X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שטפונות בניגריה, יולי 2023 [צילום: AP]
דרוש שת"פ פיננסי אמריקני-סיני באקלים
מאמר ב-Foreign Affairs מציע מסגרת לשיתוף פעולה בין וושינגטון לבייג'ינג בסיוע למדינות המתפתחות להתמודד עם שינויי האקלים

שגריר האקלים של ארה"ב, ג'ון קרי, הביע אופטימיות זהירה לאחר ביקורו בבייג'ינג בחודש שעבר: אומנם לא היו הסכמים, אך עצם ביקורו היווה התקדמות. הדברים מלמדים עד כמה הצטמצם מרחב שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, אפילו בנושא דחוף כמו שינויי האקלים – כותבת קלי סימס-גאלגר מאוניברסיטת טאפטס ב-Foreign Affairs.
בעוד העולם מוכה בגלי חום, שטפונות ובצורות, מנהיגיהם של שני המשקים הגדולים ביותר בו בקושי מדברים זה עם זה. אבל ביקורו של קרי פתח נתיב, שאם יישמר – יוכל להחזיר אותן לשיתוף פעולה נגד איום קיצוני ביותר. תחום אחד הוא מבטיח במיוחד: וושינגטון ובייג'ינג יכולות לשלב – או לפחות לתאם – את הסיוע הכספי למדינות עניות, ששתיהן ייצאו נשכרות ממנו. שיתוף פעולה כזה הוא פחות בעייתי מבחינה פוליטית מאשר בנושאים עולמיים כמו טכנולוגיה.
שיתוף הפעולה האמריקני-סיני בתחום האקלים הגיע לשיאו ב-2014, כאשר ברק אובמה ושי ג'ינפינג הכריזו על יעדים שאפתניים של הפחתת פליטת גזי חממה והובילו לחתימת הסכם פריז שנה לאחר מכן. אולם, ב-2017 הוציא דונלד טראמפ את ארה"ב מן ההסכם, פתח במלחמת סחר נגד סין והמתחים בין המדינות גואים בהתמדה גם בממשל ג'ו ביידן.
סין היא כיום פולטת הגזים המובילה בעולם, בעוד שהיקף הפליטות המצטבר הגדול ביותר שייך לארה"ב. אולם, התמונה תשתנה מהותית בעשורים הקרובים. המדינות המתפתחות באפריקה ודרום-מזרח אסיה יפלטו יותר ככל שכלכלתן תתפתח, משום שהן ממשיכות להסתמך על דלקים מאובנים; בשנת 2050 המדינות המתפתחות, כגוש, יובילו את העולם בפליטות – המועד בו העולם צריך להגיע לאפס פליטות נטו כדי למנוע את התוצאות ההרסניות ביותר של ההתחממות.
העולם העשיר יהיה חייב לבוא לעזרתן של המדינות העניות, שכבר משלמות את המחיר הקשה ביותר של משבר האקלים. 60% מהמדינות בעלות ההכנסות הנמוכות סובלות כיום מנטל חובות בלתי נסבל. הצורך במימון נוסף כדי להתאושש מאסונות האקלים החוזרים ונשנים, ילכוד רבות מהן במעגל של עוני וחדלות פרעון, ממנו הן מנסות להימלט במשך עשרות שנים.
ארה"ב וסין מצויות בעמדה טובה במיוחד לסייע, טוענת סימס-גאלגר, אך תחילה עליהן להשיג מינימום של תיאום. האו"ם הקים בשנת 2010 את קרן האקלים הירוקה כדי לסייע למדינות העניות, אך זהו פורום ביורוקרטי ופוליטי, וסין מסרבת לתרום לו מחשש שהדבר יפגע במעמדה כמדינה מתפתחת על-פי הסכמי האקלים. ארה"ב מצידה הזרימה אליו רק 2 מיליארד דולר מאז 2015, בשל התנגדות הקונגרס.
ארה"ב וסין פועלות כיום בנפרד והנתונים אינם ברורים. בייג'ינג טוענת שתרמה 10 מיליארד דולר, אך אינה מוסרת פרטים. ב-2015 הבטיח שי 3 מיליארד דולר למדינות מתפתחות; עד כה ניתנו רק 10% מהסכום. תוכנית "החגורה והדרך" כוללת פרויקטים בתחום האנרגיה, אך עד 2021 ניתנה עדיפות ברורה לדלקים מאובנים. ואילו ביידן הבטיח סיוע שנתי של 11 מיליארד דולר, אך הקונגרס סירב לאשר את ההקצאה; נראה שבפועל הסכום הוא פחות ממיליארד דולר בשנה. בנוסף לכך, לא תמיד שתי המדינות מפנות את הסיוע ליעדים הנכונים.

