X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הזדמנות פז [צילום: גיל יערי/פלאש 90]
משבר המשרדים כהזדמנות לשוק הדיור
נתונים עקביים, הן של למ"ס והן של חברות המתמחות בשוק המשרדים, מצביעים במהלך השנה האחרונה על משבר הולך ומחמיר בשוק המשרדים

המיליארדר היהודי אמריקני וורן באפט ידוע באמירה שלו "כל משבר כלכלי הינו הזדמנות פז". באפט התכוון באמירה זו בעיקר למשברים שהיו בשוק המניות שאותם ניצל לקניית מניות בזיל הזול, אולם ניתן בהחלט ליישם אותה גם לגבי ענף הנדל"ן.
במה הדברים אמורים? ובכן, נתונים עקביים, הן של למ"ס והן של חברות המתמחות בשוק המשרדים, מצביעים במהלך השנה האחרונה על משבר הולך ומחמיר בשוק המשרדים. על-פי הנתונים העדכניים ירד במהלך הרבעון האחרון שיעור התחלות הבנייה של משרדים ב-55 אחוזים, ירידה גדולה עוד יותר מאשר הייתה בהתחלות בנייה למגורים.
לטעמי דווקא ירידה תלולה זו יכולה ליישם באופן מושלם את האמירה של וורן באפט אודות משבר כהזדמנות. זוהי שעת כושר יוצאת מן הכלל לשקול הסבת מיליוני מ"ר עודפים של משרדים לטובת המחסור הגדל והולך בדירות לגמורים, ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ.
נתחיל בניתוח הסיבות העיקריות למשבר בשוק המשרדים:
אחד, במהלך 4 השנים האחרונות, 2023-2019 נוצר עודף של התחלות בנייה למשרדים, כ-8.5 מיליון מ"ר, מתוך זה כ-2.65 מיליון מ"ר רק בשנה האחרונה. הסיבה העיקרית לכך הינה העובדה שהעיריות נהנות מארנונה גבוהה פי 3 ויותר עבור משרדים לעומת הארנונה למגורים הנמוכה הרבה יותר, מה שגרם לדיסוננס הזה של עודף משרדים.
שניים, באופן פרדוקסלי עודף זה נוצר בעיצומם של מספר משברים עולמיים משמעותיים, מגיפת הקורונה, מלחמת רוסיה אוקראינה ובמיוחד משבר הייטק במרוצת השנה האחרונה. שלוש, נוסף לכך אי-היציבות הכלכלית, הפוליטית והחברתית המאפיינת את ישראל בחצי השנה האחרונה. ארבע, העודף של מיליוני מ"ר מתמקד רובו ככולו במרכז הארץ, היכן שהביקוש למשרדים בכלל ועל-ידי חברות היי-טק בפרט, ירד פלאים. חמש, 10 העלאות הריבית הרצופות תרמו משמעותית לקושי במימון פרויקטים בקרב היזמים.
ובכן, דווקא עודף זה של מיליוני מ"ר משרדים ללא ביקוש, הינו הזדמנות בקרב מקבלי ההחלטות בממשלה ובעיריות לשנות ייעוד חלק נכבד ממתחמי המשרדים לטובת דירות מגורים. העובדה שמחד-גיסא מתחמי המשרדים הריקים ממוקמים ברובם הגדול ב"פריים לוקיישן" באזור הביקוש, דוגמת גוש-דן ומאידך-גיסא רוב המחסור בדיור מתמקד באזור זה, הופך את המהלך הזה למתבקש ביותר.
יתרה מכך: על-פי נתוני למ"ס עיקר המחסור הקיים כיום הינו בדירות קטנות וקומפקטיות המהוות רק כ-15 אחוזים מהתחלות הבנייה למגורים, זאת שעה שהביקוש אליהן גדל במרוצת השנים האחרונות לכ-35 אחוזים ממבקשי הדיור, ביניהם רווקים-רווקות, להט"בים, משפחות חד-הוריות, גרושים-גרושות וכו'.
בחלק מהמקרים ניתן יהיה לבצע הסבה כוללת של מתחמי המשרדים למגורים, כולל בניית מערך שירותים המתאימים לאזורי מגורים, דוגמת חנויות נוחות, גני ילדים, מרפאות, מרכזים מסחריים, מסלולי הליכה ואופניים וכו'. במקרים אחרים ניתן יהיה ללכת על המודל של עירוב שימושים, כלומר להפוך את אותם מתחמי משרדים, למשלבים בד-בבד מגורים, מסחר, חנויות נוחות, דיור מוגן ואפילו מלונות בוטיק שחסרים אף הם באזור המרכז.
כך או אחרת, שומה על מקבלי ההחלטות בכל הדרגים לזהות את המשבר הזה כהזדמנות לאתחול מסלול מחדש ויפה שעה אחת קודם!

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  27/07/2023   |   עודכן:  27/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משבר המשרדים כהזדמנות לשוק הדיור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רק לדייק
דני  |  2/08/23 09:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
השואה יכולה הייתה להתרחש בראש ובראשונה מכיוון שהיינו חסרי בית לאומי, מופקרים לגורלנו בידי כל זב ומצורע שחפץ לכלות בנו את זעמו ותסכוליו
יוסי דר
נשאלת השאלה, למה ומדוע היועמ"שית צריכה להמתין לאיזה ג'ינג'י, שנמצא מחוץ למערכת, שיגיש עתירה - כדי שהיא תוכל לרכוב על העתירה שלו, ולהביא לבג"ץ את עמדתה?
אפרים הלפרין
אהוד ברק הציע לקראת בחירות 2019 למפלגות השמאל לרוץ כגוש אחד    הוא לא התנה את עמידתו בראש הגוש על-מנת שיסייע בהקמתו    הגוש לא קם, קם דווקא גוש אחר גוש הכולל גורמי ימין קיצוני    גוש השמאל הבא שיוקם על חורבות צה"ל, יהיה ללא ספר בראשות ברק
דן מרגלית
רוצים להגיד שטעיתם? שהלכתם בעקבות נוכל? מנהיג שאינו מוציא מילת אמת מפיו גם כשהוא לוקה במחלה גופנית בליבו?
איתן קלינסקי
אני מקווה מאד, שראש ממשלתנו, בנימין נתניהו, יאמץ היטב ללוח לבו את דבריו של חברו האישי דייוויד פרידמן, איש ימין מובהק ומי שהיה שגרירה של ארצות הברית בישראל בתקופת הנשיא טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il