X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זחל"ם הפיקוד של מוטה גור [צילום: ד"ר אבישי טייכר]
לאן "נעלם" זחל"ם הפיקוד של מוטה גור
לפני שנטל את חייו, ביקר מוטה גור במוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל, והתייחד עם הזחל"ם שאיתו פרץ לירושלים העתיקה דרך שער האריות

זחל"ם הפיקוד של אל"ם מוטה גור בעת היותו מפקד חטיבת צנחנים 55, עמו פרץ לעיר העתיקה בירושלים דרך שער האריות במלחמת ששת הימים, היה מוצב במשך שנים לא מעט במוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל בת"א והוצג לקהל המבקרים.
צביקה עדן, מנהל מוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל בתל אביב בין השנים 2002-1995 יודע לספר כי לפני שנטל את חייו, ביקר מוטה גור במוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל, והתייחד עם הזחל"ם שאיתו פרץ לירושלים העתיקה דרך שער האריות.
עם סגירת מוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל בתל אביב הועברו המוצגים למקום אחר. כל הניסיונות שלי לברר מה עלה בגורלו של הזחל"ם ההיסטורי והיכן הוא נמצא עלו בתוהו. יש לקוות שהוא נשמר כראוי אי-שם.
"חלק מהמוצגים תחת כיפת השמים"
איש חיל חימוש בעברו כותב": "הזחל"ם עם שאר המוצגים שהיו במוזאון מאוחסנים אי-שם באחד מבסיסי צה"ל. חלקם בתוך מבנה סגור וחלקם תחת כיפת השמים כשמזג האוויר עושה בהם שמות".
כידוע צה"ל ומערכת הביטחון לא תמיד מצטיינים בשמירת מוצגים, אמצעי לחימה וכלי רכב היסטוריים הקשורים לתולדות צה"ל וליחידותיו השונות. לאורך שנים החזיק צה"ל כלי רכב ואמצעי לחימה ישנים הגם שהם בעלי ערך היסטורי זרוקים מוזנחים בבסיסים שונים, לא מטופלים, לא תמיד עם רישום ומעקב מסודר והיחס אליהם היה לא פעם כאל כגרוטאות, מבלי להבין את ערכם וחשיבותם ההיסטורית. חלק ניכר מכלי רכב ואמצעי לחימה ישנים של צה"ל נמכר או הועבר לסוחרי מתכות או גרוטאות למיניהם. מן הסתם היו גם אמצעי לחימה ופריטים היסטוריים שהיו פזורים במחנות צה"ל שנעלמו ללא הסבר, קרי נגנבו כנראה, הועברו או הגיעו לסוחרי מתכות וגרוטאות או לאוספים.
מוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל
עד לפני 4 שנים היה קיים מוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל ברחוב אילת בתל אביב ליד נווה צדק, סמוך לחוף הים ולמתחם התחנה בתל אביב. במקום רוכזו אמצעי לחימה ופריטים היסטוריים הקשורים לתולדות צה"ל. המוזאון התפרס על כ-22 דונם והכיל יותר מ-9,000 פריטים ייחודים, החל מתקופת המנדט הבריטי. נוסף לזחל"ם מוטה גור שימש המוזאון בית לרכב השרד של דוד בן-גוריון ולעוד עשרות רבות של טנקים, נגמ"שים וכלי רכב משוריינים שמספרים את סיפורו של צה"ל.
בין השאר כללה תצוגת המוזאון כלי נשק שונים, ששימשו את ההגנה, אצ"ל, פלמ"ח וצה"ל במשך המאה ה-20, ובהם אקדחים ורובים כמו העוזי, הגליל ותבור; תותחים כגון תותח נפוליאונצ'יק, ורכב קרבי משוריין (זחל"מים, טנקים ומשגרי רקטות). הוצגו כלי נשק ניסיוניים שפותחו בידי התעשיות הביטחוניות, ולצידם אמצעי לחימה שנלקחו שלל במלחמות ישראל, כגון משגרי קטיושה וטילי סאגר. התערוכות הוצגו הן בביתנים קטנים והן מחוץ לביתנים.
