מדי שנה בשבת הראשונה אחרי צום תשעה באב אנחנו קוראים את פרשת "ואתחנן", הנפתחת בספר "דברים" פרק ג', פסוק כ"ג. השבת שלאחר תשעה באב נקראת "שבת נחמו", בה אנחנו קוראים הפטרה מספר ישעיהו פרק מ', הנפתחת במילים ""נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם".
הפטרת השבוע פותחת רצף חדש של הפטרות נחמה. אחרי שבשבוע שעבר סיימנו קריאת הפטרה שלישית משלוש הפטרות על פורעניות, שליוו אותנו מי"ז בתמוז עד ט' באב, אנחנו פותחים בשבע הפטרות נחמה, שילוו אותנו בשמחה לאחר ט' באב לתוך חודש אלול ולחודש תשרי בתחילת השנה הבאה עלינו לטובה.
אני מביע דאגה ממידת האלימות המילולית ברחובות ישראל ומביע גם תקווה, שב-ט' באב ייעשה חשבון נפש בכל בית בישראל ובכל בית של האוחזים בהגה השלטון, איך ניתן להתרחק מהשרטון של האלימות המילולית.
לוח השנה היהודי בשילוב קריאה בפרשות השבוע ובהפטרות למעשה מטלטל אותנו במבוך ההיסטוריה ומעצב את הלך נפשנו. ב-י"ז בתמוז ציינו את ראשית תהליך החורבן. בשלושת השבועות של ימי בין המצרים הזדהינו עם תושבי העיר ירושלים, שחוו ימי מצור קשה מנשוא שזרע מוות ורעב בעיר וסוף מר של הרס וחורבן. בימים אלו אנחנו ממעטים בשמחה, לא עורכים חתונות ושמחות משפחתיות (משנה תענית, פרק ד' משנה ו'). האבל מגיע לשיאו בט' באב, שלפי המסורת הוא יום חורבן של שני בתי המקדש בירושלים ב-586 לפני הספירה ובשנת 70 לספירה.
לחורבן הבית הלאומי הראשון והשני הגענו,
כאשר עם ישראל לא ידע למגר מתוכו פעמיים שנאת חינם. לא הצליח להוציא מליבו יחד עם שנאת חינם גילויי גזענות ותופעות מבעיתות בכיעור של הקנאות, שהגיעה לממדים אלימים ורצחניים.
מנהיגים מבושמי כוח ערב חורבן הבית לא היו מוכנים להקשיב לדברי נביאים, שזעקו את כאב העשוקים והעניים. שבוע לפני פרשת "שבת נחמו" קראנו ב"שבת חזון" את ההפטרה מפרק א' בחזונו של ישעיהו בן אמוץ, קראנו זעקת נביא הפונה למנהיגות סדומית ולהתלהמות המונית של עם עמורה -
"שָׁרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים, כֻּלּוֹ אוֹהֵב שׁוֹחָד וְרוֹדֵף שַׁלְמוֹנִים. יָתוֹם לֹא יִשְׁפְּטוּ, וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם" (ישעיהו א' 23).
ראש לשרים הסוררים, בנימין נתניהו מתנפל באלו הימים בגסות רוח ובבוטות על היועצת המשפטית לממשלה. למעשה נתניהו חוזר על ההתנפלות שלו לפני כמה שנים על יועץ משפטי אחר לממשלה, שחיווה את דעתו לוועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה לדחות את בקשת נתניהו למימון הגנתו המשפטית בידי המיליארדר ספנסר פרטריברג' .
בתשעה באב תש"ף, 30.7.2020, היינו עדים למציאות כואבת, שעל קצונת סדום, שבראשה בנימין נתניהו, המגוננים עליה נמצאים בשדרות ההתלהמות של עם עמורה, במשטרה העצבנית ובמעגלי לה פמיליה ולהב"ה. אנשים היוצאים לרחובות למחות נגד שחיתות שלטונית מותקפים, מוכים, נחבלים באגרופי שוטרים וסילוני תותחי המים תוצרת הקיבוץ הסוציאליסטי בית אלפא. למעגל האיומים נוספו ממש ערב ט' באב דקירות בסכינים, ריסוס בגז פלפל ונסיונות לינץ' רק מתוך מגמה להשתיק גילויי מחאה נגד קציני סדום.
לצערי, המחזות של ט' באב תש"ף 30.7.2020 חוזרים אלינו גם ב-ט' באב תשפ"ג 26.7.2023, אבל היום הם עלו מדרגה במיוחד בתגובה האלומה של המשטרה.
אני, לצערי, בעשור התשיעי לחיי אינני משתתף בהפגנות/ אני נמצא בלבי מול בניין הכנסת וברחובות תל אביב. אני כותב מתוך רחשי לבם של ילדי ונכדי, שחוזרים מכל הפגנה מבוהלים ממראות האימה. אודה, שאני פוחד ממה שעלול להתרחש בארץ, אותה אני ובני דורי משאירים לילדינו, לנכדינו ולנינים שלנו. אני פוחד, כי את הלקח של ט' באב לא אמצנו ללוח לבנו.