X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בן-סלמאן. יפעיל לחץ על ביידן [צילום: בנדר אלג'אלוד/ארמון המלוכה הסעודי/AP]
סעודיה מנצלת את חולשת הנשיא ביידן
סעודיה מנצלת את חולשתו המדינית והפוליטית של הנשיא ביידן ורצונו להשיג עסקה משולשת עמה ועם ישראל כדי לנסות ולקבוע עובדות חדשות בשטח. מינוי שגריר סעודי חדש לרש"פ שהוא גם הקונסול הכללי לירושלים מסמל הכרה סעודית במדינה פלשתינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים

סעודיה הצליחה להפתיע את ארה"ב וישראל כאשר הודיעה ב-12 באוגוסט, במהלך מתואם עם הרש"פ, על מינוי שגריר לרש"פ שיהיה גם הקונסול הכללי שלה בירושלים. השגריר, נאיף בן בנדר א-סדיירי, מסר את כתב אמנתו למג'די אלח'אלדי, יועצו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, בטקס בשגרירות הפלשתינית ברבת עמון.
העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-14 באוגוסט כי הרש"פ וסעודיה יקימו וועדה משותפת לחיזוק הקשרים ביניהן וכי יתקיים טקס רשמי שבו השגריר הסעודי החדש ימסור את כתב אמנתו ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי המהלך הסעודי המפתיע כופה על ארה"ב וישראל מציאות מדינית חדשה, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן קובע עובדות בשטח עוד לפני סיום המשא-ומתן עם ארה"ב והחתימה על העסקה המשולשת, המהלך שלו מסמל הכרה סעודית במדינה פלשתינית עצמאית שמזרח ירושלים היא בירתה.
לדבריהם, הצעד הסעודי נועד ללחוץ על הנשיא ביידן כדי שיפעיל לחץ על ישראל להסכים למציאות החדשה הזו אם היא מעוניינת בהסכם נורמליזציה עם סעודיה. ישראל הופתעה ממהלך הסעודי ושר החוץ אלי כהן וראש המל"ל צחי הנגבי הסבירו בראיונות לתקשורת הישראלית כי ישראל לא תסכים לפתיחת קונסוליה סעודית במזרח ירושלים.
נראה כי אכן יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מחזיק בידיו את הקלפים החזקים במשא-ומתן שלו עם ממשל ביידן על העסקה המשולשת שאמורה לכלול גם את ישראל, הוא מניח שהנשיא ביידן רוצה להגיע לעסקה הזו כדי לחזק את מעמדו הפוליטי לקראת הבחירות לנשיאות ובנוסף לכך לדחוק הצידה את סין שהצליחה להיכנס לוואקום שהותירה ארה"ב במזרח התיכון, סין תיווכה בהצלחה בין סעודיה לאירן והביאה להסכם על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן וגם הפכה לשותף מסחרי חשוב של סעודיה.
גם דבריו של השגריר הסעודי החדש לרש"פ מאשרים את המגמה הזו של יורש העצר הסעודי, בראיון ב-14 באוגוסט לעיתון "א-שרק אלאווסט" אמר נאיף בן בנדר א-סדיירי את הדברים הבאים: "בתקופת המלך סלמאן בן עבד אלעזיז ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הפכה סעודיה לכוח אזורי ועולמי פעיל והיא מנצלת את המעמד שלה כדי לתמוך באחינו בפלשתין בצעד שיש לו משמעויות סמליות על-ידי מינוי שגריר וקונסול כללי בפלשתין. סעודיה היא המדינה שעומדת הכי הרבה לצד הפלשתינים".
הנשיא ביידן טעה במדיניות שלו כלפי סעודיה וכלפי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לאחר רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, לאחר שנבחר לנשיא הוא השפיל את סעודיה ורצה להפוך אותו למדינה "מצורעת" מבחינה מדינית וסירב להיפגש עם מוחמד בן סלמאן.
המלחמה באוקראינה שינתה לחלוטין את מאזן הכוחות, מחירי האנרגיה בעולם עלו וגם סעודיה העלתה את מחירי הנפט. הנשיא ביידן נמצא במצוקה מדינית ופוליטית והוא זקוק להסכם הביטחוני עם סעודיה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן מזהה את חולשתו של הנשיא ביידן והוא מנסה לסחוט את הלימון עד הסוף, הוא איננו ממהר וייתכן שהוא פועל בשיטת הסלאמי ויימשוך את המשא-ומתן עם ממשל ביידן עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב כדי למקסם את הישגיו.