לחילות השונים היו ביתנים, כשהאחרון ביניהם שהוקם היה ביתן חיל התקשוב, ואלה הציגו את היסטוריית החיל. ביתן מיוחד במוזאון היה "ביתן הטרור" שכלל נשק שלל שנתפס מפעילי ארגוני טרור, ובו הוצגו גם רקטות קסאם וכלי נשק שנתפסו על הקארין A. בנוסף, כלל המוזאון פריטים שאינם צבאיים, כמו מתנות שניתנו לשרי ביטחון והרמטכ"לים וכן רכבי השרד של שרי הביטחון.
סגירת המוזאון לטובת נדל"ן
בשנת 2017 נחתם הסכם בין משרדי האוצר והביטחון ורשות מקרקעי ישראל לפינוי המוזאון ופיתוח המתחם למטרת נדל"ן ומסחר. ב-2019 המוזאון פונה ונסגר במבצע לוגיסטי מורכב. מוצגיו חולקו בין מחסנים שונים, חלק מכלי הרק"מים עברו ללטרון וחלק בארגזים ומכולות לאזורים שונים. יש לקוות כי הם שמורים ומטופלים כראוי.
על-פי התוכנית יוצבו אמצעי הלחימה והפריטים ההיסטוריים שהיו מוצגים במוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל בת"א במוזאון עוצמ"ה שאמור להיבנות כחלופה למוזאון בתי האוסף במתחם לטרון אולם בינתיים השנים עוברות והדבר מתעכב.
העלתי את נושא שימור מוצגים היסטוריים הקשורים לתולדות צה"ל בדף הפייסבוק וכן את צילום זחל"ם הפיקוד של מוטה בעת כיבוש הכותל ב-1967. היו גולשים שמכירים את הנושא ועומדים על דעתם כי נושא שמירת הפריטים שהיו במוזאון ועתה פזורים בכמה מקומות מחייב בדיקה ושיפור.
נכון, לצה"ל יש יותר דברים חשובים מאשר שימור תולדות ההיסטוריה שלו אבל גם נושא זה חשוב.
כותבת אירנה בוט "אני עובדת ביחידת המוזאונים של משרד הביטחון, אחראית מוצגים, רישום ואוצרות. הזחל"מ של מוטה נשמר במחסן של יחידת המוזאונים (מחסן סגור) ומחכה להצבתו מחדש במוזאון עוצמ"ה שאמור להיבנות כחלופה למוזאון בתי האוסף במתחם לטרון בשנים הקרובות. אל דאגה הוא שמור טוב".

תאריך:  31/07/2023   |   עודכן:  31/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן "נעלם" זחל"ם הפיקוד של מוטה גור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זחל"מ חפ"ק מח"ט 55
חגי  |  2/08/23 13:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אוחיון
מוצע לשר זוהר ודרכו לליכוד לאמץ סלוגן בן 3 אותיות    האותיות כ. ש. ר. בתרגום חופשי: כוח, שליטה, רחמים
דן מרגלית
השבוע ציטט הפרשן הבכיר של ערוץ-12 אהוד יערי עמית סעודי, שהזכיר כי ארצו מעולם לא קראה להשמדת ישראל    מאמר כזה אינו נכתב בלי אישור מהשליט בפועל מוחמד בן סלמאן
יורי מור
העורך דין ארי שמאי קרא בערוץ 14 לשחרר את יגאל עמיר    ברור שדבריו עוררו מהומה בתקשורת, והנהלת הערוץ מיד פיטרה את האיש והבטיחה יותר לא להזמינו לאולפן, ככה פשוט    ההנהלה יכלה להסתייג מדבריו, להכריז שלא מסכימה איתו אך העדיפה לסתום את פיו    אין לי סנטימנטים כלפי רוצחים; אני לגמרי בפלוגתא עם העורך דין, אך שלא יהיו אשליות: מסתימת פיות לגולג הדרך קצרה ביותר
רבקה שפק-ליסק
ראו את תוכנית הממשלה הנוכחית בתחום התקציב: קיצוצים בחינוך ממלכתי, מחסור חמור ברופאים ומיטות בבתי החולים וכו'    כל זה כדי לפרנס אתכם ולתקצב את מוסדותיכם
רון בריימן
למרבה הצער, בנימין נתניהו ובנימין גנץ, מי שאמורים להיות המבוגרים האחראים בשני המחנות, אינם מצליחים לרכב על הנמרים, איש איש במחנהו    במציאות שנוצרה, ובניגוד לכללי הדמוקרטיה, הרחוב מנסה להביא מהפכה אנטי דמוקרטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il