X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בן סלמאן. השליט האמיתי [צילום: סוכנות העיתונות הסעודית/AP]
סעודיה, הפרק האחרון (א)
השבוע ציטט הפרשן הבכיר של ערוץ-12 אהוד יערי עמית סעודי, שהזכיר כי ארצו מעולם לא קראה להשמדת ישראל מאמר כזה אינו נכתב בלי אישור מהשליט בפועל מוחמד בן סלמאן
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

תנועת המחאה תיטיב לעשות אם תסלק ידה מלעסוק במשא-ומתן לכינון שלום עם סעודיה. אין לה מה לתרום. אין לה מה להרוויח. יש לה מה להפסיד.
ממלכת הנפט השאירה רק מעט סימני נפט בסכסוך הישראלי-פלשתיני. בפברואר 1945 נפגש מייסדה אבן סעוד עם הנשיא האמריקני פרנקלין דלאנו רוזוולט באגם המר במצרים. רוזוולט נחשב בטעות כאוהד המאבק היהודי, אבל בסיום השיחה העיר כי למד על המזרח התיכון מה שלא ידע כל השנים, וזה בישר רע. אלא שהוא נפטר מיד לאחר מכן.
בפועל הגיחו הסעודים לזירת הסכסוך אחרי הניצחון המזהיר של צה"ל במלחמת יום הכיפורים. העולם שיווע לנפט והסעודים סחטו מדינות רבות במחירים גבוהים. הופעתם האחרונה בזירה הייתה ב-2002 ביוזמת שלום מקורית, שאריאל שרון דחה בלי לבדוק, ושגה.
השבוע ציטט הפרשן הבכיר של ערוץ-12 אהוד יערי עמית סעודי, שהזכיר כי ארצו מעולם לא קראה להשמדת ישראל. מאמר כזה אינו נכתב בלי אישור מהשליט בפועל מוחמד בן סלמאן. הרי לנו סימני נפט.
במרוצת השנים התקיימו מגעים חסויים בקו סעודיה-ישראל. היו גם ביקורים כחול-לבן בריאד. לאחרונה רוקח ג'ו ביידן עסקה בקו וושינגטון-ירושלים-ריאד. במאמר מפורט מאת תום פרידמן ב"ניו-יורק טיימס" הבוקר מסתמנת העסקה המורכבת והפריכה במשולש, שכל אחת מצלעותיו מבקשת לצאת נשכרת.
על הפרק עומד משחק שחמט רב השלכות וקשיים ותקוות ושינויים אסטרטגיים, והכל תלוי בכל, ובנימין נתניהו, שנפשו יוצאת לחתום על שלום כזה יודע כי יידרש לשלם משהו לפלשתינים, והוא מתקשה להעניק.
אם יושג הסכם כזה הוא בבחינת רעש אדמה מדיני-אסטרטגי שיורגש בסין וברוסיה ובכל מדינות המזרח התיכון. במאמרו ציין פרידמן כי זו תהיה הפעם הראשונה בה ארצות הברית תחתום על הסכם הגנה הדדי עם מדינה לא דמוקרטית מאז 1953.
לישראל נתח גורלי במשא-ומתן. היא תידרש לבלום את התפשטות ההתנחלות. לא ברור שהימין הקיצוני יניח לבנימין נתניהו להסכים לכך בשמו, וגם לא ייאות להכריז כי האפשרות לכינון שתי מדינות לשני עמים חיה ונושמת, ואני מוסיף תהייה: האם בנימין נתניהו מקווה כי בשיטת הטריקים והשטיקים, ונוכח חוסר האכפתיות של סעודיה לעתיד הפלשתינים, הוא ומוחמד בן סלמן יצהירו ויקרצו זה לזה בחשכת הליל, וישאירו את אבו מאזן מאחור באפלה כפי שהוא כבר עשה בנאום בר-אילן? רק שנראה כי הפעם לא יועילו המזימות והתככים והתרגילים. מה שיוסכם - יתבצע.
אך בעיניי אפילו אילו עלה בידי נתניהו לחדש בהצלחה את מסכת השקרים מנאום בר-אילן בראשית כהונתו המתחדשת כראש הממשלה לא כדאי להיגרר אחריה גם בנושא הסעודי. מה כן? למה תידרש ישראל? בעצם למה כדאי לה להידרש? על כך בפוסט נפרד.

פורסם בדף הפייסבקו של דן מרגלית
תאריך:  31/07/2023   |   עודכן:  31/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ד"ר יואל גוז'נסקי
שתי המדינות הערביות החשובות ביותר נעות בין שיתופי פעולה לתחרות ומחלוקות    ליחסים ביניהן יש השפעה גם על ישראל
יוני בן-מנחם
מאות פוליטיקאים ועיתונאים בירדן חתמו על עצומה נגד חוק "הפשעים האלקטרוניים" החדש ודורשים להיפגש עם המלך עבדאללה כדי שימשוך את החוק לפני אישורו בפרלמנט .מדובר בחוק שמגביל את חופש הביטוי באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות ומטיל עונשי מאסר וקנסות כספיים על מי שמפר אותו
עידן יוסף
בעקבות האישור שקיבלו מפגינים בשבדיה לשרוף ספר קוראן מחוץ לשגרירות עירק, מאות מתומכיו של איש הדת השיעי מוקתדא א-סדר הסתערו על השגרירות השבדית בבגדד והציתו אותה במחאה
יוני בן-מנחם
הפרלמנט בירדן צפוי לאשר בקרוב את חוק "הפשעים האלקטרוניים" שיזמה הממשלה המטיל עונשי מאסר וקנסות על מותחי הביקורת באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות. החוק נועד לנסות ולצמצם את התסיסה העממית בממלכה על-רקע המצב הכלכלי הקשה אך הוא מעורר זעם רב בקרב הדור הצעיר
דרור אידר
זה נחמד להיות אינדיבידואליסטים, קוסמופוליטיים ואוניברסליסטים, אבל נפש האדם מבקשת את משמעותה בתוך משפחה, עם ולאום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il