X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קו של אקסטרה בנתניה [צילום: איתמר לוין]
מה גרם לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית בנתניה
ב-2022 הושקה בנתניה מערכת תחבורה ציבורית חדשה עם קווים אורכיים, תדירות גבוהה יותר ומסלולים ישירים יותר. המערכת החדשה שיפרה את הקישוריות בין השכונות למוקדי המשיכה בעיר, והביאה לעלייה של 17% בהיקף הנסיעות. לאחר היישום התעורר כעס ציבורי בעקבות אוטובוסים שלא הגיעו או הגיעו באיחור, וכן בשל שינויים ברשת שלא התאמו לצרכי חלק מהנוסעים. התאמות ושינויים ברשת הביאו לשיפור בשירות

במשך לא מעט שנים העיר נתניה התאפיינה בתחבורה ציבורית מיושנת המורכבת מרשת של קווים מעגליים ומסורבלים שיצאו והסתיימו בתחנה המרכזית במרכז העיר, אזור עמוס שהפך להיות סיוט תפעולי. התפנית התרחשה בחודש אוגוסט 2022, עם החלת יישומו של תכנון חדש במסגרתו הוטמעה רשת חדשה של קווים אורכיים שחולפים ליד התחנה המרכזית וחוצים את העיר מצפון לדרום.
התכנון החדש התמקד בפשטות מערכת הקווים ולאחר השינוי נותרו בנתניה פחות קווים מבעבר, אך עם תדירות גבוהה יותר ומסלולים ישירים יותר. בנוסף, התכנון החדש שיפר באופן משמעותי את הקישוריות בין השכונות לבין מוקדי המשיכה בעיר כגון תחנות הרכבת, אזור התעשיה הדרומי, בית החולים לניאדו ועוד.
במסגרת התכנון החדש נתניה נהנתה מתוספות שירות משמעותיות: מ-1.1 מיליון ק"מ שירות (כלומר, המרחק אותו נוסעים האוטובוסים) ברבעון שני של 2022 (לפני השינוי) ל-1.7 מיליון ק"מ ברבעון שני של 2023 (לאחר השינוי) - עלייה של כ-60%.
התכנון שם דגש על הגברת תדירות השירות והביא למצב שבו 56% מהקווים בשעות השיא יוצאים בתדירות של כ-4 פעמים ומעלה בשעה לעומת 20% מהקווים לפני השינוי.

ביחידה למחקר תחבורה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית אומרים כי השינוי התחבורתי שעברה נתניה הביא למגמה חיובית מבחינת השימוש בתחבורה הציבורית. אם ברבעון השני של 2022 נרשמו בעיר 2.8 מיליון נסיעות נוסע, הרי שברבעון השני של 2023 בוצעו כ-3.3 מיליון נסיעות. מדובר בגידול של כ-17% לעומת גידול של כ-10% בלבד במגמה הארצית.
עם זאת, אחרי היישום התעורר כעס ציבורי והתקבלו תלונות רבות על השינויים ברשת. התלונות התמקדו בשני גורמים:
  • הראשון - אוטובוסים שאיחרו או לא ביצעו את הנסיעה, תופעה שהתרחשה בעיקר בעקבות עבודות במחלף פולג אשר בוצעו במקביל ליישום;
  • השני - תלונות הגיעו מנפגעים לא מעטים אשר הרשת החדשה פחות התאימה לצרכיהם, או שנאלצו לבצע שינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה בעקבות השינוי.
דוגמאות לאזורים שנפגעו מהשינוי ניתן לראות במפות מטה המציגות את ניתוח הזמינות בנתניה לפני היישום ואחריו. נתניה חזרה למקום הראשון בממוצע באשכול עם הביצועים הטובים ביותר - מה שמעיד על שביעות רצון וגם כי הבעיה הייתה בעיקר במחלף פולג.
רמת הזמינות מדורגת באופן כזה שהציון באזור הבנוי גבוה יותר ככל שיש תחנה במרחק של עד 5 דקות הליכה וככל שתדירות הנסיעות בה גבוהה יותר. ניתן לראות שלמרות העלייה בציון הזמינות הכלל עירוני, הרי שהזמינות בשכונות המזרחיות בעיר נפגעה כתוצאה מהשינוי התחבורתי.

עקב התלונות, ובתיאום עם עיריית נתניה, בוצעו התאמות ושינויים ברשת זמן קצר אחרי היישום. ההתאמות כללו בין היתר הוספת תחנות למספר קווים, תגבור בצירים מרכזיים, שירות נוסף למספר שכונות, לרבות באזור המזרחי, ועוד.
מעבר להטמעה של מפת קווים חדשה עבור הנוסעים והנהגים, דרשה הרפורמה מחברת אקסטרה, המפעילה את שירות התחבורה הציבורית בנתניה, היערכות לוגיסטית מקיפה, הכוללת רכישת 60 אוטובוסים חשמליים והכשרת חניון עם עמדות טעינה. בנוסף, הושקו קווים על בסיסי מיניבוסים, שחיברו שכונות שבהן לא היה שירות במשך שנים.
"שינוי זה דרש שיתוף פעולה הדוק עם משרד התחבורה ועיריית נתניה, כשבשטח ניכרת התרומה של נהגי אקסטרה והנהלת הסניף", אומר מנכ"ל אקסטרה שוקי פרי. לדברי פרי, "הנהגים לא נתנו לקשיים - לעבודות בפולג ולביקורת הציבורית שליוותה את תחילת הרפורמה - להשפיע עליהם ועם רמת מסירות שמשיגה כ-100% ביצוע, קנו את הקשב הציבורי שהביא לעלייה באמון בשירות". עם זאת, ציין, "עדיין נדרשים עוד צרכים והתאמות שיש לבצע, ואנחנו מאמינים ששיתוף הפעולה עם העירייה ומשרד התחבורה יביא למימושם".

תאריך:  17/08/2023   |   עודכן:  17/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה גרם לעלייה בשימוש בתחבורה הציבורית בנתניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
עידן יוסף
קו אוטובוס יוקרתי שיצא ממערב ראשון לציון לתל אביב לא תוכנן נכון ונתקל בקשיים בתחילת דרכו    בזכות קשב להצעות הנוסעים ולאחר שינויים במסלול הקו ובתשתיות התחבורה, מספר הנוסעים זינק
עידן יוסף
פרסום ראשון: לאירוע הדרת הנערות באוטובוס אחראי נהג חברה קבלנית שלא הוכשר לכך - ולמרות זאת החליט משרד התחבורה לדחות בכחצי שנה את איסור השימוש בהם
עידן יוסף
תושבי בנימין מתלוננים על איחורים, חיסורים ודילוגים של אוטובוסים, דבר שגורם להם להמתין שעות בתחנות בתנאים קשים    חברת אלקטרה אפיקים טוענת שהיא משקיעה משאבים רבים בשיפור השירות, אך תושבי בנימין לא רואים תוצאות
עידן יוסף
הקו יהיה באורך 25 ק"מ ויחבר את מרכז העיר, תחנות הרכבת ואת קריית המודיעין ובסיס אמ"ן שבליקית    תכלול קישורים לנקודות אזוריות חשובות, בניית תוואי טבעתי בעיר והמשך לכביש 60
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il