בית המלוכה הסעודי רוצה לשפר את ההגנה על הממלכה, הוא מעריך כי ההסכם שלו עם אירן לא יאריך הרבה זמן והוא רוצה הסכם הגנה עם ארה"ב, מערכות נשק מתקדמות וכור להעשרת אורניום. במישור האזורי והערבי, נראה כי יורש העצר הסעודי שואף להיות המנהיג שיוצר את שבירת המבוי הסתום ביחסי הפלשתינים עם ישראל ומי שמביא לפריצת הדרך לקראת הקמת מדינה פלשתינית, גורמים סעודיים אומרים כי מוחמד בן סלמאן מבין את החשיבות הגדולה שראש הממשלה נתניהו מייחס להסכם נורמליזציה עם סעודיה והוא מנסה לנצל זאת לטובתו.
סעודיה היא הסמל הדתי של המוסלמים הסונים שבשטחה נמצאים המקומות הקדושים ביותר לאיסלאם, בערים מכה ומדינה, הסכם נורמליזציה בינה לבין ישראל יכול להיחשב כהכרה איסלאמית במדינת ישראל ובעקבותיו יבואו גם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות לחתום על הסכמי נורמליזציה עם ישראל.
על-פי גורמים ברש"פ, יורש העצר הסעודי ידרוש מממשל ביידן להפעיל לחץ על ישראל להקפיא את ההתנחלויות ביהודה ושומרון, להתחייב להקמת מדינה פלשתינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים ולנקוט בשטח צעדים ברורים למימוש ההתחייבות הזו. מוחמד בן סלמאן רוצה שהצעדים שישראל תבצע בשטח יורידו מעל סדר היום את אפשרות סיפוח יהודה ושומרון לישראל ויבטיחו ריבונות פלשתינית מלאה במזרח ירושלים ובמסגד אל-אקצה, אם הוא ישיג את היעדים האלה, הדבר ייתן לו גם את האפשרות לדרוש דריסת רגל בהר-הבית לצידה של ירדן או במקומה.
מקורות בתנועת פתח טוענים כי שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן אמר בשיחות סגורות כי הנורמליזציה והיציבות האמיתית במזרח התיכון לא יגיעו ללא מתן תקווה לפלשתינים, החזרת כבודם והקמת מדינה פלשתינית עצמאית. נוכח הדברים האלה, ברור שממשלת ישראל ניצבת בפני הכרעות מדיניות וביטחוניות קשות.

תאריך:  15/08/2023   |   עודכן:  15/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סעודיה מנצלת את חולשת הנשיא ביידן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איציק וולף
מזכ"ל חיזבאללה התייחס בנאום לציון יום סיום מלחמת לבנון השנייה לחששות בישראל מפני פגיעה בכשירות צה"ל וטען כי אין לארגונו בעיה לפגוע במטרות בכל רחבי ישראל
יוני בן-מנחם
סעודיה מאותתת לכל הצדדים כי לא תזניח את הבעיה הפלשתינית במסגרת העסקה המשולשת הצפויה בינה לבין ארה"ב וישראל. הסיכויים לממש את העסקה כרגע הם נמוכים, בתנאים הנוכחיים היא מסוכנת לישראל ועדיף שהדרג המדיני ידחה את העסקה עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב
איציק וולף
ראש האופוזיציה הצהיר בפני חברי קונגרס אמריקנים כי הסכם שכולל העשרת אורניום בסעודיה יסכן את ישראל    "יש דרכים אחרות להקים תוכנית גרעין אזרחי, ישראל לא צריכה להסכים לשינוי שמסכן את ביטחונה"
איציק וולף
היועץ האמריקני לביטחון לאומי טוען כי בשלב זה אין בין ישראל לסעודיה מערכת מוסכמת למשא-ומתן ואין הסכמה על מסגרת עבודה לקידום נורמליזציה
יוני בן-מנחם
אירן היא זו שדוחפת את חיזבאללה למלחמת התשה נגד ישראל בגבול עם לבנון ובמקביל היא דוחפת את קבוצות הטרור בצפון השומרון לחזית התשה נוספת מול כוחות צה"ל.התגובה של ישראל מול חיזבאללה חייבת להיות תקיפה גם אם הדבר יביא לסבב לחימה של כמה ימים בגבול הצפון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il