X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיות, לא אובייקטיבית [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
פסלותה של אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מסרבת לפסול עצמה למרות שהביעה בנאומה החריג עמדה אישית נגד הגבלת עילת הסבירות, ועל-אף כללי האתיקה המחייבים שופט להימנע משפיטה מקום שאינו אובייקטיבי וניטרלי הדרך הנכונה מצד שופטי בית המשפט העליון לפתור את הבעיה ולהימנע מפגיעה ביוקרתה היא לדחות את התגובות לעתירות ואת הדיון עד לפרישתה לגמלאות ביום 16.10.23
המניעות העצמית שיצרה הנשיאה חיות
יואב יצחק
הנשיאה חיות יצרה בעיה קשה במיתקפתה/ביקורתה על הרפורמה שמוביל שר המשפטים יריב לוין * כיצד תוכל לדון בעתירות שיוגשו, קרוב לוודאי, נגד סעיפים שונים ברפורמה שמציע לוין
לרשימה המלאה

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה הרכב של 15 שופטים לדון בעתירות נגד הכנסת והממשלה, הדורשות ביטול חקיקת הכנסת שהגבילה עילת הסבירות. זו פעם ראשונה שבית המשפט העליון מכונס בהרכב זה. הדיון נקבע ליום 12.09.23. השופטים כבר הוציאו צו על תנאי והבהירו כי הצו הוצא "מטעמי יעילות" בלבד.
אין זה סוד כי 15 השופטים מנמקים את השימוש בקוד הידוע: "מטעמי יעילות", והוציאו מכוחו צו על תנאי, כדי לאפשר לנשיאה חיות להשתתף בההרכב בטרם תסיים את כהונתה כנשיאה ותצא לגמלאות ביום 16.10.23. אלמלא כך, היו השופטים מתכנסים לדיון ראשו במועד שנקבע, וככל שהיו מוצאים לנכון בעיצומו של הדיון ו/או אחריו היו מוציאים צו על תנאי וקובעים מועד נוסף לדיון בבקשה לצו החלטי/סופי.
בפועל, מדובר בשימוש לרעה בסמכותם של השופטים וב"צו פרסונלי" שנועד לשרת את אסתר חיות. השימוש בסמכותם הינו חריג ומגונה, קל וחומר כשהוא נעשה מצד שופטים, ובהם חיות עצמה, שנטלו לעצמם את הסמכות לפסול חוקים בטענה שמדובר ב"חקיקה פרסונלית" לטובת אדם אחד.

החוק קובע פסלות

המאמץ שמבצעים עתה שופטי בית המשפט העליון כדי לאפשר השתתפותה של חיות בדיון בעתירות הנ"ל, הינו מוזר ביותר. במיוחד נוכח מצבה המיוחד - חיות מצויה בניגוד עניינים האוסר עליה לדון בעתירות, בשל זאת שכבר הביעה עמדתה הנחרצת ביום 12.01.2023 בכנס העמותה למשפט ציבורי נגד הגבלת חוק הסבירות. התרענו על-כך, ומראש, יומיים לאחר נאומה: "המניעות העצמית שיצרה הנשיאה חיות" (14.01.23).
חיות טענה כי החוק שאותו יזם שר המשפטים יריב לוין, בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הינו "חלק ממתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט וחלק מתוכנית לריסוק מערכת המשפט". נאומה החריג הוביל, בין היתר, להתעצמות ההפגנות נגד הממשלה.
1)
סעיף 6 לכללי אתיקה לשופטים, תשס"ז-2007 קובע, בפרק "אי-משוא פנים", מחייב שופט לשפוט ב"דעה נקיה":
  • שופט ינהג בבעלי הדין בשוויון, לא יישא פני דל ולא יהדר פני גדול, לא יסביר פניו לאחד וירע פניו לאחר, ישפוט בדעה נקיה ולא יגלה דעה קדומה או משוא פנים.
2)
סעיף 7, "הליכותיו של שופט", מחייב שופט להימנע מכל מעשה העלול לפגוע בדימויה של מערכת השיפוט:
  • (א) אלה יאפיינו שופט בתכונותיו ובאורחותיו: יושר לב, טוהר מידות ומסירות לתפקיד. שופט יימנע ממעשים שאינם הולמים מעמדו של שופט או העלולים לפגוע בדימויה של מערכת השיפוט.
    (ב) שופט יהיה מופת לכיבוד החוק בכל אשר יעשה.
3)
בסעיף 12, "ניהול משפט", מחייב המחוקק חזות אובייקטיבית וניטרליות:
  • (א) שופט ינהל את הדיון שלפניו באופן מקצועי וענייני, תוך שהוא מקפיד לנהוג שוויון בבעלי הדין ובעורכי הדין המופיעים לפניו ונמנע מכל אמירה או מעשה שיש בהם כדי לפגום בחזותו האובייקטיבית והמקצועית.
    (ב) שומה על שופט לשמור על חזות ניטרלית במהלך הדיון ולהימנע מליצור בהתנהגותו או בדבריו יסוד לחשש ממשי למשוא פנים.
4)
סעיף 15, "מניעה משבת בדין"", מחייב שופט להימנע מיצירת חשש למשוא פנים:
  • שופט לא ישב בדין אם מצא, מיוזמתו או לבקשת בעל דין, כי קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט.
הנשיאה חיות לא השכילה, מיוזמתה, לפסול עצמה. למרות המצב המשפטי המחייב פסלות. כלי התקשורת נמנעים מלבקרה על-כך - במיוחד כלי התקשורת "המתודלקים" מצד גורמים המממנים את המחאה.

פסיקה פולנית

שופטי בית המשפט העליון עופר גרוסקופף, אלכס שטיין ורות רונן, דחו עתירה לפסילת הנשיאה אסתר חיות שהגיש ארגון לביא זכויות האזרח מינהל תקין ועידוד ההתיישבות (בג"ץ 6085/23). בעתירתם טענו כי בנאומה נגד הממשלה והכנסת שפעלו להגבלת עילת הסבירות היא גילתה דעתה האישית ויצרה מצב הפוסל אותה מלישב בדין ולפסוק בעתירות.
השופטים הנ"ל נימקו את דחיית העתירה בנימוקים פרוצדורליים, לרבות: העדר זכות עמידה בשל זאת שארגון לביא אינו בעל דין בעתירות; וקיומם של בעלי דין באותן עתירות, שיכולים בעצמם בקשת פסלות (הערה: הממשלה והכנסת לא הגישו בקשות פסלות, מטעמים מובנים, י.י.). בכך ניפנפו את העותרים - במקום ליתן משקל רחב יותר לאינטרס הציבורי, המחייב את השופטים כולם, ובראשם את הנשיאה חיות, לעמוד בכללי האתיקה ולשמור מכל משמר שפיטה תוך ניגוד עניינים.
ובכל זאת, הצדק צריך להיעשות וגם להיראות. בפני 14 השופטים הדנים בעתירות בדבר עילת הסבירות לצידה של הנשיאה חיות, פתוחה הדרך לתקן את העיוות שנוצר, כך שהנשיאה חיות - שופטת רצינית מקצועית ומוערכת, לכל הדעות, תוכל לצאת בכבוד מההרכב שקבעה. באותה הזדמנות ראוי שיצא מההרכב גם השופט נעם סולברג, שהוציא הודעה אישית מטעמו נגד השימוש שעשתה הממשלה בעמדתו לגבי עילת הסבירות.
הדרך הנכונה לפתור את הבעיה שנוצרה היא ב"פסיקה פולנית": להיענות לבקשת בא-כוחה של הממשלה, עו"ד אילן בומבך, ולדחות במספר שבועות את הדיון ואת התשובות לעתירות. ככל שיידחה הדיון סמוך ו/או לאחר פרישתה של הנשיא חיות (16.10.23), יוכלו השופטים לדון בעתירות באופן משוחרר ומקצועי מבלי שיידרשו קודם לכן להכריע בדבר פסלותה של הנשיאה חיות ולפגוע אולי ביוקרתה. או-אז, ואולי, יגדלו הסיכויים שפסיקתם תתקבל בהבנה גם-על-ידי המצדדים ברפורמה המשפטית.

תאריך:  19/08/2023   |   עודכן:  19/08/2023
+מדוע בעלי הון מעדיפים את ישראל? בעיקר בגלל שאין מס על עזבונות
14:47 19/08/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

למרות כל הנבואות השחורות - סכומי כסף משמעותיים לא הוצאו מישראל  ▪  מדוע? כי בישראל קיים פטור קבוע ממס על עזבונות  ▪  זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שבעלי הון מעדיפים להחזיק כסף בישראל ולא להוציאו מהארץ

ריכטר. מתריס נגד הממשלה [צילום: תמר מצפי]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסלותה של אסתר חיות
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
כל השופטים לא אובייקטביים
ינקה  |  19/08/23 12:12
2
אוי לנו באם כאלה הם שופטינו! ל"ת
א. וינשטיין  |  19/08/23 13:52
3
הוי תמימות קדושה
אמונחטאפ III  |  19/08/23 14:17
4
השופטים מעל החוק?
אביטל  |  19/08/23 18:47
5
זו לא פעם ראשונה
ע.נ.  |  19/08/23 20:11
6
דיקטטורה
נ.ע.  |  19/08/23 20:19
7
חוצפנית עזת מצח
בני מ  |  19/08/23 21:38
8
פסלותו של כל ההרכב.
א.ל. ר"ג  |  19/08/23 21:47
9
שופטי עליון בעבר שותקים על  ל"ת
פסילת חיות הכרחית  |  19/08/23 23:47
10
בלתי אפשרי
עמוס שנער  |  20/08/23 12:46
11
הרפורמה הינה צו השעה
הרפורמה היא החמצן  |  21/08/23 17:35
12
פסלות ופסילה.
ארי שאג  |  22/08/23 21:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עידן יוסף
עורך הדין אילן בומבך שמייצג את הממשלה טוען כי מסגרת הזמן בלתי אפשרית כדי להיערך לדיון שנקבע ב-12 בספטמבר    בין היתר ינמק: "השלכות תוצאות ההליך הן הרות גורל, ומרחיקות לכת"    הבקשה באה ברקע הפרישה של נשיאת העליון חיות באוקטובר
איתמר לוין
המתקפות על בכירי מערכת הביטחון    האם הקורבן יהודי או ערבי    חסימת כבישים בתל אביב    לחרדים לא אכפת מאיש    תביעה נגזרת נגד אמסלם    אין תחליף לרשות הפלשתינית
איציק וולף
לאחר שח"כ מתן כהנא פרסם מתווה להצטרפות מפלגתו ומפלגת יש עתיד לממשלה בראשות נתניהו למשך שנתיים פורסם כי בישיבת סיעה טענו חברים ממפלגתו כי יש להצטרף לממשלה
דן מרגלית
אין צורך להמתין למשבר חוקתי    אם הממשלה אינה מתחייבת כאן ועכשיו לקבל את החלטות בג"ץ ולפעול על פיהן - השביתה הכללית וההפגנה האחת והאחרונה חייבות להתנהל מיד
איתמר לוין
תנועת הדגלים השחורים טענה שהחסימות נועדו לשרת צרכים פוליטיים של נתניהו    גרוסקופף: לא הונחה תשתית ראייתית לכך שמדובר בחסימות מוגזמות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il