להציב שוב דוגמה לעולם
תחנת כוח פחמית באינדונזיה [צילום: דיטה אלנגקארה, AP]

סימס-גאלגר מציעה שארה"ב וסין יבנו פלטפורמה פיננסית משותפת, בה יוכלו שחקנים פרטיים וציבוריים משתי המדינות ליזום פתרונות בסביבה פרגמטית ובלתי פוליטית. לא מדובר בארגון רשמי ועמוס ביורוקרטיה, אלא בפורום בלתי רשמי אשר יפעל על בסיס של פרויקט אחרי פרויקט או מדינה אחרי מדינה. המשתתפים ישתפו פעולה זה עם זה רק אם הדבר ישתלם להם. כאשר יתרגלו לעבוד זה עם זה, אולי ירצו להקים מסגרת קבועה יותר. לשתי המדינות כבר יש גופים שיכולים להוות את הבסיס לפורום שכזה.
לכל הפחות על ארה"ב וסין לתאם את פעילותן הפיננסית בתחום האקלים. כאשר הן פועלות באותה מדינה, ביכולתן לבצע פרויקטים המשלימים זה את זה כדי להעצים את התוצאה. כל אחת מהן תשיג תשואה גבוהה יותר מהמשאבים הציבוריים המוגבלים והפעילות תתרחב על פני מדינות ומגזרים. לקונגרס תהיה פחות סיבה להתנגד להקצבות כאשר יידעו שגם סין פועלת בשטח. שיתוף פעולה יאפשר לתורמים ולמלווים משתי המדינות להבין טוב יותר זה את זה ויגביר את האמון ההדדי. מכרזים לביצוע העבודות יבטיחו ששום צד לא ירוויח בצורה בלתי הוגנת. ובהמשך ניתן יהיה לצרף מדינות נוספות.
סימס-גאלגר מסכמת: לארה"ב וסין, אולי לצד שותפות נוספות, יש סיכוי להיות החלוצות בגישה חדשה למימון פיתוח ירוק בחציו הדרומי של כדור-הארץ. הן יציבו דוגמה לעולם, כפי שעשו ב-2014. פלטפורמה פיננסית משותפת היא מעשית ונחוצה עד מאוד, ותוביל את שתי המדינות לעבודה משותפת מחודשת.

תאריך:  17/08/23   |   עודכן:  17/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש שת"פ פיננסי אמריקני-סיני באקלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
המעבר לאנרגיה ירוקה והגידול באוכלוסיית העולם נותנים ליבשת הזדמנות מצוינת - אך אקונומיסט מדגיש שהרבה תלוי בהתנהלות ממשלתית נכונה
איתמר לוין
חברות הנפט והגז הגדולות מאותתות שבניגוד לרטוריקה שלהן, אין להן כוונה של ממש לעבור לאנרגיה נקייה - מנתח מאמר בניו-יורק טיימס
איתמר לוין
חלק מהרפובליקנים מאמינים שהמעבר לאנרגיה ירוקה הוא מזימה נגד אורח החיים האמריקני והאמת לא תשכנע אותם - מתריע פול קרוגמן בניו-יורק טיימס
מירב ארד
יולי היה חם ב-0.72 מעלות יותר מאשר הממוצע בחודש יולי בשנים 1991 עד 2020 וגבוה ב-0.33 מעלות מהשיא הקודם של החודש החם בהיסטוריה, שנרשם ביולי 2019
איתמר לוין
אנשי הימין הקיצוני שוב אינם מכחישים את משבר האקלים - מסביר וושינגטון פוסט - אלא יוצאים נגד המחיר שגובים המהלכים להיאבק בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il