובוקציות שמבצע חיזבאללה לאורך הגבול ואף מעבר לו. התפתחויות אלה מגבירות את המתיחות בין צה"ל לארגון ואת החשש להידרדרות לעימות צבאי.
מדובר בעיקר בהרחבת הנוכחות של פעילי חיזבאללה לאורך הגבול, כשחלקם מאיישים את עמדות התצפיות שהתרבו, לכאורה מטעם הארגון "ירוק ללא גבולות"; בניסיונות בוטים של פעילי חיזבאללה ותומכיהם לחצות את הקו הכחול (אשר סומן על-ידי האו"ם כקו הנסיגה של ישראל מלבנון ב-2000); ובמאמצים לחבל במכשול הישראלי ולהפריע לעבודות צה"ל להשלמתו.
ב-6 ביולי בוצע גם ירי נ"ט לכיוון הכפר רג'ר – אם לא על-ידי פעילי חיזבאללה, הרי שקרוב לוודאי שבאישורו. בנוסף, במחצית יוני נחשף בתקשורת הישראלית, כי כנראה עוד באפריל הוקמו שני אוהלים בסמוך להר דב בתחום ישראל ובהם פעילים חמושים של הארגון. הצבת האוהלים נתפסה בישראל כהפרה בוטה של הקו הכחול, אך הוחלט בשלב הראשון שלא לפעול להסרתם בכוח, אלא למצות ערוצים דיפלומטיים ולפנות לאו"ם, לארה"ב ולצרפת כדי שישכנעו את הלבנונים לדאוג להסרתם.
מאמצים אלה אומנם הובילו להסרת אחד האוהלים, אך חיזבאללה – אשר נראה, כי הנהגתו לא יזמה את הקמתם – זיהה זאת כהזדמנות עבורו ומסרב להסיר את השני. חסן נסראללה אף הגדיל לעשות וב-12 ביולי, בנאום שנשא לציון יום השנה ה-17 לפתיחת מלחמת לבנון השנייה, איים במפורש, כי פעולה ישראלית להסרת האוהל תגרור תגובה מצד הארגון. הוא יצר קשר בין הסגת האוהל לדרישה הלבנונית לבין נסיגה מקבילה של ישראל מחלקו של הכפר רג'ר החורג מעבר לקו הכחול, מתוך כוונה לייצר משוואה חדשה.
החיכוכים שיוזם חיזבאללה לאורך הגבול והחרפת האיומים מצידו, משקפים את תסכולו מהמשך בניית המכשול הישראלי לאורך הגבול, בצד התחזקות ביטחונו העצמי של הארגון. התחזקות זו ניכרת מאז איומיו של נסראללה על אסדת הגז כריש ובעקבות שני האירועים החריגים: פיגוע בצומת מגידו באמצעות מחבל שחדר מגבול הצפון (13 במרס) וירי רקטות מלבנון, שיוחס לגורמים פלשתינים, בחג הפסח (6 באפריל).
נראה, כי נסראללה מוכן ליטול סיכונים עקב תפיסתו, ולפיה המשבר הפנימי החריף בישראל מאז הקמת הממשלה הנוכחית מבשר חולשה ורפיון צבאי שלה. הוא מעריך, כי לממשלת ישראל אין עניין ויכולת בעת הזאת לנקוט פעולה צבאית חריגה מול הארגון, ובמיוחד לא לצאת למערכה נגדו. גם המתח המחריף בין ישראל לארה"ב מחזק תפיסה זו ואת המסקנה הנגזרת ממנה, לפיה ישראל תכיל את התגרויותיו עתה יותר מבעבר על-מנת להימנע מהידרדרות למלחמה.

מטרה כפולה לחיזבאללה
דגלי לבנון וחיזבאללה בצד הלבנוני [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

ואולם, גם חיזבאללה איננו מעוניין להגיע למערכה צבאית רחבה, הגם שייתכן שמספר ימי קרב ישרתו את מאמציו לבצר את דימויו כמגן לבנון ויחזקו את מעמדו הנחלש בלבנון. זאת, מבלי להסתכן בתגובה ישראלית שתוביל למלחמה. לכן, האירועים האחרונים מהווים עבורו הזדמנות לשפר את דימוי עמידתו האיתנה הן מול ישראל והן מול הציבור הלבנוני.
מול ישראל, מטרתו של חיזבאללה כפולה. ברמה האסטרטגית, הוא מעוניין לשפר באופן מצרפי את מאזן ההרתעה מול צה"ל לטובתו, כפי שנסראללה הבהיר בנאומו האחרון. היה זה חלק מהמערכה התודעתית השיטתית שאותה הוא מנהל מול ישראל, ובו התרברב, כי מאז מלחמת לבנון השנייה כושר ההרתעה של חיזבאללה מתחזק בעוד זה של ישראל מתכרסם. ברמת השטח, חיזבאללה פועל להרחיב את אחיזתו בגבול, בין השאר כדי לייצר לעצמו נקודת פתיחה טובה יותר אם יחליט לממש את תוכניותיו לחדור לתחום ישראל באמצעות כוח רדואן – כוח הקומנדו של הארגון. תרחיש זה הומחש בפני קהל גדול של עיתונאים בתרגיל פומבי של פעילי חיזבאללה, שנערך במאי האחרון.
במקביל, נסראללה מבקש לנצל את מה שנתפס בעיניו כחולשה ישראלית לחיזוק מעמדו של חיזבאללה כ"מגן לבנון" מול מתנגדיו מבית: האופוזיציה במערכת הפוליטית והציבור הרחב. הארגון נתון מזה זמן ממושך לביקורת מתרחבת בלבנון, הן בגין אחריותו למשבר הכלכלי הקשה במדינה, והן עקב חלקו ביצירת הקיפאון הפוליטי, כשהוא מתעקש שמועמדו לנשיא – סולימן פרנג'יה הבן – ייבחר לתפקיד, למרות שאין הוא זוכה בתמיכה הנדרשת בפרלמנט. בעיני רבים בלבנון, התעקשות זו של נסראללה היא המונעת בחירת נשיא חדש, שיקדם מהלכים לשיפור המצב במדינה.
אתגר נוסף לארגון מהוות הקריאות המתרחבות מצד מבקריו במערכת הפנימית לוותר על מעמדו כמיליציה עצמאית ולהתפרק מנשקו. בנאומו ב-12 ביולי נדרש נסראללה לכך וטען, כי נשק ההתנגדות נועד רק להגן על לבנון, ותקיפתה של אחזקת נשק זה תשרת את האויב.
במגעים עם גורמים בינלאומיים, שניסו לפתור את סוגיית האוהל בהר דב, העלה הצד הלבנוני את קיומן של חריגות ישראליות לתחום לבנון, הדורשות תיקון, בדגש על החריגה המרכזית - ובשפתו "כיבוש" הכפר רג'ר, שהקו הכחול חוצה אותו. בתוך כך, הגורמים הלבנונים העלו את הצורך להשיג הסכמה גם על סימונו של כל הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון ואף חשפו זאת בפומבי. ראש הממשלה מסר, שלבנון הודיעה לאו"ם על כוונתה לקדם סימון מלא של הגבול היבשתי. שר החוץ הלבנוני הבהיר, כי ההצעה לסימון הגבול היא רצינית, הגם שאין מדובר בנורמליזציה עם ישראל. כן פורסם במקביל על הגעתו לאזור של השליח אמריקני עמוס הוכשטיין, שניהל את המו"מ על ההסכם לסימון הגבול בים.

דילמה מוכרת מבחינת ישראל
המכשול בגבול לבנון [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

מבחינת חיזבאללה, האפשרות לנהל מו"מ על סימון הגבול היבשתי כולו מייצרת דילמה. כניסה למו"מ מדיני עם ישראל מנוגדת בתכלית לתפיסותיו, כמו גם לגישתה של פטרוניתו אירן, לגבי הלגיטימיות של קיומה של ישראל בכלל ולמו"מ עימה בפרט. לפיכך, לעת עתה נסראללה, אשר איננו מעוניין להצטייר כגורם הסרבני ולחשוף את הפער בין עמדתו לזו של מקבלי ההחלטות האחרים בלבנון, המעדיפים מו"מ על פני עימות צבאי, מאפשר לכאורה את קידומו של המו"מ כשהוא משמש כ"שומר כשרות", כפי שעשה בפרשת אסדת הגז.
נסראללה עדיין מקשר במפגיע בין הסגת האוהל שנותר באזור הר דב לבין דרישה לבנונית לנסיגת ישראל מהכפר רג'ר. בנאומו ב-12 ביולי ביקש נסראללה להבהיר, כי אין מדובר בשיחות לקביעת הגבול, שהרי לדבריו הגבול קבוע עוד מלפני הקמתה של מדינת ישראל, אלא במהלך שנועד להשיב ללבנון אדמות שנכבשו מידיה. וממילא, סיכויי השלמתו של מו"מ מדיני בין ישראל ללבנון נמוכים נוכח חילוקי הדעות העמוקים בין שני הצדדים ביחס ל-13 נקודות לאורך הגבול, ובידי חיזבאללה נותרת היכולת לסכלו בכל שלב שיבחר.
נסיבות אלה מייצרות דילמה, המוכרת מהעבר, גם לישראל: בראש ובראשונה כיצד לעצור את הכרסום בדימוי ההרתעה שלה בעיני חיזבאללה, להבהיר לנסראללה את מחיר המשך ההתגרויות והפעילות הצבאית שהוא מתכנן נגדה לאורך הגבול הלבנוני ובסוריה, ולייצב את המצב הביטחוני מבלי להידרדר למלחמה.
ישראל צריכה לאמץ מדיניות המשלבת בין המהלך המדיני למעשה הצבאי. נכון עשתה ישראל שבניסיון לפתור את פרשת האוהלים בהר דב, היא פנתה תחילה לערוצים הדיפלומטיים על-מנת לחשוף את מעשיו של חיזבאללה ולזכות בלגיטימציה בינלאומית, ועליה לשמור על מעורבות בינלאומית בהרגעת חיזבאללה ובמניעת עימות צבאי העלול לגרום פגיעה הרסנית בלבנון ופגיעה גם בישראל.
לכן, על ישראל להודיע על הסכמה לקחת חלק במו"מ מדיני עם הצד הלבנוני, כדי לפתור את המחלוקות לאורך הגבול ולסמן גבול קבוע ומוסכם. במקביל, על ישראל להמשיך ולהשלים את בניית המכשול לאורך הגבול ולא להסתפק בצעדי האזהרה שנקטה עד כה כדי לסמן שהגיעה לגבול סבלנותה, דוגמת הפעלת אמצעי אל-הרג שהרחיקו אנשי חיזבאללה שהתקרבו לגדר או חצו אותה (ב-12 וב-15 ביולי). על צה"ל להכין קשת תגובות צבאיות נקודתיות (כולל פעולות שאינן פומביות) כדי להבהיר לחיזבאללה, כי ישראל נכונה להעצים את תגובותיה וכי נסראללה שוגה בהערכת-חסר של עוצמתה הצבאית ויכולתה לגבות ממנו מחיר כבד. מובן שפעילות כזו אינה נטולת סיכונים להסלמה וצה"ל צריך להיערך לכך.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  22/07/2023   |   עודכן:  22/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להבהיר לנסראללה שהוא שוגה בהערכת-חסר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
רשת הטלוויזיה "אל-מנאר" השייכת לחיזבאללה פרסמה תיעוד מרחוק מביקורם של רא"ל הרצי הלוי ואלוף אורי גורדין בגבול לבנון, שצולם מכפר לבנוני    הרמטכ"ל קיים הערכת מצב והתייחס למוכנות ודריכות הכוחות בגזרה
איציק וולף
המלך מוחמד השישי הזמין את ראש הממשלה לביקור ראשון במרוקו בעקבות ההכרה הישראלית בריבונות המרוקנית בסהרה המערבית    "הביקור יפתח אפשרויות חדשות לחיזוק היחסים בין מדינותינו"
יורם אטינגר
מחלקת המדינה טוענת ששלילת השתתפות מוסדות מחקר ישראלים ביו"ש בקרנות הדו-לאומיות של ישראל וארה"ב מבוססת על החוק הבינלאומי, המגדיר, כביכול, את שלטון ישראל ביו"ש כשלטון בלתי חוקי בשטח כבוש
איציק וולף
רב אלוף הרצי הלוי דיבר בכנסת בפתח ישיבת ועדת החוץ והביטחון וטען כי כל מי שקורא לאי התייצבות בימים האלה, פוגע בצה״ל, פוגע גם בביטחון המדינה
יוני בן-מנחם
חסן נסראללה מגביר את קצב ההתגרויות בישראל, כולל שימוש בכוח צבאי, כדי לאלצה להפסיק את עבודות בניית גדר הגבול החדשה שפוגעת בתוכניותיו להחדיר בעת מלחמה לשטח ישראל את כוח "רדואן"    נראה כי עימות צבאי הוא בלתי נמנע, אבל ישראל חייבת להיות היוזמת ומי שתנחית מכת מנע מפתיעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il