X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
30 מיליון כורדים בארבע מדינות [צילום: חוסיין מאלה, AP]
חלום העצמאות של הכורדים מתפוגג
מריבות פנימיות קשות, התחזקות השלטון המרכזי בבגדד וחוסר העניין של המערב אקונומיסט מסביר כיצד כורדיסטן הופכת לעוד מחוז בעירק

במשך שלושה עשורים שגשגו הכורדים בעוד עירק שוקעת. כורדיסטן נהנתה מן הצמיחה המהירה ביותר במדינה. נבנו בה מתקני נפט, בתי מלון וכבישים. עם הצבעה בעד עצמאות במשאל העם ב-2017, עתידה נראה ורוד. שש שנים מאוחר יותר החלום התפוגג – קובע אקונומיסט. הודות לביטחון משופר וההכנסות מנפט, ריסקה בגדד את האוטונומיה הכורדית והממשלה האיזורית מאבדת כוח.
הכורדים יכולים להאשים בעיקר את עצמם, טוען אקונומיסט. המאבקים בין שתי המשפחות המרכזיות – ברזאני במערב וטלבאני במזרח – התעצמו. מאז שנת 2017 מנהיגיהן העבירו את הכוח לבניהם, בעלי האופי המנוגד. המפלגה הכורדית העצמאית של ברזאני והאיחוד הפטריוטי הכורדית של טלבאני מתקוטטות על משאבים מתדלדלים. שריהן מצביעים זה נגד זה בישיבות הממשלה בבגדד. טלבאני, החלשה בין השתיים, מבקשת בגלוי את תמיכתה של בגדד. הרציחות ההדדיות התחדשו. הדיכוי הפנימי גובר: הבחירות שנועדו ל-2022 נדחו לפברואר 2024 לכל המוקדם. חופש העיתונות, שהיה גאוות האיזור, מוגבל.
ממשלת עירק מנצלת יריבות זו כדי לזכות מחדש בכוח שאיבדה כאשר הכורדים התקוממו ב-1991 נגד סדאם חוסיין. היא התחילה בכסף. בית המשפט העליון השתמש השנה בפסיקה של בוררות שהתקיימה בפריז כדי להוציא אל מחוץ לחוק את מכירות הנפט בכורדיסטן, וכך נמנעו מן הממשלה המקומית ההכנסות ממכירת 450,000 חביות ביום. תשלום השכר תלוי כעת בהקצבה החודשית המגיעה מבגדד. חוק התקציב הנוכחי מאפשר לכל אחד ממחוזות כורדיסטן לבקש תקצוב ישיר, מה שעשוי לפתות את טלבאני לפרוש מן הממשלה שבשליטת ברזאני.
בגדד משתלטת גם על גבולותיה של כורדיסטן. היא הציבה את אנשיה במעברים היבשתיים ובנמלי התעופה, ולמעשה נטלה לעצמה את הזכות לקבוע מי ייכנס ומי ייצא. משפחת טלבאני עודנה נהנית מההכנסות מהברחת המכוניות והסיגריות מאירן, אך לא לאורך זמן. הפסקת רכישת הנפט העירקי בידי טורקיה שללה מהכורדים את דמי המעבר שגבו על סחר זה. בכיוון דרום מהדקים הצבא והמיליציות השיעיות הקשורות אליו את שליטתם בשטחים השנויים במחלוקת אותם תפס הממשל המרכזי אחרי משאל העם של 2017, ולאחר שמאז ניתן עידוד לערבים להתיישב בהם כדי לשנות את המאזן הדמוגרפי.

בנו של המנהיג הכורדי נאם בערבית
פונים לסין, אבל זה לא יספיק [צילום: חוסיין מאלה, AP]

המהלך המזיק ביותר מבחינת הכורדים הוא חידוש העליונות החוקית של המדינה העירקית. בחודש מאי קבע בית המשפט העליון, כי ההחלטה הכורדית לדחות את הבחירות במחוז היא בלתי חוקתית והורה להחליף את אנשי ועדת הבחירות הכורדים בעירקים. כורדיסטן מאבדת גם את מעמדה כחוף מבטחים לפעילים עירקיים נמלטים.
גם ההתקדמות התרבותית של בגדד גובה מחיר. במשך שלושה עשורים קידמו הכורדים את שפתם והסיגו לאחור את תוכנית הערביזציה של בגדד. דור שלם שכח כיצד לדבר ערבית. אבל עכשיו היא חוזרת. בנו של אחד ממנהיגי הכורדים נאם בערבית בטקס הסיום באוניברסיטה מקומית. לנוכח הידוק הקשרים עם בגדד, גם המגזר העסקי נותן עדיפות לדוברי ערבית. היא מופיעה שוב גם בחלונות החנויות.
בעוד ההשפעה הערבית בכורדיסטן גוברת, ההשפעה הכורדית בבגדד פוחתת. הסיעות השיעיות הפרו-אירניות השולטות בממשל המרכזי דוחקות את המנהיגים הכורדים, יחד עם המיעוטים האחרים כמו הסונים והנוצרים. הנשיא עבד אל-לטיף רשיד הכורדי, הוא בובה בלבד – אומרים פקידים בבגדד. פעם יכלו הכורדים להביט אל המערב בתקווה לישועה, אך העניין המערבי בהם מתפוגג.
יש לכורדים כמה קלפים לשחק בהם, מציין אקונומיסט. הם פנו לסין, המקימה בכורדיסטן סכרים, מפעל מלט ופרויקט נדל"ן ענק ב-5 מיליארד דולר מחוץ לעיר ארביל. הם גם יכולים לאיים בנהירה לטורקיה ולאירופה, במיוחד אם בגדד תשתלט באופן מוחלט על המחוז. אבל רוב הכורדים מפוכחים: "נהיה בסך-הכל עוד מחוז בעירק", אומר פרשן מקומי. חלום העצמאות של 30 מיליון הכורדים בטורקיה, אירן, עירק וסוריה מתחיל להתפוגג.

תאריך:  23/08/23   |   עודכן:  23/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלום העצמאות של הכורדים מתפוגג
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המאבק הבינלאומי נגד מלביני הון ומעלימי מס מאיים על חלק משמעותי מכלכלתם והכנסותיהם של האיים האקזוטיים - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
בחינות לעובדי מדינה ופיטורים קלים שלהם, שימוש בצבא לצרכים פנימיים, התערבות במערכת החינוך    וושינגטון פוסט על התוכניות של טראמפ, חלק שני
איתמר לוין
טראמפ של 2024 מבטיח להיות יותר קיצוני מזה של 2016, עם תוכניות המזכירות שליטים סמכותניים    וושינגטון פוסט על התוכניות של טראמפ, חלק ראשון
איתמר לוין
במערב מתחילים לדבר בשקט על ויתורים אוקראיניים לרוסיה בתמורה לערבויות ביטחוניות נרחבות כדרך לסיום המלחמה - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
עם אבטלת צעירים ההולכת ומאמירה, עלולה סין לנסות להסיט את תשומת הלב על-ידי משבר חיצוני    פרשני וושינגטון פוסט מנתחים, חלק שני